Projekta ID
25-TA-2210Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
06.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Norādām, ka atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 12.pantā paredzētajam līdzekļus no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem var piešķirt, lai segtu izdevumus, ja ir iestājies neparedzēts gadījums, vai paredzams valstiski īpaši nozīmīgs pasākums. Savukārt atbilstoši 2018.gada 17.jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41.punktam līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Savukārt šo noteikumu 44.punkts paredz, ka iesniedzot pieprasījumu, ministrija papildus iesniedz pamatojumu, kurā iekļauj pieprasīto līdzekļu aprēķinu (veicamo darbu un pasākumu izmaksu aprēķinu saskaņā ar budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām) vai dokumentus, kas apliecina notikušo faktu un ar to saistītos izdevumus. Aprēķinā norāda veicamo darbu, pakalpojumu vai pasākumu aprakstu, nepieciešamo materiālu daudzumu, vidējo tirgus cenu, atalgojuma aprēķinu un paredzamo nodokļu samaksu atbilstoši normatīvajiem aktiem. Stihisku nelaimju un katastrofu gadījumos iesniedz radīto zaudējumu novērtējumu un apmēru apliecinošus dokumentus.
Izvērtējot anotācijā un tās pielikumā sniegto informāciju par finansējuma piešķiršanu valsts kapitālsabiedrībai SIA “Latvijas Nacionālais sporta centrs” (turpmāk – LNSC) norādām, ka:
- nav atbalstāma finansējuma piešķiršana no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” LNSC izdevumu segšanai, kas nav budžeta iestāde, bet gan kapitālsabiedrība, līdz ar to tā darbojas saskaņā ar Komerclikuma un Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma normām, tātad ir atsevišķa juridiska persona, kuras darbība nodrošināma galvenokārt no tās saimnieciskās darbības ieņēmumiem. Finansējuma piešķiršana neatbilst programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” mērķim.
- anotācijā sniegtā informācija liecina, ka finansējuma pieprasījums tiek pamatots ar apstākli, ka 2025. gada 29. jūlijā LNSC pārņēma bezatlīdzības lietošanā un pārvaldīšanā sporta bāzi “Sporta centrs “Kleisti””, bet nesniedz argumentētu pamatojumu, kāpēc kapitālsabiedrības pārņemtās sporta bāzes uzturēšana būtu jāsedz no programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Sporta bāzes “Kleisti” pārņemšana un ar to saistītās saimnieciskās darbības vajadzības nav uzskatāmas par “neparedzētu gadījumu”, bet gan par plānojamu saimniecisku pasākumu, kas būtu jānodrošina LNSC un Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – IZM) esošo budžeta līdzekļu ietvaros;
- anotācijas pielikumā nav pievienots pietiekams finanšu un faktoloģiskais pamatojums, jo izvērtējot iesniegto tāmi, secināms, ka detalizēti aprēķini nav sniegti – nav pievienoti dokumenti, kas apliecina faktiski radušos izdevumus vai precīzu izmaksu pamatojumu, līdz ar to nav iespējams izvērtēt pieprasītā finansējuma pamatotību un samērīgumu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ja papildu finansējuma piešķiršanas LNSC ir uzskatāma par nozares prioritāti, tad IZM pastāv iespēja šo finansējumu piešķirt tās esošo līdzekļu ietvaros, nepieciešamības gadījumā sniedzot priekšlikumus finansējuma pārdalei starp programmām/apakšprogrammām. Atzīmējam, ka š.g. 30.oktobrī IZM, izpildot Valsts kancelejas uzdoto uzdevumu (2025-UZD-IZM-3688561) ir sniegusi informāciju, ka tās budžetā 2025.gadā ir prognozējama plānoto budžeta līdzekļu ekonomija 3 196 671 euro apmērā.
Izvērtējot anotācijā un tās pielikumā sniegto informāciju par finansējuma piešķiršanu valsts kapitālsabiedrībai SIA “Latvijas Nacionālais sporta centrs” (turpmāk – LNSC) norādām, ka:
- nav atbalstāma finansējuma piešķiršana no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” LNSC izdevumu segšanai, kas nav budžeta iestāde, bet gan kapitālsabiedrība, līdz ar to tā darbojas saskaņā ar Komerclikuma un Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma normām, tātad ir atsevišķa juridiska persona, kuras darbība nodrošināma galvenokārt no tās saimnieciskās darbības ieņēmumiem. Finansējuma piešķiršana neatbilst programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” mērķim.
- anotācijā sniegtā informācija liecina, ka finansējuma pieprasījums tiek pamatots ar apstākli, ka 2025. gada 29. jūlijā LNSC pārņēma bezatlīdzības lietošanā un pārvaldīšanā sporta bāzi “Sporta centrs “Kleisti””, bet nesniedz argumentētu pamatojumu, kāpēc kapitālsabiedrības pārņemtās sporta bāzes uzturēšana būtu jāsedz no programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Sporta bāzes “Kleisti” pārņemšana un ar to saistītās saimnieciskās darbības vajadzības nav uzskatāmas par “neparedzētu gadījumu”, bet gan par plānojamu saimniecisku pasākumu, kas būtu jānodrošina LNSC un Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – IZM) esošo budžeta līdzekļu ietvaros;
- anotācijas pielikumā nav pievienots pietiekams finanšu un faktoloģiskais pamatojums, jo izvērtējot iesniegto tāmi, secināms, ka detalizēti aprēķini nav sniegti – nav pievienoti dokumenti, kas apliecina faktiski radušos izdevumus vai precīzu izmaksu pamatojumu, līdz ar to nav iespējams izvērtēt pieprasītā finansējuma pamatotību un samērīgumu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ja papildu finansējuma piešķiršanas LNSC ir uzskatāma par nozares prioritāti, tad IZM pastāv iespēja šo finansējumu piešķirt tās esošo līdzekļu ietvaros, nepieciešamības gadījumā sniedzot priekšlikumus finansējuma pārdalei starp programmām/apakšprogrammām. Atzīmējam, ka š.g. 30.oktobrī IZM, izpildot Valsts kancelejas uzdoto uzdevumu (2025-UZD-IZM-3688561) ir sniegusi informāciju, ka tās budžetā 2025.gadā ir prognozējama plānoto budžeta līdzekļu ekonomija 3 196 671 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
