Atzinums

Projekta ID
22-TA-1353
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 16.5.apakšpunktā svītrot atsauci uz tūrisma veicināšanas pasākumiem, pamatojoties Kohēzijas Politikas programmas 2021.-2027.gadam 100.paragrāfu, kas inovācijas un uzņēmējdarbības motivācijas atbalsta sadaļā neparedz atsevišķi izdalītas nozares, t.sk. tūrismu. Motivāciju pasākuma mērķis ir motivēt uzsākt uzņēmējdarbību un motivēt pievērsties inovatīvu risinājumu izstrādei un lietošanai, tādējādi sekmējot inovatīvo uzņēmumu īpatsvaru ekonomikā. Atbalsts inovācijas un uzņēmējdarbības motivācijas atbalsta sadaļā tiek fokusēts uz uzņēmējdarbības uzsācējiem, jaunuzņēmumiem, MVU it īpaši RIS3 specializācijas jomās. Savukārt tūrisma produktu attīstībai plānota pasākuma 1.2.3.6. "Tūrisma produktu attīstības programma" pirmās un otrās kārtas īstenošana.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 16.3.apakšpunktā svītrot vārdus "izveide un", pamatojoties uz to, ka biznesa inkubatoru tīkls jau ir izveidots 2014.-2020.gada plānošanas periodā un šajā plānošanas periodā paredzēta tā uzturēšanas turpināšana atsaucoties uz anotācijā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas sniegto skaidrojumu, kas ietverts izziņas 95.punktā, ka noteikumu projekta 16.13.apakšpunktā iekļautās izmaksas ir vērstas uz Finansējuma saņēmēju, nevis gala labuma guvēju un attiecīgi netiek uzskaitītas kā de minimis atbalsts, aicinām papildināt anotācijā sniegto skaidrojumu, ka noteikumu projekta 16.13.apakšpunktā noteiktās atbalstāmās darbības ir LIAA darbības, lai veiktu funkciju īstenot pasākumus saskaņā ar valsts atbalsta programmām un nodrošināt Eiropas Savienības fondu un citu ārvalstu finanšu instrumentu līdzfinansēto aktivitāšu administrēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt vai minētā 18.punkta izmaksas nebūtu jāpapildina ar finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas izmaksām nepieciešamo darba vietu aprīkojumu, licencēm, datorprogrammām un citām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā izziņā sniegto skaidrojumu, lūdzam MK noteikumu projektā, kā arī anotācijā norādīt, ka ārvalstu komandējuma izmaksas sedzamas tikai projekta īstenošanas personālam un projektu vadītājam (saskaņā ar Vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanas Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 62.atsauci).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijas aprakstu papildināt, skaidri norādot, kāda ir ārējo ekspertu plānotā funkcija, ņemot vērā, ka 18.1. un 18.2. apakšpunktā minētā personāla izmaksas tiks segtas, piemērojot vienoto personāla atlīdzības likmi, kā arī ņemot vērā, ka šī ir pozīcija, kurai ir noteikts ierobežojums atbilstoši MK noteikumu 17.punktam, savukārt ekspertu izmaksas ir minētas pie vairākām attiecināmām izmaksām, piemēram, 23.8.apakšpunktā. Līdz ar to, lai neradītu dubultā finansējuma un secīgi neatbilstoši veikto izdevumu riskus, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, lai izmaksas būtu skaidri nodalāmas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 55.panta 1.punktam nav jāveic aprēķins piemērojamās vienotās likmes noteikšanai ar nosacījumu, ka darbības tiešās izmaksas neietver publiskus būvdarbu līgumus vai piegādes vai pakalpojumu līgumus, kuru vērtība pārsniedz MK 2017.gada 28.februāra noteikumos Nr.105 noteiktās robežvērtības, lūdzam skaidrot, vai plānotās iepirkumu izmaksas neietver publiskus piegādes vai pakalpojumu līgumus, kuru vērtība pārsniedz MK 2017.gada 28.februāra noteikumos Nr.105 noteiktās robežvērtības.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka likmes apmērs saskaņojams ar vadošo iestādi un likmes apmēra pamatojums norādāms anotācijā. Papildus norādām, ka likmes apmēram ir jābūt skaidri noteiktam, līdz ar to lūdzam dzēst vārdu "līdz" un norādīt procentu apmēru, kas saskaņots ar vadošo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš sniegto iebildumu un lūdzam anotācijā sniegt skaidru aprakstu par izmaksu un funkciju nepārklāšanos personālam, kura atlīdzības izmaksas tiks attiecinātas no vienotās personāla atlīdzības likmes un pārējām izmaksām (t.sk. ārējiem ekspertiem, kas minēti 18.6. apakšpunktā, Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību konsultāciju nodrošināšanas pakalpojumiem, konsultantiem, kam paredzēta samaksa 21.4. apakšpunktā, ekspertiem, kas minēti 23.8.apakšpunktā u.c., kas minēti pie citām atbalstāmajām darbībām).


Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā izziņā sniegto skaidrojumu, ka Latvijas ārējās ekonomiskās pārstāvniecības sniegs pakalpojumu, atkārtoti norādām, ka nav atbalstāmi papildus segt 21.2. apakšpunktā noteiktās izmaksas, kas pēc būtības un atbilstoši VI vadlīnijās Nr. 1.1. noteiktajam ir projekta vadības un īstenošanas personāla netiešās izmaksas, jo paredzētas iestādes ikdienas darbības nodrošināšanai (izņemot reprezentācijas materiālus).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam skaidrot, kādas tieši konsultācijas paredzētas un vai nav funkciju pārklāšanās ar projekta vadības un īstenošanas personālu
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam skaidrot, vai nepastāv izmaksu un funkciju dublēšanās ar projekta vadības un īstenošanas personālu. Norādām, ka izziņā sniegtais skaidrojums par to, ka pakalpojums tiks iepirkts kā ārpakalpojums neizslēdz funkciju dublēšanos.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai minētās komandējuma izmaksas finansējuma saņēmējam nepārklājas ar 18.3. apakšpunktā minētajām komandējuma izmaksām projekta vadības un īstenošanas personālam un vai uz šīm nav attiecināms ierobežojums 20 % apmērā no kopējām izmaksām. Papildus lūdzam skaidrot, kā šīs komandējumu izmaksas tiks nodalītas, lai neradītu neatbilstoši veikto izdevumu risku.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 45.14.apakšpunktā un turpmāk visā noteikumu projektā svītrot atsauces uz sporta un kultūras pasākumu organizēšanu Latvijā, pamatojoties uz to, ka atbalsts sporta un kultūras pasākumu organizēšanai nav paredzēts Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam, tās 1.2.3. SAM ietvaros. Tāpat sporta un kultūras pasākumu organizēšana neatbilst nevienai no RIS3 jomām. Sākotnējā noteikumu projekta versijā (šobrīd 47.punkts) tika noteikts, ka šo noteikumu 45.14. apakšpunktā minētais atbalsts starptautisko izstāžu organizēšanai tiek nodrošināts konkursa kārtā katru gadu, paredzot atbalstu 5 starptautiskām izstādēm Latvijā pa vienai katrā no RIS 3 jomām (zināšanu ietilpīga bioekonomika; biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija; fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas; viedā enerģētika un mobilitāte; informācijas un komunikācijas tehnoloģijas) (atbilst programmai 21-27).
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 48.punktā svītrot atsauces uz sporta un kultūra pasākumu organizēšanu Latvijā (skat. iebildumu pie noteikumu projekta 45.14.apakšpunkta).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 50.punkta apakšpunktos svītrot atsauces uz sporta un kultūras pasākumiem (skat.iebildumu pie noteikumu projekta 45.14.apakšpunkta).
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam ņemt vērā, ka metodika nosaka finansēšanas veidu, nevis attiecināmības periodu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 56.punktā tiek norādīts, ka “Finansējuma saņēmējs izstrādā kārtības par gala labuma guvēju atlasi, nosacījumiem (t.sk., pieejamo atbalsta apjomu) atbalsta piešķiršanu un tā uzskaiti par šo noteikumu IV, V un VI nodaļās minētajiem nosacījumiem”, vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta IV, V un VI nodaļās nav ietverti de minimis regulas nosacījumi, bet tie ir ietverti noteikumu projekta VIII nodaļā. Savukārt anotācijā ir sniegts skaidrojums, ka “Ņemot vērā iepriekš minēto, pirms internetveikalu vai tīmekļvietņu izveides izmaksu iekļaušanas projekta attiecināmajās izmaksās, finansējuma saņēmējs (atbalsta sniedzējs) nodrošinās šo izmaksu atbilstības vērtēšanu de minimis regulas nosacījumiem katra atsevišķa projekta līmenī. Šo izmaksu atbilstības vērtēšanas kārtība un nosacījumi tiks iekļauti finansējuma saņēmēja (atbalsta sniedzēja) izstrādātajā kārtībā, kādā izvēlas, piešķir un uzskaita atbalstu pasākuma mērķa grupai.”. Ievērojot minēto, saredzam pretrunu noteikumu projekta 56.punkta redakcijai ar anotācijā sniegto informāciju.

Kā arī secinām, ka nav ņemts vērā Finanšu ministrijas izteiktais iebildums, kas ietverts izziņas 165. punktā par to, ka no MK noteikumiem jābūt skaidrībai, kuros gadījumos tiek piemērots de minimis regulējums un gadījumā, ja tiek paredzēts, ka metodikā vēl tiktu vērtēts, vai atbalsts kvalificējams kā komercdarbības atbalsts vai nē, šādai pieejai jābūt iekļautai MK noteikumos, lai atbalsta pretendentam būtu skaidrs, vai tam tiks piemēroti komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi, kas iekļauti šajos noteikumos (no noteikumu projekta iepriekšējās redakcijas izrietēja, ka LIAA kārtībā tiks ietverti papildus nosacījumi tiem, kas uzskaitīti šajos MK noteikumos, skat. piemēram, 72.punkta teikuma daļu “kā arī ņemot vērā 56. punktā norādītajām kārtībām (metodikām) šādi”). Piemēram, no šī brīža noteikumu projekta 74.punkta redakcijas izriet, ka visi gala labuma guvēji, piesakoties atbalstam 64.punktā noteiktā kārtībā, iesniedz de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavoto veidlapu, savukārt no noteikumu projekta 72.punkta izriet, ka atsevišķām gala labuma guvēju atbalstāmajām darbībām atbalsts netiks sniegts kā de minimis atbalsts, līdz ar to de minimis veidlapas iesniegšana šādā gadījumā būtu lieka. Skaidrojam, ka no komercdarbības atbalsta kontroles viedokļa nav iebildumu, ka finansējuma saņēmēja (atbalsta sniedzēja) izstrādātajā kārtībā tiek iekļauta paskaidrojoša informācija, kā tas vērtēs gala labuma guvēja atbilstību MK noteikumos ietvertajām prasībām, tomēr nav atbalstāms, ka kārtībā/metodikā tiek ietverti papildus nosacījumi, kas neparādās MK noteikumos, vai papildus izvērtēšana un de minimis regulējums varētu netikt piemērots visiem, kā tas izriet no MK noteikumiem. No MK noteikumu satura atbalsta pretendentam būtu jābūt skaidram, kādos gadījumos atbalsta sniedzējs piemēros tam de minimis atbalsta regulējumu un kādos nē. Attiecīgi noteikumos būtu jāparedz, ka gadījumos, ja LIAA plāno vēl vērtēt gala labuma guvēju, vai tam tiks piešķirts atbalsts saimnieciskās darbības veikšanai vai pat arī, vai plānotais atbalsts neizpildītu kādu no Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta pazīmēm un uz to nepiemērotu šajos noteikumos ietvertās komercdarbības atbalsta prasības, šādas vērtēšanas faktam būtu jābūt iekļautam MK noteikumos. 
Aicinām veikt atbilstošus precizējumus MK noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pretēji izziņas 164.punktā skaidrotajam, ka "Papildināta anotācija, ka kārtības tiks izstrādas ar projekta iesniegumu", vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta anotācija nav papildināta attiecībā uz kārtības izstrādes termiņu, līdz ar to uzturam FM iebildumu, kas ietverts izziņas 164.punktā un atkārtoti aicinām papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt redakciju, tā kā 16.punktā ir minētas atbalstāmās darbības
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst no 62.punkta informāciju par vadošās iestādes metodikām. Papildus lūdzam ņemt vērā, ka vienkāršoto izmaksu metodikas var tikt izmantotas tikai pēc atsauces iekļaušanas MK noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas izteikto iebildumu, kas iekļauts izziņas 242.punktā un aicinām precizēt noteikumu projekta 72.punktu atbilstoši iebildumam, kas iekļauts pie noteikumu projekta 56.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, anotācijā iekļauto informāciju, ka gala labuma guvējs var pretendēt uz atbalstu, ja ir noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu, vēršam uzmanību, ka saistības, par kurām saskaņā  ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 26.pantu pieņemts lēmums par nokavēto nodokļu maksājumu labprātīgu izpildi, tiek publiskotas Valsts ieņēmumu dienesta Publiskojamo datu bāzē, tādējādi šādi gala labuma guvēji tomēr nevar pretendēt uz ES struktūrfondu atbalstu. Lūdzam atbilstoši precizēt anotācijā sniegto informāciju, kā arī nepieciešamības gadījumā precizēt MK noteikumu projektu. 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā "Pašreizējā situācija" (3.lpp), arī tālāk anotācijas tekstā svītrot atsauces un iekļauto informāciju par atbalstu starptautiskiem lieliem sporta un kultūras pasākumiem, atsaucoties iebildumu par noteikumu projekta 45.14.apakšpunktu (Kohēzijas politikas programmas 2021-2027. gadam 1.2.3.SAM ietvaros nav paredzēts atbalsts kultūras un sporta pasākumu organizēšanai).
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas 3.sadaļās "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" 7.punkta "Amata vietu skaita izmaiņas" mērķi, lūdzam nepārprotami norādīt cik papildus amata vietu ir nepieciešams projekta īstenošanai. Amata vietu palielinājuma gadījumā, lūdzam sniegt izvērstu skaidrojumu, īpaši pamatojot kāpēc nepieciešamas papildus amata vietas, salīdzinājumā ar ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda LIAA īstenojamajiem pasākumiem. Tāpat lūdzam norādīt, ka minētās amata vietas būs terminētas un tiks finansētas 1.2.3.1. pasākumam paredzētā finansējuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Finanšu ministrijas 2022.gada 25.augusta vadlīniju Nr.1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā” II sadaļā “projektu izmaksu veidi” noteikto, ka ES fondu līdzfinansētajos projektos pastāv tikai divi izmaksu veidi, kas ir 1) tiešās attiecināmās izmaksas un 2) netiešās attiecināmās izmaksas, tad lūdzam noteikumu projektā sagrupēt visas izmaksas divās minētajās grupās. Šāda izmaksu sagrupēšana veicinās izmaksu pārskatāmību.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām atsauci uz V nodaļu aizstāt ar atsauci uz noteikumu projekta 4.2. apakšpunktu, tādējādi ievērojot kosekvenci ar citiem 16. punkta apakšpunktiem.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju noteikumu projekta 45.7.2.apakšpunktā noteikt, ka ikgadējā biedra maksa ir attiecināma tikai gadījumos, ja pārskata gadā gala labuma guvējs ir piedalījies minētās ārvalstu starptautiskās nozaru organizācijas vai asociācijas organizētajā izstādē un izmaksas par dalību šajā izstādē ir attiecināmas kopā ar gala labuma guvēja projekta pieteikumu par dalību izstādē.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 16. punktā norādītas atbalstāmās darbības, savukārt izmaksas norādītas noteikumu projekta 18.–31., punktā, aicinām izvērtēt iespēju precizēt atsauci uz atbilstošu noteikumu projekta punktu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Norādām, ka anotācijas 3.sadaļā ietekme uz budžetu ir atspoguļota 62 623 122 euro apmērā bez elastības finansējuma, savukārt 7.punktā minēts, ka projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanai ir paredzēts finansējums ne vairāk kā 14 870 000 euro, kas ir 20 % no kopējā attiecināmā finansējuma 74 350 000 euro apmērā. Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka attiecīgi arī projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanai paredzētais finansējums aprēķināms no 2.punktā norādītā finansējuma, kurā nav iekļauts elastības finansējums.
Vienlaikus projekta ietekmi uz budžetu lūdzam atspoguļojot arī 3.ailē “izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam”, attiecīgi precizējot ietekmi turpmākajos gados, kā arī 6.punktā svītrojot informāciju par 2022.gadu.
 
Piedāvātā redakcija
-