Projekta ID
22-TA-3444Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Ostu likuma pārejas noteikumu 16.punkta 4.apakšpunktā ir noteikts, ka Rīgas brīvostas pārvaldi likvidē, nododot ne tikai tās saistības (tiesības un pienākumus), bet arī mantu līdz ar visiem saistītajiem pienākumiem, tiesībām un apgrūtinājumiem, tostarp kredītsaistībām, kapitālsabiedrībai, lūdzam attiecīgi precizēt rīkojuma projekta 4.punktu.
Vienlaikus arī Ostu likuma pārejas noteikumu 19.punktā ir norādīts, ko Rīgas brīvostas pārvalde nodod akciju sabiedrībai "Rīgas osta" (valdījumā esošo valsts un pašvaldības zemi, ēkas (būves), piestātnes, inženierbūves un citus īpašuma objektus). Ievērojot minēto, lūdzam rīkojuma projekta 4.punktā uzskaitīt visu nododamo saistību, mantas u.c. apjomu, nevis tikai daļu no tā.
Vienlaikus arī Ostu likuma pārejas noteikumu 19.punktā ir norādīts, ko Rīgas brīvostas pārvalde nodod akciju sabiedrībai "Rīgas osta" (valdījumā esošo valsts un pašvaldības zemi, ēkas (būves), piestātnes, inženierbūves un citus īpašuma objektus). Ievērojot minēto, lūdzam rīkojuma projekta 4.punktā uzskaitīt visu nododamo saistību, mantas u.c. apjomu, nevis tikai daļu no tā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Aicinām izvērtēt, vai šajā punktā nav nepieciešama atsauce uz Ostu likuma pārejas noteikumu 19.punktu ar attiecīgiem papildinājumiem, līdzīgi kā tas ir arī rīkojuma projektā par Ventspils brīvostas pārvaldes likvidāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Norādām, ka Tieslietu ministrijas ieskatā rīkojuma projekta 5. punktā teksts “uzņēmuma pāreja citai personai” lietots nekorekti un būtu dzēšams. Vēršam uzmanību, ka Ostas likuma pārejas noteikumu 16. punkta 4. apakšpunktā attiecībā uz darba tiesisko attiecību regulējumu lietota atsauce uz “Darba likuma noteikumiem par uzņēmuma pāreju citai personai”, bet konkrētais rīkojuma punkts neskar darba tiesiskās attiecības. Darba tiesību gadījumā darbinieku tiesisko attiecību nodošana no Rīgas brīvostas pārvaldes akciju sabiedrībai “Rīgas osta” būtu pielīdzināma uzņēmuma pārejai. Savukārt apšaubām, vai situāciju, kad pārvalde nodod tikai savus aktīvus (kā minēts konkrētajā rīkojuma punktā), nevis aktīvu un pasīvu kopumu, turklāt pārvalde pēc to nodošanas tiek likvidēta, var pielīdzināt “uzņēmuma pārejai” komerctiesību izpratnē. Tāpēc aicinām rīkojuma projekta 5. punktu precizēt, dzēšot tekstu iekavās “uzņēmuma pāreja citai personai”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
(5) Norādām, ka atbilstoši Ostas likuma pārejas noteikumu 20. punktam līdz 2023. gada 31. decembrim Rīgas brīvostas pārvaldes manta valstij jāiegulda jaunizveidotās kapitālsabiedrības (akciju sabiedrības “Rīgas osta”) pamatkapitālā. Vienlaikus rīkojuma projekta 5. punkts paredz, ka Rīgas brīvostas pārvalde tai piederošo mantu un aktīvus nodod Satiksmes ministrijai līdz 2023. gada 30. decembrim, kas tālāk to iegulda akciju sabiedrības “Rīgas osta” pamatkapitālā. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 91. pantam pamatkapitāla palielināšanas process arī aizņem zināmu laika periodu. Tas ietver ne tikai Satiksmes ministrijas kā akciju turētāja pārstāvja lēmuma izstrādāšanu un pieņemšanu, kurā reglamentēti pamatkapitāla palielināšanas noteikumi, bet arī valdes pienākumu sagatavot pieteikumu par pamatkapitāla palielināšanu un iesniegt to komercreģistra iestādei, kura tālāk to pārbauda un reģistrē. Līdz ar to aicinām, pirmkārt, papildināt anotāciju ar detalizētāku skaidrojumu par to, kā plānota Rīgas brīvostas pārvaldes mantas nodošana, un, otrkārt, precizēt termiņus, kādos jāiekļaujas Ostas likuma pārejas noteikumu 16. punkta izpildei. Proti, šiem procesiem ar mantas nodošanu vispirms Satiksmes ministrijai, bet pēc tam – ieguldīšanu akciju sabiedrības “Rīgas osta” pamatkapitālā ir jātiek veiktiem savlaicīgi, jo fiziski nebūtu iespējams 2023. gada 30. decembrī nodot mantu Satiksmes ministrijai, bet dienas laikā to ieguldīt pamatkapitālā akciju sabiedrībā “Rīgas osta”. Pašreizējā rīkojuma projekta redakcija kopsakarā ar iztrūkstošo skaidrojumu par procesa būtību anotācijā rada neskaidrības par darbību veikšanas iespējamību norādītajos termiņos.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam precizēt atsauci uz Ostu likuma pārejas noteikumu 16.panta 1.apakšpunktu, mainot to uz 3.apakšpunktu, ņemot vērā, ka rīkojuma projekts ir par Rīgas brīvostas pārvaldes likvidāciju, nevis par kapitālsabiedrības dibināšanu, par ko tiek runāts Ostas likuma pārejas noteikumu 16.panta 1.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Norādām, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta piektā daļa un Darba likuma 118.panta pirmā daļa neparedz pienākumu veikt darba devēja rekvizītu maiņu, bet gan nosaka to, ka, "deleģējot valsts pārvaldes iestādes uzdevumus kapitālsabiedrībai, kuras visas kapitāla daļas (akcijas) pieder vienai vai vairākām publiskām personām, attiecīgā kapitālsabiedrība ir iestādes tiesību, saistību un mantas pārņēmēja (tai skaitā tiesību un pienākumu, kas izriet no spēkā esošajām darba tiesiskajām attiecībām, ja vien lēmumā par reorganizāciju vai likvidāciju nav noteikts citādi)", un ka "uzņēmuma nodevēja tiesības un pienākumi, kas izriet no uzņēmuma pārejas brīdī spēkā esošajām darba tiesiskajām attiecībām, pāriet uzņēmuma ieguvējam".
Ņemot vērā minēto, lūdzam redakcionāli precizēt rīkojuma projekta 9.punktu, lai būtu skaidrs, ka akciju sabiedrība "Rīgas osta" pārņem tās brīvostas pārvaldes tiesības un pienākumus, kas izriet no spēkā esošajām darba tiesiskajā attiecībām, tai skaitā attiecībā uz atvaļinājumiem un darba stāžu (atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam un Darba likumam - ne tikai uz šiem). Lai izpildītu šo prasību, attiecīgi ir veicami grozījumi spēkā esošajos darba līgumos. Proti, rīkojuma projekta 9.punktu būtu vēlams formulēt tā, lai tas nav jāinterpretē tā, ka ir jāveic darba devēja rekvizītu maiņa, jo tas tiešā veidā ir paredzēts Valsts pārvaldes iekārtas likumā un Darba likumā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam redakcionāli precizēt rīkojuma projekta 9.punktu, lai būtu skaidrs, ka akciju sabiedrība "Rīgas osta" pārņem tās brīvostas pārvaldes tiesības un pienākumus, kas izriet no spēkā esošajām darba tiesiskajā attiecībām, tai skaitā attiecībā uz atvaļinājumiem un darba stāžu (atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam un Darba likumam - ne tikai uz šiem). Lai izpildītu šo prasību, attiecīgi ir veicami grozījumi spēkā esošajos darba līgumos. Proti, rīkojuma projekta 9.punktu būtu vēlams formulēt tā, lai tas nav jāinterpretē tā, ka ir jāveic darba devēja rekvizītu maiņa, jo tas tiešā veidā ir paredzēts Valsts pārvaldes iekārtas likumā un Darba likumā.
Piedāvātā redakcija
-
