Atzinums

Projekta ID
23-TA-575
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
05.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LPS -  uztur šo iebildumu " Līdz šim zemesgrāmatā īpašuma tiesību maiņu visbiežāk nav reģistrējuša personas, ar kurām līgumi slēgti papīra formā un zemesgrāmatai paredzētais līguma eksemplārs izsniegts pircējam līdz ar nostiprinājuma lūgumu. Ņemot vērā minēto, publiskai personai būtu paredzamas tiesības nostiprinājuma lūgumam pievienot līguma atvasinājumu (no līguma eksemplāra, kas atrodas publiskas personas lietvedībā) elektroniskā formā. Pretējā gadījumā minētā norma nestrādās.
Visu privatizācijas līgumu izpilde nebūs noslēgusies līdz 2026.gada 31.jūlijam, attiecīgi panta otrajā daļā noteikt termiņu īpašuma tiesību maiņas reģistrācijai nav loģiski. Aicinām noteikt vai stipri garākus termiņus vai paredzēt kādu nosacījumu iestāšanos.
 
LPS pateicas par skaidrojuma iekļaušanu anotācijā, ka zemesgrāmatā var tikt iesniegts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā taisīts līguma atvasinājums, tomēr attiecībā uz beigu termiņiem šīs iebildums ir saistīts ar citu LPS iebildumu par nomaksas līgumiem. Atrisinot jautājumu par nomaksas līgumiem un maksāšanas līdzekļiem, arī šajā jautājumā būs nepieciešami precizējumi. Aicinām organizēt starpinstitūciju sanāksmi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LPS uztur vērā neņemto iebildumu - Šādā veidā netiek atrisināta pretruna ar likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 43.panta otro daļu, 81.panta otro daļu un 86.panta otro daļu. Formulējums nav korekts un pieļauj interpretācijas iespējas, jo nav pateikts, ka minētās likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” normas netiek piemērotas.
Lūdzam precizēt.

Vēršam uzmanību, ka no Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumiem Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" izriet, ka tiesību normai ir jābūt skaidari un saprotamai (sk. minēto noteikumu 1.nodaļu). Tādēļ atkārtoti lūdzam precizēt likumprojekta tekstu kā lūgts iepriekš, lai izvairītos no liekām diskusijām, dažādām interpretācijām un iespējamām tiesvedībām nākotnē. Aicinām sasaukt starpinstitūciju sanāksmi, lai pārrunātu iespējamos likumprojekta formulējumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LPS uztur vērā neņemto iebildumu - Noteiktais termiņš var skart to personu tiesības, kam līgumos paredzēta nomaksa – pienākums veikt samaksu piecu gadu laikā, proporcionāli veicot maksājumus (tostarp sertifikātu maksājumus) ik ceturksni un līgumu maksājumu saistību izpilde paredzēta pēc 2026.gada 31.decembra (sk. komentāru pie anotācijas). Lūdzam precizēt.

Papildus paskaidrojam, ka ir uzņemtas līguma saistības. personai ir arī tieiskās paļāvības princips. Tas protams negarantē, ka kādā brīdī var tik regulējums mainīts, tomēr atbilstoši tiesikās paļāvības principam, jārada tāds jauns tiesiskais mehānisms, kas pēc iespējas mazāk skar personas tiesības un aizskartās intereses. Tā likums pieļāva nomaksu, tad gadījumā, kad tiek lemts pārtraukt privatizācijas sertifikātu izmantošanu kā maksāšanas līdzekli nepieciešams paredzēt likumisku mehānismu tam, kā vēl nenomaksātos sertifikātus pēc 2026.gada 31.decembra pārvērst tos naudā, lai turpinātu īstenot līgumā noteikto un likumā pieļauto nomaksas procesu. ņemot vērā minēto būtu jābūt skaidri noteiktam, ka persona līdz 2026.gada 31.decemrim var veikt nomaksu sertifikātos, bet pēc attiecīgā termiņa jābūt formulai pēc kuras aprēķināt vēl nenomaksāto sertifikātu summu naudā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
LPS uztur iepriekš izteikto iebildumu - Par risinājuma apraksta 3.punktu: Tiesiskā regulējuma grozījumi nodrošina iespēju dzīvojamo māju, objektu, zemes privatizācijas procesus pabeigt līdz 31.12.2026., savukārt nomaksas pirkuma līgumu gadījumā personas var sertifikātus kā maksāšanas līdzekli izmantot uzreiz un nav saprātīga pamata tos maksāt pa daļām (nomaksas pirkuma līgumos kā maksāšanas līdzeklis praksē tiek izmantota nauda). Pēc privatizācijas procesa beigām privatizācijas sertifikātu kontu apkalpošana tiek izbeigta un tajos esošie sertifikātu atlikumi, ja tādi ir palikuši, tiek anulēti.

Piedāvātie grozījumi padara neiespējamu risinājumu situācijās, kad līgums noslēgts, piemēram, 2022.gadā un pircējs ir izvēlējies veikt samaksu piecu gadu laikā, proporcionāli veicot maksājumus (tostarp sertifikātu maksājumus) ik ceturksni (konkrēts nomaksas pirkuma līgums Rīgas valstspilsētas pašvaldībā). Tātad līguma beigu termiņš – 2027.gads.
Nav risinājuma arī tiem atsevišķajiem gadījumiem, kad privatizācijas procesa ietvaros dažādu tiesisku apstākļu dēļ līgums vēl nav noslēgts, un pirmpirkuma tiesīgā persona kā samaksas veidu var izvēlēties nomaksu.  Nav arī saprātīga izskaidrojuma, kāpēc pirmpirkuma tiesīgajai personai nomaksa varētu tikt liegta attiecībā uz sertifikātu maksājumiem.

Lūdzam precizēt.

Papildus pamatojumu lūdzam skatīt pie likumprojekta iebildumiem attiecībā uz nomaksas līgumiem.
Piedāvātā redakcija
-