Projekta ID
25-TA-1537Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka vienlaikus ar šo noteikumu projektu skaņošanā Tiesību aktu portālā atrodas arī 4.2.1.5.pasākuma 3.kārtas (atbalsts Latvijas pierobežas pašvaldībām) īstenošanas noteikumu projekts (25-TA-1639), kur tika izteikts Finanšu ministrijas iebildums par finansējuma sadales un pašvaldību izvēles principiem, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai finansējuma apjoma aprēķins katrai pašvaldībai, t.sk. pašvaldību izvēles nosacījumi ir savstarpēji salīdzināmi (vienlīdzīgi) starp visām 4.2.1.5.pasākuma atlases kārtām, kurās plānots atbalsts skolu infrastruktūrai. Lūdzam Izglītības un zinātnes ministriju nodrošināt vienotu pieeju atbalsta sadalē, lai novērstu potenciālus audita riskus un nodrošinātu taisnīgu un caurspīdīgu finansējuma sadali starp pašvaldībām 4.2.1.5.pasākuma ietvaros starp tām atlases kārtām, kas nodrošina atbalstu skolu infrastruktūrai. Vienlaikus, lūdzam skaidrot, cik lielā mērā finansējuma sadalē ir ņemtas vērā reālās pašvaldību izglītības infrastruktūras vajadzības.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka 4.2.1.5.pasākuma 2.kārtas priekšatlasē atbalsta saņemšanai bija pieteikušās vairāk pašvaldības, nekā atbalstam izvirzītās pašvaldības, lūdzam papildināt anotāciju ar izvērstu skaidrojumu, vai investīciju apjoms katrai pašvaldībai 4.2.1.5.pasākuma 2.kārtas otrajā priekšatlasē būs pielīdzināms pirmās priekšatlases ietvaros aprēķinātajam finansējuma apjomam pašvaldībām, piemēram, finansējuma apjomā uz vienu skolēnu, lai novērstu potenciālus audita riskus, jo īpaši ņemot vērā, ka pirmajā priekšatlasē tika saņemts iebildums par atlases procesu no potenciālajiem finansējuma saņēmējiem, kas bija pieteikušās atbalstam, bet pirmajā priekšatlasē nesaņēma pozitīvu Izglītības un zinātnes ministrijas lēmumu. Vēršam uzmanību, ka šobrīd no anotācijā esošās informācijas secināms, ka otrās priekšatlases finansējums tiks sadalīts starp pašvaldībām atkarībā no tā, cik liels pašvaldības skaits pieteiksies, kā rezultātā liela pieteikumu skaita apjoma gadījumā otrajā priekšatlasē finansējuma apjoms uz pašvaldību/skolēnu/skolu potenciāli var būt būtiski zemāks kā pirmajā priekšatlasē (vai maza pieteikumu skaita gadījumā, būs lielāks kā pirmajā priekšatlasē).
Papildus, aicinām virzīt skaņošanai/ apstiprināšanai Ministru kabinetā vienlaicīgi šo noteikumu projektu un iepriekš minēto 4.2.1.5.pasākuma 3.kārtas noteikumu projektu, lai nodrošinātu pilnīgāku un aptverošāku priekšstatu par atbalsta nosacījumiem visām iesaistītajām pusēm.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka 4.2.1.5.pasākuma 2.kārtas priekšatlasē atbalsta saņemšanai bija pieteikušās vairāk pašvaldības, nekā atbalstam izvirzītās pašvaldības, lūdzam papildināt anotāciju ar izvērstu skaidrojumu, vai investīciju apjoms katrai pašvaldībai 4.2.1.5.pasākuma 2.kārtas otrajā priekšatlasē būs pielīdzināms pirmās priekšatlases ietvaros aprēķinātajam finansējuma apjomam pašvaldībām, piemēram, finansējuma apjomā uz vienu skolēnu, lai novērstu potenciālus audita riskus, jo īpaši ņemot vērā, ka pirmajā priekšatlasē tika saņemts iebildums par atlases procesu no potenciālajiem finansējuma saņēmējiem, kas bija pieteikušās atbalstam, bet pirmajā priekšatlasē nesaņēma pozitīvu Izglītības un zinātnes ministrijas lēmumu. Vēršam uzmanību, ka šobrīd no anotācijā esošās informācijas secināms, ka otrās priekšatlases finansējums tiks sadalīts starp pašvaldībām atkarībā no tā, cik liels pašvaldības skaits pieteiksies, kā rezultātā liela pieteikumu skaita apjoma gadījumā otrajā priekšatlasē finansējuma apjoms uz pašvaldību/skolēnu/skolu potenciāli var būt būtiski zemāks kā pirmajā priekšatlasē (vai maza pieteikumu skaita gadījumā, būs lielāks kā pirmajā priekšatlasē).
Papildus, aicinām virzīt skaņošanai/ apstiprināšanai Ministru kabinetā vienlaicīgi šo noteikumu projektu un iepriekš minēto 4.2.1.5.pasākuma 3.kārtas noteikumu projektu, lai nodrošinātu pilnīgāku un aptverošāku priekšstatu par atbalsta nosacījumiem visām iesaistītajām pusēm.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Noteikumu projekta 2.punktā tiek paredzēts, ka elastības finansējuma apmērs ir 10 001 451 euro, ko veido Eiropas reģionālās attīstības fonda finansējums 8 501 233 euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējums 1 500 218 euro, savukārt, saskaitot kopā anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto indikatīvo finansējuma sadalījumu pa gadiem, pašvaldības līdzfinansējuma apmērs un līdz ar to arī kopējais finansējuma apmērs ir par 1 euro lielāks nekā noteikumu projekta 2.punktā norādītais. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā norādīto indikatīvo finansējuma sadalījuma pa gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta protokollēmuma projektu ar punktiem, kas atļauj ātrāku (pirms Eiropas Komisijas lēmuma) elastības finansējuma izmantošanu.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2025. gada 27. maija sēdes protokola Nr. 21 42. § 12.punkts paredz, ka elastības finansējums kļūst pieejams pēc Eiropas Komisijas lēmuma par programmas grozījumiem. Izņēmuma gadījumā, to objektīvi pamatojot, ministrija, virzot attiecīgo Ministra kabineta noteikumu projektu par specifiskā atbalsta mērķa vai tā pasākuma īstenošanu vai to grozījumus, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā var rosināt ātrāku elastības finansējuma izmantošanu, izvērstu pamatojumu sniedzot sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2025. gada 27. maija sēdes protokola Nr. 21 42. § 12.punkts paredz, ka elastības finansējums kļūst pieejams pēc Eiropas Komisijas lēmuma par programmas grozījumiem. Izņēmuma gadījumā, to objektīvi pamatojot, ministrija, virzot attiecīgo Ministra kabineta noteikumu projektu par specifiskā atbalsta mērķa vai tā pasākuma īstenošanu vai to grozījumus, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā var rosināt ātrāku elastības finansējuma izmantošanu, izvērstu pamatojumu sniedzot sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
3. Atļaut Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā Eiropas Savienības fondu sadarbības iestādei:
3.1. veikt 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" (turpmāk - 4.2.1.5.pasākums) otrās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu iesniegumu atlasi par visu minētajai atlases kārtai plānoto finansējumu (t. sk. Eiropas Reģionālās attīstības fonda elastības finansējumu ne vairāk kā 8 501 233 euro apmērā).
3.2. veikt 4.2.1.5.pasākuma otrās kārtas atlases ietvaros iesniegto projektu iesniegumu vērtēšanu un pēc projektu iesniegumu apstiprināšanas slēgt ar finansējuma saņēmējiem vienošanos par projektu īstenošanu par visu minētajai atlases kārtai plānoto finansējumu (t. sk. Eiropas Reģionālās attīstības fonda elastības finansējumu ne vairāk kā 8 501 233 euro apmērā).
4. Ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam, kas skar 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas elastības finansējuma izmantošanu, Izglītības un zinātnes ministrijai nekavējoties sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu ar fiskāli neitrāliem priekšlikumiem turpmākai rīcībai.
3.1. veikt 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" (turpmāk - 4.2.1.5.pasākums) otrās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu iesniegumu atlasi par visu minētajai atlases kārtai plānoto finansējumu (t. sk. Eiropas Reģionālās attīstības fonda elastības finansējumu ne vairāk kā 8 501 233 euro apmērā).
3.2. veikt 4.2.1.5.pasākuma otrās kārtas atlases ietvaros iesniegto projektu iesniegumu vērtēšanu un pēc projektu iesniegumu apstiprināšanas slēgt ar finansējuma saņēmējiem vienošanos par projektu īstenošanu par visu minētajai atlases kārtai plānoto finansējumu (t. sk. Eiropas Reģionālās attīstības fonda elastības finansējumu ne vairāk kā 8 501 233 euro apmērā).
4. Ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam, kas skar 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas elastības finansējuma izmantošanu, Izglītības un zinātnes ministrijai nekavējoties sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu ar fiskāli neitrāliem priekšlikumiem turpmākai rīcībai.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 4.2.1.5.pasākuma otrās kārtas ietvaros tiek paredzēta elastības finansējuma pieejamība, norāde uz elastības finansējumu nav nepieciešama. Lūdzam svītrot noteikumu projektā atsauci uz elastības finansējumu.
Piedāvātā redakcija
5. Pasākuma otrajai projektu iesniegumu atlases kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 51 507 806 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 43 781 634 euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējums – 7 726 172 euro.
5.1
Izglītības un zinātnes ministrija nodrošina divas projektu iesniedzēju priekšatlases ar šādu finansējuma sadalījumu:
5.11.
Pirmās projektu iesniedzēju priekšatlases pieejamais finansējumu ir 41 506 355 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 35 280 401 euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējums – 6 225 954 euro.
5.12.
Otrās projektu iesniedzēju priekšatlases pieejamais finansējumu ir 10 001 451 euro apmērā, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 8 501 233 euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējums – 1 500 218 euro.
5.1
Izglītības un zinātnes ministrija nodrošina divas projektu iesniedzēju priekšatlases ar šādu finansējuma sadalījumu:
5.11.
Pirmās projektu iesniedzēju priekšatlases pieejamais finansējumu ir 41 506 355 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 35 280 401 euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējums – 6 225 954 euro.
5.12.
Otrās projektu iesniedzēju priekšatlases pieejamais finansējumu ir 10 001 451 euro apmērā, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 8 501 233 euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējums – 1 500 218 euro.
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā Eiropas Komisijas skaidrojumus, ka papildpakalpojumiem nav noteikts procentuāls ierobežojums pret infrastruktūras gada jaudu, kā tas ir papildinošas saimnieciskas darbības gadījumā, proti, papildpakalpojumiem nenosaka apjoma ierobežojumu, kā arī Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 72 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi " (turpmāk – MK noteikumi Nr.72) 32. punktā norādīto, ka 20 % apjoma ierobežojums attiecas tikai uz papildinošo saimniecisko darbību, aicinām precizēt MK noteikumi Nr.72 33. punkta pirmo teikumu attiecībā uz ikgadējo pārskatu sagatavošanu attiecībā uz papildpakalpojumu apjomu. Lūdzam skatīt piedāvātās redakcijas piemēru zemāk.
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs visā projekta dzīves cikla laikā ik gadu sagatavo pārskatus par papildinošās saimnieciskās darbības apjomu un papildpakalpojumiem un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpojumu uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 32. punktā minētais 20 procentu apjoms no infrastruktūras kopējās gada jaudas un/vai ka minētā infrastruktūra tiek izmantota citai saimnieciskajai darbībai, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisku darbību, tas, ievērojot saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu noteikto termiņu, iesniedz sadarbības iestādei ziņojumu par konstatēto šo noteikumu 32. punktā minēto nosacījumu pārkāpumu. Sadarbības iestādei ir tiesības pieprasīt, lai finansējuma saņēmējs iesniedz pārskatus par papildinošo saimniecisko darbību un papildpakalpojumiem projekta dzīves cikla laikā, tai skaitā gadījumos, kad informācija par papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpojumu nosacījumu pārkāpumu saņemta no finansējuma saņēmēja, kompetentajām iestādēm vai no trešajām personām.
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Finanšu ministrija ar 2025. gada 16. jūlija atzinumu izteica priekšlikumu, aicinot izvērtēt MK noteikumu Nr.72 35.11. apakšpunkta nepieciešamību, ņemot vērā to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija), 61. panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti). Saskaņā ar izziņas 9. punktā sniegto informāciju Finanšu ministrijas priekšlikums ir ņemts vērā, un attiecīgā punkta redakcija precizēta. Tomēr, izvērtējot precizēto noteikumu projektu, secināms, ka precizējums nav veikts. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt MK noteikumu Nr. 72 35.11. apakšpunktu, sniedzot atbilstošu skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
