Atzinums

Projekta ID
23-TA-2583
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
17.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Neatbalstam priekšlikumu izvērtēt nepieciešamību identificēt tās profesijas, kas ietilpst augsta riska grupā. Ministru kabineta noteikumi par obligāto veselības pārbaužu veikšanas kārtību jau pašlaik nosaka (2.pielikums) darbus īpašos apstākļos, kur pastāv paaugstināts risks.
Uzskatam, ka risinājumam jābūt vērstam uz e-veselības pilnveidi gan attiecībā uz datu kvalitāti un daudzumu, gan arī piekļuvi OVP procesā iesaistītajiem. Lūgums atbilstoši precizēt risinājumu sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 3.4.2. sadaļā tiek minēts, ka ir identificētas piecas galvenās prioritātes elastīgas nodarbinātības veicināšanas jautājumā. Tomēr ziņojumā netiek paskaidrots, kādā veidā katrs no minētajiem varētu pozitīvi ietekmēt elastīgu nodarbinātību. Piemēram, koplīguma spēkā esamības laiks pats par sevi tiešā veidā nevar ietekmēt nodarbinātā iespējas strādāt attālināti vai atbilstoši elastīgākam darba grafikam utt. Līdz ar to aicinām atbilstoši precizēt informatīvo ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Pie 3.3.1.esošās situācijas apraksta atkārtoti vēršam uzmanību, ka personas, kuras ir "ilgstošie darbnespējas lapu saņēmēji", faktiski ir darba tirgū, tomēr objektīvu iemeslu dēļ nevar veikt darbu.
Situācijās, kad darba devējam ir aizdomas, ka patiesībā darbinieks nav slims, bet izmanto darbnespējas lapu ļaunprātīgos nolūkos, darba devējam ir jāvēršas Veselības inspekcijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām to informāciju, kas pārklājas ar Cilvēkkapitāla attīstības stratēģijā plānotajiem rīcības virzieniem, ieskaitot pasākumus iedzīvotāju iesaistei mūžizglītībā un izglītības kvalitātes paaugstināšanai, neiekļaut informatīvajā ziņojumā “Par prioritāriem rīcības virzieniem nacionālās industriālās politikas īstenošanai", ņemot vērā informācijas dublēšanos un to, ka Cilvēkkapitāla attīstības stratēģija vēl ir izstrādes procesā, tādējādi novēršot riskus turpmākai informācijas nesakritībai starp vairākiem politikas plānošanas dokumentiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ja tiek precizēta pasākuma redakcija informatīvajā ziņojumā, tad lūdzam arī šajā dokumentā atbilstoši precizēt pasākuma "Pārvērtēt obligātās veselības pārbaudes procesu, īpaši attiecībā uz augsta riska profesijās nodarbinātajiem".
Vienlaikus lūdzam norādīt, ka diskusijās ir jāiesaista ne tikai Labklājības ministrija un Veselības inspekcija, bet arī Veselības ministrija un Nacionālais veselības dienests.
Papildus lūdzam radakcionāli precizēt teksta daļu "Problemātika". Lūdzam pirmās atkāpes pēdējā teikuma tekstu iekavās izteikt šādā redakcijā: "(pirms pārbaudes darbinieks aizpilda anketu, kurā jānorāda, piemēram, informāciju par hroniskām slimībām, e-veselība nav pilnīgu datu par personas veselības stāvokli un iepriekš veiktajiem izmeklējumiem un to rezultātiem).
Attiecībā uz minēto, ka "Pastāva arī gadījumi, kad OVP tiek veikta formālā kārtā (bez pārbaudes veikšanas)", aicinām apsvērt dokumentu ar norādi, ka šādos gadījumos noteikti ir jāvēršas Veselības inspekcijā.
Vēršam arī uzmanību uz to, ka piemērā par alerģisku reakciju pret noteikta veida mākslīgo krāsvielu, arī ģimenes ārsts varētu nezināt šāda veida informāciju, līdz ar to tā var nebūt norādīta e-veselībā vispār.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
4.3.sadaļā lūdzam redakcionāli precizēt 8.punktu, izsakot šo šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"8. Pārskatīt obligātās veselības pārbaudes procesu, īpaši attiecībā uz augsta riska profesijās nodarbinātajiem, lai mazinātu riskus gan nodarbinātajiem, gan darba devējiem saistībā ar nodarbinātā veselības stāvoklim neatbilstošu darba pienākumu izpildi."
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Sadaļā 4.2.2. aicinām redakcionāli precizēt punktu "Pārvērtēt obligātās veselības pārbaudes procesu, īpaši attiecībā uz augsta riska profesijās nodarbinātajiem" un izteikt šādā redakcijā "Pārvērtēt obligātās veselības pārbaudes procesu un izstrādāt priekšlikumus veselības pārbaužu procesa pilnveidei".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Sadaļā 3.4.1. "Esošās situācijas apraksts" otrajā rindkopā atkārtoti vēršam uzmanību, ka "attālinātais darbs" un "elastīgais darbs" nav identiski jēdzieni.
Vienlaikus aicinām redakcionāli precizēt teikumu par elastīgā darba priekšrocībām, izsakot to šādā redakcijā: "Galvenās elastīgā darba priekšrocības - veicina darba produktivitāti un samazina izmaksas, piemēram, nodarbinātajiem par transportu uz/no darba, uzņēmumam par telpām, komunālajiem maksājumiem u.c."
Vienlaikus aicinām apsvērt iespēju papildināt šo sadaļu ar informāciju, ka arī nodarbinātajiem elastīgais darbs dod iespēju labāk apvienot darba un ģimenes dzīvi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Sadaļā "3.4.1.Esošās situācijas apraksts" lūdzam redakcionāli precizēt otro teikumu.
Piedāvātā redakcija
"Darba ņēmējiem savukārt tiek nodrošinātas elastīgas nodarbinātības iespējas, kaut arī šādas nodarbinātības apstākļos darbinieki atsevišķos gadījumos varētu būt mazāk aizsargāti, piemēram no darba aizsardzīvas viedokļa (piemēram, nepiemērots darba vietas iekārtojums), tomēr elastīgais darbs kopumā ļauj celt darba produktivitāti un samazināt izmaksas."