Projekta ID
24-TA-1667Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka:
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punkts noteic, ka Ministru kabineta noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.
Savukārt no Ministru kabineta noteikumu projekta "Kārtība, kādā lieliem un nozīmīgiem publiskiem pasākumiem Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums" (turpmāk – projekts) 1. punktā minētā neizriet, ka projekts izstrādāts atbilstoši Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma (turpmāk – likums) 4. panta otrajā daļā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 1. punktā un projektā ietvertajā norādē, uz kādu likumu pamata projekts ir sagatavots, un precizēt to, kā arī attiecīgi precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ietverto informāciju.
Papildus lūdzam izvērtēt projekta satura atbilstību likuma 4. panta otrajā daļā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un nepieciešamības gadījumā precizēt projektu.
Savukārt no Ministru kabineta noteikumu projekta "Kārtība, kādā lieliem un nozīmīgiem publiskiem pasākumiem Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums" (turpmāk – projekts) 1. punktā minētā neizriet, ka projekts izstrādāts atbilstoši Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma (turpmāk – likums) 4. panta otrajā daļā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 1. punktā un projektā ietvertajā norādē, uz kādu likumu pamata projekts ir sagatavots, un precizēt to, kā arī attiecīgi precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ietverto informāciju.
Papildus lūdzam izvērtēt projekta satura atbilstību likuma 4. panta otrajā daļā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un nepieciešamības gadījumā precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2.2.3. iesnieguma iesniegšanas dienā nav Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādi, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuriem ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums;
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.2. un 2.3. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projekta tekstu raksta, ievērojot valsts valodas literārās un gramatiskās normas, juridisko terminoloģiju un pareizrakstības prasības, kā arī normatīvajiem aktiem atbilstošā vienotā stilistikā, izmantojot vienveidīgas un standartizētas vārdiskās izteiksmes.
Ievērojot minēto, lūdzam visā projekta tekstā lietot vienu terminu, kas attiecas uz terminu "iesniegums", jo projektā tiek lietoti termini "iesniegums", "pieteikums", "projekta iesniegums" u.tml.
Iepriekš minētais attiecas arī uz projektā lietoto terminu "finansējums", "atbalsts", "valsts atbalsts", "valsts līdzfinansējums", "līdzfinansējums", "dižpasākums", "pasākums", "projekts", "projekta iesniedzējs" u.tml.
Ievērojot minēto, lūdzam visā projekta tekstā lietot vienu terminu, kas attiecas uz terminu "iesniegums", jo projektā tiek lietoti termini "iesniegums", "pieteikums", "projekta iesniegums" u.tml.
Iepriekš minētais attiecas arī uz projektā lietoto terminu "finansējums", "atbalsts", "valsts atbalsts", "valsts līdzfinansējums", "līdzfinansējums", "dižpasākums", "pasākums", "projekts", "projekta iesniedzējs" u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
2.4. tūristu mītne - ēkas daļa, ēka, ēku grupa vai labiekārtota vieta (teritorija), kurā komersants vai saimnieciskās darbības veicējs nodrošina tūristu diennakts izmitināšanu un apkalpošanu saskaņā ar Tūrisma likuma 1. panta 17. punktu;
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Savukārt projekta 2.4. apakšpunktā ietvertais regulējums dublē Tūrisma likuma 1. panta 17. punktā ietverto regulējumu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot vai precizēt projekta 2.4. apakšpunktā ietverto regulējumu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot vai precizēt projekta 2.4. apakšpunktā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
10. Dižpasākuma īstenotājs atbalstam piesakās, iesniedzot pieteikumu valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv.
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 56. panta pirmā daļa noteic, ka iesniegumu var iesniegt mutvārdos vai rakstveidā, arī elektroniski bez droša elektroniskā paraksta, ja iestāde nodrošina, ka fiziskās personas identitāte ir pārbaudīta saskaņā ar Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumu.
Savukārt projekta 10. punkts noteic, ka dižpasākuma īstenotājs atbalstam piesakās, iesniedzot pieteikumu valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv.
Administratīvā procesa likuma 3. panta pirmā daļa noteic, ka šo likumu piemēro administratīvajā procesā iestādē, ciktāl citu likumu speciālajās tiesību normās nav noteikta cita kārtība. No likumā paredzētā regulējuma neizriet, ka kādu pieteikumu, iesniegumu v.tml. varētu iesniegt tikai valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 10. punktā paredzēto regulējumu vai papildināt anotāciju ar informāciju, no kuras likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta 10. punktā paredzēto regulējumu.
Savukārt projekta 10. punkts noteic, ka dižpasākuma īstenotājs atbalstam piesakās, iesniedzot pieteikumu valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv.
Administratīvā procesa likuma 3. panta pirmā daļa noteic, ka šo likumu piemēro administratīvajā procesā iestādē, ciktāl citu likumu speciālajās tiesību normās nav noteikta cita kārtība. No likumā paredzētā regulējuma neizriet, ka kādu pieteikumu, iesniegumu v.tml. varētu iesniegt tikai valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 10. punktā paredzēto regulējumu vai papildināt anotāciju ar informāciju, no kuras likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta 10. punktā paredzēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
18. Ja dižpasākuma īstenotājs vai projekta iesniegums neatbilst šo noteikumu 2.2. apakšpunktā un 11. punktā minētajiem nosacījumiem, aģentūra rakstiski pieprasa dižpasākuma īstenotājam precizēt projekta iesniegumu vai iesniegt papildu informāciju. Pieprasījumu nosūta uz dižpasākuma īstenotāja norādīto elektroniskā pasta adresi.
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 59. pants paredz regulējumu par informācijas iegūšanu. Turklāt Administratīvā procesa likums neparedz, ka administratīvā akta adresātam saziņā ar iestādi obligāti jāizmanto elektroniskā pasta adrese.
Ievērojot minēto, kā arī to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam precizēt projekta 18. punktā ietverto regulējumu.
Ievērojot minēto, kā arī to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam precizēt projekta 18. punktā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
21. Mēneša laikā pēc šo noteikumu 20. punktā saņemtās informācijas ekonomikas ministrs virza apropriācijas pārdali Ministru kabinetā par nepieciešamā finansējuma piešķiršanu dižpasākuma līdzfinansēšanai.
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa noteic, ka, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā – īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai.
Savukārt no projekta 21. un 22. punkta neizriet, ka attiecīgais lēmums tiks pieņemts viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas.
Administratīvā procesa likuma 3. panta pirmā daļa noteic, ka šo likumu piemēro administratīvajā procesā iestādē, ciktāl citu likumu speciālajās tiesību normās nav noteikta cita kārtība, tomēr no likumā paredzētā regulējuma neizriet, ka kādu lēmumu varētu pieņemt garākā termiņā.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 20. un 21. punktā paredzēto regulējumu vai papildināt anotāciju ar informāciju, no kuras likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta 20. un 21. punktā paredzēto regulējumu.
Savukārt no projekta 21. un 22. punkta neizriet, ka attiecīgais lēmums tiks pieņemts viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas.
Administratīvā procesa likuma 3. panta pirmā daļa noteic, ka šo likumu piemēro administratīvajā procesā iestādē, ciktāl citu likumu speciālajās tiesību normās nav noteikta cita kārtība, tomēr no likumā paredzētā regulējuma neizriet, ka kādu lēmumu varētu pieņemt garākā termiņā.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 20. un 21. punktā paredzēto regulējumu vai papildināt anotāciju ar informāciju, no kuras likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta 20. un 21. punktā paredzēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.3. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu.
Savukārt projekta 30. punktā ietvertais regulējums daļēji dublē projekta 26. punktā ietverto regulējumu.
Vienlaikus aicinām izvērtēt projekta 26. punktā paredzēto regulējumu par to, ka aģentūra lūdz dižpasākuma īstenotājam veikt atmaksu par daļu, kas pārsniedz šo noteikumu 7. punktā minēto atbalsta apmēru. Proti, projektā varētu noteikt, ka aģentūra pieņem lēmumu par attiecīgā finansējuma atmaksu.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 26. vai 30. punktā ietverto regulējumu.
Iepriekš minētais par attiecīgā finansējuma atmaksu attiecināms arī uz projekta 28. punktā paredzēto regulējumu.
Savukārt projekta 30. punktā ietvertais regulējums daļēji dublē projekta 26. punktā ietverto regulējumu.
Vienlaikus aicinām izvērtēt projekta 26. punktā paredzēto regulējumu par to, ka aģentūra lūdz dižpasākuma īstenotājam veikt atmaksu par daļu, kas pārsniedz šo noteikumu 7. punktā minēto atbalsta apmēru. Proti, projektā varētu noteikt, ka aģentūra pieņem lēmumu par attiecīgā finansējuma atmaksu.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 26. vai 30. punktā ietverto regulējumu.
Iepriekš minētais par attiecīgā finansējuma atmaksu attiecināms arī uz projekta 28. punktā paredzēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
40. Lēmumu par finansējuma piešķiršanu dižpasākuma īstenotājam aģentūra pieņem saskaņā ar aģentūras izstrādātu finansējuma piešķiršanas kārtību.
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka projekta 40. punktā minētā aģentūras izstrādātā kārtība ir iekšējs normatīvais akts. Proti, atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 72. panta ceturtajā daļā noteiktajam iekšējais normatīvais akts ir saistošs iestādei (tās struktūrvienībai, darbiniekiem) vai amatpersonām, attiecībā uz kurām tas izdots. Līdz ar to projekta 40. punktā minētā aģentūras izstrādātā kārtība nav saistoša trešajām personām, piemēram, dižpasākuma īstenotājam.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 136. punkts noteic, ka Ministru kabineta noteikumu projektā neietver atsauces uz zemāka juridiskā spēka normatīvo aktu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 40. punktā ietverto regulējumu.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 136. punkts noteic, ka Ministru kabineta noteikumu projektā neietver atsauces uz zemāka juridiskā spēka normatīvo aktu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 40. punktā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Savukārt projekta 41. punktā ietvertais regulējums dublē Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā ietverto regulējumu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot vai precizēt projekta 41. punktā ietverto regulējumu, nedublējot Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā ietverto regulējumu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot vai precizēt projekta 41. punktā ietverto regulējumu, nedublējot Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
66. Ja dižpasākuma īstenotājs vienlaikus darbojas gan kādā no nozarēm, kas minētas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" vai "d" apakšpunktā, gan vienā vai vairākās citās nozarēs, uz kurām attiecas šīs regulas darbības joma, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu, nodrošinot, ka darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831.
Iebildums
Lūdzam pārskatīt projektu un veikt tajā nepieciešamos precizējumus, pēc iespējas izvairoties no regulas normu pārrakstīšanas. Norādām, ka,piemēram, projekta 62. punkts daļēji pārraksta Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - regula 2023/2831) 5. pantu, 66. punkts - regulas 2023/2831 1. panta otro punktu. Gadījumā, ja nepieciešams pārrakstīt regulas teksta daļu, attiecīgo daļu pārraksta identiski (lai izvairītos no atšķirīgas interpretācijas iespējas) un papildus anotācijā skaidro nepieciešamību veikt regulas teksta daļu inkorporēšanu nacionālajos tiesību aktos.
Skaidrojam, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā. Tomēr Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (sk., piem., lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Norādām, ka šis gadījums attaisnots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus.
Skaidrojam, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā. Tomēr Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (sk., piem., lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Norādām, ka šis gadījums attaisnots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu un veikt tajā nepieciešamos precizējumus, nodrošinot korektu informāciju par projekta atbilstību Eiropas Savienības regulām. Vēršam uzmanību, ka šobrīd, piemēram, bet ne tikai:
1) neprecīzi skaidrota Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - regula 651/2014) ieviešana. Piemēram, regulas 651/2014 2. panta 18. punktu ievieš, nevis projekta 2.2.5., bet 2.2.4. apakšpunkts, projekta 46. punkts ievieš gan regulas 651/2014 6. panta 2. punktu, gan 2. panta 23. punktu, savukārt regulas 651/2014 8. panta 3. un 5. punktu ievieš projekta 47. punkts, bet regulas 651/2014 53. panta 6. punkts ieviests projekta 47. un 49. punktā. Tāpat, vēršam uzmanību, ka atbilstoši projektam tā 47. punkts ievieš konkrēti regulas 651/2014 53. panta 6. punktu, nevis visu 53. pantu;
2) neprecīzi skaidrota regulas 2023/2831 ieviešana. Piemēram, regulas 2023/2831 3. panta otrais punkts ieviests projekta 61. un 62. punktā, bet regulas 2023/2831 7. panta trešais punkts un 8. pants ieviesti projekta 63. punktā;
3) nav skaidrotas visas ieviešamās Eiropas Savienības tiesību normas. Skaidrojam, ka atbilstoši projekta redakcijai tā 62. punkts ievieš regulas 2023/2831 5. pantu;
4) no vairākām ieviešamo regulu tiesību normām izriet dalībvalstu rīcības brīvība, kas netiek skaidrota. Attiecīgi lūdzam anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas rīcības brīvības ailē sniegt pamatotu skaidrojumu, kā ir izmantota regulā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas regulas normas, sniedzot arī apsvērumus, kādēļ rīcības brīvība izmantota vai netiek izmantota (piem., rīcības brīvība paredzēta regulas 651/2014 9. panta pirmā punkta otrajā daļā, regulas 651/2014 15. panta 2. punkta "b" apakšpunktā, 21. punkta 14. punktā);
5) projektā ir tikai 66. punkti, savukārt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādīts arī, piemēram, uz projekta 68. punktu, kas projektā nav atrodams, tādēļ nepieciešams atbilstoši precizēt anotācijā ietverto informāciju.
1) neprecīzi skaidrota Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - regula 651/2014) ieviešana. Piemēram, regulas 651/2014 2. panta 18. punktu ievieš, nevis projekta 2.2.5., bet 2.2.4. apakšpunkts, projekta 46. punkts ievieš gan regulas 651/2014 6. panta 2. punktu, gan 2. panta 23. punktu, savukārt regulas 651/2014 8. panta 3. un 5. punktu ievieš projekta 47. punkts, bet regulas 651/2014 53. panta 6. punkts ieviests projekta 47. un 49. punktā. Tāpat, vēršam uzmanību, ka atbilstoši projektam tā 47. punkts ievieš konkrēti regulas 651/2014 53. panta 6. punktu, nevis visu 53. pantu;
2) neprecīzi skaidrota regulas 2023/2831 ieviešana. Piemēram, regulas 2023/2831 3. panta otrais punkts ieviests projekta 61. un 62. punktā, bet regulas 2023/2831 7. panta trešais punkts un 8. pants ieviesti projekta 63. punktā;
3) nav skaidrotas visas ieviešamās Eiropas Savienības tiesību normas. Skaidrojam, ka atbilstoši projekta redakcijai tā 62. punkts ievieš regulas 2023/2831 5. pantu;
4) no vairākām ieviešamo regulu tiesību normām izriet dalībvalstu rīcības brīvība, kas netiek skaidrota. Attiecīgi lūdzam anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas rīcības brīvības ailē sniegt pamatotu skaidrojumu, kā ir izmantota regulā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas regulas normas, sniedzot arī apsvērumus, kādēļ rīcības brīvība izmantota vai netiek izmantota (piem., rīcības brīvība paredzēta regulas 651/2014 9. panta pirmā punkta otrajā daļā, regulas 651/2014 15. panta 2. punkta "b" apakšpunktā, 21. punkta 14. punktā);
5) projektā ir tikai 66. punkti, savukārt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādīts arī, piemēram, uz projekta 68. punktu, kas projektā nav atrodams, tādēļ nepieciešams atbilstoši precizēt anotācijā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Kārtība, kādā lieliem un nozīmīgiem publiskiem pasākumiem Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums
Priekšlikums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 90. punkts noteic, ka Ministru kabineta noteikumu projekta nosaukumu veido iespējami īsu un atbilstošu likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un noteikumu saturam.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta nosaukumu atbilstoši likuma 4. panta otrajā daļā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta nosaukumu atbilstoši likuma 4. panta otrajā daļā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
5. Atbalstu dižpasākuma īstenotājam piešķir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk – aģentūra).
Priekšlikums
Ievērojot, ka projekta 5. punkts paredz, ka atbalstu dižpasākuma īstenotājam piešķir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk – aģentūra), lūdzam izvērtēt iespēju precizēt projektu, ietverot vienā tiesību normā līdzīgu regulējumu (piemēram, projekta 42., 48. un 58. punktā paredzēto regulējumu par to, ka attiecīgo lēmumu pieņem aģentūra).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
6. Ekonomikas ministrija nodrošina aģentūras lēmumā piešķirtā finansējuma pieejamību dižpasākuma īstenotājam Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, iesniedzot apropriācijas pārdali.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 6. punktu, norādot, kas ir tajā minētā Ministru kabineta noteiktā kārtība.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
19. Ja pēc atkārtotas vērtēšanas dižpasākuma īstenotājs vai projekta iesniegums neatbilst kādam no šo noteikumu 2.2. apakšpunktā un 11. punktā minētajiem dižpasākuma īstenotāja vai projekta iesnieguma atbilstības kritērijiem vai dižpasākuma īstenotājs 10 darbdienu laikā pēc aģentūras pieprasījuma nosūtīšanas nepieciešamo papildu informāciju neiesniedz, aģentūra pieņem lēmumu par atteikumu noslēgt līdzfinansējuma līgumu.
Priekšlikums
Ievērojot, ka no projekta 20. punktā minētā izriet, ka tiek pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu dižpasākuma īstenotājam, lūdzam aizstāt projekta 19. punktā vārdus "lēmumu par atteikumu noslēgt līdzfinansējuma līgumu" ar vārdiem "lēmumu par atteikumu piešķirt atbalstu dižpasākuma īstenotājam" v.tml.
Atbilstoši minētajam lūdzam precizēt arī projekta 21., 22. un 23. punktu, lietojot viena veida attiecīgā lēmuma nosaukumu.
Atbilstoši minētajam lūdzam precizēt arī projekta 21., 22. un 23. punktu, lietojot viena veida attiecīgā lēmuma nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
45. Līdzfinansējumu šo noteikumu 34. punktā minētajiem dižpasākumiem piešķir saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. pantu, nepārsniedzot minētās regulas 4. panta 1. punkta "z" apakšpunktā norādīto robežvērtību un ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "a" un "b" apakšpunktu attiecībā uz atbalsta programmas vidējo gada budžetu.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un projekta 45. punktā precīzāk norādīt regulas 651/2014 53. panta apakšvienību (proti, 2. punkta attiecīgo apakšpunktu), kas paredz konkrēto atbalsta piešķiršanas mērķi (darbību), tādējādi atvieglojot projekta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
47. Šo noteikumu 7. punktā minēto atbalstu vienam līdzfinansējuma projektam var apvienot ar de minimis atbalstu, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā, izņemot 1.2.3.1. pasākumā, vai ad-hoc atbalsta projektā vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 8. panta 3. un 5. punktu un nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. panta 6. punktā.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai projekta 47. punkts daļēji nedublē 45. punktu, ņemot vērā ka no abiem izriet, ka atbalsta maksimālā intensitāte tiek noteikta atbilstoši regulas 651/2014 53. panta sestajam punktam. Pamatojoties uz izvērtējumu, nepieciešamības gadījumā, lūdzam veikt atbilstošus precizējumus projektā.
Kā arī lūdzam tehniski precizēt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju attiecībā uz minētās regulas prasību ieviešanu noteikumu projekta 47. un 55. punktā (piem., norādē "53. 1. panta 2. punkta a) un b) apakšpunkti" un "53. 1. panta 2. punkta c) un d) apakšpunkti", svītrojot skaitli "53.").
Kā arī lūdzam tehniski precizēt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju attiecībā uz minētās regulas prasību ieviešanu noteikumu projekta 47. un 55. punktā (piem., norādē "53. 1. panta 2. punkta a) un b) apakšpunkti" un "53. 1. panta 2. punkta c) un d) apakšpunkti", svītrojot skaitli "53.").
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
50. Atbalstu, kas sniegts citā atbalsta programmā, izņemot 1.2.3.1. pasākumā, vai individuālajā projektā, vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām var apvienot, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta šo noteikumu 49. punktā. Visas attiecināmās izmaksas, kas pārsniedz Komisijas regulā Nr. 651/2014 noteikto maksimāli pieļaujamo intensitāti, atbalsta saņēmējs sedz no līdzekļiem, kas nav saistīti ar jebkādu valsts atbalstu, tai skaitā de minimis atbalstu.
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt projektu, nepieciešamības gadījumā to precizējot, un izvērtēt, vai projekta punktos, kuros ietvertas vispārīgas atsauces uz regulām, tiešām tiek ieviesta visa regula kopumā un ir nepieciešams ietvert vispārīgu atsauci vai arī ir iespējams norādīt atsauci uz konkrētām regulas vienībām, tādējādi atvieglojot projekta piemērošanu praksē. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, projekta 50. punktā atsauce uz regulu 651/2014 lietota, norādot uz maksimālo atbalsta intensitāti, kas atbilstoši projekta redakcijai izriet no regulas 651/2014 53. panta sestā punkta. Gadījumā, ja tomēr ir nepieciešama vispārīga atsauce uz regulu, iesakām papildināt anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
52. Aģentūra nodrošina informācijas publicēšanas un pieejamības nosacījumu izpildi atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punktam.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un papildināt projekta 52. punktu vai konkrētāk skaidrot anotācijā tajā noteikto informācijas publicēšanas pienākumu. Proti, projekta pašreizējā redakcija un anotācijas 1.3. apakšsadaļa, tiesību normu adresātiem, nenodrošina precīzu izpratni par to, kā (tostarp - kur) veicama minētā informācijas publicēšana.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
53. Dižpasākuma īstenotājam atbalstu nepiešķir, ja tas atbilst kādai no Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā vai 3. punkta "c", "d" vai "e" apakšpunktā minētajām nozarēm, ja iestājas kāds no Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 5. punktā minētajiem nosacījumiem vai ja uz dižpasākuma īstenotāju attiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktam.
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt projekta 53. punktu un izvērtēt atsauču ietveršanu tajā tikai uz atsevišķiem regulas 651/2014 1. panta otro un trešo punkta apakšpunktiem, nevis norādīt uz visu punktu kā tas šajā pašā projekta vienībā norādīts attiecībā uz regulas 651/2014 1. panta piekto punktu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam veikt vajadzīgos precizējumus.
Vēršam uzmanību, ka regulas 651/2014 1. panta otrajā trešajā, un ceturtajā punktā noteikti visi gadījumi, kad netiek piemērota regula 651/2014. Savukārt projektā norādīts, ka, atbalstu nepiešķir, ja tas atbilst tikai atsevišķiem šajos punktos noteiktajiem kritērijiem. Attiecīgi, ņemot vērā, ka projekta 53. punktā noteikts, ka, piemēram, atbalstu nepiešķir tikai tad, ja konstatējama atbilstība regulas 651/2014 1. panta trešā punkta "c", "d" vai "e" apakšpunktam, saprotams, ka gadījumā, ja tas atbilst regulas 651/2014 1. panta trešā punkta "a" apakšpunkta nosacījumiem, atbalstu var piešķirt.
Vēršam uzmanību, ka regulas 651/2014 1. panta otrajā trešajā, un ceturtajā punktā noteikti visi gadījumi, kad netiek piemērota regula 651/2014. Savukārt projektā norādīts, ka, atbalstu nepiešķir, ja tas atbilst tikai atsevišķiem šajos punktos noteiktajiem kritērijiem. Attiecīgi, ņemot vērā, ka projekta 53. punktā noteikts, ka, piemēram, atbalstu nepiešķir tikai tad, ja konstatējama atbilstība regulas 651/2014 1. panta trešā punkta "c", "d" vai "e" apakšpunktam, saprotams, ka gadījumā, ja tas atbilst regulas 651/2014 1. panta trešā punkta "a" apakšpunkta nosacījumiem, atbalstu var piešķirt.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
56. Ja potenciālais dižpasākuma īstenotājs plāno komercdarbības atbalsta kumulāciju atbilstoši šo noteikumu 47. vai 50. punktam, potenciālais dižpasākuma īstenotājs iesniedz aģentūrai visu informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu, piemēroto intensitāti un plānoto vai piešķirto atbalsta summu. Aģentūra pirms lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu izskata minētos dokumentus un pārliecinās par kumulācijas normu korektu izpildi.
Priekšlikums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.1. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas ir deklaratīvas.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 56. punkta otro teikumu, jo aģentūrai jebkurā gadījumā ir jāizvērtē iesniegums un tam pievienotie dokumenti, pieņemot lēmumu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 56. punkta otro teikumu, jo aģentūrai jebkurā gadījumā ir jāizvērtē iesniegums un tam pievienotie dokumenti, pieņemot lēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
57. Atbalstu šo noteikumu 36. punktā minētajiem dižpasākumiem piešķir saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai projekta 57. punktā, nosakot to saskaņā ar kādiem tiesību aktiem piešķir atbalstu dižpasākumiem, līdz ar atsauci uz regulu 2023/2831, nav jāparedz atsauce uz normatīvajiem aktiem "par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību", nevis "par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem", jo attiecīgie Ministru kabineta noteikumi ir zaudējuši spēku.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
61. Aģentūra pirms de minimis atbalsta piešķiršanas dižpasākuma īstenotājam pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī.
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt un nepieciešamības gadījumā precizēt projekta 61. punktu. Norādām, ka projekta 61. punktā dublējas (atkārtojas) norāde uz atbalsta piešķiršanu viena vienota uzņēmuma līmenī, kas, cita starpā, papildus izriet arī no regulas 2023/2831 3. panta otrā punkta uz kuru ietverta atsauce minētajā projekta vienībā.
Piedāvātā redakcija
-