Atzinums

Projekta ID
21-TA-798
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 3.punktā norādīto atsauci uz noteikumu 11.3. punktu, ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2016.gada 20.decembra noteikumos Nr.871 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā” 9.3.1.1.pasākuma “Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai” pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” šāda punkta nav.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju par 9.3.1.1. pasākuma finansējuma sadalījumu atbilstoši intervences kodiem (t.sk. Finansējuma veids, Teritorija, Teritoriālie sasniegšanas mehānismi un Tematiskie mērķi), ņemot vērā veikto finansējuma samazinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu, kāpēc pasākums nekvalificējas kā valsts atbalsta pasākums, papildinot arī ar informāciju, vai atbalsts tiks sniegts saimnieciskās darbības veikšanai un vai sociālais pakalpojums tiks mērķa grupai sniegts bez maksas (proti, deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma īstenošana nav uzskatāma par saimniecisko darbību un līdz ar to var secināt, ka pasākums nekvalificētos kā valsts atbalsta pasākums).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 7.ailes 1.punktu, ņemot vērā, ka anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīts, ka pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 2023.gadam būs 2 981 949 euro, savukārt,  matemātiski saskaitot 1.punkta 6. un 7.ailē norādīto finansējumu, tas veidojas 2 981 950 euro.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, norādot 9.3.1.1. pasākumam faktiski investēto un plānoto finansējumu pa gadiem sadalījumā pa finanšu avotiem, t.i. atsevišķi norādot valsts budžeta, valsts budžeta dotācijas pašvaldībām, pašvaldību un ERAF finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, norādot ministriju, kuras budžetā tiek plānots finansējums 9.3.1.1.pasākumam “Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot MK protokollēmuma projekta 5. punktu, ņemot vēra, ka materiāli tehniskā nodrošinājuma iegāde ir jau ieplānota 9.3.1.3. pasākumā un faktiski nepieciešamais finansējums būs zināms pēc iepirkuma procedūras veikšanas, kā arī pasākuma īstenošanai nepieciešamais finansējums ir ticis aprēķināts pavisam nesen, t.sk. šobrīd nav izvērtēts, vai potenciālais atlikums būs vairāk nepieciešams, piemēram, 9.3.1.1. pasākuma projektu īstenošanai, t.sk. rādītāju sasniegšanai, ņemot vērā anotācijā minēto informāciju, ka atsevišķas pašvaldības ir sniegušas informāciju, ka projektu pilnvērtīgākai īstenošanai būtu nepieciešams papildu finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumu Nr. 792 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" anotācijā ir minēts, ka "Papildus ES fondu sistēmas ilgtspējas nosacījumiem pašvaldībām ir pienākums ievērot citus nacionālajos tiesību aktos noteiktos ierobežojumus (piemēram, Komercdarbības atbalsta kontroles likuma regulējumu). Attiecīgi, gadījumos, kad pašvaldība sabiedrībā balstīto sociālo pakalpojumu infrastruktūru ir veidojusi īpašumā, uz kuru tai ir lietošanas tiesības vai arī pašvaldības kontrolētas kapitālsabiedrības nekustamajā īpašumā, pašvaldībai ir pienākums nodrošināt, ka 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotā infrastruktūra visu tās lietderīgās izmantošanas (amortizācijas) laiku tiek izmantota sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanai". Lai nodrošinātu, ka šī nosacījuma neievērošanas rezultātā novērstu nelikumīga komercdarbības atbalsta gadījumu, lūdzam papildināt MKN ar punktu, ka gadījumā, ja projekts ieviešanas gaitā vai projekta dzīvesciklā (ieguldījumu amortizācijas periodā) kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisku darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs no līdzekļiem, par kuriem nav saņemts komercdarbības atbalsts,  atmaksā sadarbības iestādei visu nelikumīgi saņemto atbalstu kopā ar procentiem saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
1. SAM MK noteikumu 50.3 punkts paredz, ka finansējuma saņēmējam ir aizliegts pasākuma ietvaros izveidoto sabiedrībā balstīto sociālo pakalpojumu infrastruktūru pasākuma īstenošanas un šo noteikumu 50.9. apakšpunktā minētajā projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanas periodā nodot valdījumā vai lietojumā citam saimnieciskās darbības veicējam, izņemot gadījumu, ja infrastruktūru nodod bezatlīdzības lietošanā sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi deleģēšanas līgumu par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām. Bezatlīdzības lietošanā nodotajā infrastruktūrā ir aizliegts sniegt šo noteikumu 50.10. apakšpunktā minētos sabiedrībā balstītos sociālos maksas pakalpojumus.
Lai salāgotu nosacījumus SAM 9311 un 9313 un lai tiktu nodrošināts, ka nesaimnieciska infrastruktūra netiek izmantota saimnieciski visu projekta pārskata periodu (projekta dzīves ciklu), būtu ierosināms papildināt noteikumu projektu ar grozījumiem noteikumu 50.3 punktā un dzēst tekstu “un šo noteikumu 50.9. apakšpunktā minētajā projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanas periodā” un noteikt, ka minētais aizliegums ir attiecināms uz visu projekta pārskata periodu (projekta dzīves ciklu).
Papildus minētajam būtu jāparedz noteikumos, ka projekta pārskata periodu (projekta dzīves ciklu) nosaka finansējuma saņēmējs atbilstoši Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģētās regulas (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu, I pielikumam.

2. Lai būtu skaidri nosacījumi, kas ir jāievēro finansējuma saņēmējam pēc ilgtspējas perioda beigām, būtu jāpapildina noteikumu projekts ar jaunu punktu, kurā tiktu paredzēts, ka pašvaldībai ir pienākums nodrošināt, ka 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotā infrastruktūra visu tās lietderīgās izmantošanas (amortizācijas) laiku tiek izmantota sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanai vai citiem nesaimnieciskiem mērķiem un gadījumā, ja plānots mainīt infrastruktūras izmantošanas nosacījumus, tad šādā gadījumā finansējuma saņēmējam ir pienākums sadarbības iestādē iesniegt informāciju par plānotajām izmaiņām. Aicinām attiecīgi papildināt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar skaidrojumu par plānošanas reģionu deinstitucionalizācijas plānu īstenošanas termiņu, ņemot vērā ka šobrīd plāni ir izstrādāti 2017.- 2020.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta anotāciju ar informāciju par veikto grozījumu ietekmi uz finansējuma saņēmējiem, uzsākto projektu īstenošanu un noslēgtajiem līgumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju saskaņot MK prokollēmuma projekta 3. punktu ar Ministru kabineta 2015. gada 10. novembra rīkojuma  Nr. 709 “Par integrēto teritoriālo investīciju specifisko atbalsta mērķu finansējuma kopējo apjomu katram nacionālas nozīmes attīstības centram un kopējiem rezultatīvajiem rādītājiem nacionālas nozīmes attīstības centru grupai” izstrādātāju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam aktualizēt 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" rādītāju pasi, ņemot vērā plānoto 9.3.1.3. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras attīstība Rīgas valstspilsētā” īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-