Atzinums

Projekta ID
25-TA-1507
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 12.punktā esošo informāciju attiecībā uz divejāda lietojuma infrastruktūru, ņemot vērā, ka tiek svītrota noteikumu projekta 14.5.8.punktā sākotnēji plānotā attiecināmo izmaksu pozīcija.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kāda veida izmaksas papildu būvuzraudzības izmaksām ir paredzētas un nepieciešamas "būvdarbu veikšanas procesa neatkarīgas uzraudzība" izmaksās. Paredzot šāda veida izmaksas, pastāv dubultā finansējuma risks.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kāda veida darbības ir paredzētas sadaļā "izpētes veikšanas un slēdzienu izstrādes izmaksām". Tāpat lūdzam skaidrot, kāda veida darbības ir paredzētas un kādam mērķim tās nepieciešamas sadaļā "inženierkonsultanta procesa dalībnieku izmaksām”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta anotācijā ir norādīts, ka infrastruktūras pārvaldītāja izmaksas ir noteiktas, balstoties uz risku novērtējumu un nepieciešamību pārvaldīt neparedzētus incidentus un to seku novēršanu. Vēršam uzmanību, ka par incidentu un to seku novēršanu, kas saistīti ar līguma izpildītāju darbību, ir atbildīgs līguma izpildītājs un šādu seku novēršanas izmaksas nav attiecināmas uz projektu. Lūdzam izvērtēt un anotācijā pamatot trešo pušu izraisītu incidentu novēršanas izmaksu iekļaušanu projektā. 
Attiecībā uz anotācijā norādīto, ka šajā izmaksu pozīcijā ir paredzētas "izmaksu kompensācijas gadījumos, kad būvdarbu rezultātā rodas papildu izdevumi, piemēram, dīkstāvē esošu lokomotīvju un to apkalpes locekļu brigāžu uzturēšanai", šādas izmaksas ir uzskatāmas par uzturēšanas izmaksām un attiecas uz VAS "Latvijas dzelzceļa" pamatdarbības nodrošināšanu un nebūtu attiecināmas uz projekta izmaksām. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot, ka indeksācijas izmaksas ir saistītas ar konkrēta līguma nosacījumiem, lūdzam izvērtēt, vai indeksācijai paredzamais procents nebūtu nosakāms no attiecīgo līgumu izmaksu pozīciju summas, nevis no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Anotācijā ir norādīts, ka saskaņā ar MK 2025.gada 27.maija sēdē apstiprinātajiem grozījumiem MK 2021.gada 16.novembra rīkojumā Nr. 841 "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.-2027. gadam” paredzēts, ka “plānotos dzelzceļa projektus īsteno LDz, kā arī rast risinājumu pievienotās vērtības nodokļa segšanai, nepieprasot tā segšanu no valsts budžeta līdzekļiem” . Savukārt, noteikumu projekta 19. punktā noteikts,ka pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā . Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai ir veikts pilnīgs izvērtējums, un noteikumu projekta 19.punktā ietvertais regulējums neietekmē valsts budžetu, jo nebūs nepieciešamības pieprasīt papildu budžeta līdzekļus projekta īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā “Konkurences ietekmes izvērtējums” ir sniegts izvērtējums, kas attiecas uz paša VAS “Latvijas dzelzceļa” spējām un tiesībām veikt darbus pašu spēkiem, tomēr nav sniegts ietekmes uz tirgu izvērtējums, t.i, vai šādā veidā netiek ierobežota atklāta konkurence attiecībā uz pārējiem tirgus dalībniekiem. Ja plānotajām darbībām jau izsludināto Iepirkumu ietvaros VAS “Latvijas dzelzceļš” paredz līgumus slēgt tikai par daļu no darbiem un pārējos darbus veikt saviem spēkiem, lūdzam papildināt anotāciju ar ieteikmes uz kopējā tirgus dalībniekiem izvērtējumu, vai arī, ja izsludināto Iepirkumu rezultātā līgumus ir paredzēts slēgt par pilnu darbu apjomu, t.i., neveicot darbus saviem spēkiem, lūdzam iespējamo neatbilstoši veikto izdevumu risku noveršanai, veikt šādu ietekmes uz tirgus dalībniekiem izvērtējumu. VAS “Latvijas dzelzceļš” par šādu pieeju ir vairākkārtīgi informēts gan rakstiski, gan tikšanās reizēs.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atbilstoši Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2025. gada 3. jūnija sēdē lemtajam (p/l Nr.22; 25.§ 2.5. punkts) 3.1.1.1. pasākuma “Dzelzceļa infrastruktūras attīstība un energoefektivitātes uzlabošana sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos” ietvaros bija noteikts nodrošināt ikgadējos maksājumus Eiropas Savienības fondu projektu finansējuma saņēmējiem 2026. gadā - 153,0 milj. EUR, 2027. gadā - 99,1 milj. EUR un 2028. gadā - 79,9 milj. EUR. Ņemot vērā anotācijā norādītos budžeta izdevumu plānus šī regulējuma ietvaros, iezīmējas būtiski riski, ka MK 03.06.2025. noteiktie maksājumu mērķi dzelzceļa investīcijām netiks nodrošināti, radot papildu riskus minimāli sasniedzamo Eiropas Komisijai deklarējamo izdevumu ikgadējiem apjomiem (N+3), kā arī iekļaušanos attiecināmības periodā līdz 2029. gada beigām. 
Ņemot vērā minēto, lūdzam Satiksmes ministriju papildināt protokollēmumu ar uzdevumu Satiksmes ministrijai nodrošināt pastiprinātu dzelzceļa jomas ES fondu līdzfinansētu investīciju uzraudzību, tai skaitā nodrošināt investīciju tempa paātrinājumu un atbilstību Ministru kabineta 2025. gada 3. jūnija sēdes protokola Nr.22 25.§ 2.5. punktā noteiktajiem maksājumu mērķiem, kā arī konstatētu būtisku risku gadījumā proaktīvi un operatīvi virzīt risinājumus, lai nepieļautu ES finansējuma zaudējumu Latvijai un negatīvu ietekmi uz valsts budžetu dzelzceļa jomas investīciju kavējumu vai citu problēmu dēļ.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Finanšu ministrija ar 2025. gada 7. augusta atzinumu izteica priekšlikumu, lūdzot anotācijā iekļaut izvērstu pamatojumu avansa un starpposma maksājumu kopsummas piešķiršanas nepieciešamībai līdz 100%. Saskaņā ar izziņas 20. punktā sniegto informāciju Finanšu ministrijas priekšlikums ir ņemts vērā. Tomēr, izvērtējot anotāciju, secināms, ka priekšlikums ir ņemts vērā daļēji. Ievērojot iepriekš minēto, aicinām papildināt anotācijā ietverto skaidrojumu avansa un starpposma maksājumu kopsummas piešķiršanas nepieciešamībai tieši līdz 100% apmēram.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz neparedzētajiem izdevumiem  - atbildīgā iestāde izvērtē katram specifiskajam atbalsta mērķim (turpmāk -SAM) vai tā atlases kārtai nepieciešamo procentuālo neparedzēto izdevumu apmēru tikai ar projekta īstenošanu saistīto attiecināmo izmaksu segšanai atkarībā no tā, cik apjomīgus un sarežģītus projektus paredzēts īstenot attiecīgajā SAM.
Procentuālajam neparedzēto izdevumu apmēram, kas iekļauts Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumos par SAM īstenošanu, ir jābūt pamatotam anotācijā un balstītam uz lietderības un efektivitātes principiem. 
Šobrīd sniegtais pamatojums, ka neparedzēto izdevumu apjomam piemērota līdzvērtīga pieeja kā  būvdarbu līgumcenas indeksācijai nav argumentācija to palielināšanai no 5% uz 15%.

Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam sniegt papildus argumentāciju vai precizēt neparedzēto izdevumu % apjomu.
Piedāvātā redakcija
-