Atzinums

Projekta ID
23-TA-1022
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
05.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Datu valsts inspekcija (turpmāk - Inspekcija) norāda, ka saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta b) apakšpunktā noteikto nolūka ierobežojuma principu, personas dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavienojamā veidā. Savukārt atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā noteiktajam datu minimizēšanas principam, personas dati ir adekvāti, atbildīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Inspekcijas skatījumā no noteikumu projekta un tā anotācijā ietvertā skaidrojuma nav viennozīmīgi saprotams, kāpēc sabiedrībai (privātpersonām) ir nepieciešams saņemt informāciju par padomes sēdes gaitu un tajā pieņemtajiem lēmumiem noteikumu projektā norādītajā veidā un apjomā. Kāpēc norādīto nolūku nav iespējams sasniegt apstrādājot personas datus mazākā apjomā, piemēram, nodrošinot padomes sēdes protokola ievaddaļas un nolemjošās daļas publicēšanu vienlaikus nodrošinot minētās informācijas klausīšanās funkciju.
Ņemot vērā minēto un Inspekcijas iebildumu par anotācijas 8.1.13. apakšpunktā ietverto skaidrojumu personas datu apstrādei, lūdzam izvērtēt un pārskatīt noteikumu projekta 20. punktā ietverto regulējumu par plānoto personas datu apstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Inspekcija vērš uzmanību, ka Datu regulas 21. punktā ir ietverts regulējums par personas tiesībām jebkurā laikā iebilst pret savu personas datu apstrādi, kā arī nosacījumi pārzinim attiecībā uz turpmāku personas datu apstrādi. Savukārt ierobežojumi tiesībām iebilst un prasības šāda ierobežojuma noteikšanai ir noteikti Datu regulas 23. pantā. Ņemot vērā minēto, ierosinām pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 21. punkta redakciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Inspekcija vērš uzmanību, ka noteikumu projekta 20. punktā ministrijai noteikts pienākums, nodrošinot attālinātas padomes sēdes, veikt personas datu apstrādi video un audio ieraksta veidā, kā arī nodrošināt ierakstu publikāciju ministrijas tīmekļa vietnē. Šādas personas datu apstrādes tiesiskais pamats pirmšķietami atbilst  Datu regulas 6. panta 1. punkta c) apakšpunktam - apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu. 
Vienlaikus Datu regulas 6. panta 3. punktā noteikts, ka  Regulas 6. panta  1. punkta c) apakšpunktā minēto apstrādes pamatu, nolūku, kā arī konkrētus apstrādes nosacījumus, nosaka ar Eiropas Savienības tiesību aktiem vai dalībvalsts tiesību aktiem, kas piemērojami pārzinim. Tāpat neatsverama datu apstrādes prasība ir Datu regulas 5. pantā noteikto datu apstrādes pamatprincipu ievērošana, tai skaitā Datu regulas 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā noteiktā godprātības un pārredzamības principa un e) apakšpunktā noteiktā glabāšanas ierobežojuma principa, ievērošana. Ņemot vērā minēto, lūdzam noteikumu projektā noteikt plānotās personas datu datu apstrādes glabāšanas termiņu, kā arī anotācijas 8.1.13. apakšpunktā norādīt glabāšanas termiņa pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Inspekcija vērš uzmanību, ka Datu regulas 6. panta 1. punktā ir noteikts, ka personas datu apstrāde ir likumīga tikai tādā apmērā un tikai tad, ja ir piemērojams vismaz viens no šajā normā norādītajiem tiesiskajiem pamatojumiem. Ņemot vērā minēto un to, ka noteikumu projekts paredz personas datu apstrādi, lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu ar informāciju par plānotās apstrādes tiesisko pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Inspekcija vērš uzmanību, ka saskaņā ar noteikumu projekta  2. punktu padomes lēmumiem ir ieteikuma raksturs. Proti, padomes lēmumi neatbilst administratīvā akta pazīmēm un nerada juridisku slodzi vai pienākumu privātpersonām vai iestādēm. Tādējādi, Inspekcijas skatījumā padomes sēdes videoieraksts ar audioierakstu nevar kalpot kā pierādījums privātpersonai, vēršoties iestādē ar iesniegumu par zaudējumu atlīdzināšanu, jo padome nav administratīvā akta vai faktiskās rīcības veicēja un neizdod juridiski saistošus lēmumus. Tāpat nav saprotama padomes lēmumu ietekme uz privātpersonas Satversmes 91. pantā noteiktās diskriminācijas aizlieguma tiesības īstenošanu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt vai dzēst anotācijas 8.1.13. apakšpunkta otrajā un ceturtajā rindkopā ietverto skaidrojumu.



 
Piedāvātā redakcija
-