Atzinums

Projekta ID
21-TA-1169
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
12.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
7) emisijas robežvērtība - emitētās vielas daudzums – piesārņojošās vielas koncentrācija, kuru nedrīkst pārsniegt noteiktā laika periodā vai periodos un kuru nedrīkst pārsniegt iekārtas normālas darbības apstākļos;
Iebildums
Lūdzam precizēt - 1.panta 7.apakšpunktā minētās definīcijas "emisijas robežvērtība" atbilstību 5.apakšpunkta definīcijai "emisija". Šobrīd 7.apakšpunkta definīcijā emisijas robežvērtība ir attiecināta tikai uz daļu no tā, kas definēts kā emisija, respektīvi, vielu, kaut gan emisija ir plašāks jēdziens un aptver vēl citus faktorus, kurus nevar raksturot ar vielas koncentrāciju.
Saglabājot šādu redakciju, emisijas robežvērtība tiek noteikta tikai ķīmiskajam vielu piesārņojumam, bet tādiem faktoriem, kā vibrācija, siltums vai troksnis, kuru emisijas nevar izteikt kā vielas noplūdi, emisijas robežvērtības nevar vispār tikt noteiktas. Attiecībā uz troksni tas būtu pieļaujamais trokšņa līmenis pie tā rašanās avota, piemēram, ražošanas objekta teritorijā. To (troksnis u.c.) nevar attiecināt arī uz vides snieguma robežvērtībām (jo saskaņā ar 1. panta 21.apakšpunktā minēto definīciju "vides sniegums" - sniegums, kas saistīts ar patēriņa līmeņiem, resursefektivitāti attiecībā uz materiāliem, ūdeni un energoresursiem, materiālu un ūdens atkalizmantošanu un atkritumu rašanos).
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(2) Dienests privātpersonai sniedz informāciju par A kategorijas piesārņojošas darbības operatora atļaujas nosacījumu vai normatīvajos aktos noteikto vides aizsardzības prasību pārkāpumiem, kas ir saistīti ar vielām, kas rada piesārņojumu, un to emisijām vidē.  
Iebildums
A kategorijas piesārņojošās darbības operatora pārkāpums var radīt ietekmi uz cilvēka veselību tikai tad, ja tas ir saistīts ar vides piesārņojumu, tādēļ, lai novērstu nepamatotu ārstniecības personu noslodzi, cēloņsakarības izvērtēšana ir jāveic tikai tādos gadījumos, kad tam ir reāls pamats (vides piesārņojums), tādēļ Dienesta informācijā būtu jānorāda, vai operatora pārkāpuma gadījumā ir radies vides piesārņojums (vielu emisija vidē), vai nav. 
 
Piedāvātā redakcija
(2) Dienests privātpersonai sniedz informāciju par A kategorijas piesārņojošas darbības operatora atļaujas nosacījumu vai normatīvajos aktos noteikto vides aizsardzības prasību pārkāpumiem, kas saistīti ar piesārņojošo vielu emisijām vidē, kuru rezultātā radies vides piesārņojums.  
3.
Likumprojekts
(3) Ja ir saņemta šā panta otrajā daļā minētā informācija, privātpersonai ir tiesības sešu mēnešu laikā vērsties valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk - kompetentā institūcija), ar pieprasījumu izvērtēt privātpersonas veselībai nodarītā kaitējuma iespējamo cēloņsakarību ar A kategorijas piesārņojošas darbības operatora pārkāpumu.
Iebildums
Ņemot vērā to, ka Veselības ministrija uztur iebildumu par to, ka sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" nepieņems gala administratīvo aktu par kompensācijas apmēru, bet izvērtēs privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu, iebilstam tās noteikšanai par kompetento institūciju.
Piedāvātā redakcija
(3) Ja ir saņemta šā panta otrajā daļā minētā informācija, privātpersonai ir tiesības sešu mēnešu laikā vērsties valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk - PSKUS), ar pieprasījumu izvērtēt privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu.
4.
Likumprojekts
(4) Kompetentā institūcija pieņem lēmumu par veselībai nodarīto kaitējumu un tā smaguma pakāpi, ja konstatēta cēloņsakarība starp privātpersonai nodarīto kaitējumu veselībai un A kategorijas piesārņojošas darbības operatora pārkāpumiem. Lēmumā norāda kaitējuma smagumu un kompensācijas apmēru atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem. Ja cēloņsakarība netiek konstatēta, kompetentā institūcija pieņem lēmumu par atteikumu izdod lēmumu norādot, ka nav konstatēta cēloņsakarība starp operatora pārkāpumu un personas veselībai nodarīto kaitējumu.
Iebildums
Veselības ministrija uztur iepriekš izteikto iebildumu, t.sk., ka PSKUS neizdos gala administratīvo aktu par kompensācijas apjomu, jo tā nav veselības aprūpes iestādes funkcija. Nevaram atbalstīt veselības nozarei neatbilstošu funkciju uzņemšanos, kā to paredz piedāvātā likuprojekta redakcija - t.i., pieņemt galalēmumu par kompensācijām, kas izmaksājamas par citas nozares atbildībā esošo normatīvo aktu pārkāpumiem. Piemēram, veselības nozare risina kompensācijas jautājumus savā nozarē - par ārstniecības personu nodarīto kaitējumu pacientu veselībai/dzīvībai, par Covid-19 vakcīnas blakusparādību izraisīto smagu vai vidēji smagu kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai.
PSKUS izdos atzinumu par veselībai nodarīto kaitējumu, norādot cēloņsakarību starp privātpersonai nodarīto kaitējumu veselībai un A kategorijas piesārņojošas darbības operatora pārkāpumiem.
 
Piedāvātā redakcija
PSKUS izdod atzinumu par veselībai nodarīto kaitējumu, norādot cēloņsakarību starp privātpersonai nodarīto kaitējumu veselībai un A kategorijas piesārņojošas darbības operatora pārkāpumiem.
5.
Likumprojekts
(5) Kompetentās institūcijas sniegtā pakalpojuma izmaksas sedz privātpersona saskaņā ar kompetentās institūcijas maksas pakalpojumu cenrādi.
Iebildums
Ņemot vērā to, ka Veselības ministrija uztur iebildumu par to, ka PSKUS neizdos gala administratīvo aktu par kompensācijas apjomu, iebilstam, ka tā tiek noteikta kā kompetentā institūcija.
Piedāvātā redakcija
PSKUS sniegtā pakalpojuma izmaksas sedz privātpersona saskaņā ar PSKUS maksas pakalpojuma cenrādi.
6.
Likumprojekts
(6) Kompetentās institūcijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.
Iebildums
Ņemot vērā to, ka PSKUS  izdos atzinumu par privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu, kas nav gala administratīvais akts par kompensācijas apjomu, tas nepakļaujas pārsūdzībai Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. 
Piedāvātā redakcija
Izslēgt 38.panta sesto daļu.
7.
Likumprojekts
2) kārtību, kādā izvērtē cēloņsakarību starp A kategorijas piesārņojošo darbību pārkāpumu un privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu;
Iebildums
Ņemot vērā to, ka PSKUS izsniegs atzinumu par veselībai nodarīto kaitējumu, nepieciešams pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā izvērtē privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu.
Piedāvātā redakcija
2) kārtību, kādā izvērtē privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu.
8.
Likumprojekts
3) privātpersonas veselībai nodarītā kaitējuma smaguma kritērijus, to pamatojošo informāciju, kompensācijas apmēru par privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu atbilstoši veselībai nodarītā kaitējuma smagumam.
Iebildums
Ņemot vērā to, ka Veselības ministrija izsaka iebildumu par to, ka PSKUS ir kompetentā iestāde, kura pieņem gala lēmumu par kompensācijas apmēru, nav nepieciešams pilnvarojums MK noteikt šajā punktā minēto kārtību.
Piedāvātā redakcija
Izslēgt 38.panta septītās daļas 3.punktu.
9.
Likumprojekts
(8) Privātpersonai ir tiesības 24 mēnešu laikā no kompetentās institūcijas lēmuma pieņemšanas dienas pieprasīt kompensāciju no A kategorijas piesārņojošas darbības operatora. 
Iebildums
PSKUS neizdos gala administratīvo aktu par kompensācijas apjomu, bet izdos atznumu par privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu. Ņemot vērā to, ka Veselības ministrija iebilst, ka PSKUS ir kompetentā iestāde, kā arī neredzam citu veselības nozares institūciju, kura varētu pieņemt minēto gala lēmumu, Veselības ministrija izsaka priekšlikumu, paredzēt, ka privātpersona, saņemot PSKUS atzinumu par veselībai nodarīto kaitējumu, kurā konstatēta cēloņsakarība starp privātpersonai nodarīto kaitējumu veselībai un A kategorijas piesārņojošas darbības operatora pārkāpumiem, ar kompensācijas prasību vēršas pie operatora. Ja operators atsaka izmaksāt kompensāciju, persona vēršas tiesā.
Piedāvātā redakcija
Privātpersonai ir tiesības 24 mēnešu laikā no šī panta ceturtajā daļā minētā atzinuma, kurā konstatēta cēloņsakarība starp privātpersonai nodarīto kaitējumu veselībai un A kategorijas piesārņojošas darbības operatora pārkāpumu, saņemšanas pieprasīt kompensāciju no A kategorijas piesārņojošas darbības operatora.
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši par likumprojektu izteiktajiem iebildumiem, lūdzam attiecīgi precizēt anotāciju:
1. par 38.pantu Kompensācija par veselībai nodarīto kaitējumu:
a) 6.rindkopu izteikt šādā redakcijā: "Saņemot Dienesta sniegto informāciju, kurā norādīts, kādus nosacījumus vai normatīvajos aktos noteiktās vides aizsardzības prasības, kuru rezultātā radies vides piesārņojums ar piesārņojošo vielu emisijām vidē, A kategorijas piesārņojošas darbības operators ir pārkāpis, ka pārkāpums ir konstatēts, norādīts laiks, kad pārkāpums noticis, kur (gaisā, ūdenī, zemē), ir radies piesārņojums un norādīts, kādas piesārņojošo vielu emisijas vidē notikušas, minot konkrētas piesārņojošās vielas un to daudzumus, privātpersona sešu mēnešu laikā iesniedz valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk - PSKUS), Dienesta sniegto informāciju par konstatēto pārkāpumu."
b) dzēst 7.rindkopu, jo informācija par to, ko nosaka A kategorijas piesārņojošās darbības atļaujas nosacījumi vai vides aizsardzības normatīvajos aktos noteiktās  prasības, var būt ļoti plaša, kas nav nepieciešama privātpersonai. Šādu informāciju Dienests var iesniegt PSKUS, ja tas būs nepieciešams cēloņsakarības izvērtēšanai. MK noteikumos tiktu noteikts gan Dienesta sniedzamā informācija privātpersonai, gan PSKUS.
c) izslēgt 8.rindkopu, jo Veselības ministrija iebilst, ka PSKUS cēloņsakarības izvērtēšanai nepieciešamo informāciju pieprasa no operatora. Jāņem vērā, ka ārstiem nav tādu instrumentu, lai no operatora saņemtu objektīvu informāciju. Veselības ministrijas viedoklis ir tāds, ka, ja Dienests uzrauga piesārņojošās darbības operatorus, Dienesta rīcībā jābūt informācijai par to radīto piesārņojumu un Dienestam jāsadarbojas un jāatbalsta PSKUSa speciālisti cēloņsakarību noteikšanā.
d) izslēgt 9., 10. un 11.rindkopu, jo tās atkārtojas
e) ņemot vērā to, ka PSKUS nebūs kompetentā iestāde, kas izdod gala lēmumu par kompensācijas apmēru, izteikt 12.rindkopu šādā redakcijā: "PSKUS izvērtē privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu, atzinumā norādot, vai pastāv cēloņsakarība starp privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu un A kategorijas piesārņojošas darbības operatora pārkāpumu." 
f) 13.rindkopā vārdus "kompetentā institūcija" aizstāt ar vārdiem "PSKUS".
g) 14.rindkopu precizēt atbilstoši likumprojekta redakcijai, ņemot vērā VM iebildumu, t.i., ka PSKUS neizdos gala administratīvo aktu par kompensācijas apjomu, bet izdos atzinumu par privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu. Ņemot vērā to, ka Veselības ministrija iebilst, ka PSKUS ir kompetentā iestāde, kā arī neredzam citu veselības nozares institūciju, kura varētu pieņemt minēto gala lēmumu, Veselības ministrija izsaka priekšlikumu, paredzēt, ka privātpersona, saņemot PSKUS atzinumu par veselībai nodarīto kaitējumu, kurā konstatēta cēloņsakarība starp privātpersonai nodarīto kaitējumu veselībai un A kategorijas piesārņojošas darbības operatora pārkāpumiem, ar kompensācijas prasību (par veselībai nodarītajiem zaudējumiem (arī morālo kaitējumu), medicīniskajiem izdevumiem) vēršas pie operatora. Ja operators atsaka izmaksāt kompensāciju, persona vēršas tiesā.
h) ņemot vērā VM iebildumu,19.rindkopu precizēt atbilstoši likumprojekta redakcijai un izteikt to šādā redakcijā: "Likumprojekta pantā iekļauts deleģējums Ministru kabinetam noteikt Dienesta sniedzamo informācijas saturu par A kategorijas piesārņojošas darbības operatoru, un to pamatojošo informāciju, kā arī termiņu, kādā Dienests sniedz pieprasīto informāciju privātpersonai.
Ministru kabinets noteikts, kārtību, kādā PSKUS izvērtēs privātpersonas veselībai nodarīto  kaitējumu, nosakot cēloņsakarību starp pārkāpumiem A kategorijas piesārņojošo darbību veikšanā un personas veselībai nodarīto kaitējumu, tajā skaitā nosakot, kādu informāciju Dienests sniedz PSKUS." 
2. par anotācijas 4.1.17. punktu:
a) 4.1.17.punkta nosaukumu izteikt šādā redakcijā: "Ministru kabineta noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā izvērtē privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu."
b) Pamatojumu un aprakstu izteikt šādā redakcijā: "Deleģējums Ministru kabineta noteikumu projekta izstrādei izriet no Likumprojekta 38. panta sestās daļas 2. punkta, kas  paredz, ka Ministru kabinets noteiks kārtību, kādā izvērtē privātpersonas veselībai nodarīto kaitējumu, nosakot cēloņsakarību starp pārkāpumiem A kategorijas piesārņojošo darbību veikšanā un personas veselībai nodarīto kaitējumu, tajā skaitā tiks noteikts, kādu informāciju Dienests sniedz PSKUS nepieciešamā izvērtējuma veikšanai." Ņemot vērā, ka Veselības ministrija lūdz dzēst likumprojekta 38.panta sesto daļu, attiecīgi mainās panta daļu numerācija.


 
Piedāvātā redakcija
-