Atzinums

Projekta ID
22-TA-2220
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
08.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 2. panta 3. punktu viens no šā likuma mērķiem ir nodrošināt visiem elektroenerģijas lietotājiem tiesības brīvi izvēlēties elektroenerģijas tirgotāju. Attiecīgi Elektroenerģijas tirgus likuma 33.1 panta pirmajā daļā noteiktās aizsargātā lietotāja tiesības viena elektroenerģijas tirdzniecības līguma ietvaros saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu ir skatāmas kontekstā ar minēto likuma mērķi, kamēr vien šajā likumā nav noteikti tirgotāja izvēles ierobežojumi. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk – Regulatora) ieskatā Noteikumu projektam būtu jābūt vērstam uz to, lai nodrošinātu Elektroenerģijas tirgus likumā noteiktās lietotāja, tostarp aizsargātā lietotāja, tiesības brīvi izvēlēties elektroenerģijas tirgotāju un saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu. Proti, Noteikumu projektā būtu jāparedz iespēja aizsargātajam lietotājam jebkura spēkā esoša elektroenerģijas tirdzniecības līguma ietvaros saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, nevis tikai tāda elektroenerģijas tirdzniecības līguma ietvaros, kas noslēgts ar elektroenerģijas tirgotāju, kurš sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu vairāk nekā desmit tūkstošiem mājsaimniecības lietotāju.
Turklāt, ja aizsargātais lietotājs nevarēs saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu jebkura spēkā esoša elektroenerģijas tirdzniecības līguma ietvaros, tiks ierobežotas arī apakšlietotāja tiesības saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, jo tas atbilstoši Noteikumu projektam pakalpojumu varēs saņemt tikai tādā gadījumā, ja lietotājs būs izvēlējies elektroenerģijas tirgotāju, kurš ir aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs. Attiecīgi tiks ierobežotas arī tāda lietotāja tiesības brīvi izvēlēties elektroenerģijas tirgotāju, kuram ir apakšlietotāji, kuri ir aizsargātie lietotāji.
Līdz ar to Noteikumu projekta 1.1. apakšpunktā paredzētajā Ministru kabineta 2021.gada 1.jūnija noteikumu Nr.345 “Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi” (turpmāk – Noteikumi) 2. punktā būtu jānosaka visu elektroenerģijas tirgotāju, kuri sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu mājsaimniecības lietotājiem, pienākums sniegt arī aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu.
Lai elektroenerģijas tirgotājiem, kuri sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu mazāk nekā desmit tūkstošiem mājsaimniecības lietotāju, mazinātu administratīvo slogu, kas saistīts ar Noteikumos noteikto kārtību, kādā tiek nodrošināta informācijas par aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu aprite, Noteikumu projekts būtu papildināms ar normu, kas noteic, ka minētie tirgotāji var izmantot ne tikai Noteikumu 25. punktā noteikto informācijas sistēmu. Šajā gadījumā informācija starp elektroenerģijas tirgotāju, kurš sniedz aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, un Būvniecības valsts kontroles biroju (turpmāk – birojs) varētu tikt organizēta biroja noteiktā kārtībā, kuru birojs publicē savā tīmekļvietnē. Izstrādājot minēto kārtību,  birojs ņemtu vērā, kādu informāciju un kādā apjomā tas var iegūt no Noteikumu 25. punktā noteiktās informācijas sistēmas un kā maksimāli izslēgt manuālu datu apstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 21.janvāra noteikumu Nr.50 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” 23.punktam elektroenerģijas tirdzniecības līgumā var paredzēt maksu par līguma pirmstermiņa izbeigšanu, nevis līgumsoda maksu.
Piedāvātā redakcija
4.2 Aizsargātais lietotājs, kura elektroenerģijas tirgotājs nenodrošina aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu,  drīkst vienpusēji izbeigt elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez  līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas, iesniedzot elektroenerģijas tirgotājam apliecinājumu par atbilstību aizsargātā lietotāja statusam, kas nosakāma saskaņā ar šo noteikumu 23.punktā minēto kārtību.
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Regulators rosina Noteikumu projekta 1.5. apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 7.1 punktā (vai anotācijā):
- paskaidrot, kas saprotams ar vārdiem “aizsargātā lietotāja bilance”;
- norādīt ne vien kur, bet arī kas veic pārrēķinu un piešķir maksas samazinājumu par pārtraukuma laiku (birojs);
- vārdu “atbalsts” aizstāt ar vārdiem “maksājumu samazinājums” vai vārdu “pakalpojums” pēc būtības.
Piedāvātā redakcija
7.1 Ja vienam vai vairākiem daudzbērnu ģimenes bērniem izglītības ieguves procesā izveidojas pārtraukums, kurš nav ilgāks par 3 mēnešiem, tad, pēc aizsargātā lietotāja statusa atjaunošanas (datu savietošanas rezultātā), birojs informācijas sistēmā veic pārrēķinu un daudzbērnu ģimenei piešķir maksājuma samazinājumu par mēnešiem, kad maksājuma samazinājums netika izmaksāts, saglabājot pakalpojuma saņemšanas nosacījumus, kādi tie bija pirms pārtraukuma iestāšanās.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Regulators rosina Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 16.1 punktā:
saskaņā ar Noteikumu 1.1. apakšpunktā izmantoto saīsinājumu aizstāt vārdus “Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu” - ar vārdu “Pakalpojumu”;
- aizstāt vārdu “veiks” ar vārdu “veic”;
- papildināt minēto punktu, norādot konkrētu termiņu, līdz kuram birojs reizi gadā veic pakalpojumu nodrošināšanai piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietošanas uzraudzību.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Regulators rosina Noteikumu projekta 1.10. apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 22.punktā aizstāt vārdu “trūkstošo” ar vārdu “nesaņemto” un svītrot vārdus “(kalendāra mēneša)”.
Piedāvātā redakcija
22. Ja pēc aizsargātā lietotāja pieprasījuma vai šo noteikumu 27. punktā minēto datu reģistru pārziņu sniegtās informācijas birojs konstatē, ka informācijas sistēmā šo noteikumu 26. punktā minēto reģistru kļūdas dēļ aizsargātajam lietotājam nav piemērots maksājuma samazinājums, birojs attiecina un pakalpojuma sniedzējs piemēro nesaņemto maksājuma samazinājumu tuvākajā norēķinu perioda elektroenerģijas rēķinā par periodu, kurā konstatēta kļūda un nav ticis attiecināts maksājuma samazinājums.
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Regulators rosina Noteikumu projekta 1.11. apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 22.1 punktā:
- aizstāt vārdu “papildus” ar vārdu “papildu”;
- aizstāt vārdus “birojam jāinformē attiecīgais aizsargātā lietotāja  tirdzniecības  pakalpojuma sniedzējs” ar vārdiem “birojs informē attiecīgā aizsargātā lietotāja pakalpojuma sniedzēju”.
Piedāvātā redakcija
22.1 Ja birojs konstatē, ka informācijas sistēmas kļūdas dēļ aizsargātajam lietotājam aprēķināts papildu maksājuma samazinājums, birojs informē attiecīgā aizsargātā lietotāja pakalpojuma sniedzēju, kuram ir pienākums veikt tuvākajā norēķinu periodā piemērojamā maksājuma samazinājuma pārrēķinu un ņemt to vērā, izrakstot nākamo rēķinu par aizsargātajam lietotājam piegādāto elektroenerģiju.
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Regulators rosina Noteikumu projekta 1.13. apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 41. punktā svītrot vārdus “Laika posmā”, izvairoties no liekvārdības, un aiz teikuma daļas pirms uzskaitījuma pievienot kolu.
Piedāvātā redakcija
41. No 2021. gada 1. novembra līdz 2023. gada 30. aprīlim aizsargātajam lietotājam piemēro maksājuma samazinājumu šādā apmērā: