Projekta ID
24-TA-1425Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta anotācijas 1.3. apakšsadaļā izvērstāk skaidrot likumprojekta 6. pantā izteiktā Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma (turpmāk - likums) 6. panta pirmās daļas 12. punkta nepieciešamību un būtību, tostarp, vai un kādēļ tiek mainīta (sašaurināta vai paplašināta) Latvijas Jūras administrācijas kompetence pēc būtības.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam likumprojekta anotācijā iekļaut likumprojekta 10. pantā paredzētā pārkāpuma satura skaidrojumu atbilstoši Tieslietu ministrijas 2024. gada 13. augusta atzinumā minētajam, kā arī norādīt no likuma izrietošās korespondējošās tiesību normas, par kuru neievērošanu būs paredzēta administratīvā atbildība. Tieslietu ministrijas ieskatā ir nepieciešama izvērstāka anotācijas papildināšana, jo 10. pants piedāvātajā redakcijā pēc būtības paredz atbildību par jaunu administratīvo pārkāpumu, t.i. atpūtas kuģa vadīšanu, ja ir spēkā atpūtas kuģa vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums. Līdz ar to tiek noteikts jauns administratīvās atbildības pamats, nevis tiek paplašināts jau esošās administratīvās atbildības tvērums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojekta anotācijas 4. sadaļu attiecībā uz saistītajiem tiesību aktu projektiem, kurus būs nepieciešams izstrādāt, ņemot vērā likumprojektā ietverto regulējumu. Atkārtoti norādām, ka vismaz no likumprojektā paredzētā grozījuma likuma 35. panta otrajā daļā izriet, ka būs nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 15. maija noteikumos Nr. 339 "Noteikumi par ostu formalitātēm", kas citastarp izdoti uz likuma 35. panta otrajā daļā ietvertā pilnvarojuma pamata, jo tiek grozīts minētais pilnvarojums Ministru kabinetam.
Papildus aicinām atbilstoši izziņas 15. punkta iebildumā minētajiem apsvērumiem izvērtēt, vai likuma 35. panta otrajā daļā ietverts pietiekams pilnvarojums, lai, ņemot vērā likumprojekta 7. pantā ietvertos grozījumus, Ministru kabineta noteikumos regulētu iecerētos jautājumus, un sniegt skaidrojumu vai, ja nepieciešams, precizēt likumprojektu.
Visbeidzot, aicinām informāciju, kas ietverta likumprojekta anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā ("2025. gada 15. septembrī jāstājas spēkā grozījumiem Ministru kabineta 2012. gada 15. maija noteikumos Nr. 339 "Noteikumi par ostu formalitātēm" un Ministru kabineta 2020. gada 11. februāra noteikumos Nr. 92 "Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas noteikumi", lai nodrošinātu no regulas Nr. 2019/1239 normām izrietošo un nepieciešamo saistību īstenošanu un tieši piemērojamo saistību pārklāšanās novēršanu (atbildīgā institūcija – Satiksmes ministrija).") ietvert anotācijas 4.1. apakšsadaļā. Kā arī aicinām skaidrot, kādēļ paredzēts, ka grozījumiem jāstājas spēkā 2025. gada 15. septembrī.
Papildus aicinām atbilstoši izziņas 15. punkta iebildumā minētajiem apsvērumiem izvērtēt, vai likuma 35. panta otrajā daļā ietverts pietiekams pilnvarojums, lai, ņemot vērā likumprojekta 7. pantā ietvertos grozījumus, Ministru kabineta noteikumos regulētu iecerētos jautājumus, un sniegt skaidrojumu vai, ja nepieciešams, precizēt likumprojektu.
Visbeidzot, aicinām informāciju, kas ietverta likumprojekta anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā ("2025. gada 15. septembrī jāstājas spēkā grozījumiem Ministru kabineta 2012. gada 15. maija noteikumos Nr. 339 "Noteikumi par ostu formalitātēm" un Ministru kabineta 2020. gada 11. februāra noteikumos Nr. 92 "Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas noteikumi", lai nodrošinātu no regulas Nr. 2019/1239 normām izrietošo un nepieciešamo saistību īstenošanu un tieši piemērojamo saistību pārklāšanās novēršanu (atbildīgā institūcija – Satiksmes ministrija).") ietvert anotācijas 4.1. apakšsadaļā. Kā arī aicinām skaidrot, kādēļ paredzēts, ka grozījumiem jāstājas spēkā 2025. gada 15. septembrī.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Padomes 1998. gada 18. jūnija direktīvas 98/41/EK par to personu reģistrāciju, kas atrodas uz pasažieru kuģiem, kuri kursē uz Kopienas dalībvalstu ostām vai no tām (turpmāk - Direktīva 98/41/EK) 5. panta 1. punkts paredz: "Ja pasažieru kuģis izbrauc no kādas dalībvalsts ostas, lai dotos reisā, kurā nobrauktais attālums no izbraukšanas vietas līdz nākamajai ienākšanas ostai ir lielāks nekā 20 jūdzes, reģistrē šādu informāciju [..]." Saistībā ar minēto lūdzam anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā vai anotācijas 1.3. apakšsadaļā skaidrot, vai un kā minētais ir pilnībā pārņemts likumprojekta 7. pantā izteiktajā likuma 35. panta pirmajā daļā. Papildus saistībā ar likumprojektā ietverto regulējumu lūdzam skaidrot arī, vai (arī - kādā veidā) izmantota dalībvalsts rīcības brīvība, kas paredzēta Direktīvā 98/41/EK (piemēram, 9. panta 1. un 2. punktā), kā arī skaidrot rīcības brīvības izmantošanas vai neizmantošanas apsvērumus.
Aicinām arī izvērtēt, vai Direktīvas 98/41/EK 10. panta 1. punkts nav pārņemts arī likumprojekta 7. pantā (likuma 35. panta otrajā daļā), un attiecīgi precizēt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto.
Papildus atkārtoti lūdzam anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā norādīt informāciju par Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija regulā (ES) Nr. 2019/1239, ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ Direktīvu 2010/65/ES prasību ieviešanu likumprojekta 8. pantā izteiktā likuma 41.1 panta pirmajā daļā. Alternatīvi lūdzam skaidrot, kādēļ tabulā attiecīgā informācija nav norādāma. Vēršam uzmanību, ka pašreiz attiecīgs skaidrojums nav ietverts ne izziņā, ne anotācijā.
Aicinām arī izvērtēt, vai Direktīvas 98/41/EK 10. panta 1. punkts nav pārņemts arī likumprojekta 7. pantā (likuma 35. panta otrajā daļā), un attiecīgi precizēt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto.
Papildus atkārtoti lūdzam anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā norādīt informāciju par Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija regulā (ES) Nr. 2019/1239, ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ Direktīvu 2010/65/ES prasību ieviešanu likumprojekta 8. pantā izteiktā likuma 41.1 panta pirmajā daļā. Alternatīvi lūdzam skaidrot, kādēļ tabulā attiecīgā informācija nav norādāma. Vēršam uzmanību, ka pašreiz attiecīgs skaidrojums nav ietverts ne izziņā, ne anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Līdzīgi kā likumprojekta 12. pantā ietvertajā likuma pārejas noteikumu 45. punktā, aicinām saturiski aprakstīt arī pārejas noteikumu 44. punktā minēto grozījumu likuma 41.1 pantā (proti, raksturot, par kādiem tieši grozījumiem ir runa). Atgādinām, ka, kaut arī līdz šim likuma 41.1 un 41.2 pantā nav veikti grozījumi, nākotnē iespējami arī citi grozījumi minētajos likuma pantos un pārejas noteikumi saistībā ar tiem.
Papildus aicinām izvērtēt, vai tiešām pārejas noteikumu domāts attiecināt uz visiem likumprojekta 8. pantā ietvertajiem likuma 41.1 panta grozījumiem (proti, gan panta nosaukuma un pirmās daļas izteikšanu jaunā redakcijā, gan arī otrās daļas izslēgšanu). Aicinām pēc iespējas precīzāk norādīt, uz kuriem grozījumiem pārejas noteikums (gan 44., gan 45. pārejas noteikums) attiecas.
Papildus aicinām izvērtēt, vai tiešām pārejas noteikumu domāts attiecināt uz visiem likumprojekta 8. pantā ietvertajiem likuma 41.1 panta grozījumiem (proti, gan panta nosaukuma un pirmās daļas izteikšanu jaunā redakcijā, gan arī otrās daļas izslēgšanu). Aicinām pēc iespējas precīzāk norādīt, uz kuriem grozījumiem pārejas noteikums (gan 44., gan 45. pārejas noteikums) attiecas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt anotācijas 5.1. apakšsadaļu, novietojot Eiropas Savienības tiesību aktu aprakstus tiem atbilstošajās vietās.
Piedāvātā redakcija
-
