Atzinums

Projekta ID
22-TA-3227
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Labklājības ministrija nav ņēmusi vērā Finanšu ministrijas priekšlikumu, kurā tika lūgts papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi. Kā pamatojumu izmaksu un ieguvumu analīzes neveikšanai Labklājības ministrija anotācijā ir norādījusi, ka, tā kā "4.3.3.2. pasākumā finansējuma saņēmējs ir NVA, nav iespējams veikt izvērtējumu par izmaksu un ieguvumu analīzi. 4.3.3.2. pasākuma ietvaros īstenotās atbalstāmās darbības perspektīvā pozitīvi ietekmēs tautsaimniecību kopumā (izvērstāks skaidrojums par ietekmi uz tautsaimniecību ietverts noteikumu projekta anotācijas 2.  sadaļā “Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu”)."
Informējam, ka izmaksu un ieguvumu analīze pēc būtības ir nepieciešama, lai noteiktu, vai plānotajā projektā gaidāmie ieguvumi (finanšu vai sociālekonomiskie) ir lielāki par projekta izmaksām visā projekta dzīves ciklā. Parasti publiskās pārvaldes projekti finansiāli rada zaudējumus, tādēļ vienīgais to attaisnojošais iemesls ir gaidāmie sociālekonomiskie ieguvumi no projekta jeb labums sabiedrībai (iedzīvotājiem).
Tā kā pasākumā plānots samazināt bezdarbnieku skaitu, izmaksu un ieguvumu analīzes ietvaros nepieciešams noteikt, vai potenciālie ieguvumi (samazināti izdevumi sociālajā budžetā, papildus samaksātie bijušo bezdarbnieku nodokļi u.tml.) būs lielāki par pasākumā plānotajām investīcijām.
Ņemot to vērā, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka saskaņā ar MK noteikumu projekta 13.punktu, Sociālās integrācijas valsts aģentūra tiek piesaistīta kā sadarbības partneris  15.4.apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā, nevis kā pakalpojuma sniedzējs un būs atbildīga par profesionālās piemērotības noteikšanu bezdarbniekiem, un to īstenos ar saviem cilvēkresursiem (speciālistiem un aprūpētājiem), kas piesaistīti uz darba līguma pamata, līdz ar to šo speciālistu un aprūpētāju atlīdzības izmaksas uzskatāmas par sadarbības partnera tiešajām personāla izmaksām. Saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 55.panta 1.punktu: “Darbības tiešās personāla izmaksas var aprēķināt, izmantojot vienotu likmi līdz 20% apmērā no tiešajām izmaksām, kas nav minētās darbības tiešās personāla izmaksas”. Attiecīgi vienotajā likmē jābūt iekļautām visām tiešajām personāla izmaksām (gan finansējuma saņēmēja, gan sadarbības partnera) un tās nedrīkst iekļaut pārējās izmaksās, no kurām rēķina vienoto likmi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu par noteikumu projekta 31.11.apakšpunktu, kas izteikts izziņas  13.punktā un atkārtoti aicinām aizstāt vārdus "normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu”" ar vārdiem "Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumos Nr.135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.– 2027. gada plānošanas periodā"" vai svītrot kopumā atsauci uz šo normatīvo aktu.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra noteikumi Nr.770 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu" nosaka datu apjomu, kas tiek uzkrāts Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā. Minētie dati izriet no projekta iesnieguma un projekta (maksājuma pieprasījumi, līgumi, vienošanās, rēķini, dalībnieku pārskatu utt.), kas tiek iesniegti sadarbības iestādei Eiropas Savienības fondu uzraudzībai, izvērtēšanai, revīzijai u.tml. Savukārt Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumi Nr.135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.– 2027. gada plānošanas periodā" nosaka kārtību, kādā finansējuma saņēmējs sagatavo un iesniedz dalībnieku pārskatu, kuros noteikti personas dati, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, 1. pielikuma.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu skaidrību par atgūstamo nelikumīga de minimis atbalsta apmēru atbilstoši ES tiesas spriedumam lūdzam nelikumīga de minimis atbalsta atgūšanas normu ieteikt, piemēram, šādā redakcija:
 
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāpti Regulas Nr. 1407/2013, Regulas Nr. 717/2014 vai Regulas Nr. 1408/2013 nosacījumi, komercdarbības gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām dzēst vārdu “atlīdzības”, ņemot vērā, ka Regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punktā un attiecināmo izmaksu vadlīnijās (Nr.1.2.) šajā kontekstā tiek lietots termins “personāla izmaksas”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projekta 31.4.apakšpunktu  ar informāciju, ka finansējuma saņēmējs nodrošina arī dubultā finansējuma neiestāšanos.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums šajā rindkopā:
"TA projektā iekšzemes komandējumu un darba (dienesta) braucienu izmaksām paredzēts piemērot vadošās iestādes izstrādāto "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai" un "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai"." ietvert informāciju par to, ka sadarbības partnera speciālistu un aprūpētāju atlīdzības izmaksām, ēdināšanas un uzturēšanos dienesta viesnīcā izmaksas šo noteikumu  3.2. apakšpunktā minētajiem bezdarbniekiem profesionālās piemērotības noteikšanas laikā, tiks piemērota atbildīgās iestādes izstrādātā un ar vadošo iestādi saskaņotā vienas vienības izmaksu metodika profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojuma izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam šajā rindkopā: 
"Likmē iekļautās finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas un vadības personāla izmaksas, tai skaitā veselības apdrošināšanas izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas nav iekļautas nevienā citā 4.3.3.2. pasākuma izmaksu pozīcijā. Līdz ar to tiek nodrošināta likmē iekļauto izmaksu nošķiršana no citām izmaksām, kas paredzētas 4.3.3.2. pasākuma īstenošanai." dzēst vārdus "tai skaitā veselības apdrošināšanas izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas", ņemot vērā, ka personāla izmaksu tvērums ir noteikts VI vadlīnijās Nr. 1.2.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam dzēst šo redakciju:
Likmes aprēķinā iekļautā informācija nav tieši izmantojama projekta īstenošanai nepieciešamā valsts budžeta līdzekļu plānošanai, jo likmes aprēķins ir balstīts uz pieņēmumiem (proti, tā ir personāla un tam nepieciešamā finansējuma prognoze).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam ņemt vērā, ka personāla izmaksu vienotai likmei jābūt saskaņotai ar Vadošo iestādi pirms MK noteikumu apstiprināšanas, līdz ar to aicinām ņemt vērā, ka anotācijā nebūtu iekļaujams teikums "Likmes aprēķins ir saskaņošanas procesā ar Finanšu ministriju - vadošo iestādi".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz projekta vadību un īstenošanu: 

Plānotais finansējums personāla izmaksām aprēķināts kā vienota likme, tai skaitā veselības apdrošināšanas izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas, piemērojot Regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punktā noteikto vienoto likmi 20 % apmērā no tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav tiešās personāla izmaksas.

Lūdzam dzēst vārdus "tai skaitā veselības apdrošināšanas izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas", ņemot vērā, ka personāla izmaksu tvērums ir noteikts VI vadlīnijās Nr. 1.2.
Piedāvātā redakcija
Plānotais finansējums personāla izmaksām aprēķināts kā vienota likme 20% apmērā no MK noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav tiešās personāla izmaksas saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punktu.
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz minēto informāciju, ka profesionālās piemērotības noteikšana bezdarbniekiem, kas atbilst Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 15.1 panta 1.2 daļas 1.punktā minētajam (indikatīvās izmaksas – vidēji 0,04 milj. euro)
Lūdzam ietvert informāciju, ka metodika tiks saskaņota ar VI. Atbalstāmās darbības izmaksas paredzēts plānot un norēķinus ar sadarbības partneri plānots veikt atbilstoši LM kā ES fondu atbildīgās iestādes izstrādātai vienas vienības izmaksu metodikai (izstrādes stadijā). Atbalsts ir plānots indikatīvi 187 personām.

Lūdzam ietvert informāciju, ka metodika tiks saskaņota ar VI.
Piedāvātā redakcija
Atbalstāmās darbības izmaksas paredzēts plānot un norēķinus ar sadarbības partneri plānots veikt atbilstoši LM kā ES fondu atbildīgās iestādes izstrādātai un ar Vadošo iestādi saskaņotai vienas vienības izmaksu metodikai (izstrādes stadijā). Atbalsts ir plānots indikatīvi 187 personām.
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļu “Risinājuma apraksts”, pirms skaitļa “4 565 000” papildinot ar vārdiem “ne vairāk kā”.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumu 17.1.apakšpunktā veselības apdrošināšanas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas ir svītrotas no personāla atlīdzības izmaksu vienotās likmes, ņemot vērā minēto, lūdzam anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" 10.punktā norādīto informāciju salāgot ar noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Aicinām anotācijas  8.1.13.sadaļā svītrot vārdus "un MK noteikumiem Nr. 770", jo attiecīgie noteikumi nosaka datus, kas ir ievadīti, uzkrāti un tiek apstrādāti Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā. Papildus skaidrojumu lūdzu skatīt pie atkārtoti izteiktā iebilduma par noteikumu projekta 31.11.apakšpunkta.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt anotācijas 8.1.13.sadaļu un vārdus "atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 82. punkta prasībām" izteikt kā "atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 82. panta prasībām".
Piedāvātā redakcija
-