Atzinums

Projekta ID
25-TA-1206
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta 4. punktu kontekstā ar Ministru kabineta 2024. gada 21. maija noteikumu Nr. 301 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai" (turpmāk - Noteikumi) 36. punkta apakšvienībām, nodrošinot, ka Noteikumu redakcija ir korekta, savstarpēji salāgota un tajā noteiktais nedublējas vai anotācijā tiek sniegti izvērsti skaidrojumi par grozījumu būtību. Projekta 4. punkts nosaka izmaksas, kas attiecināmas uz 60 procentu līdzfinansējumu, taču, arī jau šobrīd spēkā esošais Noteikumu 36. punkts uzskaita atbalstāmās izmaksas un tās nav savstarpēji salāgotas.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka ar projekta 4. punktu saistīti grozījumi arī Noteikumu 39. punktā (projekta 10. un 11. punkts), pamatojoties uz kuriem turpmāk tiks piešķirts tikai Noteikumu 36.6. apakšpunktā noteiktais atbalsts, nesniedzot izvērstāku skaidrojumu. Anotācijā skaidrots tikai tas, ka tiek ieviesta jaunu kārtība, kas paredz kopstenda dalībniekam automātiski saņemt 60 procentu līdzfinansējumu subsidēta pakalpojuma veidā, bet ne citas ar to saistītās paralēlās izmaiņas līdzšinējā kārtībā. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar izvērstu skaidrojumu un pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt anotācijas 1.2. apakšsadaļā norādīto projekta mērķi un to precizēt. Vēršam uzmanību, ka mērķis jādefinē tādā veidā, lai varētu novērtēt tā sasniegšanas progresu. Izvirzītais mērķis nedrīkst attaisnot jau iepriekš nolemtu rīcību, tam ir jābūt neitrālam un vērstam uz problēmu izraisošo cēloņu mazināšanu vai likvidēšanu, mērķis nevar būt tiesību akta izstrāde vai grozījumi tajā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 1.3. apakšsadaļas skaidrojumus un precīzi un pilnīgi atspoguļot projektā paredzētos grozījumus Noteikumos. Piemēram:
1) nav skaidrotas visas projekta vienības, piemēram, projekta 12. un 17. punkts, vai skaidrotas nepilnīgi;
2) skaidrots tikai tas, ka Noteikumos kopstenda dalībniekiem nosakāma automātiska 60 procentu līdzfinansējuma subsidēta pakalpojuma veidā saņemšana, bet ne to attiecināšana uz izdevumiem, kas atšķiras no Noteikumu 36. punktā definētajiem izdevumiem, kuru segšanai paredzēts piešķir atbalstu. Ja nepieciešams lūdzam precizēt arī projektu;
3) atbilstoši skaidrojumiem Noteikumu 41. punkts tiek tikai papildināts ar noteikumu par atbalsta izmaksu 100 procentu apmērā, piesakoties atbalstam pēc dalības izstādē. Taču projekts groza arī, piemēram, nosacījumu par to, ka priekšapmaksu 100 procentu apmērā var saņemt par izstādēm, kas notiek "kārtējā gada novembrī vai decembrī vai nākamā gada janvārī vai februārī, ja pretendents ar tām saistītās izmaksas plāno segt līdz kārtējā gada 31. decembrim", nosakot vienkārši to, ka priekšapmaksu 100 procentu apmērā izmaksā tikai "par izstādēm, kas notiek no kārtējā gada 1. novembra, ja pretendents ar tām saistītās izmaksas plāno segt līdz kārtējā gada 31. decembrim", tātad tikai par izstādēm kārtējā gada novembrī un decembrī.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 5.4. apakšsadaļu, ņemot vērā, ka atbilstoši projektam 6. punkts ievieš Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumu (Noteikumu 20.1.2. apakšpunkts) un regulas 2022/2472 I pielikumu (Noteikumu 20.1.1.apakšpunkts). Tāpat, anotācijas 5. sadaļā vai 1.3. apakšsadaļā lūdzam skaidrot izmaiņas regulas 2022/2472 ieviešanā, piemēram, vairs netiek ieviests konkrēti 24. panta 4. punkta "a", "b" un "c" apakšpunkts, bet visa regula kopumā.
Vienlaikus lūdzam ievērot, ka, skaidrojot projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem un to, ka visas regulas ar projektu ieviestas pilnā apmērā, anotācijā jāskaidro arī no tām izrietošās rīcības brīvību dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas tiesību akta normas. Kā un kādēļ tās ir vai nav izmantotas? Ja rīcības brīvības izmantošana skaidrota jau iepriekš, sākotnēji ieviešot konkrētos Eiropas Savienības tiesību aktus, iesakām to tā arī norādīt.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Iesakām savstarpēji izvērtēt projekta 8. punktā noteiktos termiņus un nepieciešamības gadījumā tos precizēt vai izvērst skaidrojumus anotācijā, nodrošinot nepārprotamu izpratni tiesību normas piemērošanai.
Atbalstu plānots piešķirt par izdevumiem, kas radušies no iepriekšējā gada 1. novembra līdz kārtējā gada 31. decembrim. Vēršam uzmanību uz to, ka, pirmšķietami, atbalsta pretendenti kārtējā gadā praktiski nemaz nevar pieprasīt atbalstu par izdevumiem, kas radušies kārtējā gada novembrī un decembrī, jo iesniegums tā saņemšanai iesniedzams ne vēlāk par kārtējā gada 1. novembri. Attiecīgi, nav iespējams pieprasīt atlīdzināt, piemēram, kārtējā gada 1. decembra izdevumus, jo uz 1. novembri tie vēl nemaz nebūs radušies.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ar projekta 14. punktā ietverto 41.1. apakšpunktu paredzēts noteikt, ka lēmumā par atbalsta piešķiršanu paredz priekšapmaksu 90 procentu apmērā no atbalsta kopējās summas, ja iesniegums iesniegts pirms dalības izstādē vai kopstendā.
Tādējādi aicinām izvērtēt, vai projekta 16. punktā ietvertais Noteikumu 44.2. apakšpunkts nav papildināms, nosakot, ka pretendentam ir arī jāatmaksā 90 procentu apmērā izmaksātā priekšapmaksa.
Piedāvātā redakcija
-