Projekta ID
22-TA-789Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.nodaļas 1. un 2.punktā precizēt 2025.gadam norādīto summu, ņemot vērā 6.punktā norādīto, ka apakšpasākuma M6.4. “Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā” īstenošanai finansējums 2025.gadā plānots 2 500 000 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt terminu "pārbūve" un "atjaunošana" lietošanu. Vēršam uzmanību uz Eiropas Komisijas sniegto atbildi Spānijai un Francijai (eWIKI), ka izmaksas, kas saistītas ar renovāciju (atjaunošana), kuras radušās lieliem uzņēmumiem, nevar iekļaut attiecināmo izmaksu bāzē, jo pēc būtības renovācija ir saistīta ar lietotiem aktīviem, līdz ar to, ja uz attiecināmo projektu attiecas 2. panta 49. punkta a) apakšpunktā noteiktais, tad lielu uzņēmumu gadījumā aktīviem ir jābūt jauniem. Ievērojot izteikto iebildumu, lūdzam pārskatīt 21.punktā un jo īpaši tā 21.1. un 21.4.apakšpunktos noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pārskatīt šī punkta redakciju, lai nodrošinātu atbilstību MK noteikumu 55.punktā noteiktajam, t.i., "Saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 14. panta 5. punktu projektā veiktos ieguldījumus saglabā projekta īstenošanas vietā vismaz piecus gadus pēc tā īstenošanas."
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pārskatīt 35. un 36.punkta redakcijas un pārstrādāt tās, lai ir skaidrs, kādas ir maksimālās atbalsta intensitātes šo noteikumu ietvaros kā lielam, tā mazam un vidējam uzņēmumam, izdalot tās atseviškos apakšpunktos. No šī brīža redakcijām viennozīmīgi nav skaidrs, kura intensitāte uz ko ir attiecināma.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ja atbalsta programmā plānots iekļaut attiecināmajās izmaksās arī enerģijas ražošanas iekārtu izmaksas, tad tas ir pieļaujams, ja atbalsta programmā tiks iekļauti kumulatīvi nosacījumi, kas izriet no eWiki sistēmā Eiropas Komisijas 25.06.2018. atbildē sniegtā skaidrojuma:
a) ieguldījumu projekta galvenais mērķis nav vērsts uz enerģijas ražošanu un tirdzniecību;
b) enerģijas ražošanas jauda ir jāpielāgo uzņēmuma vajadzībām, kas nozīmē, ka mērķis ir pašpatēriņš un tādējādi tiktu pārdoti ne vairāk kā 20% no plānotās saražotās enerģijas (pamatojoties uz ex ante analīzi), t.i., 80/20;
c) ieguldījumi attiecināmi uz atjaunojamiem enerģijas avotiem vai augstas efektivitātes koģenerāciju.
(šajā saistībā aicinām, piemēram, skatīt pēc analoģijas likuma “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” 5. panta ceturtās daļas 8. punktu). Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu punktu un anotāciju.
a) ieguldījumu projekta galvenais mērķis nav vērsts uz enerģijas ražošanu un tirdzniecību;
b) enerģijas ražošanas jauda ir jāpielāgo uzņēmuma vajadzībām, kas nozīmē, ka mērķis ir pašpatēriņš un tādējādi tiktu pārdoti ne vairāk kā 20% no plānotās saražotās enerģijas (pamatojoties uz ex ante analīzi), t.i., 80/20;
c) ieguldījumi attiecināmi uz atjaunojamiem enerģijas avotiem vai augstas efektivitātes koģenerāciju.
(šajā saistībā aicinām, piemēram, skatīt pēc analoģijas likuma “Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” 5. panta ceturtās daļas 8. punktu). Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu punktu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot Komisijas regulas Nr.14.panta 14.punktā noteikto, lūdzam papildināt noteikumus ar punktu, ka nosacījums, ka atbalsta saņēmējs nodrošina finansiālu ieguldījumu vismaz 25 % apmērā no attiecināmajām izmaksām, izmantojot pašu līdzekļus vai ārējo finansējumu, par kuru nav saņemts nekāds publisks atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka regulas Nr. 651/2014 14. panta 7.punkta ietvertā prasība: "Attiecībā uz atbalstu, ko piešķir esošas uzņēmējdarbības vietas darbības dažādošanai, attiecināmajām izmaksām vismaz par 200 % jāpārsniedz atkārtoti izmantoto aktīvu uzskaites vērtība, kas reģistrēta iepriekšējā fiskālajā gadā pirms darbu sākšanas" ir attiecināmas uz lielajiem komersantiem un ievērojot šo noteikumu 53.punktā noteikto, ka materiālie aktīvi atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 49. punkta definīcijai, t.i. pieļaujama esošas uzņēmējdarbības vietas darības dažādošana, lūdzam atbilstoši papildināt šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka 60. un 61.punkts paredz atbalsta kumulācijas iespēju, lūdzam paredzēt arī noteikumos jaunu punktu, kas noteiktu atbalsta saņēmējam pienākumu, ja tas ir paredzējis noteikumu 60. un 61.punktā paredzēto kumulāciju, iesniegt visu informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu tā paša projekta ietvaros, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto/piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra noteikumu Nr. 729 "Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027. gadam" 3. un 5.punktu attiecībā uz mazajiem uzņēmumiem, kas darbojas Kurzemes, Zemgales, Vidzemes un Latgales reģionā maksimālā reģionālā atbalsta intensitāte var būt 60% (30%+10%+20%), savukārt mazajiem uzņēmumiem Pierīgā 50% (30%+20%). Aicinām izvērtēt precizējumu veikšanu MK noteikumu Nr.320 61.1.apakšpunktā. Gadījumā, ja tomēr programmas ietvaros netiek piemērotas iepriekš minētās maksimālā atbalsta iespējas, lūdzam anotācijas V sadaļas 2. tabulā pie noteikumu projekta punktu izvērtējuma norādīt un pamatot, ka tiek paredzētas stingrākas prasības
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka par Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktā ietverto piebildi “vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru” pārbaudi nav iespējams veikt, pamatojoties uz publiskajos reģistros pieejamo informāciju, skaidrojam, ka tās pārbaude parasti tiek veikta, ņemot vērā atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu. Lūdzam paredzēt atbalsta pretendenta pienākumu iesniegt šādu apliecinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 6.panta 2.punktā noteiktajām pieteikumā ietvertajām prasībām, lūdzam precizēt, ka projekta iesniegums/pieteikums atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6.panta 2.punktā ietvertajām prasībām par pieteikumā iekļaujamo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka MKN ietver stingrākas prasības, nekā pieļauj Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, lūdzam nepārprotamai interpretācijai šo punktu izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
65.1. Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Regulas Nr.651/2014, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Lauku atbalsta dienestam visu saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
65.1. Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Regulas Nr.651/2014, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Lauku atbalsta dienestam visu saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14.pantu var piešķirt līdz 31.12.2023. Lūdzam atbilstoši precizēt šo punktu un informāciju anotācijā
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka regulas Nr. 651/2014 14. panta 3. punktā noteiktais, ka atbalstu lieliem komersantiem piešķir tikai tādiem sākotnējiem ieguldījumiem, kas attiecīgajā apgabalā veicina jaunu saimniecisko darbību, ir attiecināms uz atbalstāmajiem apgabaliem, kas atbilst Līguma 107.panta 3.punkta c) apakšpunkta nosacījumiem. Latvija atbilst Līguma 107.panta 3.punkta a) apakšpunkta nosacījumiem. Lūdzam attiecīgi dzēst otro teikumu.
Gadījumā, ja tomēr programmas ietvaros attiecībā uz lielajiem komersantiem tiek paredzētas visas regulas Nr. 651/2014 14. panta 3. punktā noteiktās prasības, lūdzam anotācijas V sadaļas 2. tabulā pie noteikumu projekta punktu izvērtējuma norādīt un pamatot, ka tiek paredzētas stingrākas prasības.
Gadījumā, ja tomēr programmas ietvaros attiecībā uz lielajiem komersantiem tiek paredzētas visas regulas Nr. 651/2014 14. panta 3. punktā noteiktās prasības, lūdzam anotācijas V sadaļas 2. tabulā pie noteikumu projekta punktu izvērtējuma norādīt un pamatot, ka tiek paredzētas stingrākas prasības.
Piedāvātā redakcija
-