Atzinums

Projekta ID
22-TA-3220
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma „Par oficiālās elektroniskās adreses ieviešanas progresu 3.sadaļas “Turpmākā rīcība” 18.lpp. pirmajā rindkopā paredzēts, ka UR reģistros reģistrētie tiesību subjekti, kas vienlaikus ir VID EDS lietotāji, mēnesi pirms E-adreses aktivizācijas un arī E-adreses aktivizācijas dienā par to saņems informāciju savā EDS kontā, kā arī VID īstenos informācijas nosūtīšanu.
Turklāt Informatīvā ziņojuma 20. lpp. par turpmāko rīcību 8.punktā paredzēts, ka VID jāīsteno informācijas nosūtīšanu UR reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem par E-adreses aktivizēšanu un ka VARAM nepieciešamības gadījumā  jāizstrādā un ministrei noteiktā kārtībā jāiesniedz izskatīšanai VID EDS regulējošajā normatīvajā aktā grozījumus.
Atbilstoši Paziņošanas  likumam iestāde patstāvīgi nodrošina dokumenta paziņošanu adresātam. Dokumenta paziņošanu iestāde veic:
1) uz vietas iestādē vai piegādājot ar tās norīkota darbinieka vai ziņneša starpniecību; 2) izmantojot pasta pakalpojumus; 3) izmantojot elektroniskos sakarus; 4) publiski.
Valsts ieņēmumu dienests nav atbildīgā iestāde, kas nodrošina dokumentu paziņošanu par citu iestāžu kompetencē esošajiem jautājumiem.
Saskaņā ar likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 1.pantu Valsts ieņēmumu dienests ir finanšu ministra padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas nodrošina nodokļu maksājumu un nodokļu maksātāju uzskaiti, valsts nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu iekasēšanu Latvijas Republikas teritorijā, kā arī iekasē nodokļus, nodevas un citus obligātos maksājumus Eiropas Savienības budžetam, īsteno muitas politiku un kārto muitas lietas.
Minēta likuma  4.3 panta pirmās daļas, 4.punktu “b” un “c” apakšpunkts nosaka, ka Valsts ieņēmumu dienests tai normatīvajos aktos noteikto uzdevumu īstenošanai veic datu apstrādi, kā arī organizē un vada Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu - nodrošina elektronisku saziņu ar personu un Valsts ieņēmumu dienestu, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta izdoto administratīvo aktu, lēmumu, citu dokumentu vai informācijas paziņošanu, nodrošina iespēju iesniegt un saņemt dokumentus un informāciju muitas lietu jomā, kura nav iesniedzama Eiropas Komisijas centrālajās muitas informācijas sistēmās, kā arī nodrošināt lēmumu izstrādi un paziņošanu.
Līdz ar to, Valsts ieņēmumu dienesta uzdevumos neietilpst nodrošināt citu iestāžu dokumentu paziņošanu adresātam, ne atbilstoši tā izveidošanas mērķim, ne atbilstoši tam noteiktajiem uzdevumiem un VID EDS funkcionalitātei. 
Katras iestādes pienākums ir patstāvīgi nodrošināt dokumentu paziņošanu adresātam.
Lūdzam svītrot no informatīvā ziņojuma 3.sadaļas “Turpmākā rīcība” 18.lpp. pirmās rindkopas informāciju, ka UR reģistros reģistrētie tiesību subjekti, kas vienlaikus ir VID EDS lietotāji, mēnesi pirms E-adreses aktivizācijas un arī E-adreses aktivizācijas dienā par to saņems informāciju savā EDS kontā, un ka VID īstenos informācijas nosūtīšanu. Lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma 20. lpp. 8.punktā minēto informāciju par turpmāko rīcību daļā, ka VID jāīsteno informācijas nosūtīšanu UR reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem par E-adreses aktivizēšanu, un ka VARAM nepieciešamības gadījumā izstrādās un noteiktā kārtībā iesniegs izskatīšanai VID EDS regulējošajā normatīvajā akta grozījumus.
Piedāvātā redakcija
-