Atzinums

Projekta ID
22-TA-2701
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Labklājības ministrija izziņas 36.punktā un noteikumu projekta anotācijā attiecībā uz nepieciešamību veikt izmaksu un ieguvumu analīzi ir norādījusi, ka VBTAI, kas ir 4.3.6.5. pasākumā finansējuma saņēmēja, nav iespējams veikt izvērtējumu par izmaksu un ieguvumu analīzi, jo 4.3.6.5. pasākuma mērķis ir identificēt riskus iespējami agrīni, kā arī ieviest preventīvus pasākumus vēl pirms krīzes iestāšanās.
Norādām, ka preventīvu pasākumu ieviešana jebkurā jomā tiek pamatota ar to, ka ieguldījumi preventīvajos pasākumos būs mazāki par izmaksām, kas būs nepieciešamas seku novēršanai, ja preventīvie pasākumi netiek veikti. Šajā atbalsta pasākumā galvenā ietekmējamā mērķa grupa ir bērni ar uzvedības vai atkarību problēmām. Līdz ar to Labklājības ministrijai un VBTAI būtu jāapzinās, kāda būs gaidāmā ietekme – par cik potenciāli samazināsies bērnu skaits ar uzvedības vai atkarību problēmām projekta dzīves cikla laikā, salīdzinot divas alternatīvas – “ar projektu” un “bez projekta”, un, balstoties uz šo sagaidāmo rezultātu, jāaprēķina, piemēram, valsts izmaksu samazinājums seku mazināšanā, papildu ieņēmumi budžetā, bērnam un tā ģimenei izkļūstot no sociāli nelabvēlīgajiem apstākļiem (bērnam kļūstot par pilngadīgo, tas sāk strādāt, nav bezdarbnieks, veic labāk atalgotu darbu, maksā vairāk nodokļus. Uz ģimenes locekļiem tas arī kaut kādā mērā varētu attiekties).
Vienlaikus anotācijā ir norādīts, ka “veicot izvērtējumu par starptautiskās prakses aktualitātēm atbalsta un pakalpojumu sniegšanā ģimenēm ar bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām un to attīstības risku, tiks analizēti Latvijā un ārvalstīs esoši pakalpojumi, kuri būtu adaptējami Latvijas situācijā. Tā rezultātā tiks konstatētas intervences, kuras strādā un sniedz atbalstu, intervences, kuras, iespējams, nestrādā efektīvi, kā arī mērķa grupai trūkstošās intervences un šķēršļi jau esošo pakalpojumu saņemšanai un efektivitātei, ņemot vērā bērnam pieejamo atbalsta sistēmu (ģimene, speciālisti, pakalpojumi un citi resursi) pakalpojumu saņemšanai”.
Ja Labklājības ministrija atzīst, ka atbalsta pasākuma ietvaros lielākā daļa finansējuma tiks novirzīts pētniecības darbam (kā rezultātā var tikt arī secināts, ka izmēģinātās intervences ir neefektīvas), piekrītam, ka izmaksu un ieguvumu analīze nav jāveic, un tādā gadījumā lūdzam to skaidrot anotācijā kā pamatojumu izmaksu un ieguvumu analīzes neveikšanai.
Ja ieguldījumi atbalsta pasākumā vairāk tomēr paredzēti darbībām, kas orientēti uz preventīviem pasākumiem, kas tieši ietekmē bērnus, kuri atrodas riska grupā, nevis pētījumiem, tad aicinām izmaksu un ieguvumu analīzi tomēr veikt.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumi Nr. 770 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu” attiecas uz to, kādi dati tiek uzkrāti Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, un kā minētā informācijas sistēma tiek uzturēta. Vēršam uzmanību, ka dati minētajā sistēmā tiek uzkrāti no projekta iesnieguma un tā pavadošajiem dokumentiem, projekta īstenošanas ietvaros saņemtās dokumentācijas, t.i., līgumi, izdevumus apliecinoši dokumenti, maksājumu pieprasījumu, iepirkumu dokumentācija u.tml. Maksājumu pieprasījumu iesniegšanas un maksājumu veikšanas kārtība noteikta Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumos Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 33.9. apakšpunktu un anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kurā izmaksu pozīcijā tiek plānots iekļaut noteikumu projekta 14.5. apakšpunktā norādīto atbalstāmo darbību, un attiecīgi papildināt noteikumu projektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijas 1.6. sadaļā sniegto informāciju, rosinām papildināt noteikumu projekta 20. punktu aiz vārdiem "Labklājības ministrijas" ar vārdiem "kā nozares ministrijas".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.6.apakšsadaļas punktu “Ilgtspēja”, aiz vārdiem “projekta rezultātu uzturēšanai” svītrot vārdus “izmantojot valsts budžeta finansējumu”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.1. un 3.2.apakšpunktu, pirms skaitļiem “42 714” un “392 000” lietojot vārdus “ne vairāk kā”.
Piedāvātā redakcija
-