Atzinums

Projekta ID
23-TA-890
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
09.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Veselības ministrija uztur iepriekš sniegtā 2023.gada 21.jūnija un 7.augustā atzinumā izteikto iebildumu, lūdzot papildināt Likumprojekta 16.pantu, ar ko groza Azartspēļu un izložu likuma 41.panta otro daļu, paplašinot uzskatījumu, kur azartspēles nav atļauts organizēt (sk. Veselības ministrijas 21.06.23. atzinumu).
Atkārtoti norādām, ka, lai arī 2022.gada 8.marta Ministru kabineta sēdes protokola Nr.13 38.§ 2.punkts paredzēja svītrot Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādņu 2021.–2027.darba plāna projektā 3.rīcības virziena 1.uzdevumu, vēršam uzmanību, ka Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādnēs 2021.- 2027.gadam (https://likumi.lv/ta/id/324799-par-azartspelu-un-izlozu-politikas-pamatnostadnem-20212027-gadam)  ietvertais 3.rīcības virziena 1.uzdevums paredz "Paplašināt to vietu uzskaitījumu, kur aizliegts organizēt azartspēles. Normatīvajos aktos noteikt šādus papildu kritērijus jaunu azartspēļu vietu atvēršanai, nosakot, ka aizliegts organizēt azartspēles:
a) ēkās vai būvēs, kur izvietotas pirmsskolas izglītības iestādes, pamata un vidējās izglītības iestādes un 250 metru attālumā/ perimetrā no to ieejas;
b) publiskos spēļu un rekreācijas laukumos (termins "publiskais spēļu un rekreācijas laukums" tiek lietots 2020.gada 7.janvāra Ministru kabineta noteikumu Nr.18 "Spēļu un rekreācijas laukumu drošuma noteikumi" izpratnē) un 250 metru attālumā/ perimetrā no to ieejas;
c) dzīvojamās ēkās ārpus Rīgas centra un tā aizsardzības zonas, kā arī dzīvojamās ēkās citās Latvijas pilsētās."


Veselības ministrija lūdz likumprojektā iekļaut grozījumus, kas paredz iepriekš minēto azartspēļu organizēšanas aizliegumu, taču attiecībā uz attāluma prasībām, lūdzam noteikt lielāka attālumu -  vismaz 700–1000 metru robežās, lai pasargātu bērnus un jauniešus no iespējama procesu atkarības attīstības riska nākotnē, jo pētījumi ir apliecinājuši, ka azartspēļu norises vietu attālumam līdz iedzīvotāju dzīves vietai ir statistiski nozīmīga saistība ar paredzamo problemātisko paradumu izplatību pieaugušo populācijā. Iedzīvotājiem, kuri dzīvo tuvāk par 700 metriem no jebkādas azartspēļu norises vietas, ir 2,05 reizes lielāks problemātisku paradumu attīstības risks nekā iedzīvotājiem, kuri dzīvo vairāk nekā 3 kilometru attālumā. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Veselības ministrija uztur iepriekš 2023.gada 21.jūnija un 7.augustā atzinumā pausto iebildumu, kurā lūdz svītrot no Likumprojekta grozījumu, kas paredz papildināt Azartspēļu un izložu likuma 41.pantu ar  astoto daļu  (likumprojekta 16.pants), kurā tiek noteikts aizliegums smēķēt azartspēļu organizēšanas vietās, izņemot telpās, kas speciāli ierādītas smēķēšanai un ir aprīkotas ar nosūces ventilāciju, vienlaikus nosakot gaisa aizplūdes prasības telpām, kurās atļauts smēķēt. Norādām, ka Veselības ministrija neatbalsta smēķēšanas pieļaušanu azartspēļu organizēšanas vietu iekštelpās. 
Papildus norādām, ka likumprojekts “Grozījumi “Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā” (14. Saeimas reģ.Nr.48/Lp14 /saistīts ar 13.Saeimas likumprojektu reģ.Nr.867/Lp132), kurā ir ietverts grozījums, paredzot pilnīgu aizliegumu smēķēt azartspēļu organizēšanas vietās, ir nosūtīts saskaņošanai Eiropas Komisijai līdz 2023.gada 2.oktobrim. Pēc saskaņošanas saņemšanas, tas tiks virzīts apstiprināšanai 3.lasījumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Veselības ministrija uztur 2023.gada 21.jūnija un 7.augusta atzinumā pausto iebildumu, lūdzot svītrot no likumprojekta grozījumu, kas paredz papildināt Azartspēļu un izložu likuma 41.pantu  ar  devīto daļu  (likumprojekta 16.pants), nosakot aizliegumu azartspēļu spēlēšanas laikā piedāvāt spēlētājam alkoholu bez maksas un  atbilstoši precizēt arī likumprojekta anotāciju (sk. Veselības ministrijas 21.06.23. atzinumu). Jau šobrīd aizliegums piedāvāt alkoholu bez maksas ir iekļauts Alkoholisko dzērienu aprites likuma 6.panta trešajā daļā, kas paredz aizliegumu alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vietas piedāvāt alkoholiskos dzērienus par velti (izņemot degustāciju), kā dāvanu vai kā kompensāciju par citas preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu, tādēļ pašreiz iekļautā likumprojekta redakcija ir juridiski nekorekta. 
Vienlaikus Veselības ministrijas izstrādātajā likumprojektā "Grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā" (22-TA-888), kurš jau š.g. 21.martā ir apstiprināts Ministru kabinetā un š.g.18.maijā Saeimā apstiprināts 1.lasījumā iekļauta prasība, kas nosaka ierobežojumus alkoholisko dzērienu apritē azartspēļu zālēs, t.sk. organizēt alkoholisko dzērienu degustāciju
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
6.4. Cita informācija
Iebildums
Lūdzam papildināt Anotācijas sadaļas "6.4.Cita informācija" rindkopu, kurā tiek norādīts par Labklājības ministrijas atšķirīgo viedokli  par Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādņu darba grupas (turpmāk - darba grupa) sēdē izskatīto Likumprojekta redakciju (par Likuma 41.pantā noteikto azartspēļu organizēšanas aizlieguma paplašināšanu), minot, ka arī Veselības ministrijai ir atšķirīgais viedoklis par darba grupas sēdē izskatīto Likumprojekta redakciju. Veselības ministrija pastāvīgi ir uzturējusi iebildumu, lūdzot Likumprojektā iekļaut grozījumus, kas paredz azartspēļu organizēšanas aizliegumu ēkās vai būvēs, kur izvietotas pirmsskolas izglītības iestādes, pamata un vidējās izglītības iestādes un vismaz 700-1000 metru attālumā/ perimetrā no to ieejas; publiskos spēļu un rekreācijas laukumos un 700-1000 metru attālumā/ perimetrā no to ieejas; dzīvojamās ēkās ārpus Rīgas centra un tā aizsardzības zonas, kā arī dzīvojamās ēkās citās Latvijas pilsētās, lai pasargātu bērnus un jauniešus no iespējama procesu atkarības attīstības riska nākotnē, jo pētījumi ir apliecinājuši, ka azartspēļu norises vietu attālumam līdz iedzīvotāju dzīves vietai ir statistiski nozīmīga saistība ar paredzamo problemātisko paradumu izplatību pieaugušo populācijā. Iedzīvotājiem, kuri dzīvo tuvāk par 700 metriem no jebkādas azartspēļu norises vietas, ir 2,05 reizes lielāks problemātisku paradumu attīstības risks nekā iedzīvotājiem, kuri dzīvo vairāk nekā 3 kilometru attālumā. 
Piedāvātā redakcija
-