Atzinums

Projekta ID
23-TA-1451
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome"
Atzinums iesniegts
29.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas priekšlikumi likumprojektam “Transporta enerģijas likums” (23-TA-1451)
Priekšlikumi
Pamatojums

Likuma 8.pants, kas paredz SEG intensitātes samazināšanas pienākumu degvielas piegādātājiem ir jāpapildina ar jaunu punktu, kas paredz arī obligātu biodegvielas piejaukumu benzīnam un dīzeļdegvielai (B7, E10)Likumprojektā jāatjauno normas, kas paredz obligātu biodegvielas pievienošanu dīzeļdegvielai 7% apjomā, 95. markas benzīnam 10% apjomā. Šis instruments veicinās, ka fosilā degviela tiek aizstāta ar atjaunīgajām degvielām (gan pirmās paaudzes, gan modernajām) un garantēs, ka transporta galapatēriņā ir atjaunīgie energoresursi, ko valsts var pārbaudīt (fiziski ņemot degvielas kvalitātes paraugus). Bez obligātā biodegvielas piejaukuma degvielas piegādātajiem var nebūt motivācija veikt degvielas sajaukšanu, ja izpirkuma maksa no pienākuma nav pietiekami augsta. Ņemot vērā Latvijas autoparka vecumu, periodā līdz 2030.gadam, šķidrās biodegvielas ir reālākā  alternatīva degvielas piegādātājiem, lai samazinātu emisijas. Šādas normas bija ietvertas Transporta enerģijas likuma versijā, kas publicēta 2022.gadā zem tiesību aktu lietas 21-TA-742 (sk. 8.panta trešās daļas 1) un 3) apakšpunktus).
2.         Likuma 8.pants jāprecizē, nosakot, ka obligātā biodegvielas piejaukuma periods dīzeļdegvielai tiek pagarināts par 2 mēnešiem vai ziemas periodā jānosaka samazinātā (5%) apjomā
Latvijā atšķirībā no Lietuvas, Polijas, uc obligātā biodegvielas piejaukuma periods  dīzeļdegvielai ir noteikts nepilnu gadu (6 mēnešus). Direktīva REDIII atļauj lietot pirmās paaudzes biodegvielu zināmā apjomā. LBBA aicina pagarināt obligātā biodegvielas piejaukuma periodu dīzeļdegvielai, saglabājot Transporta enerģijas likumā jau ietverto punktu, kas pieļauj izmantot pirmās paaudzes biodegvielas līdz 4%.
3.         Likuma 13.panta pirmajā daļā jānosaka augstāka “buy-out” cena kā minimums pirmajiem 6 SEG intensitātes samazinājuma procentiem, piemēram 300 EUR par SEG emisiju tonnu par pirmajiem 6% un 100 EUR par nākamajiem 9%
Šobrīd Likumprojekts paredz iespēju degvielas piegādātājam nesamazināt SEG emisiju intensitāti piegādātajās degvielās ar biodegvielu, biometānu, ūdeņradi vai elektroenerģiju, bet veikt iemaksas Valsts kasē 60 euro apmērā par katru nesamazināto SEG emisiju tonnu – proti  atpirkties (angļu valodā “buy-out”). Šobrīd piedāvātā cena 60 eiro par nepiegādāto SEG emisiju tonnu nemotivēs veikt biodegvielu sajukšanu. Austrijā un Vācijā buy-out cena ir noteikta 600 eiro/ tCO2ekv..  LBBA ieskatā buy-out cenu būtu jādiferencē, pirmajiem 6% nosakot 300 eiro/ tCO2ekv., bet turpmākajiem 9% zemākā apjomā - 100  eiro/ tCO2ekv.
4.         Likuma 8.panta 5 daļā jāievieš aizliegums izmantot ne tikai high-ILUC izejvielas, bet arī palmu eļļas atvasinājumus (POME, PFAD)
LBBA atbalsta, ka Likumprojekts paredz pakāpenisku atteikšanos no izejvielām, kas rada augstu netiešās zemes izmantošanas maiņas risku un kam konstatēta būtiska produktīvās platības izplešanās uz tādu zemes platību rēķina, kurās ir liels oglekļa uzkrājums (high-ILUC), vienlaikus LBBA aicina šo ierobežojumu piemērot arī palmu eļļas atvasinājumiem (POME, PFAD), jo šīs izejvielas samazina pieprasījumu pēc ES / Latvijas izejvielām .

ŠĪ brīža TEL versija vērsta PRET vietējo ražotāju un kalpo ārvalstu fosilo resursu ražotājiem. Aicinām ieviest visu Saeimas frakciju parakstīto apņemšanos  šogad 22 maijā – “veicināt efektīvu un ilgtspējīgu vietējo energoresursu izmantošanu”.
Piedāvātā redakcija
-