Atzinums

Projekta ID
25-TA-931
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas prokuratūra
Atzinums iesniegts
27.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
8) notiesātais – šā likuma izpratnē ir persona, kurai ar tiesas nolēmumu vai prokurora priekšrakstu par sodu ir piemērots kriminālsods, kā arī persona, kuru prokurors ir nosacīti atbrīvojis no kriminālatbildības;
Iebildums
Kriminālprocesa izbeigšana, nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības, ir viens no pirmstiesas procesa pabeigšanas veidiem, kas būtībā nozīmē, ka prokurors, konstatējot, ka persona ir izdarījusi noziedzīgu nodarījumu, bet, pastāvot noteiktiem apstākļiem, tai netiks piemērots kriminālsods, pabeidz kriminālprocesu, nenosūtot to iztiesāšanai tiesai, bet, pieņem motivētu lēmumu. 
Kriminālprocesa likuma 74.1 pants nosaka, ka apsūdzētais notiesātā statusu iegūst no notiesājoša sprieduma vai prokurora priekšraksta par sodu spēkā stāšanās dienas. Tas nozīmē, ka notiesātā statusu personai piešķir tikai divos gadījumos. Pārējos gadījumos, kad kriminālprocess pret personu  tiek izbeigts uz nereabilitējoša pamata (Kriminālprocesa likuma 415., 415.1 pants - kriminālprocesa izbeigšana, nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības), notiesātās personas statuss personai netiek piešķirts.
Attiecīgi ir jāvadās no Kriminālprocesa likumā noteiktā regulējuma un nav pieļaujama notiesātā jēdziena paplašināšana.
Personai, pret kuru izbeigts kriminālprocess, nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības, nepieciešams noteikt individuālu definējumu, vienlaikus pārskatot šī jaunizveidotā termina lietojumu visā Kriminālsodu izpildes likumā. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Šā likuma mērķis ir nodrošināt efektīvu un cilvēktiesībām atbilstošu kriminālsoda izpildi, lai radītu priekšnoteikumus personas resocializācijai un tiesiskai uzvedībai pēc soda izpildes, tādejādi vairojot sabiedrības drošību, tostarp cieņu un lojalitāti pret valsti un valsts valodu.
Iebildums
Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma un Krimināllikuma regulējumu, personai, pret kuru izbeigts kriminālprocess, nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības, netiek piemērots kriminālsods, bet atbildīgā iestāde, kas dotajā gadījumā ir Valsts probācijas dienests, veic attiecīgās personas uzvedības kontroli. 
Līdz ar to Kriminālsodu izpildes likuma mērķis ir ne tikai kriminālsoda izpilde, bet arī personu, pret kurām izbeigts kriminālprocess, nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības, uzraudzība.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(2) Šis likums nosaka arī nosacītas pirmstermiņa atbrīvošanas un prokurora lēmuma par personas nosacītu atbrīvošanu no kriminālatbildības (turpmāk – prokurora lēmums) izpildes kārtību.
Iebildums
Kriminālsodu izpildes likums noteiktu ne tikai prokurora lēmuma par kriminālprocesa izbeigšanu, personu nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības (turpmāk – prokurora lēmums) izpildes kārtību, bet arī nosacīti no kriminālatbildības atbrīvotās personas tiesisko statusu, tiesību apjomu un pienākumus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(2) Pamats personas, kura nosacīti atbrīvota no kriminālatbildības, uzraudzībai ir spēkā stājies prokurora lēmums.
Iebildums
Likuma 5. pants nosaka kriminālsoda izpildes pamatu. Prokuratūra jau norādīja, ka personai, kura nosacīti atbrīvota no kriminālatbildības, netiek piemērots kriminālsods, līdz ar to 5. panta otrā daļa nav attiecināma uz kriminālsoda izpildi
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
7. Notiesāto tiesiskais statuss
Iebildums
Pantā nepieciešams veikt labojumus, ņemot vērā, ka Kriminālprocesa likuma 74.1 pants precīzi nosaka, ka apsūdzētais notiesātā statusu iegūst no notiesājoša sprieduma vai prokurora priekšraksta par sodu spēkā stāšanās dienas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
(1) Prokurora priekšraksts par sodu un prokurora lēmums izpildāms atbilstoši šajā likumā paredzētajiem sodu izpildes noteikumiem.
Iebildums
Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma un Krimināllikuma regulējumu, personai, pret kuru izbeigts kriminālprocess, nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības, netiek piemērots kriminālsods, bet atbildīgā iestāde, kas dotajā gadījumā ir Valsts probācijas dienests, veic attiecīgās personas uzvedības kontroli. Līdz ar to prokurora lēmums nevar tik izpildīts atbilstoši šajā likumā paredzētajiem sodu izpildes noteikumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
(2) Personai, kurai prokurors ar prokurora priekšrakstu par sodu ir noteicis sodu vai kuru prokurors ar lēmumu ir nosacīti atbrīvojis no kriminālatbildības, ir tāds pats statuss kā notiesātai personai.
Iebildums

Pantā nepieciešams veikt labojumu, ņemot vērā, ka Kriminālprocesa likuma 74.1 pants precīzi nosaka, ka apsūdzētais notiesātā statusu iegūst no notiesājoša sprieduma vai prokurora priekšraksta par sodu spēkā stāšanās dienas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Soda progresīvā izpilde ir kriminālsoda vai prokurora lēmuma izpilde atbilstoši notiesātā sasniegtajiem resocializācijas rezultātiem un notiesātā uzvedībai. Šis princips neattiecas uz tiesību ierobežošanas, mantas konfiskācijas, izraidīšanas no Latvijas Republikas un naudas soda izpildi.
Iebildums
Pantā nepieciešams veikt labojumus, ņemot vērā, ka Kriminālprocesa likuma 74.1 pants precīzi nosaka, ka apsūdzētais notiesātā statusu iegūst no notiesājoša sprieduma vai prokurora priekšraksta par sodu spēkā stāšanās dienas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
30. Tiesību ierobežošanas izpilde
Iebildums
3.nodaļa nosaka kriminālsodu izpildes institūcijas, vienlaikus likuma 30. pantā nav noteikts, kuras institūcijas veic kriminālsoda - tiesību ierobežošana - izpildi.  
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
24. Nosacīti no kriminālatbildības atbrīvotu personu tiesības, pienākumi un uzraudzības organizēšana
Iebildums
Iepazīstoties ar likuma 24. nodaļā noteikto nosacīti no kriminālatbildības atbrīvotu personu tiesību, pienākumu un uzraudzības organizēšanas tiesisko regulējumu, secināms, ka nodaļā detalizēti noteikta probācijas klienta uzraudzības kārtība gadījumā, kad prokurors, atbilstoši Krimināllikuma 58.1 panta ceturtajai daļai, nosacīti no kriminālatbildības atbrīvotai personai uzlicis pienākumus. Ieskatam, ka likumā būtu  jāparedz tiesiskais regulējums situācijā, kad nosacīti no kriminālatbildības atbrīvotai personai nav uzlikti pienākumi, bet Valsts probācijas dienests veic probācijas klienta  uzvedības kontroli prokurora noteiktajā pārbaudes laikā.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Kriminālprocesa izbeigšana, nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības, ir viens no pirmstiesas procesa pabeigšanas veidiem, kas būtībā nozīmē, ka prokurors konstatējot, ka persona ir izdarījusi noziedzīgu nodarījumu, bet, pastāvot noteiktiem apstākļiem, tai netiks piemērots kriminālsods, pabeidz kriminālprocesu, nenosūtot to iztiesāšanai tiesai, bet, pieņem motivētu lēmumu. 
Kriminālprocesa likuma 74.1 pants nosaka, ka apsūdzētais notiesātā statusu iegūst no notiesājoša sprieduma vai prokurora priekšraksta par sodu spēkā stāšanās dienas. Tas nozīmē, ka notiesātā statusu personai piešķir tikai divos gadījumos. Pārējos gadījumos, kad kriminālprocess pret personu  tiek izbeigts uz nereabilitējoša pamata (Kriminālprocesa likuma 415., 415.1 pants - kriminālprocesa izbeigšana, nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības), notiesātās personas statuss personai netiek piešķirts.
Attiecīgi ir jāvadās no Kriminālprocesa likumā noteiktā regulējuma un nav pieļaujama notiesātā jēdziena paplašināšana.
Personai, pret kuru izbeigts kriminālprocess, nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības, nepieciešams noteikt individuālu definējumu, vienlaikus pārskatot šī jaunizveidotā termina lietojumu visā Kriminālsodu izpildes likumā. 
Piedāvātā redakcija
-