Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 24. janvārī laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt traucēta vai nepieejama e-Identitātes apliecināšana ar eID, eParaksts kartēm un mobilo lietotni eParaksts mobile.
PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka Smart-ID autentifikācijas pakalpojuma sniedzējs SK ID Solutions IT informē, ka no 23.01.2025. plkst.23:00 līdz 24.01.2025 plkst.02:00 tiks veikta infrastruktūras plānveida apkope, kuras laikā būs īslaicīgi (līdz 30 minūtēm) pārtraukumi Smart-ID autentifikācijas rīkam.
Projekta ID
23-TA-1030
Atzinuma sniedzējs
Konkurences padome
Atzinums iesniegts
10.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(7) Kompetentā institūcija izstrādā un apstiprina izsoles par izpētītās teritorijas iznomāšanu atkrastes vēja parka būvniecības vajadzībām nolikumu, kā arī rīko izsoli, kuras rezultātā tiek noteikts  Attīstītājs, kurš iegūst tiesības attīstīt ELWIND projektu un slēgt līgumu ar kompetento institūciju par ELWIND projekta īstenošanu un atkrastes vēja parka turpmāku uzturēšanu.
Iebildums
KP ieskatā, ar mērķi nodrošināt godīgu, caurskatāmu un uz sabiedrības labklājību vērstu izsoles par izpētītās teritorijas iznomāšanu norisi, un ņemot vērā projekta nozīmi tautsaimniecības attīstībā, būtu pilnveidojama procedūra, kādā tiek izstrādāts izsoles nolikums. Proti, KP vērtējumā, izstrādājot izsoles nolikumu, konsultēšanās ar kādu no iesaistītajām pusēm varētu veicināt procesa atklātību un potenciāli arī noteikumu kvalitāti. Līdz ar to KP aicina likumprojektā vai tā anotācijā iekļaut norādi, ka kompetentā institūcija, izstrādājot izsoles nolikumu, konsultējas vai to saskaņo ar noteiktām iestādēm, piemēram, Klimata un enerģētikas ministriju un/vai Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju. Papildinoši vai alternatīvi izsoles nolikumu pirms tā apstiprināšanas iespējams apspriest arī ar Ekonomikas ministrijas 27.10.2023. rīkojumu Nr. 1-6.1/2023/120 izveidotās darba grupas Igaunijas un Latvijas atkrastes vēja projekta īstenošanai ietvaros.

KP vērš uzmanību arī uz citu valstu, kas jau ir organizējušas atkrastes vēja parku attīstīšanas izsoles, pieredzi, kur atkrastes vēja parku izsoļu noteikumu izstrādē tiek iesaistītas vairākas puses. Piemēram, Nīderlandē par enerģētiku atbildīgajai ministrijai, izstrādājot izsoļu noteikumus, ir jākonsultējas ar par finanšu jomu atbildīgo ministriju (skatīt Nīderlandes Atkrastes vēja enerģijas likuma 25.e pantu, https://wetten.overheid.nl/BWBR0036752/2021-11-11). Bet, piemēram, Francijā izsoļu specifikāciju izstrādātājam (par enerģētiku atbildīgajai ministrijai) ir jākonsultējas ar enerģētikas jomas regulatoru (skatīt Francijas Enerģētikas kodeksa R311-14. pantu, https://www.legifrance.gouv.fr/codes/section_lc/LEGITEXT000023983208/LEGISCTA000031748295/#LEGISCTA000033055416). KP ieskatā, minēto valstu prakse norāda, ka var būt saskatāmi objektīvi ieguvumi no iestāžu savstarpējas sadarbības un konsultēšanās izsoļu dokumentācijas izstrādē, kas veicina iepriekš minēto mērķu par procesa atklātību un kvalitātes veicināšanu sasniegšanu.

Turklāt KP aicina ņemt vērā, ka kopumā minētajos Francijas un Nīderlandes piemēros izsoļu noteikumi un to norise ir aprakstīta detalizētāk nekā šī likumprojekta piedāvātajā redakcijā, piemēram, nosakot, kas ir izsoles noteikumos iekļaujamās sadaļas. Līdz ar to KP aicina izvērtēt, vai arī šī likumprojekta tekstā vai anotācijā izsoles noteikumiem un norises procesam nav piešķirama lielāka detalizācijas pakāpe, tādējādi jau laikus potenciālajiem atkrastes vēja parka attīstītājiem radot lielāku noteiktību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(1) Pārvades sistēmas operators nepiemēro normatīvajos aktos par prasībām būvēm Latvijas Republikas teritoriālajos ūdeņos un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā noteikto ārpakalpojumu sniedzēju piesaisti konkursa kārtībā to iekārtu, mākslīgo būvju un infrastruktūras objektu projektēšanai un izbūvei, kas ierīkojamas Ceturtā starpsavienojuma un ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēja parka pieslēguma izbūvei.
Iebildums
KP ieskatā, pirmšķietami nav saskatāms pamatojums, kāpēc likumprojektā paredzēts, ka pārvades sistēmas operators, izbūvējot ceturto starpsavienojumu un atkrastes vēja parka pieslēgumu, nepiemēro normatīvajā regulējumā noteikto par ārpakalpojumu sniedzēju piesaisti konkursa kārtībā. KP aicina izvērtēt likumprojekta 8. panta pirmās daļas nepieciešamību un, ja tā likumprojektā tiek saglabāta, likumprojekta anotācijā skaidrot konkrēto normu un iemeslus tās nepieciešamībai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Saskaņā ar Ministru kabineta kārtības ruļļa 55.2.5. apakšpunktu tiesību akta projekta saskaņojumu ir nepieciešams saņemt arī no Konkurences padomes, ja projekts ir saistīts ar konkurences aizsardzības vai attīstības jautājumiem. KP vērtējumā, konkrētais tiesību akta projekts ir saistīts ar konkurences attīstības jautājumiem, piemēram, konkurences veicināšanu elektroenerģijas vairumtirdzniecības tirgū, tomēr tas netika iesniegts KP atzinuma sniegšanai. Līdz ar to KP lūdz turpmāk rūpīgāk izvērtēt tiesību aktu projektu atbilstību minētajam punktam. Turklāt KP aicina sevišķu uzmanību pievērst tam, vai ELWIND projekta attīstītājam tiesiskajā regulējumā netiktu paredzēts piešķirt īpašas priekšrocības, kas ierobežotu konkurenci.

Papildus tam KP vērš uzmanību, ka ar Ekonomikas ministrijas 27.10.2023. rīkojumu Nr. 1-6.1/2023/120 ir izveidota darba grupa Igaunijas un Latvijas atkrastes vēja projekta īstenošanai, kuras ietvaros šis likumprojekts apspriests netika. Lai taupītu iesaistīto pušu resursus un veicinātu efektīvāku projekta virzību, KP aicina izvērtēt iespēju būtiskākos atkrastes vēja parka kopprojekta jautājumus pirms to tālākas virzīšanas apspriest minētās darba grupas ietvaros.

Turklāt, lai nodrošinātu lielāku skaidrību, KP aicina veikt precizējumu anotācijā attiecībā uz laika ietvaru, kad plānots uzsākt izsoles nosacījumu izstrādi. Anotācijas pašreizējā redakcijā ir norādīts gan 2024., gan 2025. gads.
Piedāvātā redakcija
-