Projekta ID
25-TA-2237Atzinuma sniedzējs
Latvijas Iekšlietu darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
26.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Iekšlietu darbinieku arodbiedrība (turpmāk - Arodbiedrība) nepiekrīt grozījumiem likumā "Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm" (turpmāk - Grozījumi).
Arodbiedrība uzskata, ka šādi Grozījumi nav veicami, ņemot vērā šādus apsvērumus:
1) Grozījumi būtiski ietekmē amatpersonu, kurām ir tiesības uz izdienas pensiju, sociālās garantijas, kuras ir viens no amatpersonu motivācijas rīkiem vai līdzekļiem pildīt tāds amata pienākumus, kas saistīti ar valsts iekšējās drošības nepārtrauktu nodrošināšanu. Valdība ir definējusi, ka iekšējā drošība ir tās prioritāte, bet ar šādiem Grozījumiem iekšējā drošība kā prioritāte tiek būtiski ietekmēta vai mazināta. Valsts ar šādiem Grozījumiem būtiski samazina amatpersonām agrāk piešķirtās sociālās garantijas, pretī nesniedzot alternatīvas, kas būtu līdzvērtīgas tiem zaudējumiem, kas rodas līdz ar šo grozījumu apstiprināšanas.
2) Arodbiedrība uzskata, ka ar Grozījumiem tiks pārkāptas amatpersonu tiesības, konkrēti pārkāpjot tiesiskās paļāvības principu un pieņemot Grozījumus tiks pārkāpts vienlīdzības princips. Arodbiedrība uzskata, ka Grozījumi ir vērsti tikai un vienīgi uz valsts budžeta līdzekļu taupīšanas fona bez objektīvi un patiesi pārbaudāmiem faktiem un datiem. Satversmes tiesa savos spriedumos ir norādījusi, ka finanšu līdzekļu taupība valsts budžetā nevar būt kā pamatarguments cilvēku tiesību pārkāpumam. Arodbiedrība uzskata, ka šie Grozījumi pārkāpj amatpersonu Satversmē nostiprinātās tiesības.
3) Arodbiedrība uzskata, ka izmaiņas likumā "Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm" (turpmāk - Likums) šobrīd nav pieļaujamas tikmēr Ukrainā notiek karš, kuru izraisījusi Krievija. Arodbiedrība uzskata, ka Grozījumi likumā ir veicami brīdī, kad beigsies karš vai brīdī kad amatpersonām tiks būtiski palielināts atalgojums, palielinātas citas normatīvajos aktos noteiktas sociālās garantijas. Arodbiedrība uzskata, ka tikmēr normatīvajos aktos nav paredzēta noteikta kārtība kā tiek palielināts atalgojums amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, tikmēr jebkādas izmaiņas likumā ir nepieļaujamas.
4) Arodbiedrība uzskata, ka ieviešot izmaiņas Likumā valsts riskē ar būtisku personāla iztrūkumu, kurš ir uz šo brīdi ir jau būtisks. Savukārt personāla demotivācija turpināt dienestu, radīs augstus riskus noziedzības palielināšanās, mazināsies sabiedrības uzticēšanas dienestu spējām izpildīt savus uzdevumus.
5) Savukārt Arodbiedrība uzskata, ka nākotnē izmaiņas Likumā varētu tikt ieviestas un tās būtu attiecināmas uz tām amatpersonām kuras tikai uzsāks dienestu, pretī no valsts saņemot alternatīvus risinājumus kā tiktu palielināta izdienas pensija, piemēram, ieviešot trešo pensiju līmeni.
Secinājums: Arodbiedrība konceptuāli piekrīt, ka izmaiņas ir nepieciešamas, bet nepiekrīt termiņiem, attiecināmību un veidu kā tas tiek darīts. Arodbiedrība uzskata, ka šīs izmaiņas ir Valsts kancelejas ultimāta veidā uzsākts process, neņemot vērā Arodbiedrības agrāk sniegtos priekšlikumus, neņemot vērā faktiskos apstākļus, kurus pauduši Dienesti. Arodbiedrība aicina atcelt Grozījumus kā nepamatotus un uzspiestus, kas neatbilsts - Labas pārvaldības principam, Tiesiskās paļāvības principam, Taisnīguma principam un Vienlīdzības principam.
Arodbiedrība uzskata, ka šādi Grozījumi nav veicami, ņemot vērā šādus apsvērumus:
1) Grozījumi būtiski ietekmē amatpersonu, kurām ir tiesības uz izdienas pensiju, sociālās garantijas, kuras ir viens no amatpersonu motivācijas rīkiem vai līdzekļiem pildīt tāds amata pienākumus, kas saistīti ar valsts iekšējās drošības nepārtrauktu nodrošināšanu. Valdība ir definējusi, ka iekšējā drošība ir tās prioritāte, bet ar šādiem Grozījumiem iekšējā drošība kā prioritāte tiek būtiski ietekmēta vai mazināta. Valsts ar šādiem Grozījumiem būtiski samazina amatpersonām agrāk piešķirtās sociālās garantijas, pretī nesniedzot alternatīvas, kas būtu līdzvērtīgas tiem zaudējumiem, kas rodas līdz ar šo grozījumu apstiprināšanas.
2) Arodbiedrība uzskata, ka ar Grozījumiem tiks pārkāptas amatpersonu tiesības, konkrēti pārkāpjot tiesiskās paļāvības principu un pieņemot Grozījumus tiks pārkāpts vienlīdzības princips. Arodbiedrība uzskata, ka Grozījumi ir vērsti tikai un vienīgi uz valsts budžeta līdzekļu taupīšanas fona bez objektīvi un patiesi pārbaudāmiem faktiem un datiem. Satversmes tiesa savos spriedumos ir norādījusi, ka finanšu līdzekļu taupība valsts budžetā nevar būt kā pamatarguments cilvēku tiesību pārkāpumam. Arodbiedrība uzskata, ka šie Grozījumi pārkāpj amatpersonu Satversmē nostiprinātās tiesības.
3) Arodbiedrība uzskata, ka izmaiņas likumā "Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm" (turpmāk - Likums) šobrīd nav pieļaujamas tikmēr Ukrainā notiek karš, kuru izraisījusi Krievija. Arodbiedrība uzskata, ka Grozījumi likumā ir veicami brīdī, kad beigsies karš vai brīdī kad amatpersonām tiks būtiski palielināts atalgojums, palielinātas citas normatīvajos aktos noteiktas sociālās garantijas. Arodbiedrība uzskata, ka tikmēr normatīvajos aktos nav paredzēta noteikta kārtība kā tiek palielināts atalgojums amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, tikmēr jebkādas izmaiņas likumā ir nepieļaujamas.
4) Arodbiedrība uzskata, ka ieviešot izmaiņas Likumā valsts riskē ar būtisku personāla iztrūkumu, kurš ir uz šo brīdi ir jau būtisks. Savukārt personāla demotivācija turpināt dienestu, radīs augstus riskus noziedzības palielināšanās, mazināsies sabiedrības uzticēšanas dienestu spējām izpildīt savus uzdevumus.
5) Savukārt Arodbiedrība uzskata, ka nākotnē izmaiņas Likumā varētu tikt ieviestas un tās būtu attiecināmas uz tām amatpersonām kuras tikai uzsāks dienestu, pretī no valsts saņemot alternatīvus risinājumus kā tiktu palielināta izdienas pensija, piemēram, ieviešot trešo pensiju līmeni.
Secinājums: Arodbiedrība konceptuāli piekrīt, ka izmaiņas ir nepieciešamas, bet nepiekrīt termiņiem, attiecināmību un veidu kā tas tiek darīts. Arodbiedrība uzskata, ka šīs izmaiņas ir Valsts kancelejas ultimāta veidā uzsākts process, neņemot vērā Arodbiedrības agrāk sniegtos priekšlikumus, neņemot vērā faktiskos apstākļus, kurus pauduši Dienesti. Arodbiedrība aicina atcelt Grozījumus kā nepamatotus un uzspiestus, kas neatbilsts - Labas pārvaldības principam, Tiesiskās paļāvības principam, Taisnīguma principam un Vienlīdzības principam.
Piedāvātā redakcija
Arodbiedrība piedāvā:
1) Veikt izmaiņas Likumā, kad beigsies karš Ukrainā, tiks atcelti ārkārtējais stāvoklis uz robežas;
2) Tiks paredzēts, ka tiek būtiski palielināts amatpersonu atalgojums, nosakot, ka minimālā alga amatpersonai pēc nodokļu nomaksas būs 1500 EUR;
3) Tiks ieviests valsts dotēts trešais pensiju līmenis;
4) Palielināts veselības aprūpes grozs;
5) Veiktas izmaiņas normatīvos, kas regulē izvirzāmās prasības amatpersonām uz veselības stāvokli un fizisko sagatavotību.
6) Arodbiedrība uzskata, ka būtu veicamas izmaiņas Likuma 46.panta pirmajā daļā, izsakot šādā redakcijā: "Amatpersonas var dienēt līdz 55 gadu vecuma sasniegšanai, ar tiesībām 50 gadu vecumā doties izdienas pensijā."
1) Veikt izmaiņas Likumā, kad beigsies karš Ukrainā, tiks atcelti ārkārtējais stāvoklis uz robežas;
2) Tiks paredzēts, ka tiek būtiski palielināts amatpersonu atalgojums, nosakot, ka minimālā alga amatpersonai pēc nodokļu nomaksas būs 1500 EUR;
3) Tiks ieviests valsts dotēts trešais pensiju līmenis;
4) Palielināts veselības aprūpes grozs;
5) Veiktas izmaiņas normatīvos, kas regulē izvirzāmās prasības amatpersonām uz veselības stāvokli un fizisko sagatavotību.
6) Arodbiedrība uzskata, ka būtu veicamas izmaiņas Likuma 46.panta pirmajā daļā, izsakot šādā redakcijā: "Amatpersonas var dienēt līdz 55 gadu vecuma sasniegšanai, ar tiesībām 50 gadu vecumā doties izdienas pensijā."
