Atzinums

Projekta ID
22-TA-2562
Atzinuma sniedzējs
SIA "Tet"
Atzinums iesniegts
30.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
SIA “Tet” ir iepazinies ar precizēto Ministru kabineta noteikumu projektu “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.4. reformu un investīciju virziena “Digitālās infrastruktūras transformācija” 2.4.1.2.i. investīcijas “Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu “pēdējās jūdzes” infrastruktūras attīstība” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi), atzinīgi vērtējam veiktos papildinājumus un konceptuāli atbalstām Noteikumu turpmāko virzību. Atbalstām, ka Noteikumos ir iestrādāta prasība ar tehnoloģiski neitrālu risinājumu nodrošināt simetrisku datu pārraidi ar ātrumu vismaz 100 Mbit/s (ar iespēju to palielināt līdz 1 Gbit/s). Mūsu ieskatā, šādi nosacījumi ir nepieciešami un atbalstāms sekojošu iemeslu dēļ.

Izstrādājot normatīvo regulējumu saistībā ar valsts atbalsta nodrošināšanu pēdējās jūdzes investīcijām jāievēro vairāki principi, noteikumi un prasības, kas izriet gan no Eiropas Savienības (turpmāk – ES), gan nacionāla mēroga regulējumiem, tostarp:
1) savienojamība – digitālās infrastruktūras izveidošana, kas ir pamats digitālās sabiedrības mērķu sasniegšanai. Latvijai jārealizē savienojamības rādītāji atbilstoši Eiropas digitālās desmitgades izvirzītajiem mērķiem: lai katrai Eiropas mājsaimniecībai, tostarp Latvijā, līdz 2025. gadam būtu pieejams ātrgaitas interneta pārklājums un līdz 2030. gadam — gigabitu savienojamība.
2) tehnoloģiskā neitralitāte – būtiski nodrošināt konkurētspējīgu uz savienojamības mērķiem vērstu valsts atbalsta politiku sakaru infrastruktūras attīstībai, izstrādājot valsts atbalsta nosacījumus pēdējās jūdzes investīcijām. Svarīgi ir definēt sasniedzamos mērķus, kā prioritāti nosakot sasniegto gala lietotāju skaitu, kam nodrošināts atbilstošs internets, datu pārraides ātrums un datu pārraides kvalitāte atbilstoši definētajiem mērķiem – neatkarīgi no izmantotās tehnoloģijas, diennakts laika un vienlaicīgo lietotāju skaita. 
Tehnoloģiskā neitralitāte neierobežo iespējas noteikt sasniedzamos mērķus un atbalstāmo pieslēgumu veiktspēju (prasības lejuplādes un augšuplādes ātrumiem,  prasības tīklu energoefektivitātei, u.c.). Jo īpaši vēlamies uzsvērt, ka Satiksmes ministrijas izstrādāto datu pārraides ātruma un kvalitātes prasību rādītāji ir atbilstoši Ministru kabineta 11.11.2021. rīkojuma Nr.826 “Par Elektronisko sakaru nozares attīstības plānam 2021.-2027.gadam” (turpmāk – ESNAP) un saskaņoti nozarē, kā arī noteiktās prasības ir tehnoloģiski neitrālas, jo noteiktās datu pārraides prasības iespējams realizēt gan ar fiksēto tīklu, gan 5G tehnoloģiju (Stand Alone), gan WiFi tehnoloģiju, gan satelītu tehnoloģijām (piemēram, Starlink); gan FSO tehnoloģiju (Free Space Optics), kā arī citām specifiski izstrādātām (proprietory) punkts-daudzpunkts pielietojuma tehnoloģijām, praktiski ar jebkuru punkts-punkts pielietojuma bezvadu tehnoloģiju;
3) Piekļuve subsidētajai infrastruktūrai – jānodrošina līdzvērtīgas  piekļuves tiesības infrastruktūrai, kas realizēta ar valsts atbalstu un neatkarīgi no tehnoloģiskā risinājuma, visiem elektronisko sakaru operatoriem.
Skaidrojums jēdzienam “tehnoloģiskā neitralitāte” izriet no ES pamatnostādnēm “Tehnoloģiskā neitralitāte: platjoslas pakalpojumu nodrošināšanai var izmantot dažādus tehnoloģiskos risinājumus, konkursā nedrīkstētu dot priekšroku kādai konkrētai tehnoloģijai vai tīkla platformai, ne arī izslēgt kādu no tām. Pretendentiem būtu jābūt tiesīgiem piedāvāt nepieciešamo platjoslas pakalpojumu sniegšanu, izmantojot vai kombinējot jebkuras tehnoloģijas, kas tiem šķiet piemērotākās.”
“Tehnoloģiski neitrāls pieslēgums” nozīmē to, ka šim pieslēgumam ir jāatbilst konkrētiem definētiem parametriem, neatkarīgi no izvēlētās tehnoloģijas, ja vienai tehnoloģijai tiek definēti vieni parametri, bet citai tehnoloģijai citi, nevar runāt par tehnoloģisko neitralitāti. Tehnoloģiskās neitralitātes princips neierobežo iespējas noteikt sasniedzamos investīciju mērķus un atbalstāmo pieslēgumu veiktspējas parametrus (prasības lejuplādes un augšuplādes ātrumiem,  prasības tīklu energoefektivitātei, u.c.). Noteikumu projekts atbilst tehnoloģiskās neitralitātes principam, jo atļauj atlasē piedalīties visām tehnoloģijām, kas spēj  nodrošināt noteikto atbalstāmo pieslēgumu veiktspēju.

Simetrisks platjoslas datu pārraides tīkla ātrums ir atbilstošs kritērijs, jo šāds nosacījums izriet no ESNAP (īpaši sadaļa 1.3. pasākums - "vidējās jūdzes" un "pēdējās jūdzes" elektronisko sakaru tīklu infrastruktūras attīstīšana), Eiropas Komisijas regulas (ES) 2021/1237, ar kuru groza regulu Nr. 651/2014 (īpaši 52.,52.a, 52.b un 52.c panta), Eiropas Komisijas paziņojuma Eiropas parlamentam, Padomei, Eiropas ekonomikas un sociālo lietu komitejai un reģionu komitejai “Konkurētspējīga digitālā vienotā tirgus savienojamība. Virzība uz Eiropas Gigabitu sabiedrību” (īpaši secinājumu sadaļas 11.,16.,19.,22.punkti).Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoši regulas (ES) 2021/1237 nosacījumiem ir jānodrošina datu pārraide ar lejupielādes ātrumu, kas ir vismaz 300 Mb/s, un augšupielādes ātrumu, kas ir vismaz 100 Mb/s. Šos nosacījumus ir iespējams nodrošināt ar plašu tehnoloģiju klāstu vai to kombināciju , gan ar fiksēta tīkla tehnoloģijām, gan ar bezvadu tehnoloģijām  ( 5G tehnoloģiju;   WiFi tehnoloģiju,  Citām specifiski izstrādātām (proprietory) punkts-daudzpunkts pielietojuma tehnoloģijām;  raktiski ar jebkuru punkts-punkts pielietojuma bezvadu tehnoloģiju, ar satelītu tehnoloģiju palīdzību; FSO tehnoloģiju (Free Space Optics).)  Ar 5G tehnoloģiju piekļuvi var nodrošināt divos veidos, izbūvējot 5G tīklu kā - 1) savrupo 5G (Stand Alone jeb SA); 2) NSA (Non Stand Alone) , kas daļēji atkarīgs un ietver 4G.
Ievērojot minēto, mūsu ieskatā nav pamata noteikt zemākas datu pārraides ātruma prasības. Tehniski ir iespējams, izmantojot mobilo telekomunikāciju tehnoloģijas (4G, 5G),izbūvēt bezvadu tīklu ar garantētu ātrumu lietotājiem, šim mērķim izmantojot nodalītus frekvenču resursus un plānojot lietotāju skaitu bāzes stacijā. 
Piedāvātā redakcija
-