Atzinums

Projekta ID
23-TA-2178
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt likumprojekta 1. un 2. pantā ietverto regulējumu un tā nepieciešamību, kā arī precizēt likumprojektu un tā anotāciju, ņemot vērā turpmāk minēto. Tiesības slēgt līdzdarbības līgumus jau paredz Valsts pārvaldes iekārtas likums (sk. 49. panta pirmo daļu u.c. saistītās normas). Attiecīgi lūdzam svītrot likumprojekta 1. pantu, kā arī izvērtēt un izslēgt likumprojekta 2. pantu vai sniegt izvērstu pamatojumu anotācijā par tā nepieciešamību, ņemot vērā, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma VI nodaļā jau ir ietverts regulējums par sabiedrības līdzdalību valsts pārvaldē, tostarp līdzdarbības līgumu, kā arī ņemot vērā to, ka līdzdarbības līguma saturu un slēgšanas kārtību, tostarp to, kā izvēlas privātpersonu, ar ko slēdz līdzdarbības līgumu, regulē arī Ministru kabineta 2014.gada 17.jūnija noteikumi Nr. 317 "Kārtība, kādā tiešās pārvaldes iestādes slēdz un publisko līdzdarbības līgumus, kā arī piešķir valsts budžeta finansējumu privātpersonām valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai un uzrauga piešķirtā finansējuma izlietojumu" (turpmāk - noteikumi Nr. 317).
No pašreiz anotācijā ietvertās informācijas nav viennozīmīgi skaidrs, kādu tieši problēmu likumprojekta 1. un 2. pants risina, proti, kādēļ Valsts pārvaldes iekārtas likumā un noteikumos Nr. 317 ietvertais regulējums nav pietiekams, un kā tieši likumprojekta 1. un 2. pants attiecīgo problēmu atrisina. Ja ar likumprojekta 2. pantā paredzētā pilnvarojuma Ministru kabinetam izpildi iecerēts noteikt atšķirīgu kārtību kā noteikumos Nr. 317, tam nepieciešams izvērsts pamatojums anotācijā, tostarp norādot, kas tieši un kādēļ būs atšķirīgs. Vēršam arī uzmanību, ka ar līdzdarbības līgumu privātpersona tiek pilnvarota veikt pārvaldes uzdevumu, kurš neietver pārvaldes lēmuma pieņemšanu vai sagatavošanu (sk. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 49. panta pirmo daļu). Lūdzam izvērtēt un anotācijā skaidrot, kāda tieši pārvaldes uzdevuma pilnvarošana ir paredzēta, proti, lūdzam skaidrot, vai jaunuzņēmumu izveides popularizācija un aktivitāšu, kas veicina jaunuzņēmumu darbību attīstību un investoru piesaisti, īstenošana ir Ekonomikas ministrijas pārvaldes uzdevums. 

Papildus norādām, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 62. punktu likumprojektā neietver atsauces uz zemāka juridiskā spēka normatīvo aktu, kā arī uz normatīvo aktu, kas vēl nav stājies spēkā. Attiecīgi lūdzam precizēt likumprojekta 1. pantu, neietverot atsauci uz Ministru kabineta noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojekta 2. pantā ietvertā likuma 3.1 panta trešajā daļā paredzēto pilnvarojumu Ministru kabinetam (reizē lūdzam skatīt arī 1. un 4. iebildumā paustos apsvērumus par nepieciešamību skaidrot pilnvarojuma nepieciešamību un tvērumu anotācijā).

Pirmkārt, norādām, ka pilnvarojums nav gramatiski korekti formulēts, līdz ar ko tas nav pilnībā precīzs un skaidrs (piemēram, trešās daļas ievaddaļas vārdi "kārtību, kurā", šķiet, domāts attiecināt tikai uz 1. punktu, taču pašreizējā formulējumā tiek attiecināta arī uz 2. un 3. punktu).

Otrkārt, pamatojoties uz Valsts sekretāru sanāksmes 2020. gada 9. janvāra sēdē Tieslietu ministrijai doto uzdevumu (prot. Nr. 2 14. § 2. punkts), lūdzam izvērtēt pilnvarojuma atbilstību tiesību akta saturam, kuru paredzēts izdot uz šā pilnvarojuma pamata. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 31. panta pirmās daļas 1. punktu, pilnvarojot Ministru kabinetu izdot noteikumus, pilnvarojumā jānorāda tā satura galvenie virzieni. Pilnvarojuma saturam ir jābūt tik skaidram, lai atklātu pilnvarojuma būtību un jēgu (sk. Satversmes tiesas 2015. gada 14. oktobra sprieduma lietā Nr. 2015-05-03 13.1. apakšpunktu). Citastarp skaidrojam, ka pilnvarojumā minētais vārds "kārtība" pamatā piešķir Ministru kabinetam tiesības noteikumos regulēt attiecīgā jautājuma procesuālo raksturu, proti, izstrādāt noteiktu procedūru. Vienlaikus tas neizslēdz Ministru kabineta tiesības pieņemt materiāla rakstura normas, ciktāl netiek pārkāpts attiecīgais pilnvarojums. Tomēr Ministru kabineta noteikumos nevar būt iekļautas tādas materiālās tiesību normas, kas veidotu no pilnvarojošā likuma būtiski atšķirīgas tiesiskās attiecības (sk. Satversmes tiesas 2011. gada 6. maija sprieduma lietā Nr. 2010-57-03 13.3. apakšpunktu). Ja tiesību normā jēdziens "kārtība" nav izmantots, tad pilnvarojums ir atšķirīgs un aptver ne tikai tiesības regulēt darbību procesuālo aspektu (sk. Satversmes tiesas 2016. gada 2. marta sprieduma lietā Nr. 2015-11-03 23.3. apakšpunkts) Šajā sakarā vēršam uzmanību uz Administratīvā procesa likuma 11. pantā minēto, ka Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu privātpersonai nelabvēlīgam administratīvajam aktam vai faktiskai rīcībai tikai tad, ja likumā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus vai faktisko rīcību.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un, ja nepieciešams, precizēt vai papildināt projektā ietvertos pilnvarojumu. Papildus aicinām arī, skaidrojot pilnvarojuma tvērumu, skaidrot, par kādām "aktivitātēm" ir runa un kas ir domāts ar "sabiedrisko organizāciju".  
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt likuma spēkā stāšanās norādi, ņemot vērā turpmāk minēto. Pirmkārt, anotācijas 1.2. sadaļā norādīts, ka likuma spēkā stāšanās termiņš ir "vispārējā kārtībā". Attiecīgi lūdzam precizēt likumprojektu, izslēdzot likuma spēkā stāšanās norādi, vai arī precizēt anotāciju, sniedzot pamatojumu paredzētajam spēkā stāšanās termiņam (proti, nākamā diena pēc izsludināšanas). Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka pantu par likuma spēkā stāšanos likumā iekļauj tikai tādos gadījumos, ja likumam tiek noteikts īpašs spēkā stāšanās laiks (saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 69. pantā noteikto likums stājas spēkā četrpadsmit dienas pēc izsludināšanas, ja likumā nav noteikts cits termiņš). Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt likumprojektu vai anotāciju.
Otrkārt, lūdzam izslēgt komatu un vārdus ", attiecībā uz grozījumu 1. punktā minētiem nosacījumiem, stājas spēkā ar 2025. gada 1. janvāri". Ja nepieciešams paredzēt kādas likumprojektā ietvertas likuma vienības vēlāku spēkā stāšanos, nepieciešams veidot atsevišķu pārejas noteikumu (proti, šajā gadījumā - papildināt likuma pārejas noteikumus ar jaunu pārejas noteikumu punktu), kas paredz, kādā datumā stājas spēkā (vai no kāda datuma tiek piemērota) attiecīgā likuma vienība. Turklāt likumprojekta 2. pantā (sk. likuma 3.1 pantu pirmo un otro daļu) ir paredzēts ar likumprojekta 1. pantu saistīts regulējums, attiecīgi, šķiet, būtu salāgojama normu spēkā stāšanās (piemērošana). 
Papildus norādām, ka likuma pārejas noteikumos attiecīgi būtu nepieciešams arī paredzēt, līdz kādam datumam Ministru kabinets izdod likumprojekta 2. pantā ietvertā likuma 3.1 panta trešajā daļā paredzētos Ministru kabineta noteikumus, salāgojot likumā un Ministru kabineta noteikumos ietvertā un saistītā regulējuma vienlaicīgu piemērošanas sākumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekta 2. pantā paredzēts pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus, lūdzam aizpildīt anotācijas 4. sadaļu. Citastarp, vēršam uzmanību, ka anotācijā nepieciešams sniegt arī pamatojumu, kādēļ šādu pilnvarojumu Ministru kabinetam ir nepieciešams ietvert likumprojektā, kā arī aprakstīt jauno Ministru kabineta noteikumu saturisko ietvaru.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ņemot vērā likumprojektā ietvertās atsauces uz Regulas Nr. 2023/2831 vienībām, lūdzam aizpildīt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, norādot informāciju par attiecīgo regulas vienību ieviešanu likumprojekta vienībās.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt likumprojekta 1. pantu, jo no tā nav viennozīmīgi saprotams, kāds tieši grozījums tiek veikts likuma 3. panta 1. punktā ("Izteikt 1.punktu šādā redakcijā: "4) Ekonomikas ministrijai [..]").
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām likumprojekta 3. un 4. pantā svītrot vārdus "spēkā esošo" kā liekus un vārdu "de minimis regulējuma" vietā izmantot vārdus "normatīvajiem aktiem de minimis atbalsta jomā" v.tml. atbilstoši noteikumu Nr. 108 2.8. apakšnodaļai, tostarp 63. punktam. Papildus, ņemot vērā likumprojekta 4. pantā izteiktā likuma 11. panta trešo daļu, aicinām izmantot konsekventu pieeju un izvērtēt iespēju arī likumprojekta 3. pantā izteiktajā likuma 9. panta pirmajā daļā un likumprojekta 4. pantā izteiktajā likuma 11. panta 2.2 daļā atsaukties uz Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Regula 2023/2831).
Papildus norādām, ka pirmajā reizē, lietojot regulas nosaukumu, nepieciešams to atšifrēt un izveidot saīsinājumu atbilstoši noteikumu Nr. 108 43. un 44. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām precizēt likumprojekta 4. pantā izteiktā likuma trešo daļu, norādot uz "Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētajām nozarēm un darbībām", ņemot vērā, ka minētajā normā ir minēti ne tikai konkrēti nozaru ierobežojumi, bet arī darbību ierobežojumi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 6. sadaļā sniegt skaidrojumu, kādēļ sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu nav attiecināma, vai arī precizēt sadaļu, tostarp skaidrojot īstenoto sabiedrības līdzdalības procesu projekta izstrādē.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk