Atzinums

Projekta ID
23-TA-3282
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Aicinām plāna projekta 2.4. punkta aprakstā ietvert papildu skaidrojumu, ka attiecībā uz tiesas un tiesu varai piederīgo amatpersonu sniegtajiem pakalpojumiem var būt attiecināmi specifiski principi un nosacījumi, ja salīdzina ar publiskajiem pakalpojumiem, ko sniedz valsts pārvaldes iestādes, ņemot vērā šo pakalpojumu saistību ar tiesu varas funkciju izpildi.
Tāpat ņemams vērā, ka tiesu sistēmai piederīgās brīvās juridiskās profesijas darbojas pēc pašfinansējuma principiem un nesaņem valsts finansējumu. 
 


 
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums papildinājumam plāna 2.4.punktā.
 Plāna projektā paredzētā pakalpojuma vides pilnveides sistēma, tās principu un nosacījuma uz  tiesas un tiesu varai piederīgo amatpersonu sniegtajiem pakalpojumiem ir piemērojami tiktāl ciktāl šāda pieeja ir saderīga ar likumā "Par tiesu varu", Notariāta likumā un Tiesu izpildītāju likumā noteiktiem tiesu varas un tiesu sistēmai piederīgo personu neatkarības garantijām. Minētos nosacījumus ievēro iestādes, kas nodrošina tiesu, notāru un tiesu izpildītāju sniegto pakalpojumus.
 
2.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna 1.pielikumā  ir norādītas pakalpojuma pārvaldības lomas -  " Pakalpojuma saimnieks", kurš ir atbildīgs par konkrēta pakalpojuma pārvaldību "Pakalpojuma vadītājs". Savukārt “pakalpojuma sniedzējs” ir cilvēks, kurš atbildīgs par konkrētu pakalpojumu sniegšanu. Paredzēts, ka viens cilvēks vienlaicīgi var pildīt vairāku dažādu lomu pienākumus, bet jāņem vērā lomu savietojamība. Kā viens no variantiem tiek piedāvāts apmācīt esošos darbiniekus, lai nodrošinātu efektīvu pakalpojuma pārvaldību, turklāt esošo resursu (finanšu un cilvēkresursu) ietvaros. Neapšaubot nepieciešamību tiekties pēc pilnības, jāvērš uzmanība, ka plāns paredz ieviest sarežģītu, cilvēkresursu un finanšu resursu ietilpīgu procesu, kas, ņemot vērā, ka plānā paredzētās darbības īstenojamas esošā finansējuma un cilvēkresursu ietvaros, var radīt riskus iestāžu funkciju izpildei pēc būtības. Līdz ar to, lūdzam plānā paredzēt tiesības iestādēm noteikt to pakalpojumu klāstu, uz ko attiecināt  plānā paredzēto pasākumu kopumu, piemēram, vadoties no attiecīgā pakalpojuma pieprasījuma skaita. Ja šādas tiesības netiek paredzētas un pakalpojumi netiek gradēti, tad plānā paredzēto pasākumu ieviešana var radīt situāciju, kad patērētie finanšu resursi, it īpaši attiecībā uz pakalpojumiem, kuri nav plaši pieprasīti, var būt  nesamērīgi pret sasniedzamo rezultātu, it īpaši, ja pakalpojums pirms novērtējuma ir funkcionējis labi. 
kā arī, ja šāda atruna netiek iekļauta plānā, tad pastāv pamatotas bažas, ka iestādes (it īpaši mazās iestādes) plānā ietverto pasākumu kopumu pilnā mērā nevarēs īstenot esošā budžeta un cilvēkresursu ietvaros. Līdz ar to, ja pilnībā tiek izslēgta iespēja, ka plānā doto uzdevumu izpildei tiek piešķirts papildu finansējums, tad jāpieņem zināšanai, ka plānā dotos uzdevumus iestādes varēs īstenot ierobežotā apmērā.  
Vienlaikus jāņem vērā, ka, piemēram, zvērinātu notāru un zvērinātu tiesu izpildītāju profesija ir pašfinansējošs institūts, līdz ar to, šajos gadījumos papildu funkciju noteikšana ir iespējama tikai, piešķirot papildu finansējumu.
.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Skaidrības nolūkos plāna projekta 2.4.punktā ietvertais apraksts par pakalpojumiem ir izvēršams. Esošais apraksts nesniedz atbildi par to, vai plānotais regulējums attiecas uz tiem valsts pārvaldes pakalpojumiem, kuru pārvaldību (valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtību) nosaka Ministru kabinets un kuri ir iekļauti valsts pārvaldes pakalpojumu portālā, vai arī tie ir pakalpojuma grozā (Reģionālās politikas pamatnostādnēs 2013.-2019. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2013. gada 29. oktobra rīkojumu Nr. 496) noteiktajā pakalpojumu "grozā") minētie pakalpojumi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 2. pielikumu ar informāciju, ka, izstrādājot 2. pielikumā noteiktās vadlīnijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pirms publicēšanas nepieciešams tās saskaņot ar iestādēm.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Izstrādājot vadlīnijas, lūdzam ņemt vērā, ka ir pakalpojumi, kuru sniegšanā iesaistītas vairākas iestādes.
Piemēram, pakalpojums "Ēkas vai telpu grupas reģistrācija vai aktualizācija Kadastrā no būvniecības informācijas sistēmas dokumentiem" https://www.vzd.gov.lv/lv/pakalpojumi/Etgre%C4%A3istr%C4%81cijaaKnoBISdokumentiem (iesaistīts Būvniecības valsts kontroles birojs kā būvniecības informācijas sistēmas pārzinis, būvvaldes, Valsts zemes dienests), pakalpojums "Servitūta teritorijas reģistrācija, aktualizācija vai dzēšana" https://www.vzd.gov.lv/lv/pakalpojumi/servituta-registacija-dzesana%E2%80%932 (iesaistītas rajonu (pilsētu) tiesu zemesgrāmatu nodaļas un Valsts zemes dienests) un vēl citi integrētie starpiestāžu pakalpojumi, kuros iesaistīts Valsts zemes dienests.
Līdz ar to lūdzam skaidrot 1. pielikumā, kā šajos integrētajos pakalpojumos būs nodefinējamas lomas "pakalpojuma saimnieks" un "pakalpojuma sniedzējs".
Piedāvātā redakcija
-