Atzinums

Projekta ID
22-TA-339
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Atveseļošanas plāna ietvaros plānoto pieeju, kas paredz skaidru fokusu 3.1.1.3.i. investīcijas “Investīcijas uzņēmējdarbības publiskajā infrastruktūrā industriālo parku un teritoriju attīstīšanai reģionos” īstenošanas ietvaros atbalstu koncentrēt četros nacionāla mēroga projektos reģionos (1 enkurprojekts katrā reģionā, izņemot Rīgas plānošanas reģionu), kā arī plānotajā izmaksu aprēķinā  (costing ietvaros) ietverto informāciju, ka investīcijas ietvaros tiek plānotas četras lielas industriālās teritorijas, katrā teritorijā veicot ieguldījumus vidēji līdz 20 milj. eiro apmērā, lūdzam VARAM pārskatīt un precizēt MK noteikumu projektā virzīto pieeju, paredzot, ka paredzētais atbalsts netiek sadrumstalots (šobrīd piedāvātais VARAM risinājums paredz atbalstu sniegt vairāk kā četriem projektiem), vienlaikus koncentrējot atbalstu četriem nacionāla mēroga projektiem reģionos ar pieejamo finansējumu 20 milj. euro katram projektam atbilstoši Atveseļošanas plānā noteiktajam.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt detalizētākus kritēriju piemērošanas skaidrojumus, līdz līmenim – kādā gadījumā ir “jā”, “nē” un “jā ar nosacījumu”, ņemot vērā, ka joprojām skaidrojumi kritērijiem nav izsmeļoši, kā arī netiek plānots radīt kritēriju piemērošanas metodiku. Līdz ar to var rasties neskaidrības ar vienotas pieejas piemērošanu un projektu iesniedzējiem, saņēmējiem arī nebūs skaidrs, uz ko gatavoties.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju Nr.1.1., to izsakot atbilstoši metodikā Nr.4.1. "Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda un Kohēzijas fonda projektu iesniegumu atlases metodika 2014.–2020.gadam" noteiktajam, ievērojot, ka grūtībās nonākuša uzņēmuma kritērijs neatšķiras un ir vienāds gan Atveseļošanas fonda, gan Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektos.


 
Piedāvātā redakcija
"uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu un valsts atbalsta piešķiršanas dienu (nevienā no minētajiem datumiem) ir grūtībās nonācis uzņēmums (turpmāk – GNU) un uz to attiecas kāda no Komisijas Regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētajām situācijām:a) atbalsta pretendentam (izņemot MVU , kas ir pastāvējuši mazāk nekā trīs gadus, vai, riska finansējuma atbalsta gadījumā – MVU septiņus gadus no to pirmā komerciālās pārdošanas darījuma) – uzkrāto zaudējumu dēļ ir zudusi vairāk nekā puse no parakstītā kapitāla, ja, uzkrātos zaudējumus atskaitot no rezervēm (un visām pārējām pozīcijām, kuras pieņemts uzskatīt par daļu no sabiedrības pašu kapitāla), rodas negatīvs rezultāts, kas pārsniedz pusi no parakstītā kapitāla. Kapitāls attiecīgajā gadījumā ietver kapitāldaļu uzcenojumu;b) atbalsta pretendentam, kurā vismaz kādam no dalībniekiem ir neierobežota atbildība par sabiedrības parādsaistībām (izņemot MVU, kas ir pastāvējuši mazāk nekā trīs gadus, vai, riska finansējuma atbalsta gadījumā – MVU septiņus gadus no to pirmā komerciālās pārdošanas darījuma), uzkrāto zaudējumu dēļ ir zudusi vairāk nekā puse no kapitāla, kas norādīts sabiedrības grāmatvedības pārskatos. Šā apakšpunkta izpratnē sabiedrība ir tāda sabiedrība, kurā vismaz kādam no dalībniekiem ir neierobežota atbildība par sabiedrības parādsaistībām (jo īpaši pilnsabiedrības un komandītsabiedrības);c) atbalsta pretendents ar tiesas lēmumu ir atzīts par maksātnespējīgu, t.sk. ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, vai ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, tam ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai tas atbilst valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;d) atbalsta pretendents ir saņēmis glābšanas atbalstu un vēl nav atmaksājis aizdevumu vai atsaucis garantiju vai ir saņēmis pārstrukturēšanas atbalstu un uz to joprojām attiecas pārstrukturēšanas plāns;e) atbalsta pretendentam (kas nav MVU) pēdējos divus gadus uzņēmuma parādsaistību un pašu kapitāla bilances vērtību attiecība ir pārsniegusi 7,5, kā arī uzņēmuma procentu seguma attiecība, kas rēķināta pēc uzņēmuma ieņēmumiem pirms procentu, nodokļu, nolietojuma un amortizācijas atskaitījumiem (EBITDA), ir bijusi mazāka par 1,0.Atbilstību kritērijam pārbauda:1) uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu un;2) uz lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanas dienu vai atzinuma par nosacījumu izpildi pieņemšanas dienu, ja ir bijis pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.Lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, kā arī atzinums par nosacījumu izpildi var būt lēmumi, ar kuriem tiek piešķirts komercdarbības atbalsts pretendentam.GNU pazīmes vērtē atbalsta pretendentam individuāli un tā saistīto personu grupai (ja attiecināms) saskaņā ar Komisijas Regulas Nr.651/2014 I pielikuma 3.panta 3.punktā definēto un balstoties uz Komisijas lietotāja rokasgrāmatā par MVU definīcijas piemērošanu norādīto.Pieņemot lēmumu par projekta atbalsta pretendenta atbilstību kritērijam, balstās uz projekta iesniegumam pievienoto informāciju uz iesniegšanas dienu un publiski pieejamiem , ticamiem datiem par atbalsta pretendentu un tā saistītiem uzņēmumiem (ja attiecināms), t.sk.:1) kapitāldaļu turētājiem2) finanšu situāciju:a) pēdējo gada pārskatu , kurš iesniegts saskaņā ar normatīvo aktu prasībām un attiecīgi pārskata iesniegšanas savlaicīgums tiek vērtēts kontekstā ar šajā punktā definētajiem dokumentu iesniegšanas termiņiem;b) operatīvo starpperiodu pārskatu ne “vecāku” kā viens mēnesis uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu, kuru apstiprinājis zvērināts revidents un kurš tiek iesniegts kopā ar projekta iesniegumu. Operatīvais pārskats jāpievieno arī situācijā, ja ir būtiskas izmaiņas projekta iesniedzēja un tā saistīto uzņēmumu (ja attiecināms) situācijā, piem., uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu 21.05.2022. projekta iesniedzējs saskaņā ar 2021.gada pārskatā pieejamo informāciju atbilst GNU - vismaz vienai no Komisijas Regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētajām situācijām, tomēr periodā no 2021.gada beigām līdz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdim ir būtiski uzlabojusies finanšu situācija, novēršot GNU pazīmes, nolūkā šos faktus pierādīt, projekta iesniedzējam jāiesniedz līdz ar projekta iesniegumu operatīvo starpperiodu pārskatu par projekta iesniedzēja un par saistīto uzņēmumu (ja attiecināms) par starpperiodu, kuru apstiprinājis zvērināts revidents un ne “vecāku” kā viens mēnesis uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu;3) informāciju par pamatkapitāla palielināšanu (parakstīts), kuru vērtē kompleksi kopā ar zvērināta revidenta apstiprinātu operatīvo starpperiodu pārskatu.Parakstītā, bet neapmaksātā pamatkapitāla palielināšana ir jānodrošina pamatkapitāla palielināšanas noteikumos paredzētajā termiņā, bet ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā no dienas, kad pieņemts lēmums par pamatkapitāla palielināšanu . Ja gadījumā parakstītā pamatkapitāla palielināšanas rezultātā uzņēmumam nav GNU pazīmju uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu, pamatkapitāla palielinājuma apmaksas pienākums tiks noteikts arī līgumā par projekta īstenošanu, paredzot CFLA pienākumu izbeigt noslēgto līgumu, ja netiek veikta parakstītā pamatkapitāla apmaksa.Ir pieļaujami precizējumi arī attiecībā uz tehniskiem, aritmētiskiem, redakcionāliem precizējumiem, piem., nav ieskanējusies kāda lapa vai konstatējama iespējama pārrakstīšanās kļūda, kā arī gadījumos, ja informācija projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī nav pieejama, piem., nav pieejams ārvalstu saistītā uzņēmuma finanšu pārskats, lai varētu pārliecināties, ka uz projekta iesniedzēja saistīto personu grupu neattiecas neviena no Komisijas Regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētajām situācijām.Ja atbalsta pretendents neizpilda atkārtotajā lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumiem ietvertos nosacījumus vai pēc nosacījumu izpildes joprojām neatbilst izvirzītajām prasībām, vai arī nosacījumus neizpilda atkārtotajā lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumiem noteiktajā termiņā, kritērija vērtējums ir “Nē”.".
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt MK noteikumu projekta 1.punktā vārdu “Latvijas” ar vārdiem “Eiropas Savienības”, ņemot vērā MK noteikumu projekta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK noteikumu projekta 18.6.apakšpunktā vārdus “CFLA un VARAM slēdz starpresoru vienošanos par sadarbību šo noteikumu 18.punktā noteikto pienākumu izpildē” izteikt kā jaunu punktu, ņemot vērā, ka atsauce ir uz visu MK noteikumu projekta 18.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 67.punktā paredzēto termiņu, norādot, ka projektu iesniegumu izskatīs viena mēneša laikā, pēc analoģijas kā tad, ja tiks izdots administratīvais akts. Ņemot vērā, ka projekta iesniegumu izskatīšana ir komplicēts un ilgstošs process, aicinām papildināt anotāciju ar norādi, ka nepieciešamības gadījumā projektu iesniegumu izskatīšanas termiņš tiks pagarināts līdz 3 mēnešiem.
Piedāvātā redakcija
-