Atzinums

Projekta ID
21-TA-1563
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam svītrot likumprojektā paredzēto grozījumu Enerģētikas likuma 1.pantā, kas paredz tā papildināšanu ar 41.apakšpunktu (termina "biometāns"definīcija), jo analoģisks grozījums jau izdarīts ar 2022. gada 14. jūlija likumu "Grozījumi Enerģētikas likumā", kas stājies spēkā 2022.gada 11.augustā.

Lūdzam arī papildus pārliecināties, ka likumprojektā ietvertais regulējums neskar grozījumus, kas Enerģētikas likumā izdarīti pēc šā likumprojekta izsludināšanas un atkārtotas skatīšanas VSS. Vēršam uzmanību, ka šis likumprojekts izsludināts 2021.gada 1.aprīlī, atkārtoti kā nesaskaņots skatīts Valsts sekretāru sanāksmes 2022. gada 27. janvāra sēdē. Laikā kopš š.g.27.janvāra Enerģētikas likums grozīts četras reizes, skarot arī tādas Enerģētikas likuma vienības, ko paredzēts grozīt ar šo likumprojektu, tai skaitā tehniskus grozījumus - piemēram, 2022. gada 14. jūlija likumi "Grozījumi Enerģētikas likumā", gan tie, kas jau stājusīes spēkā, gan kas stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī, maina likuma 1.panta vienību numerāciju.

Papildus minētajam lūdzam likumprojektu pavadošajos dokumentos (izziņā vai anotācijā) skaidrāk atspoguļot precizējumus, kas veikti pēc Valsts sekretāru sanāksmes 2022. gada 27. janvāra sēdē nolemtā. Piemēram, VSS 2022. gada 27. janvāra protokola Nr. 4 1. § 2.5.apakšpunktā nolemts "svītrot likumprojekta 22. pantā iekļautā 44. panta astotajā daļā iekļauto regulējumu". Norādām, ka minētais regulējums likumprojektā joprojām ir iekļauts, un nav atrodams pamatojums, kāpēc šis VSS lēmums nav ņemts vērā. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 48. pantā paredzēts papildināt Enerģētikas likuma 118. panta ceturto daļu aiz vārdiem "patvaļīgu pieslēgšanos" ar vārdiem "elektroenerģijas". Tādējādi ir paredzēta administratīvā atbildība arī par patvaļīgu pieslēgšanos elektroenerģijas sistēmai vai šīs sistēmas bojāšanu. Lūdzam likumprojekta anotācijā ietvert šā grozījuma pamatojumu, tostarp skaidrot atšķirību no Enerģētikas likuma 118. panta trešajā daļā esošās atbildības par elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmas bojāšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Ievērojot, ka Ministru kabineta 2020. gada 2. septembra noteikumi Nr. 559 "Noteikumi par atļaujām elektroenerģijas ražošanas jaudu palielināšanai vai jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai" un Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumi Nr. 573 "Elektroenerģijas ražošanas, pārvades un sadales būvju būvnoteikumi" ir zaudējuši spēku, lūdzam precizēt likumprojekta anotācijas I sadaļas 2. punkta 6. un 33. apakšpunktā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojektā paredzētajā Enerģētikas likuma 125. panta otrajā daļā ietverto pilnvarojumu Ministru kabinetam, jo tas ir neskaidrs. Vienlaikus lūdzam papildināt likumprojekta anotācijas IV sadaļas 1. punktu ar atbilstošu informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Likumprojekta 29.pantā, ar kuru Enerģētikas likums tiek papildināts ar Xnodaļu un kas ietver 58.3  pantu, lūgums precizēt minētā panta 10.daļu, kur ir ieviesusies tehniska pārrakstīšanās un vārds “Republika” lietots ar mazo burtu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Likumprojekta anotācijas I sadaļas 2. punkta 23. apakšpunktā norādīts, ka situācijas, attiecībā uz kurām privātpersonas lūdz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai izsniegt atļauju tiešās līnijas ierīkošanai, ir komplicētas. Līdz ar to Enerģētikas likuma 42.2 pantā noteiktais termiņš lēmuma pieņemšanai (30 dienu laikā pēc visu paša pieprasīto dokumentu saņemšanas) ir nepietiekams iesniegumu objektīvai un vispusējai izvērtēšanai. Lai to risinātu, likumprojekts paredz izslēgt Enerģētikas likuma 42.2 panta trešo daļu, tādējādi turpmāk Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija iesniegumus par atļauju tiešās līnijas ierīkošanai izskatīs un lēmumu pieņems Administratīvā procesa likuma 64. pantā noteiktajos termiņos.
No iepriekš minētās informācijas izriet, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija vienmēr pieņems attiecīgos lēmumus garākā termiņā, nevis viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas.
Administratīvā procesa likuma 3. pants noteic, ka šo likumu piemēro administratīvajā procesā iestādē, ciktāl citu likumu speciālajās tiesību normās nav noteikta cita kārtība. Līdz ar to citu likumu speciālajās tiesību normās var noteikt garāku lēmuma pieņemšanas termiņu, paredzot attiecīgu pamatojumu.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt iespēju precizēt likumprojektā paredzēto grozījumu par Enerģētikas likuma 42.2 panta trešās daļas izslēgšanu, nosakot garāku lēmuma pieņemšanas termiņu, kā arī attiecīgi precizēt likumprojekta anotācijas I sadaļas 2. punkta 23. apakšpunktā ietverto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.2. sadaļas 19.punktu, kurā ietverts skaidrojums par 19.pantu, jo anotācijā ir iekļauts teksts par grozījumiem pantā, kas nav iekļauts likumprojektā, proti, par 19.panta 1.1 daļa 3.1 punktu.
Piedāvātā redakcija
-