Atzinums

Projekta ID
21-TA-535
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz anotācijā ietverto tekstu: "Eiropas Komisija 2021.gada 18.novembrī pagarināja Temporary framework darbības termiņu, kas ļauj pagarināt Covid-19 atbalsta instrumentu (individuālo garantiju) darbības termiņu, tādēļ Ekonomikas ministrija 23.novembrī lūdza Latvijas Finanšu nozares asociācijas (LFNA) viedokli par nepieciešamību pagarināt programmas darbības termiņu līdz 2022. gada 30.jūnijam" skaidrojam, ka MKN 537 ietvaros 5.1punktā paredzētās Covid-19 krīzes portfeļgarantijas netika sniegtas saskaņā ar Pagaidu regulējumu, bet gan ar de minimis regulējumu, kas ir ietverts šajos noteikumos, līdz ar to nav skaidrs iepriekš minētais teksts anotācijā saistībā ar Pagaidu regulējuma piemērošanu šiem noteikumiem. Lūdzam tekstu precizēt.

Papildus attiecībā uz anotācijā ietverto tekstu: "Komersantiem joprojām tiks saglabāta iespēja pieteikties uz atbalstu COVID-19 izraisītās pandēmijas negatīvās ietekmes samazināšanai COVID-19 Individuālajām garantiju ietvaros, kuras regulētas 2020. gada 19. marta MK noteikumos Nr. 150 “Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība”, vēršam uzmanību, ka pasākums COVID-19 individuālo garantiju ietvaros, kuras tiek sniegtas, ievērojot 2020. gada 19. marta MK noteikumus Nr. 150 “Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība”, ir paziņots Eiropas Komisijai SA.63157 (sākotnējā shēma SA.56722) lietas ietvaros un tā darbības beigu termiņš ir 31.12.2021.(Ekonomikas ministrija nav veikusi darbības, lai šo pasākumu pagarinātu), līdz ar to lūdzam precizēt tekstu anotācijā. 
Skaidrojam, ka MKN 150 noteikumi ir spēkā līdz 2021.gada 31.decembrim un, nevirzot minētā pasākuma pagarinājuma paziņojumu Eiropas Komisijā, shēmai SA.63157 pēc 2022.gada 1.janvāra ir iestājies pārrāvums un tas nozīmē, ka jaunu atbalstu šī pasākuma ietvaros piešķirt nevar. 

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda darbības programmu 2021.-2027.gadam ieviešanas laika grafiku, Ekonomikas ministrijai 2022.gada I ceturksnī ir jānodrošina 1.2.3.5.pasākuma “Garantijas, portfeļgarantijas pilna cikla uzņēmējdarbībai” īstenošanas noteikumu apstiprināšana Ministru kabinetā. Līdz ar to lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu kā tiks nodrošināta demarkācija starp MK noteikumu Nr.537 un 1.2.3.5.pasākuma ietvaros plānoto atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka programmā ir paredzētas finansējuma izmaiņas, lūdzam anotācijā skaidrot, vai izmaiņas finansējumā nepārsniegs EK lēmumā SA.36904 24. un 121. punktā noteikto pamatkapitāla un rezerves kapitāla maksimālo summu. Vēršam uzmanību, ka EK lēmuma SA.36904 23.punkts nemaz neparedz citādu iespēju kā finansējumu iepludināt caur pamatkapitālu vai rezerves kapitālu. Ja gadījumā plānotais pamatkapitāla vai rezerves kapitāla palielinājums pārsniedz EK lēmumā SA.36904 noteikto summu, lūdzam juridiski korekti atrunāt, ka programmu varēs uzsākt tikai pēc tam, kad būs saņemts EK lēmums par grozījumiem EK lēmumā SA.36904 par sabiedrības Altum darbību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tā kā noteikumu projekts paredz finansējuma apjoma izmaiņas, t.sk., palielināšanu, samazināšanu nosakot jaunu pieejamo limitu, programmā lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta scenārijos balstīta turpmāka programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, koncentrācijas riskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī pamatojumu par vadības izmaksām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 5.panta otrās daļas 1.punktā un 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt IV Sabiedrības "Altum" pārvaldības izmaksas/maksa nodaļas Risinājuma apraksta sadaļu ar informāciju, ka lai novērstu pārkompensācijas riskus tiks ievēroti Eiropas Komisijas 2015. gada 9. jūnija lēmuma Nr. SA.36904 (2014/N) "LHZB attīstības (programmu) daļa un Latvijas vienotās attīstības finanšu institūcijas izveide"  norādītais.”
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai papildus piešķiramais atmaksu finansējums ir brīvs no saistībām (nav pieņemti lēmumi par šo atmaksu piešķiršanu citiem mērķiem) un vai tas var tikt izmantots šīs valsts atbalsta programmas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā ir norādīta šāda informācija: “Pēc līgumu sākotnējā darbības termiņa beigām (30.12.2021) visas komercbankas, izņemot “Luminor Bank” AS Latvijas filiāli, pagarināja līgumu darbības termiņu līdz 2021. gada 31. decembrim”. No minētā izriet, ka ar komercbankām ir pagarināts līgumu sākotnējais darbības termiņš tikai par vienu dienu, kas ir apšaubāmi. Lūdzam precizēt šo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai arī šobrīd Noteikumu 32.1 punktā ietvertā atgūšanas norma ir korekta, vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka 2021.gada 8.jūnijā Komercdarbības atbalsta kontroles likumā ir stājušies spēkā grozījumi un iepriekšminētā likuma IV. un V. nodaļas paredz atbalsta sniedzēja pienākumu nodrošināt nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, ja tāds tiek konstatēts. Līdz ar to, aicinām izvērtēt iespēju precizēt Noteikumu 32.1 punkta redakciju, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ja ir pārkāptas Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" visu projekta ietvaros saņemto atbalstu no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai  V. nodaļas nosacījumiem