Atzinums

Projekta ID
23-TA-3330
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
11.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā "Problēmas un risinājumi" problēmas aprakstā par fizisko personu administratīvo izmaksu aprēķināšanas problēmu norādīts, ka vienlaikus fiziskajām personām konkrētu tiesību normu izpilde var prasīt finanšu izdevumus dokumentu sagatavošanai un iesniegšanai (tai skaitā iestādes apmeklēšanai). Līdz ar to attiecībā uz fiziskajām personām: (1) finanšu izdevumu rādītājā nepieciešams atspoguļot nevis stundas samaksas likmi, bet dokumentu sagatavošanas, transporta un citus izdevumus, kas var rasties, izpildot tiesību aktu prasības; (2) jāparedz cita rādītāju aprēķināšanas metode, kas ļautu atsevišķi norādīt gan finansiālo, gan laika patēriņu.
Šīs problēmas risinājuma aprakstā skaidrots, ka finanšu rādītājā fiziskajām personām turpmāk būs jānorāda ar dokumentu sagatavošanu un transportu saistītie izdevumi, ja tādi radušies. Rezultātā fiziskajām personām administratīvās izmaksas tiks atspoguļotas atsevišķi finanšu un laika izteiksmē. 
Tāpat noteikumu projekta anotācijas 1.4.sadaļā norādīts, ka šo novērtējumu svarīgi atkārtot regulējuma ex-post novērtēšanas stadijā, noskaidrojot faktiski radītā administratīvā sloga apmēru
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā un tā anotācijā jaunās formulas fiziskajām personām "administratīvās izmaksas finanšu izteiksmē" aprakstā nav konkrēti norādīts, kas ir "citas izmaksas". Nav arī norādes, kā aprēķināt transporta izdevumus, jo iedzīvotāji var pārvietoties kājām, izmantojot sabiedrisko transportu (piemēram, pilsētas autobusu, vilcienu vai starppilsētu reģionālo autobusu) vai autotransportlīdzekli (privāto vai taksometru), kuru izmantošanas izmaksas ir ļoti dažādas. Tas ļauj ļoti plaši interpretēt tiesību normu un rezultātā valsts pārvaldes iestādēm tiek radīts papildu slogs pieņēmumu noteikšanai par transporta izdevumu vidējo apmēru, tādējādi netiks sasniegts mērķis - precīzas informācijas par administratīvā sloga apmēra iegūšana. Nebūs iespējams arī aprēķināt faktiski radītā administratīvā sloga apmēru, jo valsts pārvaldes iestādēm nav pienākuma veikt iedzīvotāju aptauju, kādi transporta izdevumi radušies.
Ņemot vērā minēto un to, ka noteikumu projekta anotācijas 1.3.sadaļā nav detalizēti aprakstīta transporta izdevumu aprēķināšanas metode, kas ļautu atsevišķi norādīt finansiālo patēriņu (nav izpildīts problēmas aprakstā piedāvātais 2.risinājums), lūdzam visās noteikumu projekta anotācijas sadaļās svītrot norādes uz fizisko personu administratīvo izmaksu aprēķināšanas formulu "administratīvās izmaksas finanšu izteiksmē".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumi Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība"  (turpmāk - Noteikumi Nr.617) tiek papildināti ar jaunu 17.11 apakšpunktu "administratīvās izmaksas finanšu izteiksmē", kas nosaka finansiālā sloga aprēķinā fiziskajām personām izmantot pilnīgi jaunu rādītāju "f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu projektā paredzētā informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (dokumentu sagatavošanas, transporta un citi izdevumi)", kas iepriekš Noteikumos Nr.617 netika ne minēts, ne aprēķināts. Ņemot vērā minēto, šādas izmaiņas nevar klasificēt kā tehnisko precizējumu, kā tas skaidrots noteikumu projekta anotācijas 6.sadaļā, bet jāuzskata par jaunu būtisku prasību. Papildus norādām, ka noteikumu projekta anotācijā nav vērtēts jaunās prasības samērīgums pret ieguvumiem.
Ņemot vērā minēto, lūdzam noteikumu projekta anotācijas 6.sadaļā svītrot vārdus "tehniskus precizējumus", norādot citu pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumi Nr.617 tiek papildināti ar jaunu 17.11 apakšpunktu "administratīvās izmaksas finanšu izteiksmē". Šādas izmaiņas nav tehniskais precizējums, kā tas norādīts noteikumu projekta anotācijas 6.sadaļā, bet jaunā būtiska prasība, turklāt aprakstā zem formulas un noteikumu projekta anotācijā nav konkrēti norādīts, ko saprot ar terminu "citas izmaksas". Nav arī norādes, kā aprēķināt transporta izdevumus, jo iedzīvotāji var pārvietoties kājām, izmantojot sabiedrisko transportu (piemēram, pilsētas autobusu, vilcienu vai starppilsētu reģionālo autobusu) vai autotransportlīdzekli (privāto vai taksometru), kuru izmantošanas izmaksas ļoti variē. Tas ļauj ļoti plaši interpretēt tiesību normu un rezultātā valsts pārvaldes iestādēm tiek radīts papildu slogs pieņēmumu noteikšanai par transporta izdevumu vidējo apmēru, tādējādi netiks sasniegts mērķis - precīzas informācijas par administratīvā sloga apmēra iegūšana.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.3. apakšpunktā ietverto 17.1 1.apakšpunktu "administratīvās izmaksas finanšu izteiksmē", attiecīgi svītrojot nākamā apakšpunkta administratīvās izmaksas laika izteiksmē" numerāciju.
 
Piedāvātā redakcija
17.1 Administratīvās izmaksas fiziskajām personām aprēķina, izmantojot šādu formulu, nosakot administratīvās izmaksas laika izteiksmē:
C2 = l × n × b, kur
C2 – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas laika izteiksmē (stundās);
l – laika patēriņš (stundās), kas nepieciešams, lai sagatavotu saskaņā ar projektu sniedzamo informāciju;
n - subjektu skaits, uz kuriem attiecas projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības;
b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēta informācijas sniegšana.