Atzinums

Projekta ID
21-TA-1706
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ceļu satiksmes likuma 40.panta pirmā daļa redakcijā, kas stājās spēkā 2023.gada 6.jūlijā, paredz: "Ja uz ceļa vai tā tiešā tuvumā paredzēts veikt darbības, kas var ietekmēt ceļu satiksmes drošību (rīkot masu vai sporta pasākumus, sniegt tirdzniecības vai citus pakalpojumus, izvietot reklāmas objektus vai informācijas objektus, tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas vai citu pakalpojumu objektus, veikt darbu uz ceļa u. tml.), attiecībā uz šīm darbībām saņemama ceļa pārvaldītāja (īpašnieka) un zemes īpašnieka atļauja."
Ievērojot Ceļu satiksmes likuma regulējumu, lūdzam precizēt 19.punktu, lai tas atbilstu likumam. 
Piedāvātā redakcija
Atļauju reklāmas objekta vai informācijas objekta izvietošanai izsniedz uz pieciem gadiem ceļa pārvaldītājs (īpašnieks) un zemes īpašnieks. 
 
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka jaunajā 20.1punktā norādītās normas neparedz pilnvarojumu pašvaldībai paredzēt atļaujas izsniegšanu reklāmas/informācijas objektu izvietošanai gar ceļiem. Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 4. punkts paredz pašvaldības tiesības paredzēt administratīvos sodus par saistošo noteikumu pārkāpšanu, ja likumos nav noteikts citādi, par reklāmas un informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu. Reklāmas likuma 7.panta trešā daļa noteic, ka pašvaldībai ir tiesības izdot saistošos noteikumus par reklāmas izvietošanu publiskās vietās, paredzot ierobežojumus reklāmas izmēram, veidam, gaismas un skaņas efektiem atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai, kā arī nosakot vietas, kurās aizliegta atsevišķu preču, preču grupu vai pakalpojumu reklāmas izplatīšana. Jāņem vērā arī Reklāmas likuma regulējums kopumā, kura 7.panta 2.daļa paredz, ka reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu, saņemama attiecīgās pašvaldības vai tās noteiktas pašvaldības institūcijas atļauja. Saskaņā ar minētā panta 2.daļu Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu. Ministru kabineta 2012.gada 30.oktobra noteikumu Nr.732 "Kārtība, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu" 2.4.apakšpunkts noteic, ka šie noteikumi neattiecas uz reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem
Vienlaikus, ievērojot Reklāmas likuma mērķi un tvērumu, tajā paredzētie principi būtu attiecināmi arī uz reklāmas objektiem vai informācijas objektiem gar ceļiem, jo Ceļu satiksmes likuma, uz kura pamata izdoti Ministru kabineta 2005. gada 7. jūnija noteikumi Nr. 402 "Noteikumi par reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana" (turpmāk - MK noteikumi Nr.402), mērķis attiecībā uz reklāmu gar ceļiem ir šaurāks, proti, ceļu satiksmes drošība. Reklāmas nosacījumi, kas vērsti uz ceļu satiksmes drošību, neaptver tos nosacījumus, kas paredzēti Reklāmas likumā.  
Tādējādi būtu jāapzina, pēc kāda regulējuma vadoties, pašvaldības šobrīd saskaņo/nesaskaņo reklāmas izvietošanu gar ceļiem, un kādā kārtībā norit saskaņošana. Projekta anotācijā būtu norādāms pašvaldības kompetences apjoms un tiesiskais pamats šajā jautājumā, un, no tā vadoties, jāizvēlas piemērotākais risinājums, ja šā brīža tiesiskais regulējums ir nepilnīgs. Kā viens no tādiem būtu izvērtējama iespēja paplašināt  izdošanas tiesisko pamatu MK noteikumiem Nr.402 arī uz Reklāmas likuma 7.panta 2.daļu, un noteikt konkrētu kārtību, kādā pašvaldība  izdod atļauju reklāmas un informatīvo materiālu izvietošanai gar ceļiem.  Ievērojot minēto, lūdzam anotācijā sniegt minēto izvērtējumu un atkarībā no risinājuma papildināt projektu. 

 
Piedāvātā redakcija


 
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka pārstrādātā 26.punkta redakcija ir neprecīza, jo MK noteikumi Nr.402 ir stājušies spēkā jau kopš 2005.gada. Izsniegto atļauju darbības laika skaidra regulējuma nolūkā  lūdzam precizēt normu tādā veidā, lai būtu norāde uz laiku pirms šo grozījumu spēkā stāšanās dienas. 
Piedāvātā redakcija
26. Līdz grozījumu, ar kuriem šie noteikumi papildināti ar 2.pielikumu, spēkā stāšanās dienai izsniegtā atļauja reklāmas objekta vai informācijas objekta izvietošanai ir spēkā līdz atļaujas termiņa beigām.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām papildināt 21.punktu ar atsauci arī uz jauno 20.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-