Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-183
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lai veicinātu tiesisko noteiktību un izslēgtu atšķirīgas interpretācijas iespējas attiecībā uz likumprojekta 6.pantā iekļauto 164.pantu saistībā ar administratīvu pārkāpumu par gada pārskata iesniegšanas termiņa neievērošanu, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka minētais Administratīvās atbildības likuma 164. pants neparedz obligātu lēmuma pieņemšanu par gada pārskata iesniegšanas termiņa neievērošanu, balstoties tikai uz automātisku datu apstrādi, un iestāde (Valsts ieņēmumu dienests) var piemērot minēto likuma 164.pantā (likumprojekta 6.pants) doto iespēju.
Lai piemērotu likumprojekta 164.panta regulējumu attiecībā uz gada pārskata iesniegšanas termiņa neievērošanu atkarībā no nokavēto dienu skaita, nepieciešams izdarīt atbilstošus grozījumus Grāmatvedības likumā. Tāpēc lūdzam papildināt likumprojekta pārejas noteikumus, nosakot, ka likumprojekta 164.pants par automatizēta lēmuma pieņemšanu Valsts ieņēmumu dienestā attiecībā uz gada pārskatu neiesniegšanu noteiktajā termiņā tiks piemērots pēc attiecīgu Grāmatvedības likuma grozījumu spēkā stāšanās.


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Papildus vēlamies norādīt, ka nepiekrītam Tieslietu ministrijas izziņas 4.punktā ietvertajam skaidrojumam, ka ievērojot paredzēto likuma "Par nodokļiem un nodevām" 141. un 142. panta piemērošanas praksi, šāda pieeja ir izteikti represīva.
Šāds pieņēmums var tikt izteikts, nepārzinot citās tiesību normās ietvertos nodokļu maksātājam labvēlīgos risinājumus, kas vērsti uz to, lai nodokļu maksātājs ievērotu nodokļu un informatīvo deklarāciju iesniegšanas termiņus un likuma "Par nodokļiem un nodevām" 141. un 142. panta tiesību normas netiktu piemērotas.
Proti, izstrādājot minētās tiesību normas, vienlaikus tika veikti grozījumi likuma 18.panta pirmajā daļā, to papildinot ar 33.punktu un nosakot, ka gadījumos, kad Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmā var fiksēt drīzumā iesniedzamo normatīvajos aktos noteikto nodokļu deklarāciju vai informatīvo deklarāciju, ne vēlāk kā piecas dienas pirms attiecīgās deklarācijas iesniegšanas termiņa informēt nodokļu maksātāju par iesniedzamo nodokļu deklarāciju vai informatīvo deklarāciju, vienlaikus informējot, ka par deklarācijas iesniegšanas termiņa neievērošanu nodokļu maksātājam var piemērot administratīvo sodu.
Tā kā minētais atgādinājuma ziņojums tiek nosūtīts Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā, vienlaikus par to nosūtot informāciju uz nodokļu maksātāja elektroniskās deklarēšanas sistēmā norādīto elektroniskā pasta adresi un oficiālo elektronisko adresi, ja nodokļu maksātājam ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts, attiecīgi nav pamata uzskatīt, ka plānotā tiesību normas piemērošanas prakse būs izteikti represīva.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Finanšu ministrija, atbildot uz Tieslietu ministrijas 2022.gada 24.maija e-pastā ietvertajiem jautājumiem, uzsvēra, lai arī atbalstām, ka automatizēta lēmuma pieņemšana attiektos arī uz administratīvajiem pārkāpumiem par valsts amatpersonas deklarācijas neiesniegšanu noteiktajā termiņā, tomēr neatbalstām, ka šāds risinājums tiktu īstenots bez attiecīgajiem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” grozījumiem. Pirmkārt, automatizēta naudas soda piemērošana minimālā apmērā – 2 naudas soda vienības – nenodrošinās taisnīgumu, jo neatkarīgi no tā, cik dienas būs kavēts valsts amatpersonas deklarācijas iesniegšanas termiņš (trīs vai trīsdesmit dienas), kā arī par deklarācijas neiesniegšanu, naudas sods tiktu piemērots vienādā apmērā. Un, otrkārt, automatizēti piemērot naudas sodu šobrīd nav tehniski iespējams, jo ir nepieciešams pielāgot informācijas sistēmas minētajam risinājumam (kam attiecīgi ir nepieciešams papildu finansējums).
Tādējādi Finanšu ministrija, kā iespējamo risinājuma variantu piedāvāja anotācijā ietvert skaidrojumu, ka Administratīvās atbildības likuma 164.pantā ietvertās tiesības pieņemt automatizēti lēmumu saistībā ar administratīvo pārkāpumu par valsts amatpersonas deklarācijas iesniegšanas termiņa neievērošanu vai neiesniegšanu, Valsts ieņēmumu dienests īstenos tikai pēc tam, kad stāsies spēkā attiecīgie likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” grozījumi.
Atkārtoti lūdzam minēto skaidrojumu ietvert anotācijā, ņemot vērā, ka nepiekrītam Tieslietu ministrijas izziņas 4.punktā ietvertajam skaidrojumam par divu naudas soda vienību piemērošanu konkrētā pārkāpuma gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ierosinām likumprojekta 14.pantā ietvertā 304.panta trešo daļu par elektronisko zīmogu izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“(3) Lēmumu apliecina vismaz ar kvalificēta uzticamības pakalpojumu sniedzēja izsniegtu uzlabotu elektronisko zīmogu regulas Nr. 910/2014 3. panta 26. punkta izpratnē un kvalificētu laika zīmogu regulas Nr. 910/2014 3. panta 34. punkta izpratnē.”
 
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Kā skaidrots anotācijā, “tiesības prasīt paskaidrojumu attiecas uz tiem jautājumiem, kas tieši saistīti ar automatizēta lēmuma pieņemšanu (piemēram, saistībā ar skaidrojošo informāciju, kas jau pievienota lēmumam). Šīs tiesības neattiecas uz vispārīgo administratīvā pārkāpuma procesa regulējumu vai citiem administratīvās atbildības jautājumiem.
Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt iespēju precizēt likumprojekta 14.pantā ietverto 303.panta otro daļu, lai personai būtu skaidri izprotams, ka tajā ietvertās tiesības nav plaši interpretējamas un ir attiecināmas tikai uz jautājumiem, kas tieši saistīti ar automatizēta lēmuma pieņemšanu. Jo pretējā gadījumā pastāv risks, ka persona savas tiesības var arī pārprast un lūgt iestādei izskaidrot arī ar automatizēta lēmuma pieņemšanu nesaistītus jautājumus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt, vai anotācijā ir ietverta aktuālākā informācija.
Tā, piemēram, atsevišķās vietās anotācijā ir minēts likumprojekts "Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likums", kā arī likumprojekts "Grozījumi Sodu reģistra likumā" (Nr. 643/Lp13).
Ņemot vērā, ka Saeima abus minētos likumprojektus ir pieņēmusi un tie ir stājušies spēkā, korektāk būtu atsaukties uz spēkā esošu likumu un tā attiecīgajām tiesību normām nevis uz likumprojektu.
Anotācijā nav aktualizēta informācija atbilstoši pēc pēdējā saskaņošanas procesa veiktajiem likumprojekta precizējumiem.
Anotācijā tiek norādīts, ka attiecībā uz administratīvā pārkāpuma procesu iestādē un sodu izpildi projektā paredzēts izņēmums, ka regulējumu, kas paredz informācijas iesniegšanu un pieejamību e-lietas portālā, nepiemēro līdz 2023.gada 30.novembrim. Ņemot vērā, ka likumprojektā ietvertais pārejas noteikumu 12.punkts paredz, ka līdz 2024.gada 30.jūnijam šā likuma 301.pantu nepiemēro administratīvā pārkāpuma procesā iestādē un sodu izpildē, attiecīgi būtu aktualizējama anotācijā ietvertā informācija.
Tāpat ir precizējams anotācijas teksts “projektā ar terminu "deklarācija" tiek saprastas gan likumā "Par nodokļiem un nodevām" minētā "nodokļu deklarācija" un "informatīvā deklarācija", gan arī likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" noteiktā valsts amatpersonas deklarācija”, jo atbilstoši precizētajam likumprojekta 6.pantam tajā ir konkrēti uzskaitītas deklarācijas, par kuru iesniegšanas termiņa neievērošanu vai neiesniegšanu Valsts ieņēmumu dienests varēs pieņemt lēmumu par administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu un soda piemērošanu, balstoties tikai uz automātisku datu apstrādi.
Piedāvātā redakcija
-