Projekta ID
23-TA-1042Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Izdoti saskaņā ar ar Izglītības likuma 14. panta 11.1 punktu un 46. panta ceturto daļu
Iebildums
Lūdzam Ministru kabineta noteikumu projekta "Atļaujas neformālās izglītības programmas īstenošanai izsniegšanas un anulēšanas kārtība" (turpmāk – projekts) norādē uz izdošanas tiesisko pamatu svītrot atsauci uz Izglītības likuma 46. panta ceturto daļu, ņemot vērā to, ka tajā nav ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam izdot ārēju normatīvo aktu, bet gan dota atsauce uz Ministru kabineta noteiktu kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā tiek izsniegtas un anulētas atļaujas neformālās izglītības programmas (turpmāk – programma) īstenošanai, (turpmāk - atļauja).
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 1. punktu atbilstoši Izglītības likuma 14. panta 11.1 punktā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
4.4. programmas plānotās īstenošanas vietas adresi vai citas norises vietas nosaukumu, ja programmu plānots īstenot ārpus telpām, un apliecinājumu par telpu piemērotību un drošumu klātienes nodarbībām saskaņā ar Izglītības likuma 1. panta 7.1 punktā noteikto, ja programmu pilnā apjomā vai daļā plānots īstenot klātienē;
Iebildums
Projekta 4.4. apakšpunktā ietverta atsauce uz Izglītības likuma 1. panta 7.1 punktu, kurā ietverts termina "izglītības kvalitāte" skaidrojums. Vēršam uzmanību uz to, ka iegūstamās izglītības kvalitāte ir nodrošināma neatkarīgi no programmas īstenošanas vietas, tāpēc nav saprotams, kāpēc apliecinājums iesniedzams tikai par programmas īstenošanu klātienē. Vienlaikus norādām, ka Izglītības likuma 1. panta 7.1 punktā nav minēts apliecinājums, kā arī izglītības kvalitāte aptver visus izglītības programmu īstenošanas aspektus, nevis tikai īstenošanas vietu. Ievērojot minēto, lūdzam projekta 4.4. apakšpunktā svītrot atsauci uz Izglītības likuma 1. panta 7.1 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
6. Iesniedzot iesniegumu atļaujas saņemšanai programmai, kuras mērķis ir valodu prasmju apguve, šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minētajā programmas aprakstā programmas sasniedzamos mācīšanās rezultātus strukturē atbilstoši Eiropas Padomes dokumenta ”Eiropas kopīgās pamatnostādnes valodu apguvei: mācīšanās, mācīšana, vērtēšana” zināšanu līmeņu sistēmas aprakstiem.
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 131. punkts noteic, ka noteikumu projekta tekstā, ja nepieciešams, raksta atsauces uz citām noteikumu projekta vienībām vai atsauces uz citiem tāda paša vai augstāka juridiska spēka normatīvajiem aktiem. Nacionālajos normatīvajos aktos nav iespējams juridiski korekti izdarīt atsauces uz starptautisko tiesību dokumentiem, kas nav saistoši Latvijai, nav tulkoti latviešu valodā un attiecīgi publiskoti, kā arī nav iespējams izveidot juridiski korektas atsauces uz tā saucamo "soft law" (dokumentiem, kas jau pēc savas būtības nav juridiski saistoši, piemēram, vadlīnijas, deklarācijas, rekomendācijas, rokasgrāmatas, ieteikumi). Minētais izriet no fakta, ka Latvijas Republikas normatīvo aktu normas uzliek privātpersonām saistības un ir obligātas visā Latvijas Republikas teritorijā. Piemēram, nav korekti noteikt par obligātām tādas starptautisko dokumentu prasības, kam ir rekomendējošs vai skaidrojošs raksturs. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot projekta 6. un 7. punktu, jo par juridiski saistošiem ar projektu nevar padarīt juridiski nesaistošus starptautiskus dokumentus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
11. Ja dokumentos, kas bijuši par pamatu atļaujas saņemšanai, ir izdarīti būtiski grozījumi, kas nav minēti šo noteikumu 12. punktā, personai ne vēlāk kā mēnesi pēc attiecīgo grozījumu izdarīšanas ir pienākums iesniegt pašvaldībai iesniegumu jaunas atļaujas saņemšanai, tam pievienojot tikai tos dokumentus, kuros ir izmaiņas. Pašvaldība pēc dokumentu izvērtēšanas pieņem lēmumu par atļaujas izsniegšanu un iepriekšējās atļaujas anulēšanu.
Iebildums
Lūdzam skaidrot projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā), kādi varētu būt projekta 11. punktā minētie būtiskie grozījumi, kuru gadījumā būs nepieciešams saņemt jaunu atļauju programmas īstenošanai. Vēršam uzmanību uz to, ka projekta 12.5. apakšpunktā ir paredzēts, ka pat izmaiņas materiālo un intelektuālo resursu nodrošinājumā ir nebūtiskas izmaiņas, tādējādi rodas šaubas par to, vai programmu īstenotājiem būs skaidrs, kad izmaiņas ir būtiskas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
13. Pašvaldības pieņemto lēmumu par atļaujas izsniegšanu, atteikumu izsniegt atļauju vai atļaujas anulēšanu var apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 13. punktu, norādot, kurā iestādē varēs apstrīdēt pašvaldības pieņemto lēmumu par atļaujas izsniegšanu, atteikumu izsniegt atļauju vai atļaujas anulēšanu. Vienlaikus norādām, ka tiesā pārsūdzams augstākas iestādes lēmums, nevis pašvaldības lēmums, ja pašvaldības lēmums ir apstrīdams.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
15. Izsniedzot atļauju, pašvaldība nodrošina tās reģistrēšanu izsniegto atļauju reģistrā, kurā iekļauj un aktualizē šādas ziņas:
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 15. punktu, ņemot vērā to, ka programmas reģistrēšanas pienākumu paredz Izglītības likuma 46. panta ceturtās daļas otrais teikums, savukārt noteikt reģistrā iekļaujamās ziņas Ministru kabinets nav pilnvarots. Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt projekta 16. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Neformālās izglītības programmas apraksta paraugs
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta pielikuma 5.2. apakšpunktā ietverto tabulu, kas paredz, kāda informācija norādāma par programmas īstenošanu neklātienē. Saskaņā ar Izglītības likuma 1. panta 14.2 punktā noteikto neklātiene ir izglītības ieguves forma, kādā izglītojamais daļu no izglītības iestādes īstenotas izglītības programmas satura apgūst patstāvīgi. Tādējādi ir iespējams, ka daļa, kuru izglītojamais neapgūst patstāvīgi, var tikt īstenota iekštelpās, ārtelpā vai attālināti.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
10.9. atļaujas saņēmējs iesniedzis rakstisku lūgumu par atļaujas programmas īstenošanai anulēšanu.
Priekšlikums
Aicinām projekta 10.9. apakšpunktā vārdu "rakstisku" aizstāt ar vārdu "rakstveida".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
11. Ja dokumentos, kas bijuši par pamatu atļaujas saņemšanai, ir izdarīti būtiski grozījumi, kas nav minēti šo noteikumu 12. punktā, personai ne vēlāk kā mēnesi pēc attiecīgo grozījumu izdarīšanas ir pienākums iesniegt pašvaldībai iesniegumu jaunas atļaujas saņemšanai, tam pievienojot tikai tos dokumentus, kuros ir izmaiņas. Pašvaldība pēc dokumentu izvērtēšanas pieņem lēmumu par atļaujas izsniegšanu un iepriekšējās atļaujas anulēšanu.
Priekšlikums
Aicinām projekta 11. punktā svītrot vārdu "būtiski", ņemot vērā to, ka projekta 11. punkts ietver skaidrojumu, ka ir domāti jebkādi grozījumi, kas nav minēti projekta 12. punktā.
Piedāvātā redakcija
-