Atzinums

Projekta ID
23-TA-267
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
11.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
No likumprojekta regulējuma ir secināms, ka autoceļu lietošanas/infrastruktūras nodevas iekasēšanas pakalpojuma sniedzēji apstrādās personas datus. Tomēr no likumprojektā un anotācijā minētā nav skaidrs, kādi tieši personas dati ir nepieciešami likumprojektā definētā nolūka sasniegšanai.

Atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā noteiktajam principam "likumīgums, godprātība un pārredzamība", jebkurai personas datu apstrādei vajadzētu būt likumīgai un godprātīgai, kā arī fiziskām personām vajadzētu būt pārredzamam tam, ka viņu personas datus vāc, izmanto, aplūko vai citādi apstrādā, un tam, kādā apjomā personas dati tiek vai tiks apstrādāti. 

Lai novērstu patvaļīgu tiesību normas piemērošanu, lūdzam izstrādāt tiesisko regulējumu, norādot apstrādājamo datu kategorijas vai kuros Ministru kabineta noteikumos ir noteikti konkrēti apstrādājamie dati nolūkā sagatavot elektronisko apliecinājumu par nodevas samaksu. 

Ņemot vērā, ka saskaņā ar likumprojekta 7. panta sesto daļu autoceļu lietošanas nodevas samaksu elektroniski apliecina, pamatojoties uz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra datiem, un atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta (e) apakšpunktā minētajam glabāšanas ierobežojuma principam, lūdzam papildināt likumprojekta 8. panta sesto daļu, norādot, ka personas dati, kas iegūti no transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, pēc elektroniska apliecinājuma sagatavošanas netiek uzglabāti pie autoceļu lietošanas/infrastruktūras nodevas iekasēšanas pakalpojuma sniedzējiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
No likumprojekta 10. panta otrās daļas 5. punkta ir secināms, ka autoceļu lietošanas nodevas iekasēšanas pakalpojuma sniedzēji, Valsts ieņēmumu dienests un Valsts policija apstrādās personas datus portālā tiešsaistes režīmā. Tomēr no likumprojektā un anotācijā minētā nav skaidrs, kādi tieši un vai personas dati ir nepieciešami tieši likumprojektā definētā nolūka sasniegšanai. Vai tomēr šī tiesību normu nerada papildu jaunas tiesības, tikai paredzot veidu, kā kompetentās iestādes saņem datus to darbību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un kārtībā. Vienlaikus šādā gadījumā nav saprotams, kāpēc ir uzskaitīti tieši konkrēti subjekti. Piemēram, ja nodevas maksātājs ir viens, bet transportlīdzeklis pieder citai personai, kādēļ šai personai nav nodrošināmas tiesības iepazīties ar informāciju par tās transportlīdzekli.

Atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā noteiktajam principam "likumīgums, godprātība un pārredzamība", jebkurai personas datu apstrādei vajadzētu būt likumīgai un godprātīgai, kā arī fiziskām personām vajadzētu būt pārredzamam tam, ka viņu personas datus vāc, izmanto, aplūko vai citādi apstrādā, un tam, kādā apjomā personas dati tiek vai tiks apstrādāti. 

Lai novērstu patvaļīgu tiesību normas piemērošanu, lūdzam likumprojektu papildināt:
1. Ar atbilstošu regulējumu, ja normatīvā akta projekts paredz jaunu apstrādi, norādot nolūku, apstrādājamo datu kategorijas un tiesību subjektus, kam ir tiesības apstrādāt personas datus; vai
2. papildināt likumprojekta anotāciju, norādot, kuros normatīvajos aktos ir noteikti apstrādājamie dati nolūkā pakalpojuma sniedzējiem, Valsts ieņēmumu dienestam un Valsts policijai veikt autoceļu lietošanas nodevas administrēšanu un kontroli, kā arī precizēt tiesību normu, lai nerastos šaubas, ka ar likumprojektu tiek radīta jauna datu apstrāde.

Ja likumprojekta 10. panta otrās daļas 5. punktu minētie tiesību subjekti datus apstrādās, pamatojoties uz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā ietverto informāciju, un atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta (e) apakšpunktā minētajam glabāšanas ierobežojuma principam, lūdzam papildināt likumprojekta 10. panta otrās daļas 5. punktu, norādot, ka personas dati, kas iegūti no transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, pēc datu apstrādes netiek uzglabāti minēto tiesību subjektu informācijas sistēmās. Ja izmantotie personas dati tiks uzglabāti, tad attiecīgi precizēt, kur tie tiks glabāti, glabāšanas termiņu  un informāciju par to, vai minētie dati tiks nodoti citām iestādēm un kādā nolūkā.

Atbilstoš minētajam precizējams arī likumprojekta 15. panta otrās daļas 4. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā noteiktajam principam "likumīgums, godprātība un pārredzamība", jebkurai personas datu apstrādei vajadzētu būt likumīgai un godprātīgai, kā arī fiziskām personām vajadzētu būt pārredzamam tam, ka viņu personas datus vāc, izmanto, aplūko vai citādi apstrādā, un tam, kādā apjomā personas dati tiek vai tiks apstrādāti. 

No likumprojekta 16. panta ceturtās daļas ir secināms, ka pašvaldība apstrādās personas datus, izmantojot valsts un pašvaldības informācijas sistēmās iekļautās ziņas. Tomēr no likumprojektā un anotācijā minētā nav skaidrs, kādi tieši personas dati ir nepieciešami likumprojektā definētā nolūka sasniegšanai. Lai novērstu patvaļīgu tiesību normas piemērošanu, lūdzam likumprojektu papildināt ar atbilstošu regulējumu vai papildināt likumprojekta anotāciju, norādot, kurā likumā ir noteiktas apstrādājamo datu kategorijas vai kuros Ministru kabineta noteikumos ir noteikti konkrēti apstrādājamie dati nolūkā nodrošināt pašvaldības ceļu nodevas administrēšanu un transportlīdzekļu iebraukšanas kontroli. Papildus vēršama uzmanība tam, ka, plānojot tik plašu personas datu apstrādi no valsts informācijas sistēmām nolūkam, kas nav personas datu ievākšanas sākotnējais nolūks, likumdevējam likuma līmenī būtu jānosaka vismaz apstrādājamo datu kategorijas. 

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
No likumprojekta 19. panta trešās daļas izriet, ka personas datu apstrādi veiks ar tehniskajiem līdzekļiem (tiks apstrādāta no fotoradariem iegūtā informācija) nolūkā kontrolēt pašvaldības ceļu nodevas samaksu. Ievērojot minēto  un atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā noteiktajam principam "likumīgums, godprātība un pārredzamība", kā arī Datu regulas 5. panta 1. punkta (e) apakšpunktā minētajam glabāšanas ierobežojuma principam, Datu valsts inspekcija lūdz likumprojektā veikt grozījumus, papildinot projektu ar informāciju par vākto personas datu apjomu, vai un kur tie tiks glabāti, glabāšanas termiņu  un informāciju par to, vai minētie dati tiks nodoti citām iestādēm un kādā nolūkā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Iebildums
No likumprojekta 19. panta ceturtās daļas izriet, ka personas datu apstrādi veiks ar tehniskajiem līdzekļiem (tiks apstrādāta no fotoradariem iegūtā informācija) nolūkā kontrolēt autoceļu lietošanas nodevas un infrastruktūras nodevas samaksu. Ievērojot minēto  un atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā noteiktajam principam "likumīgums, godprātība un pārredzamība", kā arī Datu regulas 5. panta 1. punkta (e) apakšpunktā minētajam glabāšanas ierobežojuma principam, Datu valsts inspekcija lūdz likumprojektā veikt grozījumus, papildinot projektu ar informāciju par vākto personas datu apjomu un glabāšanas termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekts paredz personas datu apstrādi, lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu ar informāciju, pamatojoties uz kādu Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk - Datu regula) 6. panta 1. punktā minēto tiesisko pamatu plānots veikt noteikumu projektā minēto personas datu apstrādi. Atzīmējams, ka, ja tiesiskais pamats ir Datu regulas 6. panta 1. punktā minētais tiesiskais pamats, tad anotācijā būtu jāietver pamattiesību ierobežojuma nepieciešamības un samērīguma izvērtējums, jo personas datu apstrāde ir iejaukšanās fiziskās personas privātajā dzīvē, un šīs tiesības var ierobežot tikai likumā noteiktos gadījumos, ja tas ir samērīgi un nepieciešams leģitīma mērķa sasniegšanai. Ja tiesiskais pamats ir noteikts citā ES vai nacionālajā tiesību aktā, tad likumprojektā vai anotācijā lūdzam norādīt atsauci uz to.

Noteikumu projekta regulējums citastarp paredz fizisku personu datu apstrādi ar tehniskiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli.
Ņemot vērā minēto, lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu ar skaidrojumu par minētā regulējuma ietekmi uz datu aizsardzību. Turklāt anotācija ir precizējama gadījumā, ja pašvaldība, saņemot personas datus no anotācijas 8.1.13. apakšpunktā minētajām informācijas sistēmām, apstrādā datus tālāk.
Piedāvātā redakcija
-