Atzinums

Projekta ID
22-TA-3542
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Gan noteikumu projekta pielikumā, gan arī šobrīd noteikumu pielikumā ir noteikts maksas pakalpojums - Valsts valodas prasmes noslēguma pārbaudes organizēšana ne mazāk kā 10 cilvēku grupai pēc privāto tiesību juridiskas personas (to apvienības) vai publiskas personas rakstiska pieprasījuma un apkopotu pārbaudes rezultātu sniegšana šī pakalpojuma pieprasītājam. Norādām, ka šis noteiktais maksas pakalpojums ir pārskatāms un tādā veidā cenrādī nevar tikt saglabāts.
Jāņem vērā, ka ar 01.02.2023. stājas spēkā grozījumi Ministru kabineta 2022.gada 8.marta noteikumos Nr.157 "Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu un valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību", nosakot, ka persona, kura nav Latvijas pilsonis, Latvijas nepilsonis vai Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsonis, par valsts valodas prasmes pārbaudi (kuru nodrošina Valsts izglītības satura centrs) maksās valsts nodevu. Proti, Imigrācijas likums nosaka, ka par valsts valodas prasmes pārbaudi ārzemnieks maksā valsts nodevu Ministru kabineta noteiktajā apmērā un kārtībā, tāpat likumā "Par Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusu Latvijas Republikā" valsts valodas prasmes pārbaude trešās valsts pilsonim noteikta kā valsts nodevas objekts (abi likumi ir deleģējums iepriekš minētajiem noteikumiem). Tas, ka nevienā no likumiem nav iekļauts valsts nodevas maksāšanas pienākums par valodas prasmes pārbaudi citiem subjektiem/maksātājiem, nav arguments, ka sniegtais pakalpojums tādējādi neatbilstu valsts nodevas objektam.
Neskatoties uz to, ka abos gadījumos (gan tajā, par kuru noteikta valsts nodeva, gan tajā, par kuru noteikta maksa) maksātāji nesakrīt/vai sakrīt daļēji, proti, pirmajā - pakalpojuma pieprasītājs (t.i., privāto tiesību juridiska persona (to apvienība) vai publiska persona), kas iespējams ietver arī otrajā grupā ietilpstošās personas, bet otrajā – persona, kura nav Latvijas pilsonis, Latvijas nepilsonis vai Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsonis, uzveram, ka par vienu objektu – valsts valodas prasmes pārbaudi (vai tās organizēšanu) – var būt noteikta tikai maksa (ja neatbilst valsts nodevas objektam) vai tikai valsts nodeva, nevis vienlaikus abu veidu maksājumi. Turklāt pēc būtības viens pakalpojums - valsts valodas prasmes pārbaude - nevar tikt saskaldīts tādejādi, lai par vienu komponenti maksātu valsts nodevu, par otru maksu, jo jebkurā gadījumā saņēmējam tas ir viens pakalpojums, neatkarīgi vai tā ir pārbaude vai pārbaudes organizēšana, par ko tiek noteikts maksājums. Ja Izglītības un zinātnes ministrijas ieskatā, pakalpojums, par kuru maksājama valsts nodeva, ir no pakalpojuma, par kuru maksājama maksa saskaņā ar iestādes cenrādi, pilnīgi atšķirīgs pakalpojums, tad šīs atšķirības ir skaidrojamas noteikumu projekta anotācijā. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzu pārbaudīt un izlabot kļūdas maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinā (maksas pakalpojumam "Lēmuma par valsts valodas prasmes pārbaudes rezultātu kopijas sagatavošana un nosūtīšana pa pastu") un līdz ar to labot arī noteikumu pielikuma 7.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Vēršam uzmanību ka Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta 12.¹ daļa paredz, ka nosakot maksas pakalpojuma izcenojumu, ievēro nosacījumu, ka samaksa par pakalpojumu nedrīkst pārsniegt ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas. Šobrīd anotācijas pielikumā pievienotais aprēķins par pakalpojuma cenas noteikšanu nesniedz pārliecību par aprēķinos izmantoto izdevumu pozīciju pamatojumu, līdz ar to, lūdzam papildināt anotācijas pielikumu ar aprēķinos izmantoto rādītāju pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-