Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-3117
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
24.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
16.lpp.5.6. 

Ja tiek plānots ka tiek paredzētas vairāk darba vietas NVA programmas ietvaros, jāparedz, ka šie līdzekļi tiek kompensēti arī no “02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", jo jau šobrīd darba vietas tika samazinātas. Pieprasījums ir lielāks nekā piedāvājums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
16.lpp.5.5.

Tā kā bērnu uzraudzības pakalpojumu nodrošināšanai tiek izmatoti resursi, kas nav tikai pašvaldības PII
Jāparedz, ka šie līdzekļi tiek kompensēti no “02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
10.lpp. 2.9. 

Iebildums
Nav korekti norādīt šādu aktivitāti plānā 
Šobrīd šādas dāvanu kartes pašvaldībās netiek izsniegtas. Tas bija vienreizējs pasākums un finanšu avots bija ziedot.lv un citi ziedotāji. Līdz ar to tie nevar būt esošie resursi, jo pašvaldībām šādas budžeta pozīcijas, lai šāda veida atbalstu sniegtu nav.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
9.lpp. 2.7. 

Iebildums
Saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu un komandķēdes algoritmu pašvaldībai ir saistošs VUGD norādījums par Ukrainas civiliedzīvotāju novirzīšanu uz attiecīgo pašvaldību izmitināšanai. 
Ņemot vērā, ka joprojām pašvaldību starpā atšķiras interpretācija par to, ko nozīmē, ka pašvaldība ir sasniegusi izmitināmo skaitu. To vēl vairāk pastiprina apstāklis, ka izmitināmo skaits ir mainīgs, tad nepieciešams papildināt gan šī plāna 11.sadaļu, paredzot precizēt tiesisko regulējumu, paredzot vienādu tiesību normu interpretāciju visām iesaistītajām pusēm. 
Nav pieļaujama situācija, kad pašvaldības vienkārši atsakās izmitināt, jo tas rada papildus grūtības konkrētai administrācijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
8.lpp. 2.2.

LLPA iebilst šī punkta iekļaušanai plānā: 
Nav korekti pašvaldībai uzlikt pienākumu “iesaldēt” neprognozējamu apjomu līdzekļus, lai izsniegtu depozītmaksājumus, vai dotu garantijas īres maksājumiem; tāpat pašvaldībai šobrīd nav tiesību investēt līdzekļus citas juridiskas vai fiziskas personas īpašumā (realizējot 2.2. punkta daļu – palīdzība ar telpu pielāgošanu). 
Nav skaidrs, kā tieši pašvaldība varētu administrēt šo aktivitāti. Tas nozīmētu papildu administratīvo resursu, kas ikdienā strādātu ar viena konkrētā plāna punkta realizēšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Šādas izmaksas nevar tikt automātiski pārliktās uz pašvaldības budžetu. Pašvaldībām 2023. gada budžeta projektā šādi līdzekļi nav paredzēti, kā arī nav paredzēti resursi, kas nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju transportēšanu, kuri ieradušies nekoordinēti, atvesti brīvdienās vai nakts laikā, ieradušies vienlaikus lielā skaitā u.c. gadījumos. Un pašvaldības kompetencē nav nodrošināt transportu no vienas pašvaldības uz otru visā Latvijas teritorijā.
Nepieciešams mainīt atbildīgo institūciju uz “Satiksmes ministriju”, pašvaldības var būt līdzatbildīgās institūcijas konkrētos gadījumos.
Paredzēt valsts finansējumu un atstāt minēto funkciju NVO kompetencē.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Rīkojuma projekts
Iebildums
4.lpp. 1.5.

Priekšlikums
Šobrīd šāds centrs darbojas tikai Rīgas valstpilsētā, tādēļ priekšlikums kā atbildīgo institūciju norādīt Rīgas valstpilsētu, savukārt līdzatbildīgās institūcijas ir visas iesaistītās valsts pārvaldes institūcijas un NVO, kas šajā centrā ikdienā strādā.

Iebildums
Izpildi mainīt no “pēc nepieciešamības” uz pastāvīgi”
un nepieciešams vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu izveides un to darbības nodrošināšanas izmaksas paredzēt kopējā finansējuma pieprasījumā
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Rīkojuma projekts
Iebildums
3.lpp. 1.4. 

UCASNIR sistēma joprojām nav izveidota tādā funkcionalitātē, kā tas bija plānots un par ko tika sniegta informācija OVC sanāksmēs (piemēram nav sasaiste ar iedzīvotāju reģistru). Tādēļ nepieciešams plānu papildināt ar atsevišķu punktu, kas paredz šīs sistēmas izveidi un darbības nodrošināšanu par ko atbildīgi VUGD, PMLP.
Un tikai kā atsevišķs punkts ir informācijas apstrāde šajā vienotajā IT rīkā.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
21.lpp. 9.8.

Precizēt nosaukumu, paredzot, ka nometnes nav tikai vasarā, bet no mācībām brīvajā laikā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
21.lpp. 9.6. Noteikt kā obligātu pasākumu visiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri ieradušies Latvijā, finansējumu paredzot no valsts budžeta.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
19.lpp. 7.7. 

Komentārs.
Šis punkts esošā redakcijā ir vairāk piederīgs šī plāna 11.sadaļai. 
Vienlaicīgi vēršam uzmanību, ka Svarīgi izstrādāt normatīvo regulējumu ne tikai par izmitināšanas jautājumu, bet arī par  pārējo atbalstu (sociālie pakalpojumi, palīdzība, transports, utt.), kura iestāde ir atbildīga par atbalsta nodrošināšanu. Jo esošā prakse parādīja, ka nav skaidra rīcības plāna un atbildīgās institūcijas, kas koordinētu šo jautājumu. Ja paliks tikai ar izmitināšanas jautājuma definēšanu, tad ir jābūt arī skaidrs vai un kura pašvaldība vai iestāde uzņemas tālākas rūpes par visu pārējo atbalstu laikā kamēr šīs personas saņem ārstēšanās  vai rehabilitācijas pakalpojumus, bet viņas, piemēram, neplāno palikt LV pēc ārstēšanas vai rehabilitācijas un nekārto uzturēšanās dokumentus
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
17.lpp. 6.7. Valsts finansējums brīvpusdienām jānodrošina visiem 1.-4.klases skolēniem, neatkarīgi no tā, vai saņem primāro atbalstu vai ne. Šķirojot skolēnus pēc atbalsta saņemšanas veida, pašvaldībām tiek uzlikts papildus administratīvais slogs. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
16.lpp. 6.3.

1.-12.klases UA skolēniem, kuri izglītības ieguvi uzsāk pēc 01.09.2022. finansējums tiek piešķirts kā patvēruma meklētājiem 100% apmērā no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, t.i. – 257 euro mēnesī + 50 euro mācību līdzekļu iegādei.
Šāds finansējums (atbilstoši apjomam) būtu paredzams interešu izglītībai, jo mācību process nebeidzas vispārizglītojošā skolā, bet tupinās profesionālās ievirzes izglītības iestādēs.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
16.lpp. 6.2.

Turpināt paredzēt valsts finansējumu pedagogu atlīdzībai un mācību līdzekļu iegādei
Piedāvātā redakcija
-
15.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
16.lpp. 6.1.

Turpināt paredzēt valsts finansējumu pedagogu atlīdzībai un mācību līdzekļu iegādei. Precizēt nosaukumu, ka tas attiecas arī uz privātām pirmsskolas iestādēm, kur pašvaldības nepieciešamības gadījumā sedz līdzmaksājumu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
11.lpp.4.4. 

Valsts finansēto tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanu rosinām organizēt jau valstī noteiktajā esošajā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
11.lpp.4.3.

Sociālā dienesta kompetencē neietilpst personu psihoemocionālā stāvokļa novērtēšana.
Aicinām virzīt psihoemocionālā stāvokļa novērtēšanu Veselības ministrijas kompetencē.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Nepieciešams paredzēt jaunu punktu, kas saistīts ar sociālā mentora pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem. Šobrīd tas nosacīti iekļaujas 4.1. punktā, bet arī ne pilnā apmērā.
Sociālā mentora pakalpojumu nodrošināšana Ukrainas civiliedzīvotājiem; Atbildīgā institūcija SIF, pašvaldības; Līdzatbildīgā institūcija, NVO; Finanšu avots ES finansējums
Nepieciešams paredzēt, ka atbalsta sniegšana Sabiedrības integrācijas fonda Eiropas Savienības politiku instrumentu pasākumu ietvaros paredzēto mentora pakalpojumu varētu saņemt palielinātā apmērā un tā saņemšanas process tiktu atvieglots, nebūtu jāiet caur sociālajiem dienestiem, bet to varētu īstenot arī Vienotais valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkts Rīgas valspilsētas gadījumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
11.lpp.3.6.

Papildināt, ka papildus darbs un virsstundas darbs tiek apmaksāts arī pašvaldības policijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
11.lpp. 3.5. 

Paredzēt finansējumu no valsts budžeta gan darbinieku atalgojumam, gan darbinieku darba vietas iekārtošanai.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
2. sadaļa

Papildināt ar plāna punktu “Izmitināšanas vietu pielāgošanas programma juridiskām personām” Atbildīgā institūcija EM, VARAM. Līdzatbildīgās institūcijas LM, pašvaldības. Finanšu avots “02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"; izpilde “Pēc nepieciešamības”
Pamatojums. Veidojot atbalsta programmas juridiskām personām mājokļa pielāgošanai Ukrainas civiliedzīvotājiem, var tikt atrasti vairāk potenciālās izmitināšanas vietas, īpaši, ja programma tiek sasaistīta ar nodarbinātības iespējām.
 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
9.lpp. 2.6.

Lūdzam precizēt piedāvātā punkta redakciju, izsakot to Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12.pantā norādītajam primārā atbalsta sniegšanas veidam. Piedāvājam šādu punkta redakciju: Nodrošināt primāri sniedzamo atbalstu tranzītā ceļojošiem Ukrainas civiliedzīvotājiem - izmitināšanu, kā arī pārtiku.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
9.lpp. 2.4.

Nepieciešams detalizēts plāns ar prasībām un kritērijiem pašvaldības ēku vai telpu uzlabošanai, lai nodrošinātu papildus izmitināšanas iespējas Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.4 pantā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
7.lpp. 2.1.4.

Komentārs
Vai plānā ir nepieciešams norādīt konkrētas izmaiņas likumā vai te ir jāvienojas par pamatprincipiem un pamata skaitļiem? Vienlaicīgi plānā ir 11.sadaļa “Tiesiskā regulējuma pilnveide”
 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
7.lpp. 2.1.2.

Komentārs
Vai plānā ir nepieciešams norādīt konkrētas izmaiņas likumā vai te ir jāvienojas par pamatprincipiem un pamata skaitļiem? Vienlaicīgi plānā ir 11.sadaļa “Tiesiskā regulējuma pilnveide”
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
6.lpp. 1.10.

Komentārs
Nepieciešams precizēt, kāda ir šī punkta būtība. Ja tā ir sadarbība, tad tā notiek un pieņemu arī notiks resursu iespējās arī turpmāk. Ja mērķis ir piesaistīt šīm sadarbībām arī konkrētu budžetu, tad būtu 1) jāparedz tad budžeta pieprasījumā 2) jāprecizē jomas un sadarbības tēmas
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
5.lpp. 1.9. 

Papildināt mērķauditoriju arī ar tām personām, kuras atrodas tranzītā un atrodas Rīgā un Liepājā, jo arī viņiem ir nepieciešama palīdzība pamatvajadzību nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
5.lpp. 1.8.

Pašvaldībām 2023. gada budžeta projektā šādi līdzekļi nav paredzēti, kā arī nav paredzēti šādi specifiski resursi. 
“Gribu palīdzēt bēgļiem”, Latvijas Pašvaldību savienības un LM ierosinājumu aicinām deleģēt NVO, kuras var nodrošināt specializētā transporta pakalpojumus (t.sk. gulošām personām), finansējumu paredzot no valsts budžeta.
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
4.lpp. 1.6.

Precizēt zemsvītras atsauci, norādot, ka Vienotam atbalsta centram šīs izmaksas klasificējas 1.5 apakšpunktā kā “centra darbības nodrošināšana”
Piedāvātā redakcija
-
30.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
3.lpp. 1.3. 

Norādīt vienu atbildīgo par pamatinformācijas koordinēšanu – Sabiedrības integrācijas fonds. Pārējās institūcijas ir līdzatbildīgās institūcijas, kuras ir atbildīgas par informācijās sniegšanu savas kompetence un funkciju ietvaros
Piedāvātā redakcija
-
31.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
2.lpp. 1.2. 

Papildināt līdzatbildīgās institūcijas ar pašvaldībām, jo interneta portālā nav tikai informācija, kas saistīta valsts pakalpojumiem
Piedāvātā redakcija
-