Iebildumi / Priekšlikumi
LDDK ieskatā MK noteikumus jāveido maksimāli īsi un vienkārši lasāmi, koncentrējoties uz pamatmērķi un nedublējot Izglītības likumā (turpmāk IL), Profesionālās izglītības likumā (turpmāk PIL) un citos normatīvajos aktos noteikto. Vēršam uzmanību, ka šīs procedūras jau regulē, piemēram MK 2023. gada 2. maija noteikumi Nr. 220 “Noteikumi par uzņemšanas kārtību profesionālās izglītības programmās un atskaitīšanu no tām”, MK 2023. gada 21. februāra noteikumi Nr. 70 “Noteikumi par personas kompetences atzīšanu uzņemšanai profesionālās izglītības programmas vēlākos mācību posmos”. Turklāt PIL 23. panta 11 punktā teikts, ka valsts profesionālās izglītības standarti nosaka:
1) izglītības programmu stratēģiskos mērķus;
2) obligāto izglītības saturu;
3) iegūtās profesionālās kvalifikācijas vai profesionālās kompetences vērtēšanas pamatprincipus un kārtību.
LDDK aicina 5. punktu ar apakšpunktiem izslēgt no MK noteikumiem un atbilstošo informāciju iekļaut anotācijā.
LDDK ieskatā profesionālajai tālākizglītībai un profesionālajai pilnveidei maksimāli īsā laikā ir jānodrošina darba tirgus vajadzības (kvalifikācijas ieguvi vai tās pilnveidi), kas ir noteiktas profesionālās kvalifikācijas prasībās. Atbilstoši Latvijā noteiktajai kārtībai profesionālās kvalifikācijas prasības jau iekļauj tādas profesionālās kompetences, kas nodrošina 5. punkta apakšpunktos minēto izpratni, prasmes un attieksmes veicot profesionālos pienākumus. Turklāt MK noteikumu 9. un 10. punktos jau ir paredzēts šīs kompetences iekļaut profesionālās tālākizglītības programmas saturā, atbilstoši PKP prasībām, vai mainīgajā daļā, ja tas ir nepieciešams. LDDK ieskatā MK noteikumus jāveido maksimāli īsi, koncentrējoties uz pamatmērķi un nedublējot informāciju.
PIL 22. pants paredz, ka viens no profesionālās izglītības saturu reglamentējošajiem pamatdokumentiem ir nozares kvalifikāciju struktūra. Savukārt 22.1 pants nosaka, ka profesionālo kvalifikāciju sistēmas viens no elementiem ir nozares kvalifikāciju struktūra. LDDK ieskatā, atbilstoši PIL 22. un 22.1 pantiem visām kvalifikācijām ir jābūt iekļautām nozares kvalifikāciju struktūrā. Turklāt MK noteikumu projekta 13. punkts jau paskaidro izņēmuma situācijas reglamentētām profesijām: “Reglamentētajās profesijās izglītības iestāde profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības obligāto saturu un apjomu piemēro atbilstoši reglamentētās profesijas normatīvajiem aktiem”.
Vēršam uzmanību, ka 2023. gada 31. oktobra MK noteikumos Nr. 615 “Profesionālo kvalifikāciju saraksts, kurām obligāti piemērojamas profesijas standartā ietvertās attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības” ir minētas profesionālās kvalifikācijas, piemēram “Vecākais sporta treneris”, “Skolotājs”, “Procesu kvalitātes vadības inženieris”, “Industriālās vadības inženieris” u.c., kas nav iekļautas nozares kvalifikāciju struktūrā, bet kurām šie noteikumi paredz obligāti piemērojamas profesijas standartā ietvertās attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības.
LDDK ieskatā profesionālajai tālākizglītībai ir jāorientējas uz darba tirgus vajadzību nodrošināšanu. Tai maksimāli īsā laikā ir jāsniedz darba tirgum nepieciešamās profesionālās kompetences. Vispārējo un mūžizglītības kompetenču apguvei būtu jānotiek sākotnējā profesionālajā izglītībā un neformālajā izglītībā. Turklāt MK noteikumu projekta 10.3. punkts jau paredz iespēju digitālās kompetences apgūt programmas mainīgajā daļā. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši profesionālās kvalifikācijas prasību satura izstrādes metodikai, PKP iekļauj arī tādas profesionālās kompetences, kas nodrošina uz profesiju attiecināmas digitālās prasmes.
Aicinām papildināt 1. tabulu “Profesionālās tālākizglītības programmas no pirmā līdz ceturtajam profesionālās kvalifikācijas līmenim” ar ierakstu: “Profesionālās kvalifikācijas līmenis “Ceturtais līmenis”, “Minimālās prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību - Vidējā izglītība un atbilstoši PKL ceturtā līmeņa kvalifikācijas PKP prasībām iegūta PKL trešā līmeņa kvalifikācija“, Iegūstamā profesionālā kvalifikācija “Profesionālā kvalifikācija”, “Programmas minimālais apjoms – 640 stundas”, “Prakses darba vidē minimālais kopapjoms – 240 stundas”.
Līdzīgs risinājums ir tabulas sadaļā “Ceturtais līmenis”. Ja pretendents vienā izglītības programmā iegūst kvalifikāciju un specializāciju, tad apjoms ir 1200 stundas, bet ja kvalifikācija un tās specializācija tiek iegūtas atsevišķi, divās izglītības programmās, tad apjoms ir 1600 stundas (960 + 640).
Nav pamatojuma, kāpēc vienā un tajā pašā izglītības programmu veidā (tālākizglītības) par vienu un to pašu kvalifikāciju (kvalifikācija un tās specializācija) ieguvi gala rezultātā ir atšķirīgs mācību apjoms.
Ņemot vērā nozaru specifiku, kur specializāciju apguvei varētu būt nepieciešams dažāds mācību apjoms, piedāvājam minimālo stundu prasības papildināt ar “vismaz”, tā veidojot elastīgākus risinājumus.
Ierosinām 1. tabulas sadaļas “Profesionālās kvalifikācijas līmenis - Ceturtais līmenis” ierakstu “Minimālās prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību - Iegūta atbilstoša PKL ceturtā līmeņa profesionālā kvalifikācija“ papildināt ar “vismaz”. Šādā veidā nodrošinot elastīgas iespējas risinājumiem gadījumos, ja nozare paredz nosacījumu 4. līmeņa profesionālās kvalifikācijas (specializācijas) ieguvei - iepriekš iegūta atbilstoša 4. vai augstāka līmeņa profesionālā kvalifikācija.
LDDK aicina labot MK noteikumu projekta 1. tabulas “Profesionālās tālākizglītības programmas no pirmā līdz ceturtajam profesionālās kvalifikācijas līmenim” ierakstus:
8.1. “Profesionālās kvalifikācijas līmenis - Trešais līmenis”, “Minimālās prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību - Iegūta atbilstošā PKL trešā līmeņa profesionālā kvalifikācija”, “Iegūstamā profesionālā kvalifikācija - Profesionālās kvalifikācijas specializācija”, “Programmas minimālais apjoms - 480 stundas”, “Prakses darba vidē minimālais kopapjoms - 240 stundas”.
Piedāvātā redakcija:
“Profesionālās kvalifikācijas līmenis - Trešais līmenis”, “Minimālās prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību - Iegūta atbilstošā PKL trešā līmeņa profesionālā kvalifikācija”, “Iegūstamā profesionālā kvalifikācija - Profesionālās kvalifikācijas specializācija”, “Programmas minimālais apjoms – vismaz 240 stundas”, “Prakses darba vidē minimālais kopapjoms – vismaz 80 stundas”.
8.2. “Profesionālās kvalifikācijas līmenis - Ceturtais līmenis”, “Minimālās prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību - Iegūta atbilstoša PKL ceturtā līmeņa profesionālā kvalifikācija“, Iegūstamā profesionālā kvalifikācija - Profesionālās kvalifikācijas specializācija”, “Programmas minimālais apjoms - 640 stundas”, “Prakses darba vidē minimālais kopapjoms - 240 stundas”.
Piedāvātā redakcija:
“Profesionālās kvalifikācijas līmenis - Ceturtais līmenis”, “Minimālās prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību - Iegūta atbilstoša vismaz PKL ceturtā līmeņa profesionālā kvalifikācija“, Iegūstamā profesionālā kvalifikācija - Profesionālās kvalifikācijas specializācija”, “Programmas minimālais apjoms – vismaz 420 stundas”, “Prakses darba vidē minimālais kopapjoms – vismaz 80 stundas”.
Izglītības likums definē: “augstākā izglītība — izglītības pakāpe, kurā iegūst akadēmisko kvalifikāciju atbilstoši piektajam, sestajam, septītajam un astotajam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim;”. Savukārt Profesionālās izglītības likums nosaka: “profesionālā augstākā izglītība — augstākās pakāpes profesionālā izglītība, kas dod iespēju iegūt piektā, sestā, septītā vai astotā līmeņa profesionālo kvalifikāciju;” Šis MK noteikumu projekts saka, ka Profesionālās tālākizglītības stratēģiskais mērķis ir nodrošināt iespējas iegūt profesionālo kvalifikāciju. Šo MK noteikumu anotācijā ir skaidrots “Tehnikuma īstenotajās profesionālās tālākizglītības programmās, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju, varēs tikt iegūta piektā līmeņa profesionālā kvalifikācija, bet ne augstākā izglītība.” Šo noteikumu projekta 2. pielikumā, raksturojot minimālās prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību, tiek lietoti Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmeņi. Iepazīstoties ar minētajos dokumentos lietotajiem terminiem, nav skaidri saprotama doma kā MK noteikumu projekts raksturo tās 5. profesionālās kvalifikācijas līmeņa tālākizglītības programmas, kas tiks īstenotas tehnikumos. Lūdzam to papildus skaidrot.
LDDK vērš uzmanību, ka darba tirgus vajadzībām atbilstošu cilvēkresursu trūkums ir viens no būtiskiem ekonomikas attīstību traucējošiem faktoriem. Darba devēji jau ilgstoši pauž savu viedokli par to, ka tālākizglītība ir nepieciešama arī 5. līdz 8. līmeņa profesionālo kvalifikāciju ieguvei un to pilnveidei (par to liecina arī 2021. gadā Profesionālās izglītības likuma grozījumu izstrādes laikā vairāku nozaru asociāciju sūtītās vēstules Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai).