Atzinums

Projekta ID
24-TA-7
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
10.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti uzturam sekojošu viedokli:
Lai sociālais dienests veiktu apsekošanas šajā Noteikumu projektā paredzētajā kārtībā un apjomā, būtu jāpieņem darbā papildus darbinieki. Pašvaldības budžetā līdzekļi šādam mērķim nav paredzēti. Ar esošo darbinieku kapacitāti papildus pienākumus nav iespējams veikt. Tādēļ LLPA iebilst Noteikumu projektam bez valsts finansējuma 100% apmērā papildus funkcijas nodrošināšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pa: "Pašvaldību sociālo dienestu kompetencē ietilpst sociāli mazaizsargātu  (maznodrošinātu un trūcīgu) personu apsekošana to dzīvesvietās. Atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 9.panta 5.daļā noteiktajam, pašvaldība apseko personas dzīvesvietu, ja tā vēlas saņemt no valsts budžeta finansētu sociālo palīdzību. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz valsts atbalsta sniegšanu pieslēguma ierīkošanai aizsargātajiem lietotājiem, noteikumu projektā noteiktā mērķgrupa un no tās izrietošā pašvaldību kompetence ir atbilstoša iepriekš Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktajai. Dzīvesvietas apsekošana varētu iekļaut dzīvošanai piemērotu apstākļu novērtējumu, kurā tiek konstatēts, vai dzīvesvietā ir pieejama, piemēram, kanalizācijas un ūdens sistēma vai to alternatīva, vai dzīvesvietā ir guļvietas, higiēnas un pārtikas preces, kas nepieciešamas ikdienas lietošanai, un citas pazīmes, kas liecina, ka attiecīgā dzīvesvieta ir personas faktiskā dzīvesvieta."

Iebildums: 

Sociālo pakalpojumu un sociālā palīdzības likuma 9.panta
(5) daļa nosaka: “Ja persona vēlas saņemt sociālo pakalpojumu, kas tiek finansēts no valsts budžeta, pašvaldības pienākums ir nodrošināt personas dzīves apstākļu apsekošanu un vajadzību novērtēšanu, ko veic sociālā darba speciālists. Ja persona vēlas saņemt valsts finansētu tehnisko palīglīdzekli, dzīves apstākļu apsekošana netiek veikta.”

Noteikumu projekts paredz valsts atbalsta sniegšanu elektroenerģijas  pieslēguma ierīkošanai aizsargātajiem lietotājiem. Elektroenerģijas pieslēgums nav sociāls pakalpojums, kas izriet no Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 1. panta 20., 21., 22. un 23. sociālā pakalpojuma definīcijām un kuru sniegšana ir sociālās jomas (pašvaldības Sociālo dienestu un sociālo pakalpojumu sniedzēju) kompetence. Tāpat likuma 1.panta 24.punkts definē ka ir sociālo pakalpojumu sniedzējs, līdz ar to nav savienojama elektroenerģijas pieslēguma ierīkotāja pielīdzināšana sociālo pakalpojumu sniedzējam. Tostarp norādāms, ka sociālo pakalpojumu sniedzējam ir jābūt reģistrētam Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā.

Līdz ar to iebilstam pret anotācijā norādīto plānoto papildus funkciju uzlikšanu pašvaldību sociālajiem dienestiem, kuras nav pamatojamas ar likuma normām. Pašvaldību sociālo dienestu uzdevumi ir noteikti Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 11.pantā. Tāpat klienta pienākumi ir noteikti šī likuma 7.panta 6.punktā attiecībā uz dzīvesvietas apsekošanu. Dzīvesvietas novērtēšana, lai secinātu, vai aizsargātais lietotājs faktiski dzīvo deklarētajā adresē paredzama kā funkcija citām institūcijām, kuras var novērtēt faktiskos apstākļus dzīvesvietā (vai dzīvesvietā ir pieejama, piemēram, kanalizācijas un ūdens sistēma vai to alternatīva, vai dzīvesvietā ir guļvietas, higiēnas un pārtikas preces, kas nepieciešamas ikdienas lietošanai, un citas pazīmes, kas liecina, ka attiecīgā dzīvesvieta ir personas faktiskā dzīvesvieta), kur nav nepieciešama sociālā darba speciālista zināšanas un prasmes.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ja ir plānots pašvaldību sociālajiem dienestiem nodrošināt aizsargāto lietotāju dzīvesvietu apsekošanu, veicot likumā noteiktajiem  uzdevumiem papildus uzdevumu, tas prasa arī papildus resursus (cilvēkresursi, transporta izdevumi) pašvaldību budžetā. Līdz ar to ir ietekme uz pašvaldību budžetiem.
 
Piedāvātā redakcija
-