Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2496
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 2.punktā precizēt atsauci uz Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma pantu, ņemot vērā, ka atbilstoši likumprojektam “Grozījumi Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumā” (22-TA-2495) atbalsts energoietilpīgiem apstrādes rūpniecības komersantiem tiks paredzēts minētā likuma 2.panta otrajā daļā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 3.punktu, nosakot, ka valsts budžeta finansējums atbalsta nodrošināšanai ir pieejams 2022.gadā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pievienotās vērtības nodokļa deklarācijā netiek atšifrēti veiktie darījumi pēc NACE 2 klasifikācijas (tiek atšifrēti tikai pēc darījumu partnera noteiktos gadījumos), tāpēc no pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām nav iespējams iegūt informāciju par konkrētā komersanta apgrozījumu šo noteikumu pielikumā norādītajās nozarēs, bet var iegūt tikai informāciju par kopējo taksācijas perioda (viens vai trīs mēneši) apgrozījumu.
Personu, kuras nav reģistrētas pievienotās vērtības nodokļu maksātāju reģistrā, VID iesniedz gada pārskatu Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajā kārtībā (iesniegšanas termiņš - nākoša gada 1. maijs), vai  gada ienākumu deklarāciju likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktajā kārtībā (iesniegšanas termiņš - nākoša gada 1.jūnijs). Šajās nodokļu deklarācijā netiek atšifrēts komersantu apgrozījums pa mēnešiem, bet var iegūt informāciju par kopējo taksācijas perioda apgrozījumu.
Lūdzam precizēt minēto tiesību normu un papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kas kompetentajai institūcijai sniegs izvērtēšanai nepieciešamo informāciju par komersanta apgrozījuma atbilstību šo noteikumu pielikumā norādītajām nozarēm.
Ievērojot, ka noteikumu projektā ir vairākas tiesību normas, kuru precizēšana var ietekmēt izmaksas VID informācijas sistēmās, lūdzam precizēt noteikumu prpjekta tiesību normas, lai varētu korekti novērtēt tiesību normu ietekmi uz izmaiņām VID infrmācijas sistēmās un sagatavot aprēķinus nepieciešamajam papildu finansējumam.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā paskaidrot informācijas avotu, no kura Būvniecības kontroles birojs iegūs atbalsta piešķiršanas izvērtēšanai nepieciešamo noteikumu projekta 4.7.apakšpunktā paredzēto informāciju - no paša atbalsta pretendenta vai VID. Ja informācija tiks pieprasīta VID, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar tiesību normu par Būvniecības kontroles biroja tiesībām saņemt konkrētu atbalsta piešķiršanai nepieciešamo informāciju.
Papildus minētajam noteikumu projekta 4.7.apakšpunkta redakcijā minēta institūcija "dienests", bet citu institūciju iesaiste atbalsta piešķiršanā noteikumu projektā nav paredzēta. Lūdzam precizēt noteikumu projekta 4.7.apakšpunkta redakciju attiecībā uz institūciju, kura vērtēs minētajā tiesību normā noteikto kritēriju par apgrozījuma apmēru. 
Ievērojot, ka noteikumu projektā ir vairākas tiesību normas, kuru precizēšana var ietekmēt izmaksas VID informācijas sistēmās, lūdzam precizēt noteikumu projekta tiesību normas, lai varētu korekti novērtētu tiesību normu ietekmi uz izmaiņām VID informācijas sistēmās un sagatavot aprēķinus nepieciešamajam papildu finansējumam.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šo punktu atbilstoši Eiropas komisijas 2022. gada 24. marta paziņojuma "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" 52.e) ******* zemsvītras atsaucē noteiktajam.
Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumus ar Komisijas paziņojuma 52.e) punktā minēto nosacījumu, ka no 2022. gada 1. septembra dabasgāzes un elektroenerģijas daudzums, ko izmanto, lai aprēķinātu attiecināmās izmaksas, nedrīkst pārsniegt 70 % no saņēmēja patēriņa tajā pašā periodā 2021. gadā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai viennozīmīgi būtu skaidrs, kas šajā noteikumu punktā domāts ar tur minēto atbalstu par ierobežotām atbalsta summām, lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, ka ar to domāts 2022. gada 24. marta paziņojuma "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" 2.1. sadaļā minētais atbalsts.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 16.9.apakšpunktu, jo tas neatbilst likuma "Par nodokļiem un nodevām" 15.panta pirmās daļas 15.punkta regulējumam, kurā noteikts, ka nodokļu maksātāju vispārīgais pienākums ir izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, līdz 1.maijam iesniegt nodokļu administrācijai informāciju par iepriekšējā taksācijas gada pamatdarbības veidu, ja tas iepriekšējā taksācijas gadā ir mainījies un neatbilst nodokļu administrācijai sniegtajai informācijai. Nodokļu maksātāji, kas uzsāk saimniecisko darbību, informāciju iesniedz mēneša laikā pēc saimnieciskās darbības reģistrācijas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienestā.
No minētās tiesību normas izriet, ka nodokļu maksātājs izmaiņas pamatdarbības veidā deklarē VID vienu reizi gadā līdz 1.maijam. Ja nodokļu maksātājs minētajā tiesību normā noteiktā termiņā izmaiņas pamatdarbības veidā nebūs deklarējis, VID nav tiesiska pamata izdot izziņu par pamatdarbības veida izmaiņām, kurš VID nav deklarēts.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18.panta pirmās daļas 8.punktā noteikts, ka nodokļu administrācijas pienākumi ir  nodrošināt nodokļu (nodevu) iekasēšanas publiskumu, regulāri publicējot informāciju par atsevišķu nodokļu (nodevu) kopieņēmumiem, un informācijas pieejamību par tiem nodokļu maksātājiem, kuriem Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāda kopsumma pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos. Informāciju par minētajiem parādniekiem iekļauj Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē un tās pieejamību nodrošina, ievērojot šā likuma 22.panta pirmās daļas 1.punktā un trešajā daļā minētos nosacījumus.
Tādējādi VID publiskojamā datu bāzē pieejama informācija par nodokļu nodevu parādiem, kuru kopsumma pārsniedz 150 euro. Ne noteikumu projektā, nedz arī anotācijā nav noregulēts vai paskaidrots kā Būvniecības kontroles birojs iegūs atbalsta piešķiršanas izvērtēšanai nepieciešamo noteikumu projekta 25.1.apakšpunktā paredzēto informāciju (iegūs patstāvīgi no VID publiskojamās datu bāzes, vai uz atsevišķa pieprasījuma VID pamata). Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši papildināt anotāciju ar skaidrojumu, no kādiem informācijas avotiem iegūs noteikumu projekts 25.1.apakšpunktā paredzēto informāciju.
Ievērojot, ka noteikumu projektā ir vairākas tiesību normas, kuru precizēšana var ietekmēt izmaksas VID informācijas sistēmās, lūdzam precizēt noteikumu projekta tiesību normas, lai varētu korekti novērtētu tiesību normu ietekmi uz izmaiņām VID informācijas sistēmās un sagatavot aprēķinus nepieciešamajam papildu finansējumam.
Piedāvātā redakcija

 
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst šo punktu, jo atbalstu šīs atbalsta programmas ietvaros sniedz ar 2022. gada 24. marta paziņojuma "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (2022/C 131 I/01) 2.4. sadaļu, nevis de minimis regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu pie noteikumu 25.4.punkta.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu pie noteikumu 25.4.punkta.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka nelikumīga atbalsta gadījumā Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļas nosacījumus vienlaikus nepiemēro, lūdzam tekstā starp šīm nodaļām lietot saikli "vai".
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst šo punktu, jo tas ir pretrunā ar noteikumu 13. un 14.punktā iekļautajām atbalsta kumulācijas nomām. Vienlaikus lūdzam pārskatīt noteikumus, jo vietām normās minētais dublē noteikumos jau iekļautās normas.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta 15.punkts paredz, ka komersants līdz 2022.gada 1.decembrim sagatavo un iesniedz iesniegumu, lai pieteiktos atbalstam par konkrētiem atbalsta mēnešiem atbalsta periodā. Vēršam uzmanību, ka atbalsta apmērs 50 000 000 euro paredzēts tikai 2022.gadam, attiecīgi lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, ka Būvniecības valsts kontroles biroja kapacitāte ir pietiekama, lai viena mēneša laikā (līdz 2022.gada beigām) nodrošinātu gan lēmumu pieņemšanu, gan atbalsta izmaksu.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 1.tabulu, izvērtējot noteikumu projekta atbilstību visiem 2022. gada 24. marta paziņojuma "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" attiecīgajiem nosacījumiem, jo visu attiecīgo noteikumu punktu izvērtējums nav iekļauts.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā nekur tālāk netiek lietota saistīto uzņēmumu definīcija, aicinām izvērtēt šī punkta nepieciešamību noteikumos.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, kādēļ ir šāda prasība noteikumos un nepieciešamības gadījumā noteikumus precizēt, jo valsts atbalsta nosacījumi tādu prasību neparedz.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 3.sadaļas punktā “Cita informācija” sniegto informāciju piedāvātajā redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
Pēc likuma “Grozījumi Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumā” (22-TA-2495) pieņemšanas Ekonomikas ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu 2022. gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" ne vairāk kā 50 000 000 euro apmērā, lai Būvniecības valsts kontroles birojs nodrošinātu atbalsta sniegšanu. Finansējums tiks pieprasīts atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
Būvniecības valsts kontroles birojs atbalsta sniegšanas funkciju nodrošinās tam piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Atbalsta programmas īstenošana paredzēta līdz 2022.gada 31.decembrim.
 
19.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 3.sadaļas 6.punkta pirmo teikumu, norādot, ka vidēji 200 tūkstoši euro ir paredzēti katram komersantam.
Piedāvātā redakcija
-