Atzinums

Projekta ID
24-TA-1329
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
MK rīkojuma projekts izriet no Veselības ministrijas izstrādātā MK noteikumu "Ārējo automātisko defibrilatoru uzstādīšanas, ekspluatācijas, tehniskās uzraudzības kārtība" (23-TA-1090) projekta (turpmāk – noteikumu projekts), par kuru iepriekšējās saskaņošanas reizēs anotācijā tika norādīts, ka ietekme uz valsts budžetu neveidojas, tomēr pie noteikumu projekta virzītajās precizētajās MK sēdes protokollēmuma projekta un anotācijas redakcijās norādīts, ka ir nepieciešams papildu finansējums 508 200 euro apmērā, ko paredzēts pārdalīt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana". Uzskatām, ka minēto pasākumu īstenošana nebūtu finansējama no 74.resora programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana", ņemot vērā, ka līdzekļi minētajā programmā ir ierobežoti un noteikumu projektā paredzētās normas attiecībā par defibrilatoru uzstādīšanu stāsies spēkā tikai 2026.gadā un 2028.gadā. Ņemot vērā minēto, aicinām pārskatīt finansēšanas avotu un izvērtēt rīkojuma projekta tālāku virzību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši Veselības ministrijas izstrādātajam MK noteikumu projektam "Ārējo automātisko defibrilatoru uzstādīšanas, ekspluatācijas, tehniskās uzraudzības kārtība"  un tā MK sēdes protokollēmuma projektam (23-TA-1090) ārējos automātiskos defibrilatorus paredzēts nodot izglītības iestādēm, kurās apgūst pamata, vispārējās vidējās un profesionālās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēm, un interešu izglītības iestādēm to darbības nodrošināšanai. Ņemot vērā norādīto, nepieciešams anotācijas 1.3.sadaļu papildināt ar minēto informāciju. Vienlaikus sniedzot skaidrojumu, kādēļ centralizēto iepirkumu ārējo automātisko defibrilatoru iegādi veiks Veselības ministrija (Nacionālais veselības dienests) un apropriācijas pārdale paredzēta uz Veselības ministrijas budžetu, jo Likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 72.pants paredz, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" noteikto apropriāciju 275 000 000 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā norādīto, ka “Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali, lai veiktu automatizēto ārējo defibrilatoru iegādi.”, lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju par to, pamatojoties uz kādu tiesību aktu attiecīgo defibrilatoru iegāde tiks veikta, kā arī kam šie par publiskajiem līdzekļiem iegādātie defibrilatori tiks nodoti. Tiesību akta, uz kuru anotācijā atsaucas Veselības ministrija (noteikumu projekts "Ārējo automātisko defibrilatoru uzstādīšanas, ekspluatācijas, tehniskās uzraudzības kārtība" (23-TA-1090)), noteikumu projekta 3.punkts paredz, ka “Publiskās vietas īpašnieks vai valdītājs nodrošina defibrilatora iegādi un uzturēšanu.”, un tā anotācijā ir norādīts, ka: “Veselības ministrija sniegs vienreizēju atbalstu, organizējot ĀAD iepirkumu vidējās un profesionālās izglītības iestādēm, interešu izglītības iestādēm un sporta iestādēm, kas atbilst I vai II kategorijai. ĀAD iepirkumu vadīs Nacionālais veselības dienests, nodrošinot caurskatāmu un atbildīgu iepirkuma procesu. Vienreizējs atbalsts nodrošinās minētajām iestādēm ĀAD piegādi un nodošanu pašvaldības noteiktajai kontaktpersonai. ĀAD iepirkums ir plānots 2024. gadā, un tas tiks finansēts no valsts budžeta līdzekļiem. Papildu informācija par iepirkumu būs pieejama Nacionālā veselības dienesta mājaslapā.” Attiecīgi, ja šī informācija ir attiecināma uz 24-TA-1329 rīkojuma projektu, ar atbilstošu skaidrojumu aicinām papildināt arī tā anotāciju.
Vienlaikus vēršam Veselības ministrijas uzmanību, ka MK rīkojuma projekta 4.punktā pieminētais tiesiskais regulējums būs piemērojams tikai tad, ja defibrilatori tiks nodoti veselības aprūpes iestādēm, kuras nodrošina valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.Savukārt, ja defibrilatori tiks nodoti izglītības iestādēm, kas darbojas vispārējās izglītības sistēmas ietvaros, tas nekvalificētos kā komercdarbības atbalsts un uz to nebūtu jāattiecina Komisijas lēmuma 2012/21/ES piemērošana. Atbilstoši izteiktajam iebildumam lūdzam precizēt rīkojuma projektu un anotāciju.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Nepieciešams precizēt anotācijas 3.sadaļu, norādot, kas segs ĀAD uzturēšanas izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Nepieciešams papildināt anotāciju, norādot, ka rīkojuma projekts izskatīšanai Ministru kabinetā tiks virzīts pēc MK noteikumu “Ārējo automātisko defibrilatoru uzstādīšanas, ekspluatācijas, tehniskās uzraudzības kārtība” projekta pieņemšanas.
Piedāvātā redakcija
-