Projekta ID
25-TA-728Atzinuma sniedzējs
VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”
Atzinums iesniegts
12.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam saglabāt noteikumu projektā amatu savienošanu un principus vienotās atlīdzības noteikšanai attiecībā uz tiem amatiem, kuri paredzēti likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 6.panta 4. daļas 2.punktā (t.i. pedagoga, zinātnieka, ārsta, veterinārārsta, profesionāla sportista vai radošo darbu). Noteikumu projektā nepieciešams skaidri noteikt, kādos gadījumos valdes loceklis var pildīt arī citus pienākumus, sevišķi veselības aprūpes nozares kapitālsabiedrībā (piemēram, medicīniskos uzraudzības vai klīniskās vadības uzdevumus), nodrošinot, ka šie pienākumi ir strukturēti un nav uzskatāmi par amatu “pārklāšanos” ar pamatfunkcijām.
Lai gan Anotācijā norādīts par vienotās atlīdzības regulējuma neiekļaušanu, ka Ministru kabinetam likumā nav dots pilnvarojums regulēt jautājumus, kas skar valdes locekļa atlīdzības apmēru par cita amata pienākumu izpildi kapitālsabiedrībā, tomēr uzskatām, ka ir iespējams noteikt pieļaujamo atlīdzības par citu pienākumu veikšanu maksimālo proporciju, sasaistot to ar noslodzes aspektu - valdes locekļa darbs atbilst pilnas slodzes amatam. Lai nerastos situācija, ka praksē atlīdzība par likumā pieļauto amatu savienošanu tiek noteikta atšķirīgi, uzskatām, ka nosakāms vienotās atlīdzības noteikšanas princips, balstoties uz potenciālo noslodzi, un nosakot atlīdzības par cita amata pienākumu veikšanu pieļaujamā maksimālā proporciju (nepārsniedz 20%). Veselības aprūpes nozarē tas ir sevišķi nozīmīgi.
Šāda proporcija atbilst arī maksimālajai noslodzei, pēc analoģijas piemērojot Darba likuma 131.pantā noteikto par normālo darba laiku (nedrīkst pārsniegt 8 stundas, bet normālais nedēļas darba laiks — 40 stundas) un 136.panta 5. daļā noteikto virsstundu darba ierobežojumu (nedrīkst pārsniegt vidēji 8 stundas 7 dienu periodā ,ko aprēķina pārskata periodā, kas nepārsniedz četrus mēnešus), secināms, ka būtu pieļaujama amatu savienošana, kas nepārsniedz 48h nedēļā. BKUS praksē valdes loceklis nereti veic arī klīnisko darbību (ierobežotā apjomā). Šādas situācijas ir pamatotas un pieļaujamas, nav traktējamas kā interešu konflikts, ja pastāv atbilstoša dokumentācija un saņemta atļauja.
Lai gan Anotācijā norādīts par vienotās atlīdzības regulējuma neiekļaušanu, ka Ministru kabinetam likumā nav dots pilnvarojums regulēt jautājumus, kas skar valdes locekļa atlīdzības apmēru par cita amata pienākumu izpildi kapitālsabiedrībā, tomēr uzskatām, ka ir iespējams noteikt pieļaujamo atlīdzības par citu pienākumu veikšanu maksimālo proporciju, sasaistot to ar noslodzes aspektu - valdes locekļa darbs atbilst pilnas slodzes amatam. Lai nerastos situācija, ka praksē atlīdzība par likumā pieļauto amatu savienošanu tiek noteikta atšķirīgi, uzskatām, ka nosakāms vienotās atlīdzības noteikšanas princips, balstoties uz potenciālo noslodzi, un nosakot atlīdzības par cita amata pienākumu veikšanu pieļaujamā maksimālā proporciju (nepārsniedz 20%). Veselības aprūpes nozarē tas ir sevišķi nozīmīgi.
Šāda proporcija atbilst arī maksimālajai noslodzei, pēc analoģijas piemērojot Darba likuma 131.pantā noteikto par normālo darba laiku (nedrīkst pārsniegt 8 stundas, bet normālais nedēļas darba laiks — 40 stundas) un 136.panta 5. daļā noteikto virsstundu darba ierobežojumu (nedrīkst pārsniegt vidēji 8 stundas 7 dienu periodā ,ko aprēķina pārskata periodā, kas nepārsniedz četrus mēnešus), secināms, ka būtu pieļaujama amatu savienošana, kas nepārsniedz 48h nedēļā. BKUS praksē valdes loceklis nereti veic arī klīnisko darbību (ierobežotā apjomā). Šādas situācijas ir pamatotas un pieļaujamas, nav traktējamas kā interešu konflikts, ja pastāv atbilstoša dokumentācija un saņemta atļauja.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumu Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” 6. pielikuma “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi” 1. punkta 1.1.1.3. apakšpunktā noteikto BKUS ir V līmeņa stacionārā ārstniecības iestāde, kas diennakti nodrošina pediatrijas pacientiem neatliekamos, sekundāros un terciāros veselības aprūpes pakalpojumus. BKUS, kā universitātes slimnīca, atbilstoši Ārstniecības likuma 54.1 pantā noteiktajam sniedz pacientiem sekundāros un terciāros veselības aprūpes pakalpojumus, piedalās bakalaura, maģistra, rezidentu un doktora studiju programmu un rezidentūras programmu īstenošanā un veic zinātnisko un pētniecisko darbu ārstniecības jomā un veicinot jaunu ārstniecības metožu un medicīnas tehnoloģiju ieviešanu.
BKUS ir lielākā specializētā bērnu daudzprofilu ārstniecības iestāde Latvijā. Medicīnisko palīdzību BKUS stacionārā ik gadu saņem ap 15 000 pacientu un BKUS tiek nodrošinātas vairāk nekā 300 000 ambulatorās vizītes.
BKUS ir lielākā specializētā daudzprofilu ārstniecības iestāde Latvijā, kura sniedz terciārā līmeņa, neatliekamās un plānveida veselības aprūpes pakalpojumus bērniem. Klīniskās universitātes slimnīcām, tostarp, BKUS, ar Ārstniecības likuma 54.1 panta pirmās daļas 3.punktu ir deleģēts uzdevums veikt arī zinātnisko un pētniecisko darbu ārstniecības jomā un veicināt jaunu ārstniecības metožu un medicīnas tehnoloģiju ieviešanu, kā arī piedalīties izglītības, tostarp, rezidentūras programmu īstenošanā.
Šī uzdevuma izpilde ir cieši saistīta ar zinātnes, pētniecības, izglītības un inovāciju attīstību veselības aprūpes iestādē. Dalība klīniskajos, epidemioloģiskajos un sabiedrības veselības pētījumos, sadarbības projektos, izglītības, zināšanu un prasmju pārneses pasākumos, sadarbība ar citu sektoru ekspertiem veicina jaunu, inovatīvu risinājumu un pakalpojumu attīstību un pieejamību pacientiem. Līdztekus tas paplašina pētījumos un sadarbības projektos iesaistīto speciālistu prasmes un rada iespējas zināšanu un prasmju tālākai nodošanai un izmantošanai bērnu veselības aprūpē.
Tāpat 2023.gadā BKUS ir reģistrēta Izglītības un zinātnes ministrijas uzturētajā Zinātnisko institūciju reģistrā, vienlaikus atbilstoši starptautisko ekspertu vērtējumam un ieteikumiem tiek stiprināta sadarbība ar valsts pētniecības organizācijām, galvenokārt, ar universitātēm.
Augsta līmeņa komplicētas veselības aprūpes pediatrijā nodrošināšana, ko veic BKUS, ir būtiska sabiedrības interešu nodrošināšanai. BKUS ir nacionālajai drošībai nozīmīgas komercsabiedrības statuss- tās valdījumā un/vai īpašumā atrodas kritiskā infrastruktūra, kas ir būtiska cilvēku veselības aizsardzības nodrošināšanā, tādējādi tā atbilst Nacionālās drošības likuma 37. pantā noteiktajām pazīmēm.
BKUS vispārējais stratēģiskais mērķis ir saglabāt, uzlabot un atjaunot bērnu veselību, nodrošinot kvalitatīvus, efektīvus un pieejamus plaša spektra terciārā līmeņa, neatliekamās un plānveida veselības aprūpes pakalpojumus bērniem, vienlaikus nodrošinot klīnisko bāzi ārstniecības personu izglītībai un zināšanu pārnesi uz reģioniem, kā arī veicinot zinātnes un pētniecības attīstību. (Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra rīkojums Nr.642 “Par valsts līdzdalības saglabāšanu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”, valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”, valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” un vispārējo stratēģisko mērķi”).
Mūsdienās būtiski pieaug pacientu prasības pret ārstniecības un aprūpes kvalitāti. Priekšnoteikums BKUS vidēja termiņa darbības stratēģijā 2020.-2025. gadam noteikto stratēģisko mērķu sasniegšanai un uzdevumu realizācijai (ārstniecības un aprūpes kvalitātei) ir infrastruktūras attīstība, kapacitātes stiprināšana, sadarbības mehānismu un procesu pilnveide, kas atbalstīs BKUS iesaisti zinātnes, pētniecības un inovāciju attīstības procesā, ir ļoti būtisks un neatsverams katra valdes locekļa un valdes priekšsēdētāja pienesums un ieguldījums BKUS stratēģisko mērķu sasniegšanā.
Izanalizējot Valsts ieņēmumu dienestā publicēto profesiju atalgojumu, secinām, ka valdes locekļu vidējā stundas tarifa likme Latvijā sastāda 88% no valsts priekšsēdētaju vidējās likmes (9.96 EUR no 11.28 EUR), kas atbilst iepriekšējai atalgojuma struktūrai. Samazinājums uz 75% samazinās konkurētspēju un iespēju piesaistīt profesionāļus valdes locekļu pozīcijās vai izraisīs pārāk augstu atalgojuma likmi valdes priekšsēdētājam.
Ņemot vērā minēto, BKUS iebilst noteikumu projekta 16. punktā ietvertajam regulējumam, kas paredz kapitālsabiedrības valdes locekļa maksimālo mēneša atlīdzību samazināt no 90 uz 75 % no valdes priekšsēdētāja mēneša atlīdzības, nav samērīgs. Samazinājums no 90% uz 75% nav samērīgs un pamatots – valdes locekļu atbildība ir līdzvērtīga priekšsēdētāja atbildībai, taču tiek noteikts atšķirīgs atlīdzības līmenis. Nav pamatojuma apgalvojumam, ka priekšsēdētājam vienmēr ir būtiski lielāka darba intensitāte. Atlīdzības samazinājums veido neproporcionālu atšķirību. Ņemot vērā, ka valdes un padomes locekļiem ir sadalītas atbildības jomas, kuras nemainās, savukārt atbildība visiem (gan valdes locekļiem, gan valdes priekšsēdētājam) ir solidāra, ir pamats uzskatīt, ka 90% atlīdzības apmērs ir optimāls un tas būtu saglabājams.
BKUS ir lielākā specializētā bērnu daudzprofilu ārstniecības iestāde Latvijā. Medicīnisko palīdzību BKUS stacionārā ik gadu saņem ap 15 000 pacientu un BKUS tiek nodrošinātas vairāk nekā 300 000 ambulatorās vizītes.
BKUS ir lielākā specializētā daudzprofilu ārstniecības iestāde Latvijā, kura sniedz terciārā līmeņa, neatliekamās un plānveida veselības aprūpes pakalpojumus bērniem. Klīniskās universitātes slimnīcām, tostarp, BKUS, ar Ārstniecības likuma 54.1 panta pirmās daļas 3.punktu ir deleģēts uzdevums veikt arī zinātnisko un pētniecisko darbu ārstniecības jomā un veicināt jaunu ārstniecības metožu un medicīnas tehnoloģiju ieviešanu, kā arī piedalīties izglītības, tostarp, rezidentūras programmu īstenošanā.
Šī uzdevuma izpilde ir cieši saistīta ar zinātnes, pētniecības, izglītības un inovāciju attīstību veselības aprūpes iestādē. Dalība klīniskajos, epidemioloģiskajos un sabiedrības veselības pētījumos, sadarbības projektos, izglītības, zināšanu un prasmju pārneses pasākumos, sadarbība ar citu sektoru ekspertiem veicina jaunu, inovatīvu risinājumu un pakalpojumu attīstību un pieejamību pacientiem. Līdztekus tas paplašina pētījumos un sadarbības projektos iesaistīto speciālistu prasmes un rada iespējas zināšanu un prasmju tālākai nodošanai un izmantošanai bērnu veselības aprūpē.
Tāpat 2023.gadā BKUS ir reģistrēta Izglītības un zinātnes ministrijas uzturētajā Zinātnisko institūciju reģistrā, vienlaikus atbilstoši starptautisko ekspertu vērtējumam un ieteikumiem tiek stiprināta sadarbība ar valsts pētniecības organizācijām, galvenokārt, ar universitātēm.
Augsta līmeņa komplicētas veselības aprūpes pediatrijā nodrošināšana, ko veic BKUS, ir būtiska sabiedrības interešu nodrošināšanai. BKUS ir nacionālajai drošībai nozīmīgas komercsabiedrības statuss- tās valdījumā un/vai īpašumā atrodas kritiskā infrastruktūra, kas ir būtiska cilvēku veselības aizsardzības nodrošināšanā, tādējādi tā atbilst Nacionālās drošības likuma 37. pantā noteiktajām pazīmēm.
BKUS vispārējais stratēģiskais mērķis ir saglabāt, uzlabot un atjaunot bērnu veselību, nodrošinot kvalitatīvus, efektīvus un pieejamus plaša spektra terciārā līmeņa, neatliekamās un plānveida veselības aprūpes pakalpojumus bērniem, vienlaikus nodrošinot klīnisko bāzi ārstniecības personu izglītībai un zināšanu pārnesi uz reģioniem, kā arī veicinot zinātnes un pētniecības attīstību. (Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra rīkojums Nr.642 “Par valsts līdzdalības saglabāšanu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”, valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”, valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” un vispārējo stratēģisko mērķi”).
Mūsdienās būtiski pieaug pacientu prasības pret ārstniecības un aprūpes kvalitāti. Priekšnoteikums BKUS vidēja termiņa darbības stratēģijā 2020.-2025. gadam noteikto stratēģisko mērķu sasniegšanai un uzdevumu realizācijai (ārstniecības un aprūpes kvalitātei) ir infrastruktūras attīstība, kapacitātes stiprināšana, sadarbības mehānismu un procesu pilnveide, kas atbalstīs BKUS iesaisti zinātnes, pētniecības un inovāciju attīstības procesā, ir ļoti būtisks un neatsverams katra valdes locekļa un valdes priekšsēdētāja pienesums un ieguldījums BKUS stratēģisko mērķu sasniegšanā.
Izanalizējot Valsts ieņēmumu dienestā publicēto profesiju atalgojumu, secinām, ka valdes locekļu vidējā stundas tarifa likme Latvijā sastāda 88% no valsts priekšsēdētaju vidējās likmes (9.96 EUR no 11.28 EUR), kas atbilst iepriekšējai atalgojuma struktūrai. Samazinājums uz 75% samazinās konkurētspēju un iespēju piesaistīt profesionāļus valdes locekļu pozīcijās vai izraisīs pārāk augstu atalgojuma likmi valdes priekšsēdētājam.
Ņemot vērā minēto, BKUS iebilst noteikumu projekta 16. punktā ietvertajam regulējumam, kas paredz kapitālsabiedrības valdes locekļa maksimālo mēneša atlīdzību samazināt no 90 uz 75 % no valdes priekšsēdētāja mēneša atlīdzības, nav samērīgs. Samazinājums no 90% uz 75% nav samērīgs un pamatots – valdes locekļu atbildība ir līdzvērtīga priekšsēdētāja atbildībai, taču tiek noteikts atšķirīgs atlīdzības līmenis. Nav pamatojuma apgalvojumam, ka priekšsēdētājam vienmēr ir būtiski lielāka darba intensitāte. Atlīdzības samazinājums veido neproporcionālu atšķirību. Ņemot vērā, ka valdes un padomes locekļiem ir sadalītas atbildības jomas, kuras nemainās, savukārt atbildība visiem (gan valdes locekļiem, gan valdes priekšsēdētājam) ir solidāra, ir pamats uzskatīt, ka 90% atlīdzības apmērs ir optimāls un tas būtu saglabājams.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Neraugoties uz projekta mērķi ieviest vienotu un caurskatāmu atlīdzības kārtību, noteikumu projekts nav ne samērīgs, ne atbilstošs dažādo kapitālsabiedrību darbības specifikai. Ierosinātās normas ne vien neatspoguļo objektīvo situāciju un dažādību kapitālsabiedrību struktūrās un funkcijās, bet arī rada tiesiskās paļāvības un samērīguma apdraudējumu.
Vēršam uzmanību, ka, BKUS, kas ir publiskas personas atkarīga nekomerciāla kapitālsabiedrība, ir viena no valstī lielākajiem uzņēmumiem Kā liela kapitālsabiedrība tā pārsniedz lielas kapitālsabiedrības neto apgrozījuma robežvērtību - bilances robežvērtību 5 reizes, neto apgrozījuma robežvērtību 1,7 reizes, darbinieku skaita robežvērtību 8,2 reizes. Tāpat jāņem vērā, ka tā ir vienīgā lielākā specializētā bērnu daudzprofilu ārstniecības iestāde Latvijā, kas sniedz diennakts pakalpojumu pediatrijā.
BKUS ieskatā nav korekti tikai atsaucoties uz nekomerciāla kapitālsabiedrības statusu, neņemot vērā nozīmīgās slimnīcai uzticētās valsts funkcijas (sk. atzinuma 1.punkts) kapitālsabiedrības valdes priekšsēdētāja mēneša atlīdzības maksimālā apmēra noteikšanai (tostarp, prēmijai) piemērojamo koeficientu noteikt atšķirīgu nesamērīgi (zemāku) salīdzinot ar publiskas personas atkarīgām komerciālām kapitālsabiedrībām, proti valdei no 10 uz 6,5 un padomei no 3 uz 1 (noteikumu projekta 2.pielikums). Minētais rada situāciju, ka nekomerciāla kapitālsabiedrība savā veidā tiek padarīta par mazāk vērtīgu, neskatoties uz tās īpaši lielajiem mērogiem un darbības nozīmīgumu.
Šāds atlīdzības koeficienta sadalījums ir nevienlīdzīgs un negodīgs arī tādēļ, ka augstāks mēneša atlīdzības koeficients tiek piemērots tām publiskas personas atkarīgām komerciālām kapitālsabiedrībām, kuru rādītāji tikai nedaudz pārsniedz lielas kapitālsabiedrības statusa noteikšanai paredzētās robežvērtības.
Vienlaikus atšķirīga koeficienta noteikšanā netiek ņemta vērā nozare, kurā darbojas attiecīgā kapitālsabiedrība. Lai arī veselības jomas kapitālsabiedrībās lielāko apgrozījuma daļu veido valsts budžeta līdzekļi, tajā pašā laikā tā ir nozare, kuras kapitālsabiedrību vadītājiem jāatbilst augstas profesionalitātes un kvalifikācijas prasībām, kas neapšaubāmi ir saistīts ar augstu un konkurētspējīgu atalgojuma līmeni.
Noteikumu projekta anotācijā nav ietverts uz pierādījumiem un pētījumiem balstīts skaidrojums kapitālsabiedrību valdes priekšsēdētāju mēneša atlīdzības koeficientu atšķirības pamatojums.
Vēršam uzmanību, ka, BKUS, kas ir publiskas personas atkarīga nekomerciāla kapitālsabiedrība, ir viena no valstī lielākajiem uzņēmumiem Kā liela kapitālsabiedrība tā pārsniedz lielas kapitālsabiedrības neto apgrozījuma robežvērtību - bilances robežvērtību 5 reizes, neto apgrozījuma robežvērtību 1,7 reizes, darbinieku skaita robežvērtību 8,2 reizes. Tāpat jāņem vērā, ka tā ir vienīgā lielākā specializētā bērnu daudzprofilu ārstniecības iestāde Latvijā, kas sniedz diennakts pakalpojumu pediatrijā.
BKUS ieskatā nav korekti tikai atsaucoties uz nekomerciāla kapitālsabiedrības statusu, neņemot vērā nozīmīgās slimnīcai uzticētās valsts funkcijas (sk. atzinuma 1.punkts) kapitālsabiedrības valdes priekšsēdētāja mēneša atlīdzības maksimālā apmēra noteikšanai (tostarp, prēmijai) piemērojamo koeficientu noteikt atšķirīgu nesamērīgi (zemāku) salīdzinot ar publiskas personas atkarīgām komerciālām kapitālsabiedrībām, proti valdei no 10 uz 6,5 un padomei no 3 uz 1 (noteikumu projekta 2.pielikums). Minētais rada situāciju, ka nekomerciāla kapitālsabiedrība savā veidā tiek padarīta par mazāk vērtīgu, neskatoties uz tās īpaši lielajiem mērogiem un darbības nozīmīgumu.
Šāds atlīdzības koeficienta sadalījums ir nevienlīdzīgs un negodīgs arī tādēļ, ka augstāks mēneša atlīdzības koeficients tiek piemērots tām publiskas personas atkarīgām komerciālām kapitālsabiedrībām, kuru rādītāji tikai nedaudz pārsniedz lielas kapitālsabiedrības statusa noteikšanai paredzētās robežvērtības.
Vienlaikus atšķirīga koeficienta noteikšanā netiek ņemta vērā nozare, kurā darbojas attiecīgā kapitālsabiedrība. Lai arī veselības jomas kapitālsabiedrībās lielāko apgrozījuma daļu veido valsts budžeta līdzekļi, tajā pašā laikā tā ir nozare, kuras kapitālsabiedrību vadītājiem jāatbilst augstas profesionalitātes un kvalifikācijas prasībām, kas neapšaubāmi ir saistīts ar augstu un konkurētspējīgu atalgojuma līmeni.
Noteikumu projekta anotācijā nav ietverts uz pierādījumiem un pētījumiem balstīts skaidrojums kapitālsabiedrību valdes priekšsēdētāju mēneša atlīdzības koeficientu atšķirības pamatojums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vienlaikus BKUS uzskata, ka nav korekti anotācijā atsaukties uz Saeimas doto uzdevumu Ministru kabinetam līdz 2025. gada 31. decembrim izvērtēt no publiskas personas atkarīgu nekomerciālu publiskas personas kapitālsabiedrību un no publiskas personas atkarīgu komerciālu publiskas personas kapitālsabiedrību juridiskās formas atbilstību tām noteiktajām funkcijām, stratēģiskajiem mērķiem un uzdevumiem, parādot vēlmi pārskatīt kapitālsabiedrību juridiskās formas atbilstību un secināt, ka daudzprofilu specializētā bērnu slimnīca, kāda ir BKUS varētu nodrošināt savu darbību kā aģentūras (iestādes) vadību nodrošina viens vadītājs, kas arī atbild par visiem sasniedzamajiem mērķiem.
Piedāvātā redakcija
-
