Atzinums

Projekta ID
23-TA-2249
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
22.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Norādām, ka Satiksmes ministrija pēc būtības ir atbalstījusi tās valdījumā esošo īpašumu, tostarp ēku nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā. Plāna projekta 2.1.apakšpunktā noteikts, ka atbilstoši koncepcijas starpziņojuma 5.sadaļas 6.punktā noteiktajam tika atbalstīts, ka risinājums jautājumu par nepieciešamo papildu finansējumu Ekonomikas ministrijai, Satiksmes ministrijai un Izglītības un zinātnes ministrijai, lai kompensētu ministriju pašu (faktisko) ieņēmumu samazināšanos saistībā ar to valdījumā esošo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā, izskatīt Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu priekšlikumiem jaunajām politikas iniciatīvām likumprojekta par vidējā termiņa budžeta ietvaru un kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Ņemot vērā ierobežotās valsts budžeta finansiālās iespējas (fiskālās telpas apmēru), koncepcijas īstenošanas laikā netika rasts risinājums, lai pašreizējiem valdītājiem nekustamo īpašumu valdītāja maiņas rezultātā kompensētu negūtos finanšu līdzekļus, attiecīgi valdītāja maiņa netika realizēta.
Šobrīd galvenais šķērslis īpašumu nodošanai ir ne tikai, lai nekustamo īpašumu valdītāja maiņas rezultātā kompensētu negūtos finanšu līdzekļus, bet vienlaikus paredzētu līdzekļus VNĪ pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksas segšanai. Līdz ar to, plāna projekta 10.tabulas 2.punkts, Satiksmes ministrijas gadījumā, ir saistīts arī ar plāna projekta 10.tabulas 3.punktu un būtu organizējams vienlaikus, kā arī kā atbildīgā institūcija pēc būtības ir nosakāma Finanšu ministrija.
Vienlaikus, ņemot vērā pēdējo gadu izmaiņas nekustamo īpašumu tirgū, tostarp attālināta darba plašāku ieviešanu, kā rezultātā aizvien grūtāk ir iznomāt biroja telpas, arī Satiksmes ministrijai ir aktualizējies jautājums par nekustamo īpašumu pārvaldīšanas risinājumiem. Satiksmes ministrija faktiski jau ir veikusi plāna projekta 10.tabulas 1.punktu attiecībā uz Satiksmes ministrijas nekustamo īpašumu grupēšanu un jau 2021.gada rudenī arī uzrunājot VNĪ ir identificētas ēkas, kas faktiski nav nepieciešamas valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai. Tāpēc arī Satiksmes ministrija virzīja informatīvo ziņojumu "Par rīcību ar Satiksmes ministrijas valdījumā esošiem nekustamajiem īpašumiem Brīvības ielā 58, Rīgā un Vaļņu ielā 30, Rīgā" (novirzīts saskaņošanai institūcijām 2023.gada 21.jūlijā, TA lieta 23-TA-1844), ar kuru paredzēts risināt jautājumu par noteiktu Satiksmes ministrijas valdījumā esošu valsts nekustamo īpašumu valdītāja maiņu. Tomēr attiecībā uz konkrēto ēku atsavināšanu Satiksmes ministrija ir vērsusies Finanšu ministrijā ar lūgumu izstrādājot likumprojektu "Par valsts budžetu 2024. gadam" paredzēt līdzvērtīgu regulējumu, kā likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 40.panta (tostarp minētā panta otrajā daļā) regulējumam, kas ļautu Satiksmes ministrijai pārdod izsolē nekustamo īpašumu, vienlaikus paredzot, ka Finanšu ministram ir tiesības palielināt attiecīgajai ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei apropriāciju resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem 50 procentu apmērā no valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas rezultātā valsts budžetā ieskaitītajiem līdzekļiem.
Ņemot vērā minēto, ir būtiski, lai Satiksmes ministrijai būtu iespējams pretendēt uz daļu no ieņēmumiem no valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas rezultātā valsts budžetā ieskaitītajiem līdzekļiem. Kā alternatīva, īstenojot plāna projekta uzdevumu attiecībā uz ēku nodošanu, būtu šos līdzekļus izmantot, lai nekustamo īpašumu valdītāja maiņas rezultātā kompensētu negūtos finanšu līdzekļus un segtu VNĪ pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksu. Šāds risinājums pirmajos gados valsts budžetā faktiski būtu fiskālās telpas neitrāls, kas būtu veicinošs faktors plāna uzdevumu īstenošanā. Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt plāna projektu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Izvērtējot plāna projektu, secināms, ka tas orientēts uz vispārējas nozīmes nekustamā īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas jautājumiem, nepievēršot uzmanību un neiezīmējot politiku un plānus attiecībā uz speciālas izmantošanas nekustamo īpašumu, tostarp neapbūvētām zemes vienībām.
Satiksmes ministrija sadarbībā ar valsts akciju sabiedrību "Starptautiskā lidosta "Rīga"" (turpmāk - Lidosta), ir sagatavojusi likumprojektu “Par aviāciju”, kas cita starpā ir tieši saistīti ar tādu valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, kas iekļauts valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās. Papildus vēršam uzmanību, ka 2022.gada 10.februārī ir pieņemti grozījumi Ostu likumā, kas cita starpā ir saistīti ar ostas teritorijā esošās valsts zemes pārvaldīšanu. Šobrīd turpinās darbs pie likumprojekta "Grozījumi Ostu likumā" (23-TA-1049), kas arī skar ar nekustamo īpašumu saistītus jautājumus.
Minētais liecina, ka specifiskas izmantošanas teritorijās ir nepieciešams īpašs regulējums un plāns turpmākai rīcībai ar šādiem īpašumiem. Plāna projektā nav ietverta plānotā rīcība (tostarp netiek konstatēts, ka ir normatīvo aktu nepilnības) un vadlīnijas rīcībai ar speciālas izmantošanas nekustamo īpašumu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt plāna projektu, ietverot plānoto rīcību arī attiecībā ar speciālas izmantošanas nekustamo īpašumu.
Piedāvātā redakcija
-