Projekta ID
25-TA-2066Atzinuma sniedzējs
Latvijas interaktīvo azartspēļu biedrība
Atzinums iesniegts
12.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Iebildumu teksta projekts iesniegšanai TAP portālā:
Par rīkojuma projektu Nr.25-TA-2066 “Par izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas pievienošanu Valsts ieņēmumu dienestam”
Biedrība “Latvijā licencēto azartspēļu biedrība”, reģ.Nr.40008276814, (turpmāk – LLAB) ir iepazinusies ar rīkojuma projektu Nr.25-TA-2066 “Par izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas pievienošanu Valsts ieņēmumu dienestam” (turpmāk – Rīkojuma projekts).
Par Rīkojuma projektu atbildīgā Finanšu ministrija Rīkojuma projekta anotācijā (turpmāk – Anotācija) norāda, ka tā mērķis ir uzlabot valsts pārvaldes efektivitāti, nodrošināt efektīvāku resursu izmantošanu un izmaksu optimizāciju, apvienojot Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekciju (turpmāk - IAUI) un Valsts ieņēmumu dienestu (turpmāk – VID). Rīkojuma projekta spēkā stāšanās termiņš ir paredzēts 2026.gada 1.aprīlī, pamatojoties uz argumentu, ka agrāka pievienošana ļaus optimizēt administratīvos un cilvēkresursus, nodrošinot vienotu pārvaldību jau agrākā posmā, turklāt tas ļaus ātrāk uzsākt kopīgu darbu pie prioritāriem virzieniem, veicinot inovāciju, zināšanu apmaiņu un efektīvāku pakalpojumu sniegšanu sabiedrībai.
Pirmkārt, lai pilnvērtīgi īstenotu Rīkojuma projektu, LLAB uzsver nepieciešamību definētu skaidrus mērķus un izmērāmus rezultātus pirms jebkādu izmaiņu veikšanas. LLAB norāda, ka reformas īstenošanai bez skaidru ieguvumu izvērtējuma nav pievienotas vērtības, tādēļ ir jāizvērtē reformas izmaksas (piem., reorganizācijas īstenošanas nepieciešamo normatīvo aktu sagatavošanas izmaksas) pret potenciālajiem ieguvumiem.
LLAB ieskatā, pirms reorganizācijas īstenošanas ir nepieciešams veikt virkni darbību, piemēram: 1) saturiski izvērtēt IAUI Izložu un azarstpēļu likumā noteikto funkciju atbilstību mūsdienu azartspēļu tirgus struktūrai, tehnoloģijām un valsts noteiktajām spēlētāju aizsardzības aktivitātēm; 2) skaidri sadalīt tādas funkcijas kā uzraudzība, licencēšana, spēlētāju aizsardzība, datu pārvaldība un IT sistēmu uzturēšana; 3) izslēgt novecojušas un neefektīvas funkcijas (piem., platformu kontrolsummu pārbaudes, spēļu sertifikātu pārapstiprināšanu); 4) apsvērt procesu automatizāciju un/vai funkciju deleģēšanu. Tikai pēc šo izvērtējumu veikšanas ir iespējams samazināt valsts resursu patēriņu. Pretējā gadījumā plānotā reorganizācija nesasniegs savus mērķus.
Otrkārt, Anotācijas 1.1. punktā norādīts, ka Rīkojuma projekts tiek virzīts ar mērķi mazināt birokrātiju. Tomēr, ņemot vērā, ka gan IAUI, gan VID jau šobrīd atrodas Finanšu ministrijas pārraudzībā un Rīkojuma projekta mērķis ir apvienot šīs iestādes bez saturiska izvērtējuma vai vai izsvērta funkciju samazinājuma, nav saprotams, kā tieši reforma nodrošinās birokrātijas mazināšanu.
Papildus Anotācijas 1.3.punktā norādīts, ka “Iestāžu apvienošanas rezultātā no IAUI 23 amata vietām 21 amata vieta jeb 21 slodze tiks nodota VID, savukārt 2 amata vietas jeb 2 slodzes IAUI tiks samazinātas”. Secināms, ka šādi tiek argumentēta cilvēkresursu optimizācija. Tomēr no plānotā amata vietu samazinājuma izriet, ka tas varētu būt attiecināms vien uz diviem IAUI amatiem: vadītāju un psihologu. LLAB īpaši lūdz sniegt pamatojumu un izvērtējumu attiecībā uz psihologa amata vietas samazināšanu, paskaidrojot, kādēļ psiholoģiskā atbalsta sniegšana spēlētājiem nav uzskatāma par prioritāri saglabājamu IAUI darbības funkciju.
Treškārt, LLAB uzver psiholoģiskā atbalsta stiprināšanas nepieciešamību, ne vien saglabājot psihologa amatu, bet apsverot iespēju izveidot arī otru psihologa amata vietu, tādējādi nodrošinot bezmaksas pieejamību atbalsta personālam, atbalstu pašatteikušos personu reģistrā esošām personām, kā arī īstenojot izglītojošus pasākumus sabiedrībai.
Ceturtkārt, Anotācijā tiek norādīts, ka azartspēļu nozare piedzīvo izmaiņas, būtiski pieaugot interaktīvo azartspēļu īpatsvaram, savukārt “tiešsaistes spēļu vide ir tehnoloģiski sarežģītāka, prasa augstu kiberdrošības risku pārvaldību, datu apmaiņas kontroli un spēju strādāt ar lieliem digitālajiem informācijas apjomiem”. LLAB norāda, ka, vērtējot tiešsaistes spēļu vidi un tās uzraudzības funkciju veikšanai nepieciešamo kapacitāti, jāuzsver, ka šī vide ir absolūti transparenta, reģistrē ikvienu operatora un sēlētāja darbību un pieejama inspektoriem attālināti diennakts režīmā.
Visbeidzot, LLAB uzsver, ka tā iebilst pret tik nozīmīga lēmuma sasteigtu pieņemšanu, pirms ir pienācīgi un rūpīgi izvērtēta tā racionalitātāte un efektivitāte. LLAB vienmēr ir aktīvi iesaistījusies dialogā ar valsts pārvaldes iestādēm, lai veicinātu nozares tiesiskā regulējuma attīstību, tomēr tik sasteigtu, nepārdomātu un uz nepietiekamu izvērtējumu balstītu likumprojektu virzīšanas gadījumā nav iespējama saprātīga un konstruktīva diskusija starp nozari un valsts iekārtu, jo gluži vienkārši trūkst pienācīga izvērtējuma un pārbaudāmas informācijas, kas pamatotu to, ka plānotās izmaiņas varētu sasniegt izvirzītos mērķus.
Pienācīga izvērtējuma veikšana un konstruktīvs dialogs ar nozares pārstāvjiem, kuros LLAB varētu sniegt detalizētus priekšlikumus par IAUI restrukturizāciju un funkciju efektivizāciju, nav iespējami projekta sasteigtā ieviešanas termiņa dēļ. Tādēļ LLAB lūdz atlikt šī likumprojekta tālāku virzīšanu un ieviešanu vismaz līdz 2026. gada 31. decembrim, lai nodrošinātu pietiekamu laiku gan nepieciešamajam izvērtējumam un dialogam ar nozari, gan arī kvalitatīva likumprojekta sagatavošanai un ar tā ieviešanu saistīto izmaiņu veikšanai vairākos desmitos normatīvo aktu.
Cieņā
Latvijas licencēto azartspēļu biedrības
valdes locekle Līga Līce
Par rīkojuma projektu Nr.25-TA-2066 “Par izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas pievienošanu Valsts ieņēmumu dienestam”
Biedrība “Latvijā licencēto azartspēļu biedrība”, reģ.Nr.40008276814, (turpmāk – LLAB) ir iepazinusies ar rīkojuma projektu Nr.25-TA-2066 “Par izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas pievienošanu Valsts ieņēmumu dienestam” (turpmāk – Rīkojuma projekts).
Par Rīkojuma projektu atbildīgā Finanšu ministrija Rīkojuma projekta anotācijā (turpmāk – Anotācija) norāda, ka tā mērķis ir uzlabot valsts pārvaldes efektivitāti, nodrošināt efektīvāku resursu izmantošanu un izmaksu optimizāciju, apvienojot Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekciju (turpmāk - IAUI) un Valsts ieņēmumu dienestu (turpmāk – VID). Rīkojuma projekta spēkā stāšanās termiņš ir paredzēts 2026.gada 1.aprīlī, pamatojoties uz argumentu, ka agrāka pievienošana ļaus optimizēt administratīvos un cilvēkresursus, nodrošinot vienotu pārvaldību jau agrākā posmā, turklāt tas ļaus ātrāk uzsākt kopīgu darbu pie prioritāriem virzieniem, veicinot inovāciju, zināšanu apmaiņu un efektīvāku pakalpojumu sniegšanu sabiedrībai.
Pirmkārt, lai pilnvērtīgi īstenotu Rīkojuma projektu, LLAB uzsver nepieciešamību definētu skaidrus mērķus un izmērāmus rezultātus pirms jebkādu izmaiņu veikšanas. LLAB norāda, ka reformas īstenošanai bez skaidru ieguvumu izvērtējuma nav pievienotas vērtības, tādēļ ir jāizvērtē reformas izmaksas (piem., reorganizācijas īstenošanas nepieciešamo normatīvo aktu sagatavošanas izmaksas) pret potenciālajiem ieguvumiem.
LLAB ieskatā, pirms reorganizācijas īstenošanas ir nepieciešams veikt virkni darbību, piemēram: 1) saturiski izvērtēt IAUI Izložu un azarstpēļu likumā noteikto funkciju atbilstību mūsdienu azartspēļu tirgus struktūrai, tehnoloģijām un valsts noteiktajām spēlētāju aizsardzības aktivitātēm; 2) skaidri sadalīt tādas funkcijas kā uzraudzība, licencēšana, spēlētāju aizsardzība, datu pārvaldība un IT sistēmu uzturēšana; 3) izslēgt novecojušas un neefektīvas funkcijas (piem., platformu kontrolsummu pārbaudes, spēļu sertifikātu pārapstiprināšanu); 4) apsvērt procesu automatizāciju un/vai funkciju deleģēšanu. Tikai pēc šo izvērtējumu veikšanas ir iespējams samazināt valsts resursu patēriņu. Pretējā gadījumā plānotā reorganizācija nesasniegs savus mērķus.
Otrkārt, Anotācijas 1.1. punktā norādīts, ka Rīkojuma projekts tiek virzīts ar mērķi mazināt birokrātiju. Tomēr, ņemot vērā, ka gan IAUI, gan VID jau šobrīd atrodas Finanšu ministrijas pārraudzībā un Rīkojuma projekta mērķis ir apvienot šīs iestādes bez saturiska izvērtējuma vai vai izsvērta funkciju samazinājuma, nav saprotams, kā tieši reforma nodrošinās birokrātijas mazināšanu.
Papildus Anotācijas 1.3.punktā norādīts, ka “Iestāžu apvienošanas rezultātā no IAUI 23 amata vietām 21 amata vieta jeb 21 slodze tiks nodota VID, savukārt 2 amata vietas jeb 2 slodzes IAUI tiks samazinātas”. Secināms, ka šādi tiek argumentēta cilvēkresursu optimizācija. Tomēr no plānotā amata vietu samazinājuma izriet, ka tas varētu būt attiecināms vien uz diviem IAUI amatiem: vadītāju un psihologu. LLAB īpaši lūdz sniegt pamatojumu un izvērtējumu attiecībā uz psihologa amata vietas samazināšanu, paskaidrojot, kādēļ psiholoģiskā atbalsta sniegšana spēlētājiem nav uzskatāma par prioritāri saglabājamu IAUI darbības funkciju.
Treškārt, LLAB uzver psiholoģiskā atbalsta stiprināšanas nepieciešamību, ne vien saglabājot psihologa amatu, bet apsverot iespēju izveidot arī otru psihologa amata vietu, tādējādi nodrošinot bezmaksas pieejamību atbalsta personālam, atbalstu pašatteikušos personu reģistrā esošām personām, kā arī īstenojot izglītojošus pasākumus sabiedrībai.
Ceturtkārt, Anotācijā tiek norādīts, ka azartspēļu nozare piedzīvo izmaiņas, būtiski pieaugot interaktīvo azartspēļu īpatsvaram, savukārt “tiešsaistes spēļu vide ir tehnoloģiski sarežģītāka, prasa augstu kiberdrošības risku pārvaldību, datu apmaiņas kontroli un spēju strādāt ar lieliem digitālajiem informācijas apjomiem”. LLAB norāda, ka, vērtējot tiešsaistes spēļu vidi un tās uzraudzības funkciju veikšanai nepieciešamo kapacitāti, jāuzsver, ka šī vide ir absolūti transparenta, reģistrē ikvienu operatora un sēlētāja darbību un pieejama inspektoriem attālināti diennakts režīmā.
Visbeidzot, LLAB uzsver, ka tā iebilst pret tik nozīmīga lēmuma sasteigtu pieņemšanu, pirms ir pienācīgi un rūpīgi izvērtēta tā racionalitātāte un efektivitāte. LLAB vienmēr ir aktīvi iesaistījusies dialogā ar valsts pārvaldes iestādēm, lai veicinātu nozares tiesiskā regulējuma attīstību, tomēr tik sasteigtu, nepārdomātu un uz nepietiekamu izvērtējumu balstītu likumprojektu virzīšanas gadījumā nav iespējama saprātīga un konstruktīva diskusija starp nozari un valsts iekārtu, jo gluži vienkārši trūkst pienācīga izvērtējuma un pārbaudāmas informācijas, kas pamatotu to, ka plānotās izmaiņas varētu sasniegt izvirzītos mērķus.
Pienācīga izvērtējuma veikšana un konstruktīvs dialogs ar nozares pārstāvjiem, kuros LLAB varētu sniegt detalizētus priekšlikumus par IAUI restrukturizāciju un funkciju efektivizāciju, nav iespējami projekta sasteigtā ieviešanas termiņa dēļ. Tādēļ LLAB lūdz atlikt šī likumprojekta tālāku virzīšanu un ieviešanu vismaz līdz 2026. gada 31. decembrim, lai nodrošinātu pietiekamu laiku gan nepieciešamajam izvērtējumam un dialogam ar nozari, gan arī kvalitatīva likumprojekta sagatavošanai un ar tā ieviešanu saistīto izmaiņu veikšanai vairākos desmitos normatīvo aktu.
Cieņā
Latvijas licencēto azartspēļu biedrības
valdes locekle Līga Līce
Piedāvātā redakcija
-
