Atzinums

Projekta ID
24-TA-94
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
31.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
19.1. Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta pirmās daļas "a", "b", "c", "e" un "f" apakšpunktā noteiktajai nozarei un darbībai, ja aizdevumu piešķir saskaņā ar regulu Nr. 2023/2831;
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 neatbalstāma ir arī nozare, kas minēta Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1.panta 1.punkta d) apakšpunktā, lūdzam attiecīgi papildināt MKN 349 19.1.apakšpunktu, piem., iekļaujot tajā atsauci uz visu Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1.panta 1.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
32. Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp normas, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 2023/2831, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 vai Komisijas regulas Nr. 717/2014, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" visu atbilstoši šo noteikumu 6.2. apakšpunktam projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Iebildums
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesu judikatūrai atbilstošu pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu, lūdzam  noteikumu 32.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā: “Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" atbilstoši šo noteikumu 6.2.apakšunktam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā noteikts, ka: "Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013) ar 2023.gada 31.decembri izbeidz savu darbību", lūdzam šo informāciju precizēt, ņemot vērā, ka šobrīd spēkā esošais de minimis atbalsta regulējums - Komisijas regula Nr.1407/2013 - ir spēkā līdz 2023.gada 31.decembrim un kopā ar Komisijas regulas Nr.1407/2013 7.panta 4.punktā un 8.pantā noteikto - līdz 2024.gada 30.jūnijam. Tā kā ar MKN 349 grozījumiem ir paredzēts, ka no to spēkā stāšanās brīža de minimis atbalsts tiks piešķirts ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, lūdzam to skaidri atspoguļot anotācijas tekstā.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto, vai arī izvērtēt un anotācijā apliecināt, ka noteikumu projektā ietvertie grozījumi neietekmē apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
20. Ja saimnieciskās darbības veicējs, kuram aizdevumu piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, Komisijas regulu Nr. 1408/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014, vienlaikus darbojas gan vienā vai vairākās atbalstāmajās nozarēs, gan izslēgtajās nozarēs vai veic neatbalstāmas darbības saskaņā ar attiecīgo regulu, tad:
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2.punkts paredz pienākumu veikt nodalīšanu, kas nodrošina, ka darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šo regulu (t.i., nodalīšanas pienākums ir attiecināms uz darbībām neatbalstāmajās nozarēs, nevis uz neatbalstāmajām darbībām, kas ir ietvertas Komisijas regulu Nr. 2023/2831 1. panta 1.punkta e) un f) apakšpunktā), lūdzam dzēst MKN 349 20.punktā vārdus: "vai veic neatbalstāmas darbības". Ja uzņēmums veic darbības, kas ir noteiktas Komisijas regulu Nr. 2023/2831 1. panta 1.punkta e) un f) apakšpunktā), atbalstu nevar piešķirt.

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
21. Aizdevumu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, Komisijas regulu Nr. 1408/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014 nepiešķir grūtībās nonākušam saimnieciskās darbības veicējam, kuram ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums, kura saimnieciskā darbība ir izbeigta vai kurš atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.
Priekšlikums
Atsaucoties uz Finanšu ministrijas 2021.gada 6.aprīļa vēstuli Nr.7-4/18/1868 par Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunkta piemērošanu, (kas attiecināma arī uz Komisijas regulas Nr.2023/2831 4.panta 3.punkta a) apakšpunktā noteikto), lūdzam precizēt MKN Nr.349 21.punktu, izsakot to, piemēram, šādā redakcijā: “21. Aizdevumu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, Komisijas regulu Nr. 1408/2013 vai Komisijas regulu Nr717/2014 nepiešķir grūtībās nonākušam saimnieciskās darbības veicējam, kuram ir ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts maksātnespējas process, vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.

Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka atbilstoši iepriekš minētajam Tieslietu ministrijas skaidrojumam formulējums "pasludināts maksātnespējas process" aptver arī tādus maksātnespējas stāvokļa risinājumus kā bankrots, sanācija un mierizlīgums, līdz ar to aptver arī tos maksātnespējas procesus, kas pasludināti saskaņā ar likumu "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" un Maksātnespējas likumu, kas bija spēkā līdz 2010. gada 1. novembrim”. Tāpat lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka MKN 349 21.punktā ietvertā piebilde “vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma pieprasītu maksātnespējas procedūru” tiek pārbaudīta, balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
23. Ja atbalstu sniedz atbilstoši šo noteikumu 6.2. apakšpunktam, subsīdijas ekvivalentu saimnieciskās darbības veicējam sniegtajam atbalstam aprēķina, faktiski piemēroto procentu summu atskaitot no procentu summas, kas jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi, kā arī riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši sabiedrības "Altum" izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam (bāzes un risku likmes publicētas Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē).
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka subsīdijas ekvivalentu atbalsta pretendentam aprēķina, faktiski piemēroto procentu summu atskaitot no procentu summas, kas jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi, kura publicēta Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē (Eiropas Komisijas paziņojums “Par atsauces likmes un diskonta likmes noteikšanas metodes pārskatīšanu” (2008/C 14/02)), kā arī riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši sabiedrības Altum izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam, ierosinām MKN 349 papildināt ar 2.pielikumu, tajā iekļaujot piemērojamās riska procentu likmes atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojumam “Par atsauces likmes un diskonta likmes noteikšanas metodes pārskatīšanu” (2008/C 14/02). Skat., piem., Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumu Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē" pielikumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
25. Ja aizdevumu piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, Komisijas regulu Nr. 1408/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014, sabiedrība "Altum" de minimis atbalstu vienam vienotam uzņēmumam piešķir, nepārsniedzot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktā vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 3. panta 2. un 3. punktā noteikto de minimis atbalsta maksimālo apmēru. Lielo uzņēmumu gadījumā atbalsta saņēmējam jābūt situācijā, kas pielīdzināma vismaz "B–" kredītreitingam.
Priekšlikums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulā (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam ir noteikts, ka "trīs gadu laikposms šīs regulas vajadzībām būtu jāvērtē kā slīdošs periods. Attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados.". Lai no noteikumiem izrietētu skaidrs nosacījums par atbalsta piešķiršanas slieksni, lūdzam izvērtēt iespēju pārskatīt noteikumu 25.punkta redakciju, atspoguļojot katras de minimis atbalsta regulas robežvērtības aprēķināšanas periodu. Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 noteiktā de minimis atbalsta apjoma aprēķināšanas metode (skat. Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktu, kas paredz, ka piešķirtais de minimis atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī nedrīkst pārsniegt 300 000 EUR pēdējo trīs gadu periodā) atšķiras no Komisijas regulas Nr.1408/2013 un Komisijas regulas Nr.717/2014 (piešķirtais de minimis atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī nedrīkst pārsniegt minētajās regulās noteikto robežvērtību kārtējā un divu iepriekšējo trīs fiskālo gadu periodā). 



Piedāvātā redakcija
-