Atzinums

Projekta ID
21-TA-1157
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Tieslietu ministrija ir izskatījusi Satiksmes ministrijas izstrādāto Ministru kabineta noteikumu projektu un neatbalsta tā turpmāko virzību šādu apsvērumu dēļ:
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra protokollēmuma Nr. 70 26. § (21-TA-132) 1. punktu Ministru kabinets ir atbalstījis Satiksmes ministrijas sagatavoto rīkojuma projektu, kas paredz atbalstīt konceptuālajā ziņojumā "Par nepieciešamajām izmaiņām tiesiskajā regulējumā Rail Baltica projekta īstenošanas paātrināšanai" (turpmāk – konceptuālais ziņojums) ietverto 1. risinājumu - izstrādāt likumprojektu "Rail Baltica likums", iekļaujot likumprojektā konceptuālā ziņojuma sadaļā "1. risinājums: likumprojekta "Rail Baltica likums" izstrāde" minēto problēmjautājumu risinājumus. 
No minētā secināms, ka Ministru kabinets ir atbalstījis problēmjautājumu risinājumu iekļaušanu vienā normatīvajā aktā - Rail Baltic likumā, kas ļaus optimizēt ieinteresēto iestāžu ieguldītos resursus nepieciešamā normatīvā regulējuma izstrādē, kā arī novērsīs vienu jomu regulējošā tiesiskā regulējuma sadrumstalotību.
Ievērojot minēto, nav skaidri saprotama Satiksmes ministrijas iniciatīva grozīt gan atsevišķus normatīvos aktus, gan vienlaikus izstrādāt likumprojektu "Rail Baltica likums", kas šobrīd nodots sabiedrības līdzdalībai TAP portālā vidē (21-TA-1087).
Vēršam uzmanību arī uz to, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunktu normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Savukārt gan šis noteikumu projekts, gan likumprojekts "Rail Baltica likums" satur pēc būtības identiskas tiesību normas par aizsargājamo koku, aizsargājamo dendroloģisko stādījumu un aizsargājamo aleju ciršanu, kas nākotnē nozīmēs nepieciešamību atkārtoti grozīt šos noteikumus, lai svītrotu no tiem regulējumu, kad dublē likumu, jo Ministru kabinets nav tiesīgs regulēt tos jautājumus, kuri ir likumdevēja kompetencē.
Papildus minētajam norādām, ka noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (turpmāk - anotācija) 1.1. apakšnodaļā kā noteikumu projekta izstrādes pamatojums ir minēts Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 85. punkts - "Īstenosim Rail Baltica projektu. Sadarbībā ar šī projekta dalībvalstīm laikus pieņemsim profesionālus stratēģiskos lēmumus saistībā ar Rail Baltica īstenošanu. Centīsimies ES Daudzgadu finanšu perspektīvā panākt finansējumu projekta pabeigšanai ar visaugstāko pieļaujamo Eiropas Savienības līdzfinansējuma intensitāti. (..)", kas neparedz uzdevumu izstrādāt vispārēju tiesisko regulējumu aizsargājamo koku, aizsargājamo dendroloģisko stādījumu un aizsargājamo aleju ciršanai sabiedrības veselības aizsardzības, drošības vai citas sevišķi svarīgas, arī sociāla vai ekonomiska rakstura intereses, vai videi primāri svarīgas labvēlīgas izmaiņas ieviešanai. 
Ievērojot minēto, secināms, ka projektā ietvertais regulējums pārsniedz valdības doto uzdevumu.
Vienlaikus apzinoties Rail Baltica projekta nozīmīgumu Baltijas valstu integritātes nodrošināšanai Eiropas Savienības Vienotajā dzelzceļa telpā, lūdzam savlaicīgi apzināt visu nepieciešamo normatīvo aktu un grozījumu apjomu, pēc iespējas nodrošinot tā apvienošanu Rail Baltic likumā.
Piedāvātā redakcija
-