Atzinums

Projekta ID
25-TA-667
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka valsts pārvaldes uzdevumu var deleģēt privātpersonai atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma V nodaļā noteiktajai kārtībai. Tā, piemēram, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. panta pirmā daļa noteic, ka publiska persona var deleģēt privātpersonai un citai publiskai personai (turpmāk — pilnvarotā persona) pārvaldes uzdevumu, ja pilnvarotā persona attiecīgo uzdevumu var veikt efektīvāk. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 41. panta pirmajā daļā noteiktajam publiska persona var deleģēt pārvaldes uzdevumus, kuru izpilde ietilpst šīs publiskās personas vai tās iestādes kompetencē. Deleģējot pārvaldes uzdevumus, par funkcijas izpildi kopumā atbild attiecīgā publiskā persona. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 42. panta pirmā daļa noteic, ka privātpersonai jābūt tiesīgai veikt attiecīgo pārvaldes uzdevumu. Lemjot par pārvaldes uzdevuma deleģēšanu privātpersonai, ņem vērā tās pieredzi, reputāciju, resursus, personāla kvalifikāciju, kā arī citus kritērijus. Savukārt atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 43. panta pirmajā, trešajā, ceturtajā un piektajā daļā noteiktajam, deleģējot pārvaldes uzdevumu, ārējā normatīvajā aktā nosaka iestādi, kuras padotībā atrodas pilnvarotā persona attiecībā uz konkrētā uzdevuma izpildi. Uzraudzībai pār pārvaldes uzdevuma izpildi jābūt pilnīgai un efektīvai. Konkrētu padotības formu un saturu nosaka, ņemot vērā deleģēto pārvaldes uzdevumu saturu un citus apsvērumus. Pilnvarotā persona, kurai ir deleģētas tiesības izdot administratīvos aktus, atrodas funkcionālā pakļautībā, ja ārējā normatīvajā aktā nav noteikts citādi. Pilnvarotā persona un iestāde, kuras padotībā ir pilnvarotā persona, ir atbildīga par deleģētā uzdevuma tiesisku un lietderīgu izpildi.

Savukārt no likumprojektā "Grozījumi Elektronisko sakaru likumā" (turpmāk – projekts) paredzētajā Elektronisko sakaru likuma (turpmāk – likums) 7.1 panta pirmajā un otrajā daļā ietvertā regulējuma izriet, ka valsts akciju sabiedrībai "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" tiek deleģēti valsts pārvaldes uzdevumi, bet nav regulējuma par to, kuras iestādes padotībā atrodas valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs", pildot attiecīgos valsts pārvaldes uzdevumus.

Turklāt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ir ietverta vispārīga informācija par to, ka valsts akciju sabiedrībai "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" ir tehniskās iespējas un kvalificēti darbinieki, lai bez būtiskiem ieguldījumiem varētu nodrošināt GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetento iestāžu funkcijas un tām izvirzītās drošības prasības.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektā paredzēto regulējumu un anotācijā ietverto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
No projektā paredzētajā likuma 7.1 panta otrajā un trešajā daļā ietvertā regulējuma izriet, ka valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" izdos administratīvos aktus. Savukārt anotācijā ir norādīts, ka valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" pieņems lēmumus un izdos administratīvos aktus, tomēr nav informācijas par to, kas ir šie lēmumi un administratīvie akti.
Vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 1. panta trešā daļa noteic, ka administratīvais akts ir uz āru vērsts tiesību akts, ko iestāde izdod publisko tiesību jomā attiecībā uz individuāli noteiktu personu vai personām, nodibinot, grozot, konstatējot vai izbeidzot konkrētas tiesiskās attiecības vai konstatējot faktisko situāciju.
Turklāt atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 41. panta trešās daļas 1. punktā noteiktajam privātpersonai papildus šā panta otrajā daļā minētajam nevar deleģēt administratīvo aktu izdošanu, izņemot gadījumus, kad tas paredzēts ārējā normatīvajā aktā. Līdz ar to nepieciešams izvērtēt, kādus lēmumus pieņems vai administratīvos aktus izdos valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs".

Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 43. panta piektā daļa noteic, ka iestāde, kuras padotībā ir pilnvarotā persona, ir tās izdoto administratīvo aktu apstrīdēšanas iestāde, ja ārējā normatīvajā aktā nav noteikts citādi. Savukārt projektā paredzētajā likuma 7.1 panta trešajā daļā noteikts, ka valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" izdotos administratīvos aktus var apstrīdēt valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" valdē.

Tāpat norādām, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu deleģē valsts pārvaldes uzdevumus, nevis funkcijas. Par funkcijas  izpildi kopumā atbild attiecīgā publiskā persona.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektā paredzēto regulējumu un anotācijā ietverto informāciju.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un norādīt konkrētas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 28. aprīļa regulas (ES) 2021/696, ar ko izveido Savienības kosmosa programmu un Eiropas Savienības Kosmosa programmas aģentūru un atceļ Regulas (ES) Nr. 912/2010, (ES) Nr. 1285/2013 un (ES) Nr. 377/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES (turpmāk - regula Nr. 696), vienības, kurās noteikti attiecīgi uzdevumi, kuru veikšanas kārtība nosakāma, kā arī anotācijā sniegt attiecīgu skaidrojumu, tādējādi atvieglojot projekta piemērošanu praksē un novēršot to, ka pilnvarojums ir nesamērīgi plašs. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka regulas ir tieši piemērojamas (saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.”), attiecīgi, ņemot vērā regulu dublēšanas (arī skaidrošanas) aizliegumu, pamatā nacionālu regulējumu saistībā ar regulu pieļaujams noteikt vienīgi gadījumā, ja tas nepieciešams regulas ieviešanai, regula paredz attiecīgu dalībvalstu pienākumu vai rīcības brīvību, par ko lūdzam anotācijā sniegt attiecīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā, lūdzam izvērtēt un nodrošināt precīzi nosakāmu projekta spēkā stāšanās termiņu. Vēršam uzmanību, ka no norādes, ka likumprojekta sagatavošanas procesā piešķirti valsts budžeta līdzekļi, neizriet, vai atskaites punkts ir likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru spēkā stāšanās brīdis vai kāds cits brīdis sagatavošanas procesa ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Iebildums
Lūdzam salāgot ar projekta anotācijas 1.2. apakšsadaļā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka regulas Nr. 2021/696 12. panta 2. punktā, 27. panta 1. punktā un 71. panta 3. punktā paredzēta rīcības brīvība, tādēļ lūdzam atbilstoši aizpildīt projekta anotācijas 5.4. apakšsadaļu, papildinot aili (sniedzot pamatojumu) par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu, norādot konkrētās regulas normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir izmantota projektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota minētajā regulā paredzētā rīcības brīvība.
Papildus lūdzam skaidrot, kā paredzēts ieviest minētās regulas 27. panta 4. punktu, 34. panta 6. punktu, 42. panta 2., 4. un 5. punktu.
Kā arī līdzīgi lūdzam skaidrot rīcības brīvības izmantošanu un prasību ieviešanu, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 15. marta Regulas (ES) 2023/588, ar ko izveido Savienības drošas savienojamības programmu 2023.–2027. gadam 25. un 37. panta.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
5. Satiksmes ministrijai sadarbībā ar valsts akciju sabiedrību "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" izstrādāt un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu, kas nosaka GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetentās iestādes funkcijas, kā arī kārtību, kā tiek nodrošināta lietotāju pārvaldības definēšana, dalībnieku un lietotāju kontu pārvaldība, lietotāju anonimizācija un deanonimizācija, žetonu piešķiršana, pakalpojumu pieprasīšana un anulēšana, drošības risku un incidentu pārvaldība un ziņošana, uzraudzība un kontrole, pakalpojumu problēmu novēršanas saziņa, kā arī lietotāju aprīkojuma izplatīšana.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot vai nepieciešamības gadījumā precizēt lēmuma projekta 5. punktu. Norādām, ka šajā punktā minētais uzdevums pirmšķietami neatbilst projekta 2. pantā ietvertajam pilnvarojumam (tostarp anotācijā ietvertajam skaidrojumam par šo pilnvarojumu). Attiecīgi nepieciešams izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt arī projekta 2. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
"(21) Termins "Drošas savienojamības programmas kompetentā iestāde" šajā likumā lietots Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 15. marta regulas (ES) 2023/588, ar ko izveido Savienības drošas savienojamības programmu 2023.–2027. gadam izpratnē.";
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka attiecīgajā regulā lietots termins "par drošu savienojamību atbildīgā kompetentā iestāde", nevis "Drošas savienojamības programmas kompetentā iestāde", aicinām attiecīgi precizēt projekta 1. pantu, nodrošinot precīzu atsauci. Līdzīgi aicinām precizēt 2.2 daļu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. pantam deleģēt var vienīgi pārvaldes uzdevumu, tādēļ lūdzam vārdu "funkcijas" aizstāt ar vārdu "uzdevumus".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka projekta 1. pantā nav ietverts patstāvīgs tiesiskais regulējums, bet gan ir saistīts ar projekta 2. pantā ietverto regulējumu, lūdzam izvērtēt un noteikt projekta (kopumā), nevis atsevišķu projekta normu spēkā stāšanās kārtību.
Piedāvātā redakcija
-