Atzinums

Projekta ID
23-TA-3123
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēlamies vērst uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 10. augusta rīkojuma Nr. 514 "Par pastiprināta robežapsardzības sistēmas darbības režīma izsludināšanu" (turpmāk - rīkojums) 3. punktu arī Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem ir dots uzdevums sniegt nepieciešamo atbalstu Valsts robežsardzei Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas robežapsardzības nodrošināšanā, lai nepieļautu robežas nelikumīgu šķērsošanu. Proti, Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem ir noteikts pienākums nepieļaut robežas nelikumīgu šķērsošanu, tai skaitā pieļaujot personas, kura mēģina nelikumīgi šķērsot Latvijas Republikas-Baltkrievijas Republikas valsts robežu vai ir nelikumīgi šķērsojusi to, nekavējošu fizisku atgriešanu atpakaļ, savukārt  nelikumīgas uzturēšanās gadījumā šāda rīcība nebūtu atbilstoša starptautiskajām saistībām. Līdz ar to, Ministru kabinetam, pieņemot projekta 2. punktā paredzēto 6.2 punktu un ievērojot rīkojuma 3. punktā noteikto, ir būtiski nepielīdzināt terminu “nelikumīga valsts robežas šķērsošana” terminam “nelikumīga uzturēšanās”. Tādējādi, lai nodrošinātu vienotu izpratni par minēto terminu tvērumu, aicinām Nacionālos bruņotos spēkus ņemt vērā norādīto attiecīgo pasākumu īstenošanā.




 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma konsolidētā versija
Priekšlikums
Militārā dienesta likuma 13. un 14. pants nosaka nosacījumus un gadījumus, kādos karavīram ir tiesības pielietot dienesta šaujamieroci un lietot fizisko spēku un speciālos līdzekļus. Līdz ar to projekta 2. punktā ietvertajā 6.2 punkta otrajā teikumā nav korekti noteikts, ka aizturēšana ir veicama atbilstoši Militārā dienesta likuma 13. un 14. pantā noteiktajām tiesībām. Ņemot vērā norādīto, aicinām attiecīgi precizēt projekta 2. punktā ietverto 6.2 punkta otro teikumu. Vienlaikus, ievērojot to, ka Nacionālie bruņotie spēki sniedz atbalstu Valsts robežsardzei un to, ka gan Valsts robežsardze, gan Nacionālie bruņotie spēki ir iesaistīti valsts robežas neaizskaramības nodrošināšanā un valsts apdraudējuma novēršanā, ir izvērtējama nepieciešamība precizēt projekta 2. punktā ietverto 6.2 punkta otro teikumu, nosakot, ka Nacionālo bruņoto spēku personāls dienesta šaujamieroci un fizisko spēku un speciālos līdzekļus pielieto atbilstoši Valsts robežsardzes likumam.

 
Piedāvātā redakcija
-