Projekta ID
23-TA-214Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
13.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 23. punktā ietverta norma, kas nosaka fizisko personu datu apstrādi, tomēr no šīs normas nav skaidri saprotams, kāds ir tiesiskais pamats personu datu apstrādei, tās nolūks un apmērs.
Normā norādītais datu apstrādes nolūks ir pārāk vispārīgs, lai varētu izdarīt kādus secinājumus par paredzamās datu apstrādes apmēru. Turklāt normā ir norādīti tikai datu subjekti, bet nav norādīts, kādi tieši dati ir apstrādājami, kā arī datu glabāšanas termiņi, līdz ar to nav saprotams, kāds ir mērķis un apmērs datu apstrādei, kā arī nav iespējams izvērtēt tās atbilstību Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. pantā norādītajiem datu apstrādes principiem.
Inspekcija paskaidro, ka Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta 1. punktā noteiktie personas datu apstrādes principi ir jāievēro, lai datu apstrāde būtu tiesiska. Piemēram, no 5. panta 1. punkta “a” apakšpunkta izriet, ka dati jāapstrādā likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, kas nozīmē, ka ir jābūt tiesiskajam pamatam (kādam no 6. panta 1. punktā norādītajiem) un normai kopumā jābūt tādai, lai datu subjekts saprastu, ka viņa dati tiks apstrādāti, kāpēc, kādā apmērā. Savukārt 5. panta 1. punkta “b” apakšpunktā noteikts nolūka ierobežojuma princips, saskaņā ar kuru dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā. No minētā izriet, ka pirms datu apstrādes ir jābūt definētam skaidram nolūkam, no kura ir skaidri un loģiski izsecināms un nosakāms arī apstrādājamo datu apjoms.
Ievērojot minēto noteikumu projektā būtu jāprecizē informācija par personu datu apstrādi normu formulējot tā, lai būtu saprotams, kāds ir datu apstrādes tiesiskais pamats (atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punktam). Tāpat no regulējuma skaidri jāizriet datu apstrādes nolūks jeb mērķis, datu subjekti, kādi tieši dati ir apstrādājami nolūka sasniegšanai, datu glabāšanas termiņi.
Normā norādītais datu apstrādes nolūks ir pārāk vispārīgs, lai varētu izdarīt kādus secinājumus par paredzamās datu apstrādes apmēru. Turklāt normā ir norādīti tikai datu subjekti, bet nav norādīts, kādi tieši dati ir apstrādājami, kā arī datu glabāšanas termiņi, līdz ar to nav saprotams, kāds ir mērķis un apmērs datu apstrādei, kā arī nav iespējams izvērtēt tās atbilstību Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. pantā norādītajiem datu apstrādes principiem.
Inspekcija paskaidro, ka Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta 1. punktā noteiktie personas datu apstrādes principi ir jāievēro, lai datu apstrāde būtu tiesiska. Piemēram, no 5. panta 1. punkta “a” apakšpunkta izriet, ka dati jāapstrādā likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, kas nozīmē, ka ir jābūt tiesiskajam pamatam (kādam no 6. panta 1. punktā norādītajiem) un normai kopumā jābūt tādai, lai datu subjekts saprastu, ka viņa dati tiks apstrādāti, kāpēc, kādā apmērā. Savukārt 5. panta 1. punkta “b” apakšpunktā noteikts nolūka ierobežojuma princips, saskaņā ar kuru dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā. No minētā izriet, ka pirms datu apstrādes ir jābūt definētam skaidram nolūkam, no kura ir skaidri un loģiski izsecināms un nosakāms arī apstrādājamo datu apjoms.
Ievērojot minēto noteikumu projektā būtu jāprecizē informācija par personu datu apstrādi normu formulējot tā, lai būtu saprotams, kāds ir datu apstrādes tiesiskais pamats (atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punktam). Tāpat no regulējuma skaidri jāizriet datu apstrādes nolūks jeb mērķis, datu subjekti, kādi tieši dati ir apstrādājami nolūka sasniegšanai, datu glabāšanas termiņi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz anotācijas 1.3. apakšpunkta sadaļu par personu datu apstrādi Inspekcija norāda sekojošo:
Visupirms norādāms, ka no noteikumu projektā ietvertajām tiesību normām (noteikumu projekta 23.punkta, 24.1. un 24.2. apakšpunkta) nav saprotams, vai ar šo noteikumu projektu tiek paredzēta jauna, patstāvīga personas datu apstrāde vai tā ir veidota kā atsauce uz citā normatīvajā aktā noregulētu personas datu apstrādi. Ievērojot minēto, ja nav paredzēts veikt jaunu personas datu apstrādi, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atsauci uz konkrēto normatīvo aktu, kas paredz datu apstrādes tiesisko pamatu, nolūku un apstrādājamo personas datu apjomu. Savukārt gadījumā, ja ar noteikumu projektu plānots regulēt jaunu personas datu apstrādi, regulējums ir papildināms, nodrošinot tā atbilstību Vispārīgās datu aizsardzības regulā noteiktajiem datu apstrādes noteikumiem un datu apstrādes pamatprincipiem.
Otrkārt norādāms, ka no anotācijā norādītās informācijas par personu datu apstrādi nav skaidri saprotams, kāds ir tiesiskais pamats noteikumu projektā veiktajai personu datu apstrādei, un kāds ir tās nolūks. Tāpat arī nav saprotams apstrādājamo datu apjoms, jo tas nav skaidri noteiks nedz anotācijā, nedz arī noteikumu projektā, turklāt anotācija satur vispārīgas atsauces uz citiem Ministru kabineta noteikumiem, nenorādot konkrētus normatīvos aktus, kuros tieši likumdevēja līmenī ir definēti gan skaidri nolūki, gan precīzs to sasniegšanai noteiktais un nepieciešamais datu apjoms.
Ievērojot minēto, Inspekcija lūdz precizēt informāciju par paredzēto personu datu apstrādi, no kuras būtu saprotams, kāds ir tiesiskais pamats konkrētajai datu apstrādei, nolūks, apstrādājamo datu apjoms.
Visupirms norādāms, ka no noteikumu projektā ietvertajām tiesību normām (noteikumu projekta 23.punkta, 24.1. un 24.2. apakšpunkta) nav saprotams, vai ar šo noteikumu projektu tiek paredzēta jauna, patstāvīga personas datu apstrāde vai tā ir veidota kā atsauce uz citā normatīvajā aktā noregulētu personas datu apstrādi. Ievērojot minēto, ja nav paredzēts veikt jaunu personas datu apstrādi, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atsauci uz konkrēto normatīvo aktu, kas paredz datu apstrādes tiesisko pamatu, nolūku un apstrādājamo personas datu apjomu. Savukārt gadījumā, ja ar noteikumu projektu plānots regulēt jaunu personas datu apstrādi, regulējums ir papildināms, nodrošinot tā atbilstību Vispārīgās datu aizsardzības regulā noteiktajiem datu apstrādes noteikumiem un datu apstrādes pamatprincipiem.
Otrkārt norādāms, ka no anotācijā norādītās informācijas par personu datu apstrādi nav skaidri saprotams, kāds ir tiesiskais pamats noteikumu projektā veiktajai personu datu apstrādei, un kāds ir tās nolūks. Tāpat arī nav saprotams apstrādājamo datu apjoms, jo tas nav skaidri noteiks nedz anotācijā, nedz arī noteikumu projektā, turklāt anotācija satur vispārīgas atsauces uz citiem Ministru kabineta noteikumiem, nenorādot konkrētus normatīvos aktus, kuros tieši likumdevēja līmenī ir definēti gan skaidri nolūki, gan precīzs to sasniegšanai noteiktais un nepieciešamais datu apjoms.
Ievērojot minēto, Inspekcija lūdz precizēt informāciju par paredzēto personu datu apstrādi, no kuras būtu saprotams, kāds ir tiesiskais pamats konkrētajai datu apstrādei, nolūks, apstrādājamo datu apjoms.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 23. punktā un iespējams 24.1. un 24.2. apakšpunktā ir paredzēta personas datu apstrāde, Inspekcija lūdz aizpildīt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu ar aprakstu par noteikumu projekta ietekmi uz datu aizsardzību.
Piedāvātā redakcija
-