Projekta ID
25-TA-787Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
09.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Aicinām precizēt pasākumā 4.2. minēto priekšnoteikumu atļaujai uzaicināt viesstrādniekus, PVN maksātāja statusa vietā izvēloties citu kritēriju (piem. Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu maksātāja reitingu, komersanta vai uzņēmuma darbības ilgumu u.c.), lai neizslēgtu iespēju piesaistīt trešo valstu viesstrādniekus uzņēmumiem, kas neatbilst PVN maksātāja statusa slieksnim, bet kuru sākotnējai konkurētspējai iepriekšminētā iespēja var būt nozīmīga.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Aicinām papildināt pasākuma 4.1. pastiprinātu kontroles pasākumu veikšanai nepieciešamos kritērijus ar tādiem, kas saistīti ar likumu neievērošanu (piem. nodokļu parādi, indikācijas par darījumu neuzrādīšanu vai nedeklarētu darba samaksu, noteikts Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu maksātāja reitings).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Attiecībā uz plānoto pasākumu 1.2. vēršam uzmanību, ka Imigrācijas likuma 9.prim panta pirmajā daļā ir ne tikai noteikts, ka uzaicinātājs uzņemas atbildību par uzaicināto ārzemnieku, bet arī sniegts pietiekami detalizēts veicamo pienākumu apraksts, līdz ar to nav skaidrs kāds varētu būt vadlīniju saturs.
Attiecībā uz priekšlikumu pasākumam 1.4. aicinām izvērtēt iespēju attiecībā uz ārvalstnieku piesaisti izglītībai un pētniecībai nacionālajā regulējumā ievērot EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVĀ (ES) 2016/801 (2016. gada 11. maijs) par nosacījumiem attiecībā uz trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanu un uzturēšanos pētniecības, studiju, stažēšanās, brīvprātīga darba, skolēnu apmaiņas programmu vai izglītības projektu un viesaukles darba nolūkā noteikto ietvaru.
Aicinām izvērtēt pasākumā 1.5. paredzētās darbības papildināt ar iespēju noteikt aizliegumu augstskolām un koledžām, kuru darbībā attiecībā uz ārvalstnieku piesaisti ir konstatēti sistēmiski pārkāpumi, uz laiku uzņemt trešo valstu studentus.
Vēršam uzmanību, ka 1.7. pasākumā iekļautais priekšlikums par aizliegumu izmantot aģentu pakalpojumus ir diskutabls, jo problēma nav aģentu pakalpojuma izmantošana, bet gan augstskolas līgumā ar aģentu iekļautie sadarbības nosacījumi. Vēršam uzmanību, ka atsevišķi priekšlikumi dublē Ministru kabineta 2006.gada 10.oktobra noteikumos Nr.846 “Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to” iekļautās normas.
1.9.pasākumā iekļautais priekšlikums arī ir skatāms direktīvas 2016/801 kontekstā, kur tiesības aicināt ģimenes locekļus ir paredzētas tikai pētniekiem.
Vēršam uzmanību (saistībā ar 1.4. un 1.5. pasākumiem), ka Izglītības kvalitātes valsts dienesta nolikuma 4.25. punkts paredz, ka IKVD informē Izglītības un zinātnes ministriju un Akadēmiskās informācijas centru, ja ir konstatēti būtiski normatīvo aktu pārkāpumi augstskolas vai koledžas darbībā. Respektīvi, vienlaikus IKVD kapacitātes stiprināšanai, lai veiktu sistēmisku koledžu un augstskolu darbības atbilstības normatīvajos aktos noteikto prasību ievērošanas uzraudzību, ir jānodrošina, ka normatīvajos aktos tiek noteiktas ne tikai skaidras un samērīgas prasības attiecībā uz ārvalstnieku piesaisti un studijām Latvijā, bet arī skaidra un samērīga sodu sistēma par konstatētajiem pārkāpumiem, t.i. paredzot arī citas darbības, ne tikai ārkārtas akreditāciju.
Attiecībā uz priekšlikumu pasākumam 1.4. aicinām izvērtēt iespēju attiecībā uz ārvalstnieku piesaisti izglītībai un pētniecībai nacionālajā regulējumā ievērot EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVĀ (ES) 2016/801 (2016. gada 11. maijs) par nosacījumiem attiecībā uz trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanu un uzturēšanos pētniecības, studiju, stažēšanās, brīvprātīga darba, skolēnu apmaiņas programmu vai izglītības projektu un viesaukles darba nolūkā noteikto ietvaru.
Aicinām izvērtēt pasākumā 1.5. paredzētās darbības papildināt ar iespēju noteikt aizliegumu augstskolām un koledžām, kuru darbībā attiecībā uz ārvalstnieku piesaisti ir konstatēti sistēmiski pārkāpumi, uz laiku uzņemt trešo valstu studentus.
Vēršam uzmanību, ka 1.7. pasākumā iekļautais priekšlikums par aizliegumu izmantot aģentu pakalpojumus ir diskutabls, jo problēma nav aģentu pakalpojuma izmantošana, bet gan augstskolas līgumā ar aģentu iekļautie sadarbības nosacījumi. Vēršam uzmanību, ka atsevišķi priekšlikumi dublē Ministru kabineta 2006.gada 10.oktobra noteikumos Nr.846 “Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to” iekļautās normas.
1.9.pasākumā iekļautais priekšlikums arī ir skatāms direktīvas 2016/801 kontekstā, kur tiesības aicināt ģimenes locekļus ir paredzētas tikai pētniekiem.
Vēršam uzmanību (saistībā ar 1.4. un 1.5. pasākumiem), ka Izglītības kvalitātes valsts dienesta nolikuma 4.25. punkts paredz, ka IKVD informē Izglītības un zinātnes ministriju un Akadēmiskās informācijas centru, ja ir konstatēti būtiski normatīvo aktu pārkāpumi augstskolas vai koledžas darbībā. Respektīvi, vienlaikus IKVD kapacitātes stiprināšanai, lai veiktu sistēmisku koledžu un augstskolu darbības atbilstības normatīvajos aktos noteikto prasību ievērošanas uzraudzību, ir jānodrošina, ka normatīvajos aktos tiek noteiktas ne tikai skaidras un samērīgas prasības attiecībā uz ārvalstnieku piesaisti un studijām Latvijā, bet arī skaidra un samērīga sodu sistēma par konstatētajiem pārkāpumiem, t.i. paredzot arī citas darbības, ne tikai ārkārtas akreditāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Aicinām precizēt pasākumu 2.1., paredzot no darba devējiem, kuri pārkāpj trešo valstu pilsoņu nodarbinātības nosacījumu, iekasēto finanšu līdzekļu ieskaitīšanu vispārējos budžeta ieņēmumos, nevis kontrolējošo iestāžu budžetos, lai izvairītos no iespējama interešu konflikta.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Aicinām papildus skaidrot pasākumu 1.7.2. (par depozīta maksu) un 1.7.7. (par studiju maksas veikšanu par visu studiju periodu) ieviešanas mērķi un paredzamo ietekmi (piem., uz studentu kandidātu kvalitāti iepretim trešo valstu studentu skaita samazinājumam, uz augstākās izglītības iestāžu finansējumu un savstarpējo konkurenci, uz izglītības nozares resursiem, uz valsts ekonomiku u.c.). Vēlamies uzsvērt, ka svarīgi ir uzturēt potenciālo studentu motivāciju studēt Latvijas augstskolās, vienlaikus kontrolējot studentu iepriekšējās izglītības un valodu zināšanu atbilstību studijām un studentiem izvirzīto studiju procesa norises prasību izpildi, ja npieciešams, paredzot ierobežojumus studentu uzņemšanai no tām valstīm, kuru gadījumā ir augsts relatīvais neatbilstību īpatsvars, un tajās augstskolās, kuras nepietikami kontrolē ārvalstu studentu studiju procesa norisi un studentu atbilstību uzņemšanas prasībām. Papildu finansiālais slogs, ja tas tiek uzlikts visiem studentiem, arī to valstu studentiem, kuri apzinīgi piedalās studiju procesā, radīs negatīvu ietekmi uz ārvalstu studentu piesaisti potenciālā Latvijas studentu skaita samazinājuma apstākļos.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt ziņojumu (piem. pie 3. rīcības virziena) par pasākumiem, ar kuriem ir iespējams radīt šķēršļus radikāli noskaņotu personu ieceļošanai, kas ziņojuma 10. lappusē norādīts kā viens no izaicinājumiem saistībā ar trešo valstu valstspiederīgo uzturēšanos Latvijā ar citu mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai saistībā ar 1. rīcības virzienu, īpaši pasākumiem 1.1. un 1.2., ir arī jāpārskata un jāpalielina augstākās izglītības iestāžu atbildība par Imigrācijas likumā noteikto pienākumu ievērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildus skaidrot pasākuma 2.4. (ierobežojumi uzaicināt trešo valstu pilsoņu vienkāršajās profesijās, izņemot sezonas strādniekus) pamatojumu
1) gadījumos, kad trūkst noteiktajās profesijās nodarbinātie,
2) ņemot vērā iespējamo ietekmi uz Latvijas darba devēju konkurenci Eiropas Savienības ietvaros,
3) ņemot vērā šādu ierobežojumu atbilstību Eiropas Savienības tiesībām.
1) gadījumos, kad trūkst noteiktajās profesijās nodarbinātie,
2) ņemot vērā iespējamo ietekmi uz Latvijas darba devēju konkurenci Eiropas Savienības ietvaros,
3) ņemot vērā šādu ierobežojumu atbilstību Eiropas Savienības tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām precizēt pasākumu 1.7.3.:
1) norādot, ka definētās vienotās prasības ir minimālās, ļaujot augstskolām nepieciešamības gadījumā noteikt papildu prasības,
2) aizstājot 'audioierakstīšanu' ar 'audiovizuālu ierakstīšanu', lai ļautu labāk pārliecināties par intervējamo trešo valstu studentu identitāti un valodas prasmju patiesumu.
1) norādot, ka definētās vienotās prasības ir minimālās, ļaujot augstskolām nepieciešamības gadījumā noteikt papildu prasības,
2) aizstājot 'audioierakstīšanu' ar 'audiovizuālu ierakstīšanu', lai ļautu labāk pārliecināties par intervējamo trešo valstu studentu identitāti un valodas prasmju patiesumu.
Piedāvātā redakcija
"3. definējot visām augstskolām vienotas minimālās prasības trešo valstu studentu uzņemšanai (paredzot interviju obligātu audiovizuālu ierakstīšanu un glabāšanu, nepieciešamo dokumentu sarakstu un angļu valodas prasmes atbilstoši starptautiski atzītiem testiem);"
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām skaidrot vai izvērtēt, kālab studentu atlase augstskolām jāveic bez aģentu piesaistes (pasākums 1.7.1.), ja tiks paredzēta trešo valstu studentu interviju ierakstīšana un glabāšana, vienots nepieciešamo dokumentu saraksts un angļu valodas prasmes pārbaude atbilstoši starptautiski atzītiem testiem (pasākums 1.7.3.).
Piedāvātā redakcija
-
