Atzinums

Projekta ID
25-TA-814
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lauku atbalsta dienesta likuma 4.panta otrā daļa paredz šādu iestādes funkciju: pieprasa no fiziskajām un juridiskajām personām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistru un datubāzu uzturēšanai nepieciešamo informāciju. Lai novērstu nolikuma normu pretrunu likumam un dublēšanos ar likuma regulējumu, lūdzam 4.1. apakšpunktā noteikt tikai to regulējumu, kas nav noteikts likumā, proti, ka normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistru un datubāzu uzturēšanai nepieciešamo informāciju Lauku atbalsta dienests saņem bez maksas. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka publisko tiesību līgumu slēgšanu valsts pārvaldes jomā regulē Valsts pārvaldes iekārtas likums (turpmāk - VPIL), kurā paredzēti šādi līgumu un to noslēgšanas nosacījumi: 1) sadarbības līgums (VPIL 61.pants); 2) administratīvo līgums (VPIL X nodaļa); 3) deleģēšanas līgums (VPIL V nodaļa); 4) līdzdarbības līgums (VPIL VI nodaļa). Savukārt publiskas personas darbību privāto tiesību jomā paredz VPIL XI nodaļa. Tādējādi projektā paredzētajam 4.5. apakšpunktam būtībā nav juridiskas nozīmes. Ja projekta 4.5. apakšpunkta mērķis ir noteikt priekšnoteikumu pārvaldes uzdevumu deleģēšanai, tad atbilstoši VPIL 16.panta trešajai daļai iestādes nolikumā var norādīt, kuri tās kompetencē esošie pārvaldes uzdevumi var tikt deleģēti VPIL noteiktajā kārtībā. Papildus vēršam uzmanību, ka normā ietvertais subjektu uzskaitījums ir nepilnīgs, jo, piemēram, valsts un pašvaldību iestādes nav publisko tiesību juridiskās personas, taču atvasinātai publiskai personai ir šāds statuss. Ievērojot minēto, lūdzam no projekta svītrot 4.5. apakšpunktu vai: 1) aizstāt to ar vispārīgu normu par sadarbību, piemēram, paredzot, ka Lauku atbalsta dienests normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sadarbojas ar citām valsts pārvaldes iestādēm uzdevumu veikšanā; 2)  norādīt, kuri iestādes kompetencē esošie pārvaldes uzdevumi var tikt deleģēti VPIL noteiktajā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 4.6. apakšpunktu, nosakot, ka Lauku atbalsta dienests ir tiesīgs “savas kompetences ietvaros iestāties starpvalstu un starptautiskajās organizācijās un izstāties no tām, sadarboties un slēgt līgumus ar citu valstu iestādēm, kā arī starpvalstu vai starptautiskajām organizācijām”. Gadījumā, ja plānotās starptautiskās saistības izrietēs ārpus Lauku atbalsta dienesta kompetences, lūdzam ievērot normatīvajos aktos (piemēram, likumā "Par Latvijas Republikas starptautiskajiem līgumiem" un Valsts pārvaldes iekārtas likumā) noteikto kārtību un to, ka starpresoru starptautiskas vienošanās gadījumā tā ir izskatāma Ministru kabinetā, bet starptautiska līguma gadījumā apstiprināma Ministru kabinetā vai Saeimā.
Skaidrojam, ka starpresoru līgumi nav jāskata Saeimā vai Ministru kabinetā (un nav jāienes Latvijas tiesību sistēmā), izņemot, ja starpresoru līguma īstenošana būtiski skar valsts budžetu vai tajā ietvertās saistības, kas var attiekties uz citu resoru (citu ministriju vai citas ministrijas padotības iestādi), vai tam ir normatīvā akta raksturs (attiecas uz indivīdiem), vai tas ir pretrunā ar ārējiem normatīvajiem aktiem.
Papildus iesakām anotācijas 1.3. apakšsadaļā sniegt pilnīgus skaidrojumus par Lauku atbalsta dienesta kompetencēm, pienākumiem un darbībām, kas saistītas ar starptautisko sadarbību un dalību starptautiskajās darba grupās, komitejās u.c., nodrošinot pilnīgu izpratni par Lauku atbalsta dienesta kompetenci un iespējamām starptautiskajām saistībām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt, vai tiešām projekts nav saistīts ar Eiropas Savienības tiesību aktiem un no tiem izrietošajām Latvijas Republikas saistībām. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, Lauku atbalsta dienesta likuma 3.1 pants, kas ievieš Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1306/2013 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un Padomes Regulu (EEK) Nr. 352/78, (EK) Nr. 165/94, (EK) Nr. 2799/98, (EK) Nr. 814/2000, (EK) Nr. 1290/2005 un (EK) Nr. 485/2008 atcelšanu 72. panta 3. punktu, paredz to, ka Lauku atbalsta dienests izveido un uztur speciālo tiešsaistes formu — elektronisko pieteikšanās sistēmu. Līdzīgi projekta 3.10. apakšpunkts paredz to, ka Lauku atbalsta dienests nodrošina, piemēram, valsts datu apstrādes mākoņpakalpojumus, kur, pēc būtības, var ietilpt arī elektroniskās pieteikšanās sistēmas uzturēšana.
Tāpat no anotācijas 1.3. apakšsadaļā skaidrotā, piemēram, tā, ka Lauku atbalsta dienests atbilstoši kompetencei piedalās Eiropas Komisijas un Eiropas Savienības Padomes darba grupu un komiteju sanāksmēs, ir secināma iespējama saistība ar atsevišķiem Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajiem dalībvalstu pienākumiem.
Attiecīgi, konstatējot projekta saistību ar Eiropas Savienības tiesību aktiem, lūdzam aizpildīta anotācijas 5. sadaļu vai arī sniegt attiecīgus skaidrojumus.
Piedāvātā redakcija
-